Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Er sjældne modeller overprisede ved Skat ?

Emne i 'Import af biler' startet af Himself_80, 4 Januar 2008.

  1. Himself_80

    Himself_80 Member

    Joined:
    10 Januar 2007
    Indlæg:
    47
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Nykøbing Falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    320000
    Årgang:
    1990
    Jeg har ingen erfaring, så tænker på om der er nogle som ved om de mere sjældne modeller fx er overprisede hos skat i afgift fordi der ikke handles nogle af dem i fri handel. Fx er der jo en her på siden som betalte 105.000 kr for en 420E. Det syntes jeg er billigt i forhold til nogle af de priser man får oplyst på en C280.
     
  2. Tomas

    Tomas New Member

    Joined:
    25 December 2007
    Indlæg:
    37
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE
    Årgang:
    1986
    Hej
    Jeg har ven som hentede em MB s500 w140 jeg kan ikke huske prisen men da vi var på skat i tåstrup til vurdering talte vi med en meget flink vurderings mand, har sagde at sådan en bil blev vurdert lavere fordi det var en svær bil at sælge det gælder også for bip 750I
     
  3. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg synes alle biler er overprisede hos skat :cry: :cry: :cry:
     
  4. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    ja kan godt slutte mig til martin her, alle mercedes skulle frigives for afgift da de er mere sikker at køre i og mere holdbare og køre mange flere km pr bil ind andre mærker, så i det store hele der det set miljømæsig er det ikke så belaste for natur at bygge en mercedes der kan køre mellem ½ og 1½ milion km i forhold til andre mærker hvor der skal bygges 3-4 biler for at køre samme km,

    er jeg gal på den :roll:
     
  5. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Nu bliver der i indledningen sprugt til specialbiler - så der det gode spørgsmål jo, hva man definerer som specialbil :D

    Umidelbart vil jeg ikke kalde en bip 750i eller en 140-500E for en specialbil - de er bare store og benzinslugende, hvilket i et vist omfang gør dem uinteressante for de fleste.

    Skulle jeg nævne en specialbil med stjerne på, så må det være en 124 cabriolet - og den bliver helt sikkert ikke vurderet lavt af skat :shock:

    Prøv at søge på en cabriolet på nettet - uanset om det er Mercedes, Golf, bip eller så yt som Opel Astra, så kan i se priser :shock: :shock: :shock:
    Vi havde problemt for et par år siden med netop en gammel Astra som de mente kunne koste over 100.000 :shock: Et tjek på bilbasen viste, at de 2 andre der også var til salg for over 100.000, var så dyre alene fordi der blev forlangt en formue i afgift!
    Det virker jo unægteligt lidt mærkeligt, at købe en bil for 20.000 i tyskland og så skal lægge 85.000 i afgift...
     
  6. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Larzen,

    "Specialbil" - det er vel et spørgsmål om definition. Forsikringsselskaberne (mange af dem) syntes ihvertfald bilen bliver en specialbil bare fordi der er en stjerne på køleren. Men jeg vil nok være mere tilbøjelig til at godtage din definition :)

    /Martin
     
  7. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Ja forsikringsselskaberne har deres helt egen måde at definere det på. For en del år siden, da jeg havde min Audi 200 Turbo Quattro kunne den forsikres som almindelig bil, men min gamle Fiat X 1/9 1.3 kostede en jetjager i ansvar fordi det var en "hurtig sportsvogn" :roll: som de kaldte det
     
  8. Himself_80

    Himself_80 Member

    Joined:
    10 Januar 2007
    Indlæg:
    47
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Nykøbing Falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    320000
    Årgang:
    1990
    Ja jeg har været uklar mht. "specialbiler". Det jeg mente var egentlig 6 og 8 cyl benzinere og coupe og cabriolet med alt udstyr. Det vil jeg betegne som sjældnere modeller.

    Årsagen til at jeg spurgte var jo netop det samme som du oplever med Astraen til 100.000 i afgift. At jeg ser fx en w124 coupe E320 eller en cabriolet. Sågar også C280 st car til salg fra 1996 nyimporteret eller en C240 fra 1997 som koster det vide ud af øjnene grundet afgiften, og tænkte så på om det simpelthen skyldes det paradoks at bilerne vil være så sjældne i DK at told og skat simpelthen ikke har særlig mange salgsannoncer og historik at basere det på, og at det så selvforstærkes af at den type sjældne biler oftest sælges brugt for dyrt ene og alene fordi sælgeren kan gøre det grundet det sætter blår i øjenene på køber at de er sjældne.

