Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Fartpilot

Emne i 'El-system' startet af Traxspeed, 19 Januar 2012.

  1. Traxspeed

    Traxspeed New Member

    Joined:
    25 April 2008
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 300 TD
    Km:
    470000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hejsa.. jeg har et problem med min fartpilot på min 300D fra 90´når den er slået til, så kommer der nogle små nyk/ryk når den kører med jævn fart, men den kobler ikke fra. Jeg har fået en ombytter styrboksen fra Holland og en ny hallgiver bag på speedometret og en anden trækmotor den der trækker i speederarmen, men uden det hjælper.. kan det være bremsekontakten eller ????
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er helt sikkert ikke din bremselys kontakt, den ville få den til at slå fartpiloten fra.

    Det er sikkert justerings bevægeligehden der er dit problem, sørg for at smøre alle led og tjek dem for slør og udskift ledene til speeder trækket om nøvnedigt.
    Den mindste smule slør får den til at skulle "hente" og "afsætte" større bevægelser i fartpoliten som går ud over finjusteringen, så den konstant skal ligge og justere lidt op og ned.

    Kugle ledende, skal smøres med Automatgearolie eller Servo olie den som normalt er rød.
    Men det skal stadig glide uden modstand, hvis ledet har for meget slup, skal det udskiftes.
     
  3. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
  4. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad problemet "egentlig" er. Men lad mig beskrive hvordan jeg opfatter dit problem, så må du jo præcisere. Som jeg læser det, så oplever du at den "rykker" når du burde kører med en jævn hastighed?
    Jeg har samme problem og det er i mit tilfælde fordi speedometernålen står og svinger (det er jo den impuls den forsøger at regulere efter). Jeg kan meget tydeligt mærke at speederen flytter sig hurtigt op ned (små ryk), hvis jeg holder foden let på pedalen (så den stadig kan bevælge sig). Jeg mener helt bestemt at have læst at løsningen er et nyt kabel til speedometeret, men det er der nogle der ved mere om end jeg gør. En gang imellem rykker min så meget at den helt opgiver og slår fra af sig selv.

    Vær opmærksom på at den der rykkende fornemmelse også kan opleves når man kører ned af bakke, det er fordi den kompensere for at bilen triller hurtigere ned af bakke.

    Håber det kan hjælpe emd at kaste lys over sagen. Dernæst så er der jo også det forkætrede overspændigsrelæ, det er vidst nok der man starter inden man gør andet. Hvis din er en 90'er, så er det nok det gamle (det var det i min 90'er fra 12 måned).

    /Martin
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det med speeder kablet er korrekt, så skal kablet skiftes eller måske bare rettes ud.
    Men hvis nålen står lidt og hopper så vil den ja prøve at justere herefter da det er et mekanisk speedometer og føleren bagpå blot ser dette rent mekanisk.

    Men som oftest, så gjorde mercedes meget ud af at få smurt speeder ledende og kabler osv. for at fartpiloten gik så blødt og roligt som muligt og det ses også tit at disse led stænger med kugle led er slidt inde i kuglerne så der skabes modstand så fartpilot motoren skal bruge flere kræfter på at flytte stangen og når den så endelig giver efter, så er kraften så stor og måske sluppet at den flytter sig længere end fartpiloten havde i sinde at regulere og så skal den tage farten af igen, men når den så igen skal vedligeholde, skal den åbne lidt for gassen og så er man tilbage i det dårlige loop.
    Så slup og for meget modstand i kugle ledende er alt afgørende for en rolig og korrekt justering af fartpiloten. ;)
     
  6. Traxspeed

    Traxspeed New Member

    Joined:
    25 April 2008
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 300 TD
    Km:
    470000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Problemet er som sagt små ruk/nyk med jævn fart ,kan beskrive det som hvis det er en benziner der mister tændningen et split sekundt, men min er jo en diesel så det kan ikke være tændningen. jeg oplevede her i weekenden at den slog fra.. Jeg vil hive alle stænger af og smører dem op, hvis der ikke er slør i ledderne ( spedometer nålen hopper ikke)
     
  7. Søren Thomsen

    Søren Thomsen Member

    Joined:
    18 December 2006
    Indlæg:
    33
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Viby Sj.
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300 24v Cabrio.
    Km:
    0
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg følger spændt med, jeg oplever noget i samme stil.

    Min bil , som er en benziner, har også en urolig fartpilot. Det føles nærmest som om bilen bliver stukket af en
    elastik,der strammes og slappes hele tiden. Hastighedsænringen er meget lille, men nok til at føles generende.
    Der ses ingen ændring på hverken speedometeret eller omdrejningstælleren, så jeg tror ikke på ,at det er ved speedometerkablet fejlen skal findes.

    Søren Thomsen.
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Er forskællen den samme som hvis i køre med fartpilot ved 60 Km/t. og lad os sige 130 Km/t. i samme gear vel og mærke.

    jeg tænker at det kan være det vedligholdelses punkt speederen typisk holder ved brug af fart piloten der er slidt i føleren som oftest består af et dreje potentiometer.

    men ved en højere hastighed burde speeder vedligeholdelsen skulel bruge mere saft og derfor stå et andet sted.
    Jeg vilel måske endog prøve at give det et forsøg ved en fart man normalt ikke køre med fartpilot og jeg skal ikke opfordre til ulovligehder, så find et "sted" :whistle: og prøv om den gør det samme ved eks. 160 Km/t. :|

    Hvis det er det samme, så ville jeg måske sige styringen har nogle dårlige udtjente komponenter så som elektrolytter der er tøret ud måske eller lign, hvis man altså kan udelukke kabel træk og stænger samt speedometer kabel og føler.

    Det sjove er jo hvis man har en med en bil magen til og kan prøve at bytte lidt fra ;)
    Jeg giver gerne lidt at forsøge med Søren da vi har samme bil en dag inden cabrioen rigtig skriger på at blive lukket ud :mrgreen:
     
  9. Traxspeed

    Traxspeed New Member

    Joined:
    25 April 2008
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 300 TD
    Km:
    470000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Så tror jeg at jeg fandt fejlen ang. fartpiloten .. jeg rensede dreje potentiometeren inde i selve huset .. den der trækker i stængerne.. så nu svinger det uden nogen form for ryg/nyk og den slår heller ikke fra mere.
     

Del denne side