Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Diesel - hvor korte ture?

Emne i 'Dieselmotorer' startet af holm, 5 Februar 2010.

  1. holm

    holm New Member

    Joined:
    12 Januar 2010
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    60S
    Km:
    0
    Årgang:
    97
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Overvejer min første MB diesel...

    På den lange bane kommer jeg til at køre små 20tkm årligt med ferier mm.

    Men til daglig bliver turen til og fra arbejde ikke meget længere end 2 x 15 km i byen.

    Er det ok til en diesel ? Det er jo ikke lige sikkert jeg kan finde en med motorvarmer.

    Tak for kommentarer og gode råd.


    Jan
     
  2. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Med det kørselsmønster ville jeg vælge benzin.

    Det er vel hensynet til økonomi der skal gøre at man foretrækker diesel når det nu er gammeldags dieselmotorer vi snakker om. Der er 20.000 km om året nok i underkanten til at det kan svare sig. Ud over det mister du altså en masse kræfter og fornemmelsen af overskud. dvs. du mangler de sidste 20 % køreglæde.

    Hvis det er økonomi der er afgørende skal du spørge dig selv om det ikke er en FIAT eller KIA du skal købe he-he.

    Til din bemærkning om de korte daglige ture i byen, skal du huske på at en tur på 15 km altid slider mindre på motoren end en tur på 50 km, der som bekendt altid starter med de første 15 km. Det er ikke sådan at man fjerner slidtagen ved at fortsætte de næste 35 km Så det er slet ikke dårligt med korte ture - Det vil bare sikre længere levetid for din bil.

    Mit råd er at du finder nogle biler der kunne være interresante og får en prøvetur, både benzin- og dieselversioner, og i forskellige motorstørrelser. Så bliver dit bedømmelsesgrundlag altså bedre. Der efter skal du huske at dieselversionerne stadig koster lidt ekstra både i anskaffelse og stumper. :drunk:

    :tc:
     
  3. Grønmercer

    Grønmercer New Member

    Joined:
    19 September 2007
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vissenbjerg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    VW passat 1,9 D
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej Holm.

    Dit kørselsbehov minder lidt om mit.
    Jeg har valgt at køre diesel, men savner måske den lidt hurtigere acceleration som benzin jo giver.
    Min mercedes 300D kører i snit ca. 12 km/l. En benzin udgave køre vel ca. 10 km/l.

    Så det lille regnestykke kommer til at se således ud, hvis vi samtidig antager at diesel prisen ligger på 8 kr./l og benzin ligger på 10 kr./l.

    Diesel:

    20000 km / 12 km pr. liter = 1666,6 liter diesel om året. 1666,6 x 8 kr. = 13333 kr. om året.
    Vægtafgift = 7520 kr. året
    partikelfilter afgift = 1000 kr. året

    Ialt 21853 kr. om året.

    Benzin:

    20000 km / 10 km pr liter = 2000 liter benzin om året. 2000 x 10 kr. = 20000 kr.
    Vægtafgift = 4960 kr.

    Ialt 24960 kr. om året.

    Dvs. forskellen er 24960 - 21853 = 3107 kr.


    Nu har jeg ikke selv prøvet eller haft en benzin udgave, så jeg kan ikke udtale mig om jeg mangle 20 % i køreglæde :|
    Men jeg er glad for min gamle diesel, og synes ikke at mercedes er dyrer end en andre biler som Kia eller Fiat. Disse biler er jo typisk oftere på værksted også ryger pengene alligevel op af lommen.
    Næh.. Køb du en stjernebil - og om det er benzin eller diesel så tror jeg du får et kærligheds forhold for livet.

