Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

For meget olie i bundkar?

Emne i 'Dieselmotorer' startet af tconradsen, 7 Januar 2011.

  1. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej alle :hello:

    Har toppet olien op på motoren, og nu viser den for meget :hands:
    Flot gået......... :..|

    Når jeg kigger om morgenen, står den midt på det røde stykke plast ved max på oliepinden.

    Mit spørgsmål er:

    Kan den tage skade?

    For så skal det af pronto......

    Hvad gør jeg????

    På forhånd tak.
     
  2. MFO

    MFO Member

    Joined:
    30 Juli 2009
    Indlæg:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Vodskov
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 280Cdi
    Km:
    461000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2:
    Suzuki Grand Vitara
    Bil nr. 2 Km:
    75000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2004
    Hej
    Når min bil holder på en hel vandret flade, står olien lige under den øverste røde.
    Når jeg holder i min carport, som skråner en lille smule, står olien midt på den øverste røde.
    Jeg ville ikke være nervøs, med mindre din bil holder med næsen op ad bakke, når du måler.
    "Alt for meget" olie kan ødelægge din motor
     
  3. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Jeg har i min grønne ungdom fået i vide af en garvet mekaniker, at om vinteren når det er koldt, må oliestanden gerne stå på minimum, da motor og olie derved bliver hurtigere varm, og olien smører bedre hurtigere.
    Derimod om sommeren skal olien stå på max. da olien også er med til at køle motoren når den er varm / meget varm.
    Om dette fif holder vand endnu, med de nye gode olietyper er jeg da ikke helt klar over, men bruger det da på mine egne biler, og egentligt lyder det da ikke helt ude i hampen.
    Men lad os endelig stårte en tråd om dette emne, og få nogle meninger på bordet.
     
  4. RnC180

    RnC180 New Member

    Joined:
    24 Juli 2010
    Indlæg:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    C180
    Km:
    227000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ifølge min instruktionsbog skal motorolie kontrolleres på et plant underlag når motoren er driftsvarm , efter at motoren har været slukket nogle minutter.
    D.v.s. at så er din oliestand højere end det du målte om morgenen, da olien har udvidet sig pga. varmen.
    I bogen står også at det er vigtigt at max-stregen ikke overskrides.
    Jeg ville tappe det af.
     
  5. Falle

    Falle Member

    Joined:
    14 Januar 2008
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    MB - GLC 250 4 matic
    Km:
    122000
    Årgang:
    2017
    Bil nr. 2:
    MB - A200
    Bil nr. 2 Km:
    65000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej med jer.

    Jeg ville tage det ganske rolig med en "smule" for meget olie, der skal en hel del for meget olie på før det er skadelig, der skal så meget på at krumtappen kan nå ned i olien så den pisker olie op under stemplerne, så vil der komme olie op forbi stemplerne og dermed blive brændt af og sode motoren til, det er ikke godt,men en lille smule vil den bare bruge rimelig hurtig, men,men men for lidt og for meget er ikke godt

    Falle :roll:
     
  6. Riise

    Riise New Member

    Joined:
    6 September 2010
    Indlæg:
    57
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Km:
    720000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Opel Corsa
    Bil nr. 2 Km:
    188000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Må holde med Falle! Der sker ikke noget med "lidt for meget olie"
    Heller lidt for meget end lidt for lidt :wink:

    Men er skal selvfølgelig ikke være 1½ liter for meget på :coolguy:
     
  7. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Jeg ville tage en måling som foreskrevet. Altså på et plant og vanret underelag, driftsvarm motor, og så lige vente 2 min. er der stadig for meget på, ville jeg tappe af, så det passer emd max.
    Midt på det røde plast er da også en slat, er det ik'?
     
  8. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Er det ca. 0,25 liter?
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg vil lige gøre opmærksom på at Mercedes udsendte et særligt dokument til div. MErcedes værskteder dengang bilerne gik på deres højeste 8) dette dokument gjorde særligt opmærksom på at der var gjort erfaring i at oliestanden tit og ofte blev toppet for højt op og at dette havde en mere uheldig indvirken på maskineriet end man føst antog :shock:
    Der står faktisk:
    Never add engine oil above the MAX mark on the oil dipstick
    Og at det idielle olie nivaue er mellem Min. og Max mærkerne og ikke som mange tror, helt op til Maks mærket.
    Man skal faktisk SÅ langt ned på olie pindne at man ikke længere kan se olien, før at den ikke længere kan suge olie op fra bundkaret.
    Så Min. er en sikkerheds grænse og ikke en egetnlig grænse for hvornår det går galt.
    Modsat er det faktisk med MAX mærket, så er det punkt hvor de roterende dele begynder at piske i olien.

    Så derfor udstedte man nye retnigns lnier for, hvordan der skulle tjekkes olie på disse dejlige stjerne vogne, så at man netop ikke kom til at toppe for meget olie op på dem, med motorhaveri til følge.

    Der sker jo faktisk det, at hvis man har for meget olie på, så kommer olie standen så højt op at olie baffelpladen konstant er fyld med olie til de roterende dele af krumtappen, dette medføre et oppisk af olien som dermed vil blive "luftig" herved suges der altså luft med rundt i systemmet som medførre tab af olietryk. (Det er forklaringen) hvorfor bare en smule over maks mærket, kan være meget værre end en smule under maks mærket. 8) sådan har jeg i hvertfald fået det at vide og forklaret af flere.
    Og det giver jo egentlig også en logisk mening et eller andet sted.

    Men tjek lige selv her, hvad Mercedes Dokumentet udførligt beskriver om dette emne.
     

    Attached Files:

  10. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Må hellere få kapret en lift et sted.

    Tak for de mange svar.
     
  11. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Et sugerør kan vel gøre det.....

