Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Fælg Total Renovering "Carlsson 18"

Emne i 'Restaureringsprojekter & Styling' startet af BRABUS, 16 Juli 2012.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Så kom turen til mine 18" Carlsson fælge.

    Da jeg købte bilen i 2006 havde de nogle små kantstens skrammer og i forvinteren 2010 blev jeg fanget lidt i en sne storm mens jeg var ude og køre inden den skulle i vinterhi og da jeg havde total nedslidte slicks dæk på, så skulle det selvf. ende galt og jeg kom op og ride på en ret voldsom kantsten med det ene hjulsæt.
    Så 2 fede hakker i fælgende på venstre side men luften blev da i dækkene.
    Og der havde efterhånden også sat sig fast brændt bremsestød ikke mindre godt, metal støv fra alt for nedslidte klodser :oops:
    Ting der desværre ikke kan redes med poleroing og rensning af fælgen og div. fælg eksperter har forsøgt med alt deres vidunder middel osv. osv. der var ingen udvej, nu skulle de altså total renoveres. :aww:

    Lige siden har jeg så kørt på mine Brabus fælge som der er mange delte meninger om.
    Faktum er Carlsson fælgende er 1000 gange federe end mine 17" Brabus monoblok II fælge.

    Så jeg røg ud til den meget omtalte Australske fælgsmed Steve i Haraldsted på kastrupvej i Ringsted.
    Det er lidt uden på landet, men det er en meget kompetent fælgsmed, han går for at være den bedste overhoved på hele sjælland og mange dæk firmaer bruger ham også.

    Jeg kørte ud med fælgende og havde købt 4 sprit nye nav kapsler til dem som han kunne få malet dem efter.
    Så de ville få den originale lyse fælgfarve (der findes MANGE varianter af den sølvgrå)

    Så hans tilbud lød som følger:

    reparation af kantstens hakker på 2 af fælgende: 500 Kr./stk. = 1000 Kr.
    Opretning af den ene fælg som var lidt skæv: 400 Kr.
    Glasblæsning af alle 4 fælge: 300Kr/stk. = 1200 Kr.
    Pulver lakering af 4 fælge hos en rigtig autolakerer: 800Kr. /stk. = 3200 Kr.

    Dvs. 1000 Kr. + 400 Kr. + 1200 Kr. + 3200 Kr. = 5800 Kr. plus moms. = 7250 Kr.

    MEN
    Som altid så er der intet der for mig skal gå glat og uden bøvl... :p
    Så da han ringede i dag og sagde de var klar til afhentning, så havde han et lille "men"
    Faven er desværre ikke ramt sagde han... :?
    Han syntes jeg skulel komme ud forbi og se hvad jeg syntes og så kunne han jo male navkapslerne om så de matchede.
    Umidelbart var de lidt mørkere i farven sagde han og er der noget jeg rigtig godt kan lide, så er det lysegrå fælge som de var org. de blvier nemmere beskidte, men ser også meget pænere ud rene og federe end den lidt mørkeregrå nyance som de desværre havde fået.

    Men der var noget godt ved det sagde han, du har faktis kfået dem Pulver lakeret i stedet for vådmalet.
    Det kan være rigtig svært at lave godt på sådan nogle fælge som mine hvis man vådmaler pga. de mange eger, men det er desværre den eneste måde at få den farve du gerne vil havde sagde han.
    Men eftersom pulver lakering er en meget hårdere finish, så holder det også bedre sagde han.

