Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Fabriksmonteret fyr, fejlsøgning 250D

Emne i 'Oliefyr / benzinfyr - ekstra kabine/motorvarmer' startet af kselle, 6 August 2021.

Batteribyen.dk
  1. kselle

    kselle New Member

    Joined:
    6 August 2021
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Augustenborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D Turbo
    Km:
    313.000
    Årgang:
    1992
    Hej!

    Har netop købt en fin 250 turbodiesel fra 92.

    Den er udstyret med et Webasto fyr - det hvor der sidder et display indbygget i trærammen foran gearvælgeren.

    Forrige ejer, ældre dame, havde fået fyret koblet fra da det over tid tappede batteriet. Men det skulle have fungeret da det blev koblet fra. Desværre er der ingen info om hvordan det er koblet fra.

    Fandt et stik inde bag radioen som var hevet ud. Det er det til styreenheden ved gearstangen. Forsøgte at sætte stikket i. Der er fint gang i display, og man kan justere tid og sætte timeren til, så den gule lampe til venstre lyser.

    Der har ikke på noget tidspunkt været lys i den grønne lampe til højre. Ej heller hvis man trykker på knappen med flammesymbolet, som efter min opfattelse burde starte fyret med det samme. Kabineblæseren står på trin 1 som nævnt i instruktionsbogen.

    Ved de første forsøg på at tænde fyret hørte jeg nogle relæer klikke ( Men ingen grøn lys i lampen på styreenheden). Ej heller tegn på
    Liv i blæser eller pumper i motorrummet.

    Ved senere forsøg på start høres ikke længere relæer. Har checker sikringer, også dem bag sikringsboksen hvor relæerne sidder. Ingen er sprunget.

    Har nogen mon et godt bud på hvordan jeg griber udfordringen an?

    Kan man mon sætte en tester på så gammelt et fyr?

    På forhånd tak!
     
  2. kselle

    kselle New Member

    Joined:
    6 August 2021
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Augustenborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D Turbo
    Km:
    313.000
    Årgang:
    1992
    Følger lige op så andre måske kan få gavn af fejlsøgningen.

    Først og fremmest manglede styreboksen til fyret. Fandt en på ebay i Tyskland og fik monteret.

    Doseringspumpen var også defekt, havde sat sig og var rusten. Ny indkøbt, også fra Ebay.

    Dernæst fandt jeg ud af at timerne i kabinen også var defekt. Også indkøbt fra Ebay.

    Og nu kører fyret! Har bestilt et kit med ny filtskive til brænderen samt lidt pakninger. Fyret er iøvrigt svimlende dyrt i stumper, nok fordi delene ikke længere produceres.
     
  3. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,669
    Likes Received:
    20
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +21 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Er det det helt gamle ,med filt pakning foran?

    Sendt fra min BTV-DL09 med Tapatalk
     
  4. kselle

    kselle New Member

    Joined:
    6 August 2021
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Augustenborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D Turbo
    Km:
    313.000
    Årgang:
    1992
    Ja det er et Webasto DBW 46, af den gamle type med filtskive i brænderen. Ikke så let at finde dele til længere!
     
  5. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Mon ikke denne kan være til god brug fremadrettet? :)
     

    Attached Files:

  6. kselle

    kselle New Member

    Joined:
    6 August 2021
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Augustenborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D Turbo
    Km:
    313.000
    Årgang:
    1992
    Bestemt, tak for det! Efter et service med udskiftning af filtskive og gløderør kører fyret som nyt. Dejligt i denne kolde tid!
     
Batteribyen.dk

Del denne side