    Bendix
     
  12. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Sådan et fra McDonalds. :lol:

    Uhmmm, motorolie "Im lovin it"


    Spøg til side.

    Bare en gummislange ned i olierøret og så sug eller hvad?
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja et sugerør ned i olie måler rørret, sådan er der også nogle der skifter olie på motoren, ved at suge det op derfra 8)

    Der findes sådan nogle vakum sugere som man bruger til formålet, JTC har sådan en ved jeg :eek:)
    Men hjemme i perlestenene, der kan man måske bruge et stykke slange og så sætte mundtøjet på, men der skal godt nok suges til så. det er jo ikek vand, det er tyk olie.
    Så måske man skal bede den bedre halvdel om at sætte kystøjet på i stedet, hun er vel vandt til det med at suge/sutte løs :lol:
    Men pas nu på han ikke får krumtappen med ud også :lol:

    Mandoms prøven er at sutte en golfkugle igennem en oprullet haveslange på under 1 min. men det er også det eneste der kan overgå damerne i den kategori :lol: Ej pis, nu kørte vi off topic igen mand :oops:
     
  14. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej igen.

    Har tjekket igen i min indkørsel, nu med varm motor. Nu var den præcis ved max. mærket på den side af oliepinden som vender ind mod motoren, på den anden side var den ca 3. mm. over????

    Tror jeg kører den ind i en nyere vaskehal i morgen, der burde der være helt plant.
    Har aldrig prøvet det med 2 forskellige målinger på en gang :-?
    Så prøver jeg lige igen i morgen.

    bluestar Hilsner
     
  15. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Så måske man skal bede den bedre halvdel om at sætte kystøjet på i stedet, hun er vel vandt til det med at suge/sutte løs :lol:
    Men pas nu på han ikke får krumtappen med ud også :lol:


    Hun hun hun :-?

    Folk bestemmer selv, havad de har. Men hun er et pigebarn.

    Ellers go' værkstedshumor. :lol:
     
  16. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Ok du er tilsyneladende mere kræsen end Brabus - så lusk ned i det lokale byggemarked, de har mange gange en pumpe til at suge olie op af plæneklippere, det må være same same.


    Nå jeg må på skadestuen, fruen har fået en golfbold galt i halsen. :whistle:

    Bendix
     

    Attached Files:

  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hele sidste sommer brugte jeg konen til at starte min harley Davidson, kickstarteren var nemlig knækket, så jeg bad bare hende om at sutte i udstødningen i stedet for.

    Hun kunne starte den hver gang heldighvis, men det ville nok have set underligt ud, hvis den slog tilbage, mens hun havde sutte tøjet på udstødningen :lol: :mrgreen:

    Ulempen er at folk tror hun bruger sort læbestift nu :|

    :whistle:
     
  18. fisker

    fisker New Member

    Joined:
    4 September 2008
    Indlæg:
    496
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bagsværd
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE 12 vent.
    Km:
    272
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    BMW R100RS (MC)
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1979
    Til specielt BRABUS:

    Du skriver tidligere i tråden noget om "med motorhavari til følge", da jeg ikke regner med at det betyder at den skyder propperne ovenud, krumtappen om i bagagerummet og knasterne ind i handskerummet, hvad handler det så om ?
    Jeg har olie lige op til det røde mærke (varm, vandret etc.), men min måler står lige under 3 bar ved 2000 o/m, det skete fra den ene dag til den anden uden forbindelse til oliepåfyldning.
    Selv ved 120 km/t el.lign går den ikke helt op.

    Jeg har brugt Irmas den bedste jomfru olivenolie (nej, spøg til side, den har været i Snoldelev og få skiftet tidligere på året).

    Go'e idéer, jeg tør dårligt starte den.

    :-? hilsen
    Fisker
     
  19. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    @Fisker
    Har din bil slet ikke noget imunforsvar, jeg syntes, det er fuldstændig ligegyldig hvilken sygdom, der bliver slået op herinde, så wuuuups har din det også...?

    Man kunne også have mistanke til, om du var lidt ensom, for du fremprovokerer jo også sygdomme, som da din visker absolut skulle prøves med 10 cm rigtig tung tøsne på, indtil der stod flammer ud af viskermotoren. Men så kunne du jo skrive et indlæg på 124Forum.dk. Vi andre havde jo nok brugt den lille feminine håndkost, vi netop har liggende til det. Men sådan er vi jo så forskellige.


    Bendix :whistle:

    :lol: :lol: :lol:
     
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er taget fra Mercedes erne forskrifter den påtale hvori de siger at det i yderste konsekvens kan have motorhaveri til følge.
    Jeg antager så selv ud fra egen viden og erfaring somt logik at det handler om at der piskes luft i olien som derved gør at bilen midster olietryk og til sidst ikke får smurt krumtap lejerne oprdentligt fordi den manger tryk og så køre de jo ikke i olie men metal mod metal og så kan det sikkert sagtens forkomme at den strækker ben i en retning den normalt ikke stikker benne ud til, eks. ud igennem blokken osv.
    Men det kan også være den bare køre og man får slebet dem så meget ned og "revet" at man efterfølgende har nogle meget grimme banke lyde fordi olien ikke kan bære på en ujævn overflade og så er man ude i at skal have det hele skildt ad og evt. nye stempler hvis de er revet også og slebet tappen osv, jeg kan sige, jeg har lige været den tur igennem og det er noget langhåret noget at total renovere motor, jeg var jo så bare så sindsyg at jeg gjorde det fordi jeg "lystede" og ikke fodi motoren var død elelr slidt :roll: sindsyg perfektionistisk som maner trods jeg kunen have "nøjes" med nye ringe på stemplerne :-D
     

Del denne side