Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Diagram til Klimaautomatik

Emne i 'Aircondition / Klimaanlæg' startet af hiburebe, 3 Februar 2011.

  1. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Hej alle i brave Mb ejere.
    Jeg en Gen Ny Bagt ejer af dette pragtfulde stykke køremaskineri ( min 3´je) og er løbet ind i lidt problemer.
    Det drejer sig om en W124 300E fra 91 med klimaautomatik. Altså den model med de mange vandrette knapper og kun et Temp. hjul.
    Min kabineblæser køre slet ikke og der er absolut ikke liv i nogen af knapperne. Heller ikke lys i rec. knappen: Det hele virker fuldstændig "dødt". :angry:
    Jeg har tjekket samtlige sikringer og har ikke fundet nogle fejl her. De har været ude alle sammen og jeg har vendt og drejet dem, kikket/renset holderene, så det er helt sikkert ikke her problemet ligger.
    Min vandpumpe køre heller ikke,,,det eneste jeg "tror" jeg kan høre er den lille luftpumpe der sidder oppe bag handskerummet. ( som så ikke er i denne her da der sidder en Airbag :) )
    Er der nogen der give mig et par hint :idea: om hvad jeg så skal lede efter?
    Da jeg ikke føler mig fuldstændig "el-forstyrret" ville et Diagram over denne styring være til stor hjælp cute !
    Så har jeg da en mulighed for at begynde og måle mig frem.
    Måske der også er nogen der kan fortælle mig hvor de forskellige relæer sidder og hvad de hedder i MB sprog. :idea:
    Jeg tror at selve automatikken sidder sammenbygget med betjeningsknapperne eller hva? :-?
    Der sidder to kabler med multistik på som jeg har tjekket er monteret ordentligt.
    I det hele taget ser alt pænt og nydeligt ud......det virker bare ikke :evil:
    Men som sagt et El- diagram ville være til kæmpe hjælp :D
    Med venlig bluestar hilsen
    Hiburebe
     
  2. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Velkommen til. :)

    