Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Følere, lambdasonde eller hvad

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af ART, 29 Januar 2008.

  1. ART

    ART New Member

    Joined:
    30 Juli 2007
    Indlæg:
    122
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Helsinge/nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Nogen der kan hjælpe?

    Min 260 E fra 1990 kører mildt sagt underligt! :cry:
    Når den er kold er den ikke meget for at starte. (den turner længe inden den kommer igang.) Når den så er startet er der ingen problemer, den kører fint og holder tomgangen okay! Men kører jeg ind et sted og slukker den i et par minutter (når den er varm.) for der efter at starte den igen, så springer den igang med det samme, men vil efterfølgende ikke tage gassen førend jeg laver kickdown på den. Dette kan gentage sig et par gange. Den går også frygteligt ujævnt i tomgang når dette sker.
    jeg har skiftet tændrør, kabler, rotor, dæksel og benzinfilter. Har tjekket luftfilteret, det fejlede intet! Nu har jeg så fået den Co2 testet. Jeg fik taget to målinger. Den første efter at jeg havde kørt en tur på 30 km og ikke havde slukket bilen. Den anden fik jeg taget 2 min efter at jeg havde stoppet og startet bilen igen.
    Den første måling sagde at den fik alt for meget at leve af (% vol Co 4.149) Den anden måling sagde at blandingen var okay eller for lav. ihvertfald stod bilen og hostede lidt i tomgang. ( % vol Co 0.047)
    Hvad F..... er der galt. Er det en føler, lambdasonden eller hvad? :?
    Nogen der har prøvet noget ligende eller bare ligger inde med viden om det, så tager jeg meget gerne i mod råd?! :)

    ART.
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    hvis du har lambdasonde, har du også kat, og hvis du har en co på 4.1 EFTER kat, så får den f..... meget at leve af.
    det eneste der efter min mening selv kan justere co´en så meget, er mængdefordeler hovedet. det er der hvor rørene til indsprøjtnings dyserne udgår fra.
    prøv evt med en brugt
     
  3. ART

    ART New Member

    Joined:
    30 Juli 2007
    Indlæg:
    122
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Helsinge/nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Martin.

    Jeg har fået skiftet lambdasonden siden jeg skrev og spurgte her på siden.
    Det har gjort det lidt bedre, men langt fra godt! Nu kan den tage gassen når den er varm, men den starter lige så dårligt, står og ''vælter'' i tomgang og den er bare død i forhold til hvad man kunne forvente af sådan en wagen.. :(
    Jeg har ikke fået målt Co på den efter jeg har fået ny lambdasonde på.
    Der er nogen der har fortalt mig at det også kunne være computeren der skulle nulstilles, kan der være noget om det?
    Jeg har fået en del brugte stumper af en rar mekker jeg kender.
    Mængdefordeleren er det den hvor koldstartsdyssen også sidder i, for så har jeg fået sådan en med? Det ville jo være rart! :)
    Og en helt anden ting, hvis jeg skifter mængdefordeleren er der så noget der skal justeres bagefter?
    Sikke mange spørgsmål jeg har... :roll:

    ART
     
  4. JOHNSA

    JOHNSA Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w221 S500 4Matic L
    Km:
    154500
    Årgang:
    2007
    Hej. Prøv at se min tråd andetssteds: Den 6. cylinder tænder helt virkårligt
    (jeg ved godt, det hedder vilkårligt, men da jeg opdagede stavefejlen, kunne jeg ikke længere rette :) )

    Måske skal du tænke i de baner.

    Men du skal helt klart have stillet din co2, hvis du ikke har fået det gjort. Det gøres via en unbracoskrue midt i luftfilteret, men det kræver måleudstyr, og skal det være helt rigtigt, så er det ikke nok at måle gassen i afgangsrøret på disse modeller. Det rigtige er (efter hvad jeg har fået at vide fra pålidelig kilde) at udlæse Lambdazondens reaktioner via stikket i motorrummet med originalt MB udstyr.

    Det med at den ikke kan tage gassen, når den er varm, lyder helt klassisk som en benzin/luft blanding, der er alt for fed til at kunne tændes ordentligt.

    Hvor meget har den egentlig kørt?
     
  5. ART

    ART New Member

    Joined:
    30 Juli 2007
    Indlæg:
    122
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Helsinge/nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej JOHNSA

    jeg troede at blandingen blev styret af computeren. :?
    Bilen er fra 1990 og den har kørt 149.000 km
    jeg har ikke haft andet end smadder med den siden jeg købte den!
    Det er sgu' ikke fedt at ha' en bil med 160 hypper den ikke kan bruge til noget! :cry:
    Jeg må lige tjekke dit andet indlæg! :)

    ART
     
  6. JOHNSA

    JOHNSA Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w221 S500 4Matic L
    Km:
    154500
    Årgang:
    2007
    Der hører meget andet end computeren i indsprøjtningssystemet, bl.a. dysser, bare for at nævne noget. Og så er der alle de komponenter, hvorfra computeren får sine informationer. Og selv om computeren gør det rigtigt, så er der talrige mekaniske komponenter, der kan fejle, f.eks. falsk luft fra en utæt manifoldpakning, benzindysser, defekt Lambdazonde, dårlige forbindelser etc.

    Jeg ville stadig starte med at få justeret co2'en, hvis det ikke er gjort.
     
  7. ART

    ART New Member

    Joined:
    30 Juli 2007
    Indlæg:
    122
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Helsinge/nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Uha vi er hurtige med svarene idag.. :D

    Jeg må tilstå at min viden om disse stjernebiler ikke er den store! :roll:
    Den må vist en tur på værksted og ha' en computer koblet på, så den kan blive stillet ordenligt! Det her er for irriterende at køre med og slet ikke sjovt! :(
    Jeg kan ikke finde den tråd du henviste til! Hvad ligger den under?

    ART
     
  8. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Vandtemperaturføleren kan også være defekt.

    Hvis styreboksen får at vide, at motoren er -25 C hele tiden, så vil den fede godt op.

    Den nemmeste måde at kontrollere den på, vil være at følge den faldende modstand på et scope, i takt med motoren varmes op.

    Man kan også ohme den igennem, men det andet er mere præcist.
     
  9. JOHNSA

    JOHNSA Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w221 S500 4Matic L
    Km:
    154500
    Årgang:
    2007
  10. ART

    ART New Member

    Joined:
    30 Juli 2007
    Indlæg:
    122
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Helsinge/nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Lasse.

    Den må du lige skære ud i pap! Jeg er ikke nogen ørn til den slags! :oops:

    ART
     
  11. ART

    ART New Member

    Joined:
    30 Juli 2007
    Indlæg:
    122
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Helsinge/nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg kan ikke finde den tråd du henviste til! Hvad ligger den under?

    ART[/quote]

    Hej igen.

    Den ligger under EL-system, men jeg forsøger lige at sætte et link ind, håber det virker :)

    http://www.124forum.dk/w124/forum/viewtopic.php?t=1328[/quote]

    Tak! Jeg suger til mig... :)
     
  12. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
     
  13. ART

    ART New Member

    Joined:
    30 Juli 2007
    Indlæg:
    122
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Helsinge/nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
     

Del denne side