Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Fjernlys

Emne i 'El-system' startet af boblebent, 8 December 2007.

  1. boblebent

    boblebent New Member

    Joined:
    19 Februar 2007
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Århus
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg kan pludselig ikke aktivere fjernlyset, der sker kun det at nærlyset slukker og kørelyset (tågelygterne) tænder når jeg fører armen fremad.
    Når jeg kipper bagud på armen, virker det normalt, fjernlys og den blå indikatorlampe lyser.
    Nå ja, så slukker jeg også for baglyset når jeg kipper bagud på armen, men det er muligvis en gammel skade, eller endda normalt?
    Jeg er normalt habil med strøm, men jeg vil gerne have gode råd og ideer om det her, før jeg splitter det hele ad , der er godt nok mange ledninger i sådan en mercedes.
    Ellers ønskes i bare en god weekend.
     
  2. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej boblebent

    jeg gå ud fra du har cheket sikringer ????

    jeg kan forstille mig det er den fjernlyskontak, som er den arm hvor du også har blinkkontaken i , men dette er bare mit bud
     
  3. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Kig dine sikrnger.

    Der er 4 seperate sikringer til højre nærlys og fjernlys, venstre nærlys og fjernlys.

    Ellers er det nok din blinkarm den er gal med; har netop skiftet min, da den kunne finde på at blænde ned på positionslys når man blinkede.

    Som om der var en periode mellem nær- og fjernlys.
     
  4. boblebent

    boblebent New Member

    Joined:
    19 Februar 2007
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Århus
    Ratings:
    +0 / 0
    Jo jeg har checket sikringer, men det der er lidt mærkeligt er jo at fjernlyset fungerer som overhaleblink, hvorfor pærerne jo virker,
    og når lyset skifter fra nærlys til kørelys når armen føres frem,
    må der jo også være lidt funktion der.Men jeg har nu også en mistro til armen.
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    PÅ en Mercedes er der følgende lys:

    positions lys.
    Nærlys.
    Fjernlys.
    Tågelys.

    (kørelys) det kan være 2 ting:
    1. automatisk tilsluttende nærlys og positionslys ved tænding/start af motor.
    2. små ekstra lygter som ikke er godkendt som nærlys men er væsentlig kraftigere end positionslys og kan agere som en strømbesparende lysføring i og med de køre med 10Watts pære (nok mest udbredt på mindre biler) dog ikke lovligt at bruge som erstatning for nærlys i DK.

    Det var bare lige en gang ordkløveri :D

    jeg har selv for nylig haft problem med kun mit venstre lys, hvor det lange og tågelyset ligesom delte effekten fra nærkyset,,,
    Så hvis jeg kørte med tågelys, så gik mit nærlys ned på halv styrke og tågelyset lyste lige som det også kørte på halv styrke.
    Alt sammen kun i venstre side. og det var det samme med fjernlyset.
    Jeg tror mest på en stel ledning der er hoppet af i mit tilfælde.

    måske har du samme problem?
     
  6. boblebent

    boblebent New Member

    Joined:
    19 Februar 2007
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Århus
    Ratings:
    +0 / 0
    Mit kørelys er lavet så det aktiveres når motoren startes, og så har det en
    eller anden forbindelse med driftslyset (nær og fjern), for kørelyset slukker når de andre lygter tændes.
    De originale tågelygter fungerer som kørelyslamper.
    Jeg tror egentligt ikke det er lovligt, men jeg ser det da på andre mercedesser også, og jeg har da fået synet både denne og forrige bil flere gange med den konstruktion.
    Det med flere lamper der deler stelforbindelse ser man jo tit på trailere, hvor der er svagt lys i hele styrken uanset om folk blinker eller bremser. Det tror jeg ikke lige er problemet for mig denne gang.
    Men ender jeg med at skulle skille det hele ad fra en ende af, skal det da kontrolleres.
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    ARg..
    Få det LOr... pillet fra med det samme :D
    Jeg er temmelig træt af at se folk køre rundt med tågelyset som om det er ekstra lys eller kørelys.
    For det første så spredes lyset ud til siderne og giver dig dermed ikke en change i mørke for at nå at se noget som helst på vejen foran Inkl. fodgængere der går langs vej kanten hvor netop nærlyset er tiltænkt at være asymetrisk pga. længere oplysning af vejen frem i højre side.

