Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Fejlkoder i A/C - sagen opklaret!

Emne i 'Aircondition / Klimaanlæg' startet af Lasse, 1 Maj 2008.

  1. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Læste fejlkoder ud på vognens klimaanlæg, da kompressoren ikke starter:

    Fejlkoder:

    30 = Coolant pump, short circuit

    33 = A/C compressor control module short circuit


    -Det tyder altså på at der er kortslutning et sted :? Hvor sidder kontrol-modulet for klima-kompressoren?
    Der skulle vel ikke være nogen der har et ledningsdiagram, over klimaanlæg i W124?

    Al hjælp og erfaringer høres :D
     
  2. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Kig ikke på mig - det er faktisk det eneste jeg ikke kan finde...

    Og dog - er det fuldautomatisk, er det vist lige netop det jeg har, men den "almindelige" med 3 knapper i midten har jeg den ikke.

    Kontrolmodul - jeg har set en lille box med "Klimaanlage" i rummet bag batteriet - kan det være den???
     
  3. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Der sidder da vist også en ting i relækassen bag sikringerne der står noget klima på - jeg er ikke helt sikker....

    Har lige været inde og kigge på billeder i din profil - jeg har IKKE diagram til din - desværre...
     
  4. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Øøøøøøv... Hvad skal jeg så gøre? :cry:

    -Jeg har ikke nogen anelse om hvad og hvor jeg skal måle... :roll:

    Der er konstant 12V på den ene ledning til pressostaten. Hvis jeg luser pressostaten over, starter klimakompressoren heller ikke..

    Jeg har også målt i det 3-benede stik nede på klimakompressoren; der er ikke 12V på nogen af ledningerne.

    -Nogle forslag til hvad næste skridt er? :wink:
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Lasse.

    Det er skønt at se du har taget min Diagnose tester i brug :D
    Men det var det godt nok nogle kedelige koder du der fik læst ud :(

    Da du har samme styring som mig, så er den der høje sorte boks bag batteriet inde under plastik dækknet hvor der står MAS på med en dreje kontakt oppe i toppen den som styre netop Klimaanlæget hvornår den skal slå til og fra.

    Har du kikket på den?
    Drejeknappen virker som fastspændings beslag så når du drejer kanppen over til "0" så kan du tage modulet lige op og ud af soklen.

    Den skulle også være til at skille ad og kikke efter inden i med lidt finger snilde.

    Men først så vil jeg sige at det umidelbart ser ud til at din magnet kobling på kompressoren er stået af og det er ikek nødvendighvis kortslutning men da den ikke virker så kommer der meget elektrisk modstand i det elektronikken prøver at slå den til og fordi den trækker ekstra strøm (lidt som at bremse en motor, så trækker den også ekstra strøm)
    Så ser diagnose modulet det som en kortslutning, så derfor kan det være at du ikke kan måle dig frem til det.

    Her efter er muligheden der jo for at elektronikken har trukket så meget strøm at den muligvis er brændt af og dermed siger den kortslutning her også.

    Det plejer nu ikke at være tilfældet.

    Grunden til du ikke kan måle strøm "kan" være at modulet "tjekker" om der er "modstand" i den anden ende og dermed noget at trække, hvis ikke eller hvis for meget så ser den det som kortslutning og hermed sendes der så ikke spænding ud.
    Det ser man tit som en form for beskyttelse mod kortslutnigner nemlig.

    Så hvis du skal måle spændingen kan det være det kun er muligt med stikket sidende på kompressoren.

    Jeg håber du finder ud af det.

    Mvh.
    BRABUS
     
  6. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej BRABUS.

    Tak for dit indlæg.

    Jeg har forgæves forsøgt at måle spænding i stikket på kompressoren, imens det var monteret og motoren i gang.

    Ja, der sidder jo den sorte/sølvgrå MAS-boks. Jeg vil da lige kontrollere denne. Jeg kan dog se, i nogle papirer der fulgte med bilen, at den er blevet udskiftet i Tyskland d. 15/9-2004.
    Det må være den de kalder styreboks for klimaanlæg..?

    Og er det ikke også noget med at der er et kombineret relæ, med klima/kick-down funktion?


    Hvis der er nogen der har flere guld-korn, så sig endelig frem :)
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Lasse.