    Nå jeg smuttede ud forbi for at så om det nu var så galt at det ikke kunne ses bort fra.
    Men ak nej :p resultattet var LANGT fra den farve jeg havde tænkt mig, de var meget mørkere i farven, som specielt kunne ses når de org. navkapsler med den org. farve blev lagt ind i fælgene :cry:

    Det gode var jo så at Steve som nok er en af de mennekser jeg har mødt i branchen med den største stolthed i sit arbejde siger til mig, det er også helt fint, hvis du vil have lavet det om, så er det bare sådan vi gør, det er "os" eller rettere sagt maleren som har problemmet han fik en nav kapsel med malingen skulle matche og han havde ikke givet ok for at de skulle males med pulver lakering da prioritet Nr. 1 var at fave skulel matche.
    Så han ringede til dem med det samme mens jeg var der og fortalte dem kunden "mig" ikek var tilfreds.
    Han var jo rigtig godt ærgelig over at skulel lave dem om, men nok ikek så ærgelig som jeg vilel ahve været ved at skulel leve med at de havde fået en forkert farve jeg skulel gå og kikke på og være irriteret over hver gang jeg komemr ud til bilen og det springer i øjnene.

    Så om 3-4 uger grundet sommerferie, så skulle de komem i hus med den rigtige farve, bare i vådmaling.
    Men det gode er så at de har fået en gang pulverlak sagde Steve, det går et skulel de få en ridse, så er der en bedre grunder på ny end hvis det kun var vådmaling de var blevet malet med.

    Men herunder kan i se bilelder af dem før og efter og den farve forskæl der var.
    Der er også en anden ting i det, pulverlakeringen har jo en del metal i sig, som giver dette metallak look, det havde de ikke før heller, så der er flere ting i det end bare farve forskællen og vigtigeheden for mig er at holde dem i original stand og farve, ligesom en bil.

    1 Ejer købte en stor Carsson pakke, med 18" Fælge, komplet undervogn med fjedre støddæmperer, krængnigns stabilisatore, motorbund stål skjold, justerbar alu tårnstabilisator og dobbelte Sports metal katalysatore for en samlet pris af 22343 D-Mark som vel svare til godt 80.000 DKR. med kun 14% Tysk moms.
    Fælgene alene kostede vist de godt 40.000 Kr. inkl. Dæk så derfor synes jeg godt man kan ofre det på dem de er værd.
    i dag koster et sæt mærke kvalitets fælge jo godt det samme hos Mercedes.
     

    Attached Files:

  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det ser kanont godt ud 8)
    Har selv lige lavet samme nummer med mine 18" AMG ruller til W202eren... Nye sko trækker altid op i karakter :D
     
  3. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Fy for S.... hvor er de flotte! :)
     
  4. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    det godt nok blevet flotte!

    og hvad sker der for alle har 18" nu jeg ENDELIG har fået 17"? :(
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jo takker.

    Desværre skal de laves om, MEGA øv mår man tanker på hvor flotte de er lavet :cry:
    Så de skal de slibes lidt ned og males op i alm. våd maling i den korrekte farve.

    Men ja jeg glæder mig helt vildt til at få dem på, men der skal også lige nye dæk på og det koster ikke under 6000 Kr.
    Så alt i alt kommer det til at koste mig mindst 13000 Kr. at få dem til at stå som sprit nye med dæk og det hele :p

    Men ja FØJ hvor ser de fede ud når jeg selv skal sige det :D
    Og bare vent til den rigtige lyse farve kommer på, så ser de endnu federe ud :love:
     
  6. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    du kunne måske ikke lige få kapslerne farvet i samme farve? :D

    og hvorfor bruge penge på gode dæk når du sikkert slider dem på en sæson :p - jeg har dog heldigvis en god Dækpusher :D
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, fælgende SKAL bare ikke være denne mørke grå nyance, det får dem til at så både små og mindre fine ud.
    De skal simpelthen bare så i den org. lyse farve.

    Men dæk er jo lidt som religion, men 1 ting er sikkert, jeg køre ikke på gong gong dæk, det er livet for kort til når man køre på grænsen som min bil er designet til i både undervogn og fælg dimensioner :D
    Jeg vælger eks. heller ikke dæk ud fra et støj mønster, mine dæk er kontakten mellem liv og død og så er støj altså noget der kommer i aller sidste ende hvad dæk angår, det er blot et plus hvis man har gode dæk som ikke støjer 8)

    og slitagen kommer også som en 2 prioritering, det er som alt andet jeg laver på min bil og køber af stumper til den.
    DET SKAL VIRKE og ikke se ud eller ligne noget det ikke er rules
    Ligesom efter de grund principper bilen blev bygget efter, det skal laves efter de bedste teknikker og løsninger, så kikker vi på hvad det koster bagefter og glæder os over hvis den bedste løsning også var billig, hvis ikke den var, så er der næsten bare mere mening med galskaben.
    Intet sparet, intet tjent, men alting vundet ;)
     