    Det at de andre gør det, for det ikke til at være mere rigtigt, ok, eller moralsk at følge i samme fejlagtige fodspor.
    Ikke nok med det, så virker tågelys blændende specielt i regnvejr da den våde vejbane genskærre det lys som kastes direkte ned i jorden lige foran bilen, hvilket tågelys jo netop bliver.
    Men det kan du jo selvfølgelig ikke gøre for at dit kørelys er fejlagtigt monteret, men du kan derimod gøre noget ved det nu, og få det lavet så både din og vores andres sikkerhed bringes i orden, specielt i denne mørke tid vi bevæger os i :)

    Og alt det pjat jeg altid høre, med at når bilen er synet med et eller andet så er det ok,
    Havde du fortalt pågældene synsmand om det lille trick, så var den blevet kaseret hvis han havde gået efter reglerne.
    Det er lidt det samme som at folk tror deres 300E som er synes med en V8er nu er lovlig og helt ok, fordi synsmanden ikke sagde noget eller lagde mærke til det, det er altid ens egen pligt at oplyse om evt. konstruktive ændringer til synsmanden.
    Den holder slet ikke hvis du har kørt et mennekse ned gående i vejkanten fordi du ikke kunne se pga. brug af tågelyset.
    og finder man ud af du kun kørte med dette, så grænser det til uagsomt manddrab. (ja det lyder groft, men det var hvad Hr. politimand han fortalte på det kursus jeg lige har været på hvor der også var inkl. 2 teori timer!)

    Grunden til jeg måske lige lyder lidt hård i tonen er netop fordi jeg pt. lige har været på FDM sjællandsringen hvor netop lys føringen på bilen var et hot emne på kurset og ikke nok med det, så kørte vi også prøver hvor alt lys om aftenen blev slukket på hele banen og så skulle vi lave reaktions prøver, henholdsvis med nær og fjern lys, men også med tågelys og her faldt tågelyset bare pladdask igennem som værende direkte livsfarligt i mørke kørsel uden samtidig brug af nærlyset selvfælgelig :)

    ligeledes ser jeg mange W124er køre med både nær og tågelyset tændt.
    møder jeg en sådan egoistisk tåbe af rang, så sætter jeg selvfølgelig fjernlys på, hvorfor skal jeg havde nedsat mit syns felt pga, andres igoistiske brug af div. ekstra blændene lygter! og nu siger mange jammen så er du ikke bedre selv, og det er så her jeg siger, jammen hvis mit synsfelt bliver begrænset pga jeg bliver blændet, så må jeg tilføje mit synsfelt det jeg mangler og her har det intet at gøre med at jeg vil provokere den modkørende eller udvise dansk jantelov, det er blot af sikkerheds messige årsager jeg tager mine forbehold og samtidig nedsætter farten.
    forstil jer at nogen har tabt en Euro palle eller en fyldt størknet mørtel spand midt på kørebanen.
    Du har ikke en change for at gøre noget som helst før det er for sent.
    Blænder modkørende så ned for sine lygter, så gør jeg naturlighvis det samme. :D
    men desværre så fatter langt de fleste intet af at de køre med tågelys og at det er derfor modkørende tænder det lange, mange tror det er fordi man tror de har det alnge på selv, og så får man også lige det lange lys af dem! og så tænker man på hvor fatsvage folk kan være :D og grinner lidt af situtionen :D

    Som du selv er inde på er det alt for udbredt at W124erens tågelys bliver brugt i flæng uden det egentligt er tåget og alt for mange W124ejere tror netop også at det er en slags ekstra vejbelysningslygter eller side lys.
    Jeg har hørt mange sjove idér om hvad folk har troet de var til.
    Og når man så fortalte at det var tågelys, så siger folk jammen så skal det jo side nede i kofangeren, men det er der så ingen lov der nogen sinde har forskrevet det skulle, tværtimod virker det bedre hvis det sidder som på en W124er.