    Nej det relæ du snakker om sidder kun på diesel modellerne hvor klima pumpen bliver slået fra ved kick down, det mener Mercedes ikke vi Benzin ejere kan mærke med vores voldsomme maskiner :D
    Det relæ sad der nemlig i min fars den lange E250D i stedet for MAS relæet.

    Så det skal du ikke lede forgæves efter.
    Men er du klar over at der også findes diagnose system med TAV
    (Spørg mig ikke hvad TAV står for !?!?!)
    men det kunne tyde på at det er det der sidder inde bag ved dreje knapperne, så du skal nok afmontere dit træ panel ved drejeknapperne til klimaanlæget! hvis det overhoved er henvist til vores w124? det stpr der nemlig ikke rigtig noget om, men det ligger lige efter W124erens kodetabel så mon ikke det er?

    1. Remove the operating console from the TAU
    2. At the upper side of the operating consol there is a display.
    3. Ignition ON : Position 1
    4. The fan speed selector NOT on position 1
    5. The display alternates between the sensor/component number and the value of that sensor/component.
    Example: "OP E" : Open circuit or "CL O" : Closed circuit.

    Det står beskrevet i den manual der medfølger på side 84

    Håber det er et lille guldkorn :)
    Ellers så kunne det måske tyde på der ER et kortslutnings problem i dit ledningsnet som forsager at det relæ brænder af!?!? og dermed skal udskiftes.
    jeg ville prøve med et fra en hugger hvis det kan findes og se om det virker, og hvis det gør så er det bare om at finde kortslutningen, men har du prøvet at nulstille fejlene så du kan se om de stadig er aktuelle?
    Det kan være "gamle" u slettede koder fra forige fejl jo?

    Mvh.
    BRABUS
     
  8. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej BRABUS,

    Hehe, jamen så vil jeg da ikke kigge efter det relæ -selvom Mercedes oplyste mig at det sad der :shock:

    Ja, jeg så god TAU-fejludlæsningen i manualen.

    Jeg kan ikke slette fejlene, de er der konstant. :(

    Så forresten at den lille røde lysdiode i recirkulations-knappen blinkede, mens og efter, jeg læste fejl ud på klimaanlægget.. :wink: Slår man tændnig fra og til, stopper den dog med at blinke.

    Men så ser det jo desværre ud til at der er kortslutning et sted :cry:

    Bare igang med at åbne ledningsnettet! 8)
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Lasse.

    Ja det er rigtigt at når du aktivere Diagnose systemet så høre du et tydelig "klik" og herefter står din recirkulation og blinker, det gør den også på min og min fars den lange som i øvrigt har det andet relæ der, så det er helt normalt.
    Og du skal nemlig slukke bilen helt og så slå tænding på igen før den går ud af diagnose systemet igen.

    Men ja hvis du ikke kan slette fejlene så er de permanente jo, så du har ret det er bare igang fra den ene ende til den anden.

    Dine ledninger er i øvrigt meget udsat, dem der går hen over motoren hvor du manglede lige som mig den der plastik holder og til højre på toppen går der også en kabelbakke med ledninger som er udsat for ekstrem varme, her kan også være anledning til mistanke om fejl trods vi ikke lider under det dårlige lednings materiale som de efter følgende M104 motore gør det efter 93.

    Har du prøvet at sætte 12 Volt til din magnet kobling til køle kompressoren, mens motoren er slukket? så kan du høre om den slår til som den skal?
    Hvis den er ok, så har din kølekompressor nok sat sig, du kan meget kort varigt her efter prøve at gøre det samem med motoren tændt for at se om den så trækker den med rundt eller bare fedter i magnet koblingen.

    Det lyder mest af alt til din magnet kobling er stået af elelr at kølekompressoren har sat sig (2 helt alm ting)
    Hvis kølekompressoren har sat sig vil magnet koblingen jo arbejde hårdt og blive varm pga friktionen og det kan godt varme magnet koblignen så meget op at spolen som laver magnet funktionen den smelter om sine viklinger og laver en kortslutning dette vil måske med føre man også kortslutter relæmodulet/styringen som du har en kode på også.
    Det er den hyppigste årsag jeg har hørt om på Klima anlæget at enten sætter punpem sig pga folk køre med EC knappen om vinteren så den aldrig køre eller ikke køre ret ofte.
    Eller også er det magnet koblingen der står af og kortslutter evt en kombination af disse som beskrevet.
    Det lyder meget dyrt synes jeg, men det er til at tjekke som jeg har beskrevet så her er værksteds besøget da sparet :D

    Skriv endelig når du har fundet synderen.

