Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Er mit batteri måske dødt?

Emne i 'El-system' startet af Hafstrøm, 13 Januar 2010.

  1. Hafstrøm

    Hafstrøm New Member

    Joined:
    29 December 2008
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E
    Km:
    126000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej,

    Indledning: Jeg er nærmest bilidiot i betydningen at jeg ikke ved særlig meget (jeg har ikke haft bil 25 år inden jeg for et år siden købte en fin 230E).

    Nu vil den ikke starte. Batteriet er afladet, tror jeg. Første gang jeg satte tænding på kørte startmotoren 4-5 sekunder. Næste gang 2 sekunder. Næste gang næsten ikke.

    For 3 dage siden kørte jeg en lille tur på en 3-4 kilometer og pludselig lyste ABS-lampen. Jeg kom frem til bestemmelsesstedet og gik ind og handlede. Da jeg var færdig ville bilen ikke starte. Så købte jeg et startkabel fordi jeg tænkte at det burde jeg da have inden jeg bad en medtrafikant om strøm. Men jeg fik ikke brug for det, da bilen sprang i gang.

    Så jeg har ikke brugt den siden og i dag vil den så ikke starte. Æv.

    Nu er jeg i gang med at lade batteriet op, men kan det mon simpelthen være færdigt? Hvor længe holder sådan nogen?

    Jeg har taget et billede af det. Det er 4 år gammelt.

    Hvad siger I?

    Hilsen fra Henrik
     

    Attached Files:

  2. Joand

    Joand Member

    Joined:
    19 Juli 2009
    Indlæg:
    150
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE 24V
    Km:
    301000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det kunne være periodisk fejl i tændingskontakt.
    mål om der er spænding på klemme 50 når fejlen er der,
    er desværre svært når det er en periodisk fejl :? .

    Batteriet ser jo fint ud, cellerne ser ikke ud til at bule ud af
    som kan være en indifikation af dårlig batteri,
    prøv at få lavet en belastningstest på batteriet,
    der kan vise kapasiteten på batteriet.
     
  3. Vahl

    Vahl New Member

    Joined:
    9 Juni 2009
    Indlæg:
    35
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300dt
    Km:
    340000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    jeg vil sige, at hvis det er 4 år gammelt, så er det nok færdigt.
    og dit problem ligner ret meget jeg havde, og efter jeg skiftede batteriet, er der intet
     
  4. Hafstrøm

    Hafstrøm New Member

    Joined:
    29 December 2008
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E
    Km:
    126000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Joand,

    1. Jeg har ikke noget måleudstyr.
    2. Jeg aner ikke hvad klemme 50 er.

    Bortset fra det, så forestiller jeg mig i min uvidenhed, at når startmotoren kører, men stopper efter kort tid, så er det fordi der ikke er strøm nok på batteriet. Men det lyder som om, at den periodiske fejl i tændingskontakten (som jeg heller ikke aner hvad er) som du omtaler kunne betyde at der ikke kommer strøm nok frem til startmotoren selv om der er strøm nok på batteriet. Der er lys på bilen og centrallåsen virker, den vil bare ikke starte.

    Er der noget, som jeg ikke har forstået eller kender til?

    Hilsen fra Henrik
     
  5. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Jeg er ikke mekaniker og man må rette mig hvis det er forkert. Men dette er nok ingen skade til.
    Du kan prøve at måle spændingen på batteripolerne inden du starter. Siger max 12 V. Så starter du og måler igen. Nu bør den sige noget i retning af 12,5 til 13,5 (det gjorde den ihvertfald på min gamle Ford).

    Hvis den gør sådan ved du at den lader på batteriet.

    Når det er klart, og den ellers har kørt fint indtil nu, har du sikkert sammen problem som mange andre når vinteren sætter ind med hård frost.

    Så vidt jeg husker falder kapaciteten på batteriet til 30-40% når temp falder til -10 grader. Når det så ikke er helt på toppen mere, kan du ikke starte.