  8. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    tjaa nu er jeg heller ikke fartgal bisse!

    det hurtigste jeg har taget et sving med var 90km/t... sidelæns.. hehe plejer gerne selv have gode Michelin / Goodyear / Toyo på fronten men noget usselt bagpå :p

    dog tror jeg ikke min kommer til at trække røven ud til at det bliver aktuelt lige forløbig medmindre penge til en Kompressor popper ud :D har en hel byggeplan klar til når den kommer igang med at kører optimalt :p
     
  9. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
  10. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
  11. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,252
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: Sv: Fælg Total Renovering "Carlsson 18"

    Ligesom med dine blinklys i sidespejlene :lol:

    Sendt fra min ST18i med Tapatalk2
     
  12. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    gad via om det er via "Fætter BR" man bliver bil ekspert? :p for uenige kan man godt sige de er :D

    men via kontra styring har jeg nu altid følt og ment forhjul skal virke og baghjul bare skal snurre :D

    apropo styring er jeg den eneste der har lagt mærke til hvor meget forhjulenes Camber vinkel ændre sig når man drejer? har aldrig set dette på andre biler.. - sorry nu er jeg helt OT igen :p
     
  13. Henrik66

    Henrik66 Member

    Joined:
    14 Oktober 2009
    Indlæg:
    350
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    300E Sportsline
    Km:
    287000
    Årgang:
    1992
    Re: Fælg Total Renovering "Carlsson 18"

    Man kan også tage kørekort i Legoland :-\

    Nu forholder det sig således, at man altid skal have de bedste dæk/mønster på baghjulene fordi vægtfordelingen ved nedbremsning forskydes yderligere end ved normal kørsel, og man herved mister greb i bagvognen. Dette bliver endnu mere udtalt når friktionen med underlaget nedsættes p.g.a vand eller sne.

    Men man bør ikke køre med dæk der har mindre slidbane end 2,5 mm. Har personligt afprøvet dette ved høj hastigheds nedbremsninger både med og uden ABS. Vi kørte i flere identiske Audi A6 med forskelige mønsterdybder, og både bremselængde samt kontrollen med udskridning bliver mærkbart anderledes.

    Nu har Jeg bestået Rigspolitiets køretekniske kursus flere gange, sammen med Lasse68, så vi ved godt hvad vi taler om.
     
  14. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Re: Fælg Total Renovering

    Og i 2009 gjorde vi det med E350 4-matic, S500, VOLVO S80 og "BIIP" 760.

    Under en hård nedbremsning fra 150-200 km/t forskydes op til 2 tons ekstra tryk på forreste hjulpar. De skal nok blive stående. Det er som beskrevet bagenden der pludselig kan komme flyvende forbi sideruden, hvis ikke dækkende bag på er i orden.
     

    Attached Files:

  15. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg tror i misforstår mig drenge :)

    Ved Drift rammer jeg aldrig 150km/t eller deromkring :p - men jeg er helt enig i jeres argument med slidbane! :) det bare ikke nemt at holde slidbane på drift dæk :p
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nå inden denne tråd begynder at handle om de dæk jeg ikke har fået til mine fælge endnu :lol: så fik jeg ringet til fælgsmeden Steve i dag, fordi der gik lige en ubehagelig virkelighed op for da jeg tænkte på det han sagde da de skulle males om... :cry: :cry: :cry: :shock:

    Hvis IKKE maleren nåede at male dem i denne uge, så ville der gå 3 uger mere efter denne, fordi han skulle på ferie.
    Og så ville det jo nok først blive i 4 uge herefter han fik dem færdige... :roll:

    Den sank først lige HELT ind i går da jeg kom i tanker om hvornår vores W124 Træf det løber af stablen... :shock:
    ARGGGG jeg SKAL bare nå at have de fælge på med dæk INDEN træffet... :twisted:
    Det er jo den 31 Aug. og jeg får først fælgende i worst case 17 Aug. og så skal der lige Dæk på osv.
    Så der er da lidt at løbe på, meeeen der skal ikke gå meget galt.