    Men når nu det er sagt, så lyder det helt normalt at dit kørelys deaktiveres når du tænder for lyskontakten og sætter den på alm nærlys.
    Sådan skal det virke normalt, og du kan ligeledes heller ikke aktivere dit fjernlys med mindre du slår væk fra kørelyset og over på alm. nærlys via lyskontakten.
    jeg må indrømem jeg også mest tror på din kontakt arm er årsagen.

    Nu håber jeg ikke jeg har råbt alt for højt :D i så fald var det venligt ment og med håbet om en bedre forståelse af vigtighedden i korrekt brug af lysføringen :)
    Og så vil jeg sige jeg er rigtig glad for at du (en ud af alt for få) tager sit lys alvorligt og vil gøre noget ved det, man ser alt for mange biler køre uden den ene lygte eller andet i udu, folk med ingen lys på bagenden ude på motor vejen eks. og sjovt nok er det altid dem som kun køre 90 der mangler lyset bagpå :D

    Mvh.
    BRABUS
     
  8. boblebent

    boblebent New Member

    Joined:
    19 Februar 2007
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Århus
    Ratings:
    +0 / 0
    Jo jo Brabus, vi her i det mørke Jylland er jo nødt til at køre med meget lys på kareterne. Personligt bruger jeg kørelyset som positionslys i dagtimerne, hvad der vel også er intentionen,
    og så ellers nærlys og fjernlys ( når det er påkrævet og ellers fungerer) bare det er det mindste mørkt, så jeg ser nok det jeg skal.
    Da jeg ikke tror du er den eneste der ville blænde op hvis mit lys generede eller blændede, er jeg sikker på det ikke gør det.
    Ja jeg tror også på armen som mulig fejlkomponent, men stadig giver den jo et eller andet signal der tilkobler kørelyset, når jeg prøver at tænde fjernlyset.
    I min gode Haynes kan jeg se en " Light control unit", men hvor den lige fysisk befinder sig står i det uvisse.
    Nu dækker bogen kun til og med 1993 modellerne, men så meget er der vel ikke ændret på installationen?
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg mener at der ude i sikrings boksen eller i forlængelse af den er sådan et låg som kan skrues af.
    Jeg mener det er her du finder lys relæer, blinke relæer osv.
    men jeg er ikke sikker, jeg gætter på dette fordi på min fars W126 500SE der sidder nemlig en masse sorte relæ bokse der.
    jeg ved på W124eren er det lavet som et seperat rum hvor man skal bruge skruer for at komme ind, men jeg er ret sikker på du vil kunne læse dig frem til de enkelte relæers funktion på siden.

    Jeg vil da lige tilføje at jeg også til tider køre med både fjernlys, tågelys og alt hvad der tændes kan.
    Dette specielt på de mørke snoede landeveje som der selvfølgelig også findes her på disse kanter :D men så snart jeg ser en komme i mod mig så slukker jeg både fjernlys og tågelyset, ellers er jeg rimelig sikker på at i 2 ud af 3 tilfælde at få et kip med det lange lys fra modkørende.
    Og mit er justeret korrekt :D man kan jo både justere tågelygterne og nær/fjer u afhængit mener jeg.
    Men det er i hvertfald gjort.