    Mvh.
    BRABUS
     
  10. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Den skal i hvert fald ikke på værksted, jeg vil selv rode med det :)

    Ja, ledningsnettet hen over motoren sidder lidt udsat, så jeg bør nok kigge ind til det.

    Jeg kan se, at der er et 3 benet stik på kølekompressoren. Hvilke af de 3 ben skal have 12V og stel?
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    A/C kompressor diagram

    Jeg er i fuld sving med at hjælpe dig her...

    Der kommer guf om 2 min...

    Så fandt jeg et lille diagram frem til dig :)
    Jeg håber det er det rigtige da det vist nok er taget fra en E320.

    Men i hvertfald er de bygget ens op.
    Her ligger også en del af forklaringen hvorfor du ikke har kunne måle 12 Volt mellem nogen af forbindelserne. :)

    Se den lille fine tegning med angivelser af lednings farve osv :) er den ikke fin :)

    De 2 af ledningerne er altså for at MAS relæet kan gennemskue hvis den slår AC pumpen til uden der sker noget, ret smart og så beskytter den fordi du så ikke får slået magnet koblingen til hvis A/C kompressoren skulle have sat sig.
    Samt at den også slår fra hvis du kommer over et hvis omdrejningstal i længere tid mener jeg at kunne huske.

    Håber det hjælper lidt i jagten på problemet.

    Mvh.
    BRABUS
     

    Attached Files:

  12. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Takker! 8)
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Om ikke andet så mål mellem de enkelte ben i Ohm og se om du får udslag, hvis du får udslag så har du fundet de 2 nederste, altså RPM føleren og så er det det sidste ben du skal prøve (med forsikring på 10A) at sette 12 Volt til og stel til yderskallen og så skulle du gerne høre et godt klik både når du lægger 12 Volt på og når du tager det fra igen.

    Mvh.
    BRABUS
     
  14. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Jeg skal altså sætte 12V til den rød/grønne (incl. 10A sikring) og så skulle den gerne aktivere magntekoblingen?
     
  15. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Jo, fin tegning :D Alle tiders!!
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja der skal 12V på, evt en ledning fra dit batteri med en sikring imellem på 10A og så skulle du gerne høre et lille klik nede ved kompressoren.
    HVis ikke dette er tilfældet, skal du have en ny magnet kobling på.
    Den koster lidt penge, men er væsentlig billigere end at skulle have ny kompressor på :D

    Er du kommet videre med det? hvad har du fundet ud af?
    Mvh.
    BRABUS
     
  17. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Okay - Ja, magnetkoblingen er heldigvis ikke så forfærdelig dyr.. 800,- kr vist?

    Jeg har ikke fået målt videre på anlægget endnu, men regner med at afprøve koblingen hurtigst muligt :)
     
  18. asgerhallas

    asgerhallas New Member

    Joined:
    23 Juni 2007
    Indlæg:
    74
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 E320
    Km:
    430000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det er sjovt... Det er de nøjagtig samme to koder, som jeg læste ud her for et par uger siden. Og jeg kan heller ikke slette dem. Jeg skal vist også igang med at teste magnetkoblingen...

    Noget nyt om dine tests Lasse?

    Venligst, Asger
     
  19. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Det lyder da spændende..!

    Nej, jeg er ikke kommet videre med det; det næste jeg vil, er at give magnetkoblingen 12V, og hvis den så ikke kobler ind, må den jo være defekt :wink:
     
  20. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Re: Fejlkoder i A/C

    Støver lige en gammel tråd af :cool:

    Nu er det jo blevet fint vejr igen, og vognen er taget frem for alvor :)

    Jeg har løst ½ af problemerne.
    Fejlkode 30, "Coolant pump, short circuit" viste sig at være kølevandscirkulationspumpen der var stået af :wink: En ny er monteret, og nu virker som den skal ;jubi Fejlen havde desuden slettet sig selv.

    Nu er der bare fejlkode 33 tilbage :-? Jeg har prøvet at give magnetkoblingen 12V, og den kobler ikke ind; således må den jo være defekt. -Spørgsmålet er bare, om det er derfor den skriver fejlkoden 33 "A/C compressor control module short circuit"

    Under alle omstændigheder, så duer magnetkoblingen ikke :wink: Så den skal alligevel skiftes, og så må jeg tage den derfra.
     

Del denne side