Mercedes Træf NordFyn 5.-6. September 2025   Information -

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Drivlinie "Klonklyde"

Emne i 'Diverse Drivline' startet af Miss Mercy, 19 September 2007.

  1. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej mercedes venner,

    min kones dejlige 300D fra 1990 har siden vi købte den for 2 år siden døjet med klonk lyde ved for hurtig speederslip og speedergas. Det kan sågar mærkes i sædet. Man kan godt kører bilen uden at frembringe disse lyde, men det skal foregå med konstant omtanke, altså evt. ved at løfte foden væsentlig langsommere. Der er intet at mærke ved igangsætning. Bilen er oppe i hastighed, når det sker.

    Hvad er det der forårsager dette. Er det drivakslen, hardyskiverne, gearkassen eller andet. Til information skal nævnes at hardyskiverne blev skiftet for 2 år siden, men ikke af fagmand. Gearkasseolie er netop skiftet, men har vel næppe nogen relation til "klonk" lydende.

    Håber at høre fra jer.
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det kan være slid i kadan ledende.
    Jeg havde en 230CE af modellen W123 og den var godt nok med manuel gear, men den havde også den vildeste klonk lyd ved speeder slip og speeder tryk.
    Den sagde også kun noget i fart og ikke ved igang sætning.

    Jeg fik skiftet den ene træk axel og kadanen. og vupti var det væk.
     
  3. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Klonklyde

    En 230 CE...... lækker model

    Tak for svaret. Kan jeg evt. se på trækakslen og kadanen om den er slidt. Jeg skal have den på lift i weekenden. Og ved du evt. om det er en dyrere operation at udskifte trækaksel og kadan.
     
  4. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jeg har faktisk haft en lyd, ikke klonk men bonk i bagenden når jeg slap speederen, det var de forreste ophæng i bagbroen.... de er lette at tjekke med et dækjern når den aligevel skal på lift.
     
  5. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    man kan se på bagbro ophængene om de er gået i vulkaniseringen, er de det, skal de skiftes. bagbroen skal ikke ned, den skal bare skrues af i de 2 skruer, så kan man skifte dem, hvis man er vant til det.
     
  6. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Korrekt Kongebiler, men har man været nede og hive i dem og set at de kan give sig 2 cm, bliver man så skræmt at man skifter dem lige på stedet :shock:
    Noget andet er, at når man når der til at de 2 bøsninger er døde, bør man vel hive bagbroen ned og skifte det hele? - som der snakkes om uffe og bjarne har gjort i en anden tråd...
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja.
    Er der nogen som har en pris på hvad det koster i materialer at skifte de 4 stænger pr side plus de 2 plastik arme og måske bøsningerne i bagbroen?
     
  8. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hvis man er vant til det, tager det max 30 min at pille hele bagbroen ned.
    Jeg mener slet ikke at det kan svarre sig at lade være. :)

    Jeg ved godt at der er nogle der foretrækker at lade den side.
    Det er vist lidt en smagssag.

    Jeg mener i øvrigt at man bør skifte alle 4 når man nu er i gang.
     
  9. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det er ret kostbart, men bestemt alle pengene værd, hvis man har været vant til en opslidt undervogn.
    Er undervognen slidt op, føles det lidt som om at man kører sidelængs, ved moderat gasgivning :lol: rundt i en kurve. (Den bliver med andre ord "slasket")

    Husker desværre ikke prisen helt præcist, men tror du skal regne med ca. 8 Kg (+ - ) for bøsninger til en kpl. orig. undervogn. (incl. foran)
    Derudover kommer sporing.
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ok. det er ikke så galt jo, eller har jeg for mange penge :D eller noget....
    Der bliver trods alt siftet mange dele ud jo.
     
  11. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Alt er relativt, det er da ikke mange penge for at komme ud og køre i en Mercedes der går som en ny bil :mrgreen:
     

Del denne side