    hvis du som du skriver bruger kørelyset der i dit tilfælde er monteret til tågelygterne og ikke andet i dagtimerne, så er det rigtig nok ulovligt som du selv er inde på.
    jeg vil dog også sige at jeg går altså kun op i det før omtalte emne når mørket er faldet på.
    Lyset på bilen er jo ikke blændene om dagen så du ikek kan se vejen foran, og det er jo også udelukkende for at blive set man har det på om dagen ved lovkrav og her ser man nok tågelyset ligeså godt som nærlyset i den henseende.
    Dog synes jeg stadig det er synd hvis folk ikke ved hvordan lyset virker og bruges på en W124er og ser jeg en rytter med sværdet hævet :D og har mulighed for det, så tager jeg altid lige en W124er snak og kommer så ind på emnet :D

    En gang jeg lå og kørte en mørk aften på landevejen, så havde jeg sådan en lækker fornøjelse af at have en W124er i bagdelen af min egen som kørte med både nærlys og tågelys.
    Jeg prøvede venligt at give signal med et enkelt blink med tågebaglygten, men det hjalp intet.
    Da jeg havde set længe nok på hans irretrende "tåbe lys" så holdte jeg ind på sådan en bus lomme for at lade ham komem foran, så jeg kunne fortsætte uden at få svejse øjne fra genskæret fra sidespejlene :D
    Til stor forundring kørte han ind bag ved mig og jeg var tydelighvis klar over at det ikke var tilfældigt i en bus lomme.
    Ganske rigtigt kom en ældre herre op på sidan af bilen og jeg rullede ned for side ruden.
    Manden spurgte pænt om der var noget galt siden jeg signalerede til ham med tågebaglygten.
    jeg svarede ham pænt at det var fordi han kørte med tågelys og at det var meget blændene og helt uden grund i og med, for det første lå han jo bag ved en foran kørende og havde dermed ingen brug for ekstra lys, og ikke nok med det, så er der jo ingen tåge at se i den stjerneklare natte himmel.
    Han kikkede lidt forundret på sin bil og sagde jammen det er da sikkert også rigigt, men hvordan slukker jeg for det?
    SÅ svarede jeg lidt kægt:
    På samme måde du tændte for det :D
    Jeg grinnede lidt og viste ham så på min lys kontakt, at han altså ikke skulle hive ud i kontakten men blot dreje den 2 hak mod højre for at tænde lyset.
    Så sagde han at det vidste han ikke og sagde tak for oplysningen da jeg nemlig ikke var den første der havde blinkkede af ham, faktisk havde han fået mange blink af både modkørende og forankørende med tåge baglygten.
    Så vi gav hinanden hånden og kørte videre.
    Det kalder jeg da for ægte billist med menenkselighed, hvor man hjælper hinanden og ikke et eller andet hvor den ene rækker fingeren ud af side ruden og den anden viser røv i bagruden :D
    Sådan noget synes jeg er vildt morsomt at folk kan få sig op på sådan et nivaue :D

    Men tilbage til dit spørgsmål.
    Nu er det jo sikkert sådan at armen har flere forbindelser en lige en og måske er det bare en enkelt forbindelse i armen som er røget og derfor virker det stadig som om at der er nogle funktiner der virker npr du vipper armen den ene eller den anden vej.

    Mvh.
    BRABUS
     
  10. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    måske dette kan hjælpe med rælere

