Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Dieselmotor og røggastest til syn

Emne i 'Udstødning, Katalysator, Euro normer, Partikkelfil' startet af Miss Mercy, 29 Oktober 2007.

  1. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej folkens,

    blot en venlig, men vigtig information til dem der kører i dieselbiler, og kun Mercedes selvfølgelig. :D

    Hvis i ikke allerede har været til syn med jeres dieselbiler, så er det vigtigt at i sørger for at kører motoren godt varm lige inden den skal ind i synshallen. Alle dieselbiler bliver røggastestet for at måle udslippet af skadelige stoffer. Det foregår ved at to omgange at hive motoren op i max omdringer af 10 til 15 sekunders varighed. Det siger sig selv, at med en kold eller mellemvarm motor, er risikoen for skade til stede.

    Jeg var til syn forleden, med en varm motor. Men for katten hvor gør det ondt, når synsmanden sætter sig ind på forsædet og jokker speederen i bund. Uha da.

    W124'eren har fået nye bundmåtter (i velour) som et plaster på såret. :D
     
  2. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Og ryger den lidt meget kan en slant rapsolie få testeren til at måle rigtigt :D
     
  3. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej med jer


    jeg er enig med jer,- jeg gør gerne det at ud over at køre den godt varm så bliver lige fyret af, men en fuld skrue acceleration fra en motorvejs tilkørsel, så den kommer op og runde de 4000 - 4500 omdrejninger, så der bliver luftet godt ud i systemet.


    så kan han bare komme an 8)
     
  4. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej,

    Nu har jeg haft min 300D'er igennem syn to gange (forskellige synshaller) ingen af dem har skamgasset den (dvs. lavet røggastest). Er det fordi de er dovne eller er det fordi de ikke skal på en 300D'er fra december 1990 ?????

    Lige nu er det også godt det samme at den ikke skal røggastestes. Sidst motoren var startet er en uge siden og der brændte den olie af (den klassiske fejl med toppakning).

    Imogen skulle den dog være på landevejen igen - hold da kæft hbor jeg glæder mig (og det er IKKE til regningen)...

    mvh
    Martin
     
  5. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Martin,

    det lyder underligt. Nu er jeg ikke fuldstændig inde i synsreglerne, men jeg er ret sikker på, at alle diesel biler skal røggastestes. Alle jeg kender til med dieselbiler har været udsat for samme tortur.

    I øvrigt er det rigtig smart lige at få blæst motoren igennem inden et syn, som Bjarne beskriver. Jeg gjorde stort set det samme, låste gearkassen i 2 gear og blæste motoren igennem et par gange. Motoren bestod røggastesten med fine værdier :p
     
  6. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det er ikke lovkrav at de tester.

    Jeg har ligeledes været ude for at de blot gasser op et par gange, og siger " den er vist ok"
    Hvorefter at de ikke gør mere ud af det.

    Var dog selv lige til syn i dag, og blev testet til 1,o6 i første hug. :D
    Ikke så skidt, med 706.000 km på tællerværket.
     
  7. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    OK. Det er bare lidt pudsigt. Jeg har haft en Passat med TDI motor og den skulle da skamgasses tl syn.

    Nå - anyway 124'eren er kørende igen og den lyder rigtig sød (spinder som en mis) efter at topstykket er blevet overhalet fra A-Z. Nye udstødningsventiler, nye ventilstyr og et par nye indsugnings ventiler.

    1 cylinder er tømt for olie (jeps lækagen var lige præcis foran 1. cylinder).
     
  8. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    hvor fik du det lavet ? hvad kostede det ? var du tilfreds med værkstedet ?
     
  9. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg fik monteret ny toppakning.

    Første cylinder blev tømt for olie :oops:
    6 stk nye udstødningsventiler
    1 stk ny indsprøjtningsventil
    6 stk nye ventilstyr
    + standard tingene når der skiftes toippakning

    Prisen er ukendt endnu - men jeg vil skyde på ca. 10K måske på den gale side, da det drillede en hel del at få l*rtet skruet fra hinanden.

    Værkstedet er i familien - så det plejer jeg at være tilfreds med. Topstykket er (selvfølgelig) lavet hos en cylinder service. De fortalte at det trængte - men at det nu var tip/top iorden.

    Værkstedet sagde at selve blokken var fin - der var ikke nogle slidkanter i blokken. Så den burde kunne trille lidt igen.
     
  10. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det endte med at koste på den forkerte side af 14K. Men der var dog også lidt med i regnestykket som vel ret beset ikke hører med til toppakning. Udover toppakning fik jeg skiftet gløderør, multirem og ny frisk kølervæske (den gamle var noget sort).

    Jeg var tilfreds med værkstedet - men det er nok ikke helt fair at lave den store reklame her da det er i familien.

    mvh
    Martin
     

Del denne side