    Hvis du ikke har et måleinstrument, er der også en mere enkel måde:
    Du kan prøve at tage batteriet med ind om aftenen og sætte det i om morgenen. Hvis den starter uden problemer med det dejligt varme batteri, kører du ned til forhandleren af nye batterier og køber et nyt. Ikke værd at kæmpe med.
     
  6. Joand

    Joand Member

    Joined:
    19 Juli 2009
    Indlæg:
    150
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE 24V
    Km:
    301000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Klemme 50 er den forbindelse der går fra tændingskontakt til starteren, med plus forbindelse
    så den trækker relæet på starteren og dermed vrider motoren rundt.

    Som der skrives af forslag kan det være batteriet der er dødt pga af kulden,

    men har set det i mange tilfælde, at hvis en bil ikke kan starte så må det jo være batteriet
    men generatoren kan være defekt eller knækket/dårlige forbindelser.

    Har testeren ude i bilen, men det hjælper jo desværre ikke derovre :(
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Har du prøvet at lade batteriet helt op?
    Altså en lader på og lad det stå natten over og lade.

    Det er tit her i vinterperioderne at batterierne ikke er så gode fordi de små korte køre ture ikke er nok til at lade det op og det i forvejen ikke er 100% i orden på grund af det kolde vejer.

    Virker det ikke, så vil jeg skifte til et nyt batteri. Det med tændings kontakten tror jeg ikke rigtig på, er der en løs forbindelse i den, så står starteren og klikker eller så køre den slet ikke.

    Er det fordi batteriet er halv fladt, så køre starteren bare langsomere og langsomere og lys styrken i instrument bordet bliver lavere og lavere.
     
  8. Hafstrøm

    Hafstrøm New Member

    Joined:
    29 December 2008
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E
    Km:
    126000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Tak for alle svarene. Jeg køber en lader i morgen og prøver at lade det godt og grundigt op og tager den derfra. I mellemtiden står det i min varme stue.

    Hilsen fra Henrik
     
  9. Daimler

    Daimler New Member

    Joined:
    27 April 2008
    Indlæg:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Lemvig
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w115,240D3,0aut
    Km:
    0
    Årgang:
    1969
    Bil nr. 2:
    Golf zwei td
    Bil nr. 2 Km:
    324000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hmm, du siger du er helt uvidende om bilens teknik...Inden du bruger en masse penge på ladere og batterier, så check lige lyset... Er det klart og hvidt ved nærlys, og tilsvarende kraftigere ved fjernlys, så skulle du have strøm nok til at starte,- hvad sker der med lyset, hvis du har det tændt, samtidigt med du aktiverer starteren?
    Det er sådan nem "husholdningsmåde" at checke batteriet på :idea:
    En dårlig forbindelse på batteriet: Plus(går bl.a. ned til starteren) eller minus(går til karossen) kan også give de symptomer
    Held og lykke med det
    M.v.h.
    Daimler
     
  10. carsten124

    carsten124 New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    204
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    mb124 250 TD
    Km:
    540000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Kontroller lige dit overspændingsrelæ som sidder bagved batteriet. Der sidder en sikring i. Relæet kan også være dårligt generel fejl på Mercedes, som giver anledning til mange spidsfindigheder. 4 år på et batteri er også en god levetid med de grader va har nu. det ville jeg skifte uden andre tests.
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hvis dit overspændings relæ har 2 sikringer så er det skiftet og dermed behøver du ikke være bange for at det lider under fejl, da det kun var de org. der led under dårlige/kolde lodninger med dårlig forbindelse til følge.

    De nye er har ikke denne fejl.

    4 år for et batteri er ikke meget, men det kommer meget an på hvordan forbruget på det har været og hvor det har været i batteriets vægtfylde.