    Så jeg tænkte Fuck, det skal han da nok lige vide, ringe ringe ringe... og ...
    Velkommen til fælgsmeden jeg er gået på ferie i uge 29 og 30 du kan bla bla bla... FUCK mand... :shock:

    Så nu er jeg TVUNGET til at køre hele vejen derud, for at tage en snak med ham, hvis han da over hoved ER at træffe der... :angry:
    Det er bare ikke i orden hvis det går i vasken inden træffet pga. maleren har trådt i spinaten... :angry:

    Så nu må jeg bare håbe det bedste, jeg gider dårligt køre hele vejen derud for så at se han ikke er hjemme... :p
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Så kom de i mål, jeg har nu godkendt den rigtige farve, så skal jeg blot ud og hente dem :)

    De bliver hentet i morgen og så skal der dæk på snarrest :love:
     
  18. Mikael L

    Mikael L Member

    Joined:
    14 December 2008
    Indlæg:
    826
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +17 / 0
    Min bil::
    S124 E36T AMG
    Km:
    0
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    S212 E200 CDI BE
    Bil nr. 2 Årgang:
    2014
    Jeg vidste du ville få dine fælge i hans "ferie". Manden er jo til at snakke med og en del af "familien" derude! Alle kender alle i det lokalsamfund. Jeg er jo selv opvokset derude. :)
     
  19. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, og nu han havde dem, så tænkte jeg, hvorfor bestille dæk et andet sted og ud og have dem monteret når manden har det hele.

    Så det tilbud jeg ellers havde fået og fundet på eks. deakonline det ville han godt matche endog give det lidt billigere.
    Så resultattet blev således:

    4 stk. 18" fælge
    4 stk. fælge rep. af skader = 4 X 350 Kr. = 1400 Kr.
    4 stk. fælge glasblæst = 4 X 350 Kr. = 1400 Kr.
    (Hans glasblæser ville have haft 800 per fælg :shock: )
    4 stk. Fælge pulver lakeret = 4 X 800 Kr. = Gratis da det ikke var den korrekte farve... og det ikke var en pulver lakering der var bestilt. Men det var en god fejl de lavede, da det var en meget bedre grunder pga. hårdheden.
    4 stk. Fælge omlakeret i vådmaling = 4 X 800 Kr. = 3200 Kr.
    4 stk. Special metal ventiler = 4 X 25 Kr. = 100 Kr.
    FÆLGRENOVERING TOTAL = 6100 Kr. kontant 8)

    4 stk. dæk Contineltal Sport Contact 5 = 6000 Kr.
    4 stk. montering og afbalancering = 4 X 125 Kr. = 500 Kr.

    TOTAL 12.600 Kr. og så står de som helt nye fælge med sprit nye dæk på :love:
     
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Fælg Total Renovering "Carlsson 18"

    Tænkte at jeg lige kunne opdatere tråden her med billeder af fælgende efter de blev malet om i den rigtige farve :-D

    Men som altid, så skal der bare ikke være noget der bare kære glat for mig.
    Nej, nej... Så da jeg hentede fælgende, ringede Steve da dagen fører og sagde jeg noknblev nød til at komme retur :roll:
    Han havde lige opfdaget at de lå et par afbalanceringsklodser på gulvet hvor mine fælge havde stået :roll:
    Så han måtte give en ny omgang afbalancering når de en dag skulle på.

    Siden har jeg haft opbevaret dem i kælderen og nu da jeg skulle tage billeder, ja ja, sårbar der da lige røget en hel række klodser mere af :p
    Så de skal da lige en tur forbi ham igen snart.

    Men her er billeder af det endelige resultat :love:[​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     

Del denne side