Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Evt. problemer med manuel gear?

Emne i 'Diverse Drivline' startet af Flemming066, 24 Februar 2012.

  1. Flemming066

    Flemming066 New Member

    Joined:
    19 Januar 2012
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    592000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nu er jeg nødt til at poste dette under "Diverse". Sagen er at jeg har en 300E fra '90 med manuel gear, og det går jo nok ikke at poste den under "Automat gear".

    Nuvel, jeg har læst en del om automatgearkasser og de problemer der kan være med dem, men er der nogle kendte skader/fejl på de manuelle gearkasser? Jeg går ud fra, at der ikke kører mange Mercedes'er rundt med manuelle gear, så derfor er der måske heller ikke så stor viden omkring denne eventuelle problematik. Lad mig med det samme sige, at jeg ikke har problemer med min. Bilen har kørt ca. 360.000, og alt ser ud til at fungere som det skal. Så det er mere af nysgerrighed jeg spørger, skal man f.eks. skifte olie oftere end anbefalet, eller er der visse ting man skal være opmærsomme på ved denne type gearkasser?
     
  2. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    jeg har også manuel og den har kørt 630.000 jeg har kørt
    de 126.000 km den har aldrig sagt noget forkert...
    intet heller ikk koblingen....
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg har kun set fejl i manual gearkasse en gang og det var fordi den aldrig havde fået skifte olie.. Så den sang lidt i synkronessen og lejer.

    Koplinger derimod skifter jeg nogle stykker af om året.

    Der er flere ting der kan ske. Slidte koplingplader, udrykkerlejet, hoved cylender eller slave cylender.

    Der køre som sagt ikke mange af dem, så det er svært at vudere noget :-?
     
  4. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej havende en 300d 87 med manuel gear(5 trin) og det er nok den bedste bil jeg har haft!
    670000km 14km literen! var ikke unormalt!
    skiftede slave sylender på den en gang.(det er svært at lufte system ud)
    Der kan være meget slør i højgears aksel i gearkasse,(mærkes ved støj i tomgang med sluppet kobling (fri gear)
    Det betyder dog ikke noget og kan fjernes med en koblings plade med kraftigere fjeder !
    en manuel går mindst 1-2 km længere på literen end aut!!
    chr
     
  5. Flemming066

    Flemming066 New Member

    Joined:
    19 Januar 2012
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    592000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det lyder jo ikke som om der er nogle særlige problemer med den manuelle gearkasse, men det er der jo nok heller ikke med automat-kassen, men da der kører flere af den slags er det jo meget naturligt den man hører mest om. Men ud fra svarene lyder det til at jeg gerne skulle have nogle kilometer tilbage inden jeg skifter til ny gearkasse.
    :)
     
  6. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Ja du har jo købt en af de mest "over engeniered" biler der overhovedet er lavet.

    Ikke som hvis det var en 10 år gammel Datsun sport, eller en Reanult Clio. Så du kan forvente langt langt bedre holdbarhed end du sikkert har oplevet før.

    Selvfølgelig er der af og til problemer, men de er generelt meget mere solide end alt muligt andet.

    Alder i forhold til pris og km taget i betragtning selvfølgelig.

    Jeg har efterhånden kørt i nogle stykker af Gørløses lånebiler. Alle 123 med manuelt gear. Og jeg ved selvfølgelig ikke hvor meget de skifter for at holde dem kørende. Men hold da op nogle gearkasser og koblinger jeg oplever der.
    Det virker fantastisk godt i forhold til så meget andet gammelt lort jeg har prøvet.
    Næsten som nye.

    Har haft nogle manuelle Forder gennem årene, og de virker fint i starten, men efter et par 100 tusind km, er de ofte færdige i gearkassen. (har måttet skifte et par stykker). Og koblingerne bliver stramme og rusker.

    Så ja, jeg tror også du har nogle km tilgode i din bluestar

    Og velkommen til. Svært at nøjes med mindre når man først har prøvet sådan en.
    I hvertfald hvis det ikke skal koste mere end 400.000 kr.
     
  7. Flemming066

    Flemming066 New Member

    Joined:
    19 Januar 2012
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    592000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    @ Aasted.