    005, 1245401750 001 L FUSE BOX RELAY AND FUSE BOX
    005, 1245401850 001 R FUSE BOX RELAY AND FUSE BOX
    008, 1245450094 001 L RUBBER PAD FUSE BOX TO FIRE WALL
    008, 1245450394 001 R RUBBER PAD FUSE BOX TO FIRE WALL
    011, 0005451150 002 BUSHING REAR FUSE BOX
    014, 1245460044 001 SOCKET-TERMINAL STRIP AT FUSE BOX Optional with: A 1245401869
    014, 1245401869 001 SOCKET-TERMINAL STRIP AT FUSE BOX Optional with: A 1245460044
    017, 913023006001 004 NUT FUSE BOX TO FIRE WALL
    020, 1245460037 001 GROMMET RELAY AND FUSE BOX
    023, 000934006007 001 NUT ELECTRIC CABLE TO CONNECTOR
    026, 1245450140 001 BRACKET RELAY
    029, 1245400082 001 L COVER FUSE BOX
    029, 1245400282 001 R COVER FUSE BOX
    032, 1245450294 001 L RUBBER PAD FUSE BOX COVER
    032, 1245450494 001 R RUBBER PAD FUSE BOX COVER
    035, 007985004151 NB SCREW CENTRAL & REAR COVERS
    038, 1245400182 001 COVER FUSE BOX
    041, 1245450194 001 RUBBER PAD FUSE BOX COVER
    044, 1245452100 001 MARKING STRIP
    050, 1245400750 001 R FUSE BOX LEFT *079 *519
    050, 1245400850 001 RA FUSE BOX LEFT *079 *520
    050, 1245401450 001 L FUSE BOX LEFT *009
    050, 1245401450 001 R FUSE BOX LEFT *080 *519
    050, 1245401550 001 FUSE BOX LEFT *010
    050, 1245400250 001 RA FUSE BOX RIGHT *520
    053, 1245450102 003 R CONTACT RAIL
    056, 007985004125 NB SCREW ELECTRIC CABLE AND CONTACT RAIL TO FUSE BOX
    056, 007985005125 002 SCREW FUSE TO FUSE BOX
    059, 912004004102 NB LOCK WASHER ELECTRIC CABLE AND CONTACT RAIL TO FUSE BOX
    059, 912004005100 002 LOCK WASHER FUSE TO FUSE BOX
    062, A0005458234 072581008101 - FUSE
    062, 072581008101 NB FUSE 8 A
    062, 0005458334 NB FUSE 16 A
    062, 0015457534 NB FUSE 25 A
    065, 1245455840 001 L BRACKET ADDITIONAL FUSE BOX
    068, 2015400350 001 FUSE BOX BIPOLAR
    069, 1235450446 001 COVERING FUSE BOX
    070, 1235400450 001 R FUSE BOX
    071, 0005452034 001 FUSE 30 A
    074, 1245402050 001 L FUSE BOX
    074, 1245402050 001 R FUSE BOX FUSE BOX
    075, 007985004179 001 SCREW FUSE BOX
    076, 1245455340 001 BRACKET FUSE BOX
    077, 007981004318 002 SHEET METAL SCREW FUSE BOX TO BRACKET
    078, 2018210247 001 RELAY BLINKER/HAZARD-WARNG.-L.SENDER UNITS, HEATED REAR PANE,WIPER,TRAILER COUPL.
    079, 0075459632 001 A CONTROL UNIT ELECTRONIC IDLE SPEED CONTROL
    079, 0065453632 001 M CONTROL UNIT IDLING CONTROL WITH ANTI-JERK CUT-IN
    080, 2015450202 001 A CONTACT RAIL (TRIMMER PLUG)
    081, 2015401181 001 PLUG SOCKET CONTACT BRIDGE WITH DIODE,BIPOLAR; USED WITH WINDOW REGULATOR
    083, 0025456505 001 A CONTROL UNIT KICK-DOWN CUT-OFF
    089, 0015420219 002 RELAY AUXILIARY FAN Optional with: A 0015422219
    089, 0015422219 002 RELAY AUXILIARY FAN Optional with: A 0015420219
    089, 1268202026 001 CONTROL UNIT HEADLAMP WIPER/WASHER
    089, 0015427819 001 RELAY ELECTRIC WINDOW REGULATOR
    089, 0015427819 001 RELAY STEERING COLUMN JACKET TUBE ADJUSTMENT
    089, 0015427819 001 RELAY ELECTRIC SLIDING ROOF
    089, 0015427819 001 RELAY COMFORT SWITCHING
    089, 0015427819 001 RELAY SEAT ADJUSTER
    101, 1265420332 001 CONTROL DEVICE LAMP CONTROL
    110, 0035456905 001 RELAY REFRIGERANT COMPRESSOR AND KICK-DOWN CUT-OFF
    119, 2015403745 001 RELAY OVERLOAD PROTECTOR
    122, 0025450934 001 FUSE 10 A
    125, 1245450046 001 R COVERING OVERLOAD PROTECTOR *023
    137, 1245459140 001 BRACKET BRACKET TO FIRE WALL *004
    143, A1269901036 2039900036 - SCREW
    143, 2039900036 002 SCREW BRACKET TO FIRE WALL
    152, 1265459740 001 BRACKET TEST PLUG
    161, 007981004325 002 SHEET METAL SCREW TEST PLUG TO BRACKET
    164, 1245400069 001 L COUPLER STRIP 9-POLE
    164, 1245400669 001 R COUPLER STRIP 9-POLE
    167, 1245450083 001 COVER MULTIWAY CONNECTOR TO 124 540 00 69; 124 540 06 69
    170, N914127004203 000000000529 - SHEET METAL SCREW
    170, 000000000529 002 SHEET METAL SCREW MULTIWAY CONNECTOR TO FIRE WALL
     