    Forsikringsselskaber vil jeg gerne kommentere også. De er grumme...
     
  9. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej,

    afgiftsbestemmelsen på et importeret køretøj skulle gerne baseres ud fra en generel helhedsbedømmelse af det enkelte køretøj. Men jeg tror ikke der kan være tvivl om, at det der vægter tungest i beregningen er det markedsniveau, som told og skat kan få kendskab til. Altså indikationer af afgiften ud fra tilsvarende modeller på markedet.

    Gennemsnitsberegningen som bliver brugt til dannelsen af afgiften vil jo så oftest være ret højt sat, hvis der kun eksisterer en enkelt eller sågar et par stykker af det enkelte køretøj på markedet eller i deres databasehistorik.

    Jeg har hørt flere erfarne bilimportører fra ålborgområdet sige, at man skal passe meget på ikke at importerer en model, som er stort set ukendt i Danmark. I de tilfælde og for at være på den sikre side, sætter told og skat afgiften højere, end den reelt burde være.
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nu håber jeg ikke nogen tænker (nu snakker han om sin bil igen) :D

    Men jeg fik af hvide at da min BRABUS 3.6-24 blev importeret i 2002 så var den samlede pris for bilen med afgift 400.000 Kr DET synes jeg jo er vildt.
    Og det har udelukkende været pga det var en special model sikkert.

    Jeg er ikke helt klar over hvor meget der var afgift og hvor meget der var bilens pris.
    Men 400.000 Kr det siger ikke så lidt skulle jeg mene.
     
  11. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Der er dog sket MEGET med afgifterne siden 2002 - det kunne være sjovt at se hvad sådan en afart vil koste idag...

    Vi burde egentlig have en tråd, hvor vi kunne liste bildetaljer og afgifter på dem der kommer ind nu - det vil da være noget bedre end Skat's side...
     
  12. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Mener du virkelig at det kan laves bedre/mere overskueligt end SKAT? :lol:
    De er her jo blot for at servicere borgerene og hjælpe dem med overskuelige svar, så hvordan skulle man kunne lave noget der var bedre end deres fantastiske oversigt.

    Arhhh - det hjalp at slippe af med den. Lyder som en god ide, tror flere går og tænker i at hente en W124'er i Tyskland. Flere ting har afholdt mig, Skats l*rte oversigt er en (mindre) af dem. Man kan dårligt se hvilken bil man sammenligner med, man kan slet ikke se noget om udstyr og slet intet om tilstanden (billeder siger mere end 1000 ord....).

    Måske der kunne laves et galleri lignende ting med basal info om bilen (motor, udstyr, kørte KM osv.) og så hvad den kostede i afgift og et par billeder for at indikere standen. Jeg regner selv med at jeg skal have hentet en T-model på et tidspunkt, og en med lidt færre KM og en der har set lidt mindre vejsalt kunne godt tiltale mig.
    /Martin
     
  13. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej,

    jeg synes det lyder som alletiders ide at lave en samlet oversigt for medlemmerne på dette forum. Jeg tror mange af os herinde overveje at importerer den næste Mercedes fra Tyskland eller andre venligtsindede billande.

    Jeg springer selv på import vognen i år og kan næste ikke vente til jeg skal ned og hente min baby. Jeg lod mig i øvrigt fortælle i dag, at priserne på biler i Tyskland, der er mere end 5 år gamle, står for at falde væsentlig i pris. :D Hvorfor..... På grund af de nye kørselsforbud som er trådt i kraft pr. 1 januar i år og gradvist over de næste par år vil blive yderligere implementeret. Intet er så dårligt, at det ikke er gost for nogen...... :)
     
  14. wayfarer

    wayfarer New Member

    Joined:
    6 Januar 2008
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Gråsten
    Ratings:
    +0 / 0
    hej
    Lige et naivt spørgsmål.
    Hvorfor kigger de i det hele tage på bilens angiveligt kørte km.
    Det er da så nemt at snyde med både den ene og den anden vej, at man ikke kan bruge det som sikkert parameter?
     
  15. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Intet er sikkert, derfor er det også begrænset hvor meget udslag i afgiften det giver.

    Som tommelfingerregel skal en benzin køre 20.000 og en diesel 30.000 om året.
    Afviger bilens km "væsentligt" fra dette kan der gives +-10% i værdifastsættelsen.

    Samtidigt har man standen der angives som middel eller over/under middel.
    Også her er der 10% at hente/give.