    Som du skriver blir' det svært at vænne sig til andet når først man har prøvet en Mercedes. Jeg har også haft andre biler før i tiden, bla. Ford, Fiat, Saab, og flere af dem var da rigtig gode biler. Men nu hvor jeg har fået en "rigtig" bil, kan jeg godt mærke at det er noget helt andet. Her er der virkelig tænkt på detaljen. Og jeg har da heller ikke haft en bil før med samme kilometerstand hvor gearkassen stadig føles ny.
    :-D
     
  8. Dieseldrengen

    Dieseldrengen Member

    Joined:
    8 Februar 2012
    Indlæg:
    83
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Spanien
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E300 Diesel
    Km:
    365000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Volvo V60 D3 Summum
    Bil nr. 2 Km:
    245000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Først og fremmest undskyld for at jeg kaprer tråden, men jeg har lige et par supplerende spørgsmål, når vi nu alligevel taler manuelt gear.. :whistle:

    Der hvor jeg bor (Madrid, Spanien) er der heldigvis rigtigt mange 124'ere på vejene endnu, MEN de fleste er med manuelt gear (>75%). Det er som om tomatgearet aldrig rigtigt er slået igennem hernede - heller ikke hos andre bilmærker.

    Jeg er helt klart mest til automatik, men vil heller ikke udelukke en med manuelt, da den vel sparer mere på de dyre dieseldråber (kan det virkeligt passe at 722.4-kassen ikke har lockup??). Jeg spørger ikke til holdbarheden af den manuelle gearkasse for den er ligesom på plads, men jeg tænker mere på fornemmelsen.

    En kammerat og w124-kender har advaret mig mod manuelt gear, da han mener det er slasket og upræcist, men er det generelt eller er det bare ham, der har været uheldig? :|
     
  9. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Jeg har en W201 (190E) med 4 trins manuelt gear. Den er liiige ved at runde 300.000 km, og kører som en ny gearkasse. Også om vinteren, hvor nogle gearkasser godt kan køre trægt i synkromesh'erne eller "børste tænder".
    Vi har haft en W124 med 5 trins manuelt gear i familien også; den havde kørt 330.000 km, og fungerede også uden problemer.
     
  10. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    det er heller ikke noget jeg kender til med slasket gear skift ikke engang efter
    632000 km men får man en hvor folk har sidder og brugt gearstangen som læne støtte
    så bliver alt jo ødelagt men det er så skifte konsollen og ikke gearkassen...
     
  11. Dieseldrengen

    Dieseldrengen Member

    Joined:
    8 Februar 2012
    Indlæg:
    83
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Spanien
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E300 Diesel
    Km:
    365000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Volvo V60 D3 Summum
    Bil nr. 2 Km:
    245000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    OK - tak for svar. :gr8:
     
  12. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Sv: Evt. problemer med manuel gear?

    Manuel gearkasse er stærk, der er en aut. også. Aut passer bare bedre til en Mercedes.

    // kongebiler
     
  13. Dieseldrengen

    Dieseldrengen Member

    Joined:
    8 Februar 2012
    Indlæg:
    83
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Spanien
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E300 Diesel
    Km:
    365000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Volvo V60 D3 Summum
    Bil nr. 2 Km:
    245000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Re: Sv: Evt. problemer med manuel gear?

    Helt enig! :yipi:
     
  14. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
  15. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    jeg har et par gange været med til at skifte hardyskiverne på kardan'en på nogle med man. gear.
    begge var på 250D som har en lidt anden motorgang end end 200 eller 300 D.

    for autgear skifter "normalt" blødere gear end med en kobling.

    ved godt det her ik noget med spørgsmålet om gearkasse at gøre.. men en ting som kan blive slidt mere med man gear.

    mvh Michael. - og god påske til alle... bluestar
     
  16. Dieseldrengen

    Dieseldrengen Member

    Joined:
    8 Februar 2012
    Indlæg:
    83
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Spanien
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E300 Diesel
    Km:
    365000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Volvo V60 D3 Summum
    Bil nr. 2 Km:
    245000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Ja "oliemøllen" må da alt andet lige tage de værste ryk og andet, som kan komme gennem en traditionel kobling... Især når automatgearkassen ikke har lockup -hvilket undrer mig, thi det havde min Scorpio fra '92...
     

Del denne side