Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Eksplosionstegning af forhjulslejer?

Emne i 'Slinger, lyde og andet mystisk fra undervogn' startet af Bendix, 21 Februar 2011.

  1. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Hej

    Nogle der lige har sådan en, altså ikke kun af lejet, men af hele monteringen selvfølgelig? :D


    Bendix
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
  3. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    :oops: Ja ok ok... Troede sgu lige "Eksplosionstegning" var noget med vejsidebomber, eller et knust forhjulsleje... Så lærte man sikkert noget fag teknisk i dag :) Men jeg kan så lige hægte den på at, renlighed er en god ting med arbejde med lejer, dvs ren klud og ikke noget med at lægge værktøjet i sandet. Godt med fedt i de nye lejer, og det gøres bedst ved en håndfuld i sin hule hånd, hvorefter man presser det ind imellem selve rullerne fra neden. Når man så er nået rundt, smører man lige udvendigt... Husk at skifte skålene i navet, ellers kører de kun 14 dage. Men det er faktisk relativ let, der er en udfræsning i navet, der banker du den gamle ud med en dorn. Den nye er det bedst at presse i... men hvem har lige en presser i garagen?.. Så find en top som passer i diameter, og ikke kan gå ned i lejebanen, samtigt skal den kunne være i navet. Så kan det godt slåes forsigtigt i... Når du har samlet det, er det bedst hvis du sætter en stål fælg på, uden at grise i det nye lejefedt. Derefter justere du lige præcist til det mærkes stramt, derefter løsner du ca 1/4 omgang, alt mens du drejer på hjulet. Kør en lille måned og efter juster dem, så kører det bare..... :-D
     
  4. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Det var lige hvad jeg skal bruge. Apropos renlighed - jeg har set en mekaniker slibe de nye klodser med sandpapir med bøtten med lejefedt lige nedenunder. :eek:

    Bendix
     
  5. Spaceraver

    Spaceraver Member

    Joined:
    26 Oktober 2007
    Indlæg:
    228
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Store Darum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 320CDI
    Km:
    443000
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W124 E300D
    Bil nr. 2 Km:
    542000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993

Del denne side