    Venlig hilsen
    Tim
     
  4. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Tja det gør det måske, men tilgengæld er der driftsikkerheden, der er det min fornemmelse at der er færre problemer med en diesel, 8) da der er mange følere på en benziner der med jevne mellemrum giver vanskeligheder, :-o
    Men skal du køre til eks. Tyskland må vi konstaterer at de ikke ønsker besøg af de biler de selv har fremstillet, i flere og flere byer er der miljøsoner, hvor du ikke må komme med en 124er diesel.
    Jeg kører ca 13kml ved blandet kørsel og ca 20. 000 pr år , og brændbeskatningen er sindsyg , på en diesel, men for mig er det altafgørende, at den starter og kører ordentligt, hver dag året rundt, så må det koste det det nu engang koster.MVH.
     
  5. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Holm

    Om du kører benzin eller diesel med op til 20.000 km,- er efter min bedste mening fuldstændig underordnet, med hensyn til holdbarhed,- hvis en MB diesel ikke kan holde til korte ture var min med garanti død for flere år siden, - men det er den ikke :lol: og det med at en diesel er dyrere at købe og reparere på, den køber jeg heller ikke.

    Det det kommer an på er, dit temperament,- og krav til din bil, herefter kan du begynde at vælge. :-D

    En diesel koster selvfølgelig sindsygt i vægtafgift,- men er billigere i brændstof, - på en 6 cyl. benzin er forholdet omvendt den er billigere i vægtafgift, men skal have noget mere og dyrere mad. de 4 cyl. benzin kan nok holde den samme økonomi ca. som en diesel,- hvis man kører pænt.


    Så som sagt så mange gange før: ud og lede,- ud og prøv, - sammenlign,- grundig test,- beslut. bluestar :gr8:
     
  6. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    De 5 år vi har haft vores 300 D, har den haft en periode hvor den næsten kun kørte kortere byture. Det eneste problem det gav, var at den sodde lidt til, og virkede lidt død... (det var konen der brugte den :-D ) Men så er det eneste man kan gøre at blæse den kraftigt ud jævnligt, og evt påfylde lidt Add Bell feks. til at holde dyserne rene..
    Nu kører vi så langt over 100 km om dagen, 99% motorvej, så ingen sod problemer her.... Ja det er så mig der bruger den nu :D
     
  7. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Synes det et fint regnestykke der bliver sat op men da Jeg kiggede idag i århus og omegn var diesel vs benzin pris kun 1kr i forskel...
    09.50 mod 10:58....Det indskrænker vel forskellen væsentlig....

    Men ville selv vælge Benzin i dit tilfælde men tror det er meget en smagsSag.....Synes du skal prøve en i begge udgaver der ellers kan samlignes på standen. Jeg ville for alt i verden bare gå efter en der ikke har kørt for mange kilometer, allerhelst en importeret der ikke har være udsat for VinterSalt.


    _BO_
     
  8. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det er vel i praksis meget få mennesker der vælger at betale 9.50 for en ltr diesel ?
    Jeg gør da i hvertfald ikke, så længe man kan tanke diesel til lige under 8 kr om morgenen.
    Hvordan det forholder sig med prisen for benzin morgen kontra aften, ved jeg ikke.

    Jeg ville vælge en diesel, pga driftsikkerheden.
     
  9. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hmmm amen, Man er vidst nød til at forholde sig til Markedsprisen på Diesel og Benzin, Jeg tanker da også så vidt muligt når det er billigt men det kan man ikke hvergang.... Så billig Benz mod Billig Diesel eller morgen billigt for begge parter :)


    Jeg ville vælge Diesel i tilfælde af Jeg kunne konvertere den til RapsOlie og være super økologisk og økonomisk som den helt store trend i Hollywood....

    _BO_
     
  10. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Vi er enige :)

    Det jeg mener er at de fleste nok tanker før kl. 10 så regnestykket Grønmercer sætter op, er nok ikke helt skævt for diesels vedkommende ihvertfald. (ved ikke med benz)

    Men hvis Holm plejer at tanke om eftermiddagen, så er det naturligvis eftermiddags priser han skal anvende i regnestykket.
    Benzinen er vel også dyrest om eftermiddagen ? (jeg holder af naturlige årsager, ikke øje med benzinprisen)
    Stiger/falder benzin/diesel procentvis lige meget morgen/eftermiddag ? - er der nogle der har holdt øje med det ?