    Attached Files:

  11. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hvad h.... skere der nu ??

    jeg kan ikke ligger bileder ind her ?????

    der skal nok komme et af disse relæer hurtige mulig :shock: :shock:
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Fedt Uffe.
    Kan du måske løfte sløret for om disse relæer ikke sidder hvor jeg har beskrevet bag sikrings boksen? jeg er nemlig ikek sikker.
     
  13. boblebent

    boblebent New Member

    Joined:
    19 Februar 2007
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Århus
    Ratings:
    +0 / 0
    Ja det er rigtigt, relæerne sidder bag sikringerne, og det er en god ide at lukke motorhjelmen op i højeste position for at komme til skruerne.
    Så bøvlet de sidder tror jeg ikke de tyske ingeniører har forestillet sig det nogensinde skulle være nødvendigt at skifte dem.
    Der sidder ellers flere sikringer på og omkring relæerne.
    Nå men der er ikke noget lygterelæ imellem, de er mærket som følger:


    Relay Code / Relay-Funtion

    A / Power seat relay module
    B / Auxiliary fan relay Models 124.034/.036
    Auxiliary fan preresistor relay module
    C / Auxiliary fan relay module
    Auxiliary fan preresistor relay Models 124.034/.036
    D / Headlamp washer relay module
    E / Auxiliary fuse holder (ATA)
    Secondary air injection relay module Models 24.034/.036
    F / Convenience relay module
    G / Seat belt warning relay module (Coupé only)
    First gear start relay module
    H / Combination relay (turn/hazard signal, rear window, Wiper motor)
    I / Disconnect diode (parking brake/ASR/electronic accelerator) Models 124.034/.036
    K / Exterior lamp failure monitoring module


    Jeg kan ikke lægge et billede ind af relæerne, men de er tydeligt mærket fra A-K.
    Jeg har så fundet ud af der skal sidde et 14 pinds elstik fra betjeningsarmen, inde under instrumentbrættet.
    Når jeg har fundet farvekoderne til lederne, vil jeg måle funktionen af armen, før jeg skiller den ad.
    Ja hvorfor gøre tingene let når man nu keder sig i den travle julemåned.
     
  14. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Der findes ikke noget relæ til lyset! omskiftning mellem nær og fjern sker alene i armen.
    Alle forbindelser til lygter går dog igennem den box du har beskrevet som
    "K / Exterior lamp failure monitoring module ", der, som det fremgår af navnet, er pæretjekmodulet.
    Er der, eller har været, brugt kraftge pærer som fx 80/100W i forlygterne smelter kontaktpunkterne i armen.
    For mig at se, er dit problem, at der er brud på forbindelsen mellem kontaktpunkt i armen og forlygterne. Det tyder samtidig på, at dit kærelys er indrettet til, at tænde når der ikke er nær- eller fjernlys på. Dt er dog ikke en "stueren" mådeat lave kørelys på, men man har jo set meget i tidens løb :evil:

    Hvis du vil følge strømmen til lyset kører det som følger:
    2.5 Hvid/Gul fra lyskontakt til omskifterarm
    Herfra via dit 14 ben stik er:
    Fjernlys, 1.5 hvid til sikring 15/16
    1.5 Hvid fra sikring 15 til ben 3 på tjekbox (16 ben stik)
    0.5 hvid fra sikring 15 til kontrollampå for fjernlys
    1.5 hvid/sort fra sikring 16 til ben 1 på tjekbox (16 ben stik)
    1.0 hvid fra ben 3 på tjekbox (8 ben stik) til højre fjernlygte
    1.0 Hvid/sort fra ben 2 på tjekbox (8 ben stik) til venstre fjernlygte

    Så er det vel bare igang med målegrejet :?
     
  15. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    En hurtig gennemgang af diagrammet viser faktisk, at det må være armen der ikke virker når dit overhalingslys virker!
    Begrundelse: Det er samme forbindelse der benyttes for både fjernlys og overhalingslys fra arm og ud til lygterne!

    Hvis du er interesseret, tror jeg faktisk jeg har en arm liggende på loftet til et par hundrede......
     
  16. boblebent

    boblebent New Member

    Joined:
    19 Februar 2007
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Århus
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg er overbevist Larzen, det må være armen.
    Så hvis du har en brugbar på lager vil jeg godt investere i den.
    Hvordan finder vi lige ud af det?
     
  17. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    ring i morgen på 25343413, så kan jeg lægge den i Hasselager på værkstedet hos en kammerat på vej til Tyskland onsdag morgen..
     
  18. boblebent

    boblebent New Member

    Joined:
    19 Februar 2007
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Århus
    Ratings:
    +0 / 0
    OK Det gør jeg.
     
  19. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Hjalp det med den nye arm?
     
  20. boblebent

    boblebent New Member

    Joined:
    19 Februar 2007
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Århus
    Ratings:
    +0 / 0
    Tja. Både ja og nej.
    Ja fordi jeg prøvede at sætte multistikket på den "ny" arm til bilen og så virkede det hele igen, altså uden at jeg havde monteret armen på ratstammen, så fejlen var altså i den "gamle" kontakt.
    Nej fordi den ny arm ikke passer på E modellerne fra 94 og 95.
    Dels skal den være let buet, og så er skruehullerne placeret anderledes, så den kan ikke monteres i min bil.
    En research på internettet fortæller at jeg skal have en arm med kodenr.1245402044 som også passer til E320, E 420 og E500 alle fra 94-95.
    Mens den anden arm nok hedder 1245401944. Ærgeligt nok for den arm der skal sidde i min er af væsentlig ringere konstruktion end den gamle model.
    Jeg skulle jo lige skille den ad for at se hvad der var galt, så der skulle bores nitter ud og holdes rede på smådele , men kort fortalt består skiftefunktionen af nogle vippekontakter der styres af 2 platicdimser, der holdes fra hinanden af en lille fjeder. Den ene plastic var slidt så der ikke kunne blændes op. Jeg fik vendt plasticdimsen, og monteret armen igen
    og det hele virkede i 10 sekunder, skilte ad og fandt ud af at plasticdimsen nu var helt smeltet og ikke til genbrug. Der skal ikke meget varme til at ødelægge den kontakt. Jeg har bestilt en ny ved Gørløse, til en god tusse, det er ikke galt, den vil jeg montere her i julen sammen med nogle lysrelæer, Nu har jeg så også fundet ud af hvordan airbagen afmonteres, det holder ikke med Haynes instruktionen.
    Jeg har monteret armen uden lyskontakterne og fusket noget midlertidigt lys på øsen, så konen kan komme standsmæssigt på jobbet, så det er godt det snart er juleferie.
     

Del denne side