    1 ting der undre mig lidt er at det er kun når spændingen falder under 10 VOlt at ABS lampen tænder fordi her under kan computeren ikke arbejde, men trods du har et helt fladt batteri, så burde din generator levere rigeligt med strøm til at din ABS ikke går under med mindre den ikke lader på dit batteri.

    SÅ jeg tror altså du er ude i at du også skal til at kikke på om din bils generator overhoved lader på bilen.
    Tjek det med et multimeter om den giver ca. 13,6 volt eller mere når motoren er i gang og falder til 12,2/4 volt når du slukker motoren.

    Et batteri der tit for lov at arbejde på sokkeholderne, holder i mange tilfælde ikke engang 4 år.
    Et batteri som altid arbejder på fuld vægtfylde/opladning holder i mange år uden problemmer.
    Et batteris levetid afhænger af forbruget, bruger du tit meget store mængder strøm som hyppige starter om vinteren, stor anlæg der trækker noget strøm, eller har mange ekstra ting på dit batteri som elsæder, elbagrude, ekstra lygter monteret osv. så trækker det også ned på levetiden.

    Generalt så skal et alm. 80-100A batteri hvis det vedligeholdes ordentligt og altså ikke får lov at komme ned under 12 volt hver gang det er vinter, holde i mindst 5 år uden problemmer og i mange tilfælde hvis forbruget ikke er stort i op til 8 År.

    Jeg mener ikke du bør skifte batteri før du har fået ladt det op og testet hvor godt det er i kampens hede.
    Det er CTEK laderne gode til at kunne afgøre, men batteri testere kan også købes for små penge til samme formål for under 200 Kr. et nyt batteri koster jo immervæk godt 1000Kr. næsten.
     
  12. Hafstrøm

    Hafstrøm New Member

    Joined:
    29 December 2008
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E
    Km:
    126000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nå, det endte sgu med, at jeg købte et nyt batteri idag (jeg SKAL simpelthen bruge bilen i morgen og havde således ikke tid til at oplade og teste). Bilen sprang i gang med det samme, som den altid har gjort.
    Jeg har også købt en multimeter (det var billigt, batteriet var lidt smådyrt), så nu kan jeg tjekke om generatoren lader efter den opskrift som I har givet. Batteriforhandleren tilbød at oplade og teste det gamle for mig, så det vil jeg få gjort en af dagene.

    Iøvrigt prøvede jeg det gamle batteri i morges efter at det havde stået i min varme stue hele natten, men det var stadig fladt.

    Tak for hjælpen og interessen. Hurra for forummet.

    Hilsen fra Henrik
     
  13. Basse

    Basse New Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fjenneslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W202 220TCDI
    Km:
    518
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Er der sådan et lille "skueglas" på toppen af batteriet?? Det burde der være efter det der står på siden, den her check/ kontrol cirkel der er på klistermærket. Skueglasset er en "batteriindikator" hvis den er grøn er batteriet OK, hvis den er sort skal det lades op, og hvis den er hvid er det kaput, mener jeg. Prøv at kigge på dette glas.
     
  14. Hafstrøm

    Hafstrøm New Member

    Joined:
    29 December 2008
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E
    Km:
    126000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Der er desværre ikke noget "skrueglas" eller noget som helst der kunne minde om en indikator på toppen af batteriet.

    Jeg har nu brugt mit nyindkøbte multimeter på det nye batteri. Før jeg startede motoren viste det 12,4-12,5. Umiddelbart efter motoren var startet viste det lidt det samme, så jeg kørte en lille tur på 3-4 kilometer og så viste det 13,4 medens motoren kørte. Det tolker jeg som tegn på at generatoren fungerer. Det viste 12,9 umiddelbart efter at jeg slukkede motoren, så det tager åbenbart nogle få øjeblikke inden det falder ned til sin "naturlige" spænding eller hvad man nu skal kalde det.

    Jeg håber at problemerne er løst, naturligvis, og har stadig tænkt mig at få tjekket det gamle batteri.

    Hilsen fra Henrik
     

Del denne side