    Hvis synshallen ved toldsyn skønner, at den fremstillede bil afviger væsentligt fra det man må forvente - som fx den du har set på med 55.000 km stod på 700.000, kan de på toldsynsrapporten anføre, at de anbefaler bilen fremstilles til vurdering hos Told & Skat.

    Er der skader på en bil kan det ofte godt betale sig, at fremstille den for Told & Skat til vurdering. Et godt eksempel er en Golf2 vi havde for nyligt, den havde småskader på alle 4 hjørner under kofangerne samt lidt folder i en dørplade under sidelisten. Da bilen kun havde kørt 60.000 km ville synshallen ikke sætte den under middel (dvs. - 10%) for de småting. Ved fremstiling fik den et afslag på 30% for stand og +10% for km!

    Den du har kigget på med 55.000 km vil helt klart få tillæg for lavt km, men det er jo kun ganske få tusinde kr. det handler om, så er det det værd? Da km registreres ved alle syn kan man jo ikke sætte den tilbage igen uden at risikere at blive afsløret!
     
  16. Chr Schmidt

    Chr Schmidt New Member

    Joined:
    6 April 2008
    Indlæg:
    64
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ringsted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W123 280E
    Årgang:
    1981
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nu er der mange af jer der nævner at i er hoppet med på import vognen.

    Jeg går også selv lidt med den samme tanke, men ville så gerne lige høre jer, om i selv har importeret eller om der er en virksomhed/firma i kan anbefale til opgaven ?

    Jeg har selv kigget lidt rundt, men synes ikke at kunne finde nogen omtale om de firmaer jeg finder.

    Så kom gerne med jeres beretninger så også kan ledes på rette spor.

    Christian
     
  17. Daimler

    Daimler New Member

    Joined:
    27 April 2008
    Indlæg:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Lemvig
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w115,240D3,0aut
    Km:
    0
    Årgang:
    1969
    Bil nr. 2:
    Golf zwei td
    Bil nr. 2 Km:
    324000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    afgifter

    Hej alle :)
    Vil lige fortælle en lille anekdote om det danske Told(u)væsen:
    Har en bekendt, der er mekaniker, hans viv er ansat i Told&Skat(må formodes at have "interne kontakter").
    Nå, han erhverver sig en w116 280 aut., i rimelig stand, på danske numre, prisen er lidt diffus, da det er i forb. med en byttehandel.
    SAMTIDIGT henter en af hans kammerater en....w116 280 aut., i fornuftig stand i Tyskland, afgiften blev i nærheden af 60 kilo :shock:
    Da den oprindeligt danske w116 ikke er til at sælge herhjemme, prøver mekanikeren at hive afgiften hjem på sin w116, som sagt er de tæt på at være samme stand/km/årgang, men HOV, den kunne skam kun give ca. 20 kilo i afgift :shock: .
    Jeg søger selv jævnligt afgiftsoplysninger på min "knallert", men kan ikke få et ordentligt svar :( , kontaktede en Honda-importør i Silkeborg, der fortalte, at han, sammen med en kollega. havde sfgiftsprøvet en GoldWing, hhv. i Randers(tror jeg det var) og i Ålborg,- samme cykel, afgiftsforskel ca.25 kilo, så man skal være ualmindeligt vågen, når man selv vil importere :wink:
    God fornøjelse, og held&lykke, til Jer der tør det :lol:
    M.v.h.
    Daimler
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Sjovt nok :D min far har også købt en W116 280SE Aut.
    Den kostede ca. 70.000 Kr.
    Bilen havde for forige ejer som importerede den kostede 90.000 Kr i alt. med afgift.
    Jeg mener han gav de 60 Kilo i afgift. og købte den for 30 Kilo.

    Men nu er der nok også forskæl på hvad du kan "hive hjem" af afgift end der er på hvad du skal betale for en bil.
    Senest er det jo næsten lavet helt om så man stort set intet kan hive hjem på afgiften.

    Det er ca. 4 år siden han købte den.
     
  19. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Hvor når er W116 280SE Aut. fra ?
    Chr
     
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er jo en gammel svend Christian :D
    Det er forgængeren til W126eren som igen er forgænger til W140 osv.

    W116 blev produceret fra 9 måned 1972 til 7 måned 1980 :D

    Topmodellen var en 450 SEL 6.9 som var pænt hurtig af sin tid 7.4 0-100 og 225 Km/t på toppen :) moment tja 549 Nm v. 3000 Omdrejninger.
    En diesel var også at finde 300 SD den kom dog først til de sidste år fra 78

    Det er ren nostaligi med crom, crom og massere af crom :D

    Mvh.
    BRABUS
     

Del denne side