    Rapsolie koster iøvrigt omkring 4.50 pt. hvis i vil lave et regnestykke på det også ;)
     
  11. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Ja vi er enige Guldsmed...
    Benzinen fluktuere ligeså meget som Diesel, tit billig mandag morgen eller sen aften.

    Udover det synes Jeg det er skammeligt når man skal føle at ens "gamle" slæde ikke kører særligt langt per liter mod nye biler idag. Min W201 190E køre faktisk i gennemsnit 12 pr. liter (10-15 iflg mercedes) hvilket jeg vil mene er stort set gennemsnittet for alle de biler der ligger på vejene i DK i dag. Synes altid de snyder gevaldigt med tallene på nye biler og Bilbladene påviser også altid et langt større faktuelt forbrug pr liter. Nok om det :)

    Super weekend til alle

    _BO_
     
  12. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hej Holm.

    Først velkommen til.
    Ja der er delte meninger om hvad der er godt, det vil jeg ikke udtale mig om da jeg
    kun har kørt Mercedes Diesel.
    Hvis du skulle risikere og ha det bare lidt som mig og godt kan li og gi noget gas
    så vil en diesel vinde på økonomi fordi det er ikke sjovt i en MB diesel og dermed vil du
    få mere ud af de dyre dråber i en diesel.
    er sikker på at kørte jeg i en 300E med heste under klappen og der holdt en duksedreng ved siden af
    i lyskurven i et fransk hønsehus jamen så skulle det tjekkes hvem af os der kom først over og det er = dårlig
    brændstof økonomi de nykker har jeg ikk så tit i den vi har nu :lol:
    vi kører også mange korte ture med ungerne så er det lige 5 km og tilbage igen
    og ja vi kører vel små 700 km på en 60-65 liter så kan man jo altid lige fylde den op hvis de lige kører
    tilbud.
    Falder man så over noget billigt olie, fyringsolie,biodiesel Rapsolie ja så tyger den også det
    om det er rigtigt og om du har den mulighed ved jeg ikke men det var med da vi købte Diesel :lol:
    Jeg er rigtig glad for vores vi har haft den i 3 år til april og kørt 74000km og den har aldrig nogensinde svigtet
    når den skulle køre.
    Gør som der er foreslået tidliger prøv nogen forskellige modeller og tro mig når du prøver den der passer
    dig så ved du det.
    Held og Lykke og få endelig stillet spørgsmål evt tag billeder og smid dem o der er masser der gerne vil råde og vejlede dig.
     
  13. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Egentligt meget sjovt at et forum som er så specialiseret som dette - Jeg mener ikke bare mærke, men helt ned i type - Ja selv dér kan vi diskutere forskelle, som var det religion. :mrgreen:

    Og selv om vi diskuterer vildt, så ved vi, at vi alligevel alle som en har valgt den bedste bil der nogensinde er produceret.
    Dette uanset om det er en spruttende benzinracer med lavprofildæk eller en gammel oliekoger med karse i luftdyserne.(ikke noget personligt, Brian)
    :slap:


    :whistle:
     
  14. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991

    Karse Lasse hmm så må jeg da ha den støvet af :lol:

    Jeg gir dig fuldstændig ret Lasse det er bare verdens bedste bil og når man har haft den første
    ja så ved man hvad man vil ha når Børnene er flyttet hjemmefra en 500 så Karsen ikke når og får sol
    og man bare skal pudse.... :lol:
     
  15. holm

    holm New Member

    Joined:
    12 Januar 2010
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    60S
    Km:
    0
    Årgang:
    97
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Tak for de mange lærerige -, særdeles interessante og ikke mindst super engagerede indlæg og kommentarer :)

    Jeg vil som foreslået se mig lidt omkring, og prøve både diesel og benzin modeller inden jeg beslutter mig endeligt.

    Vh Jan
     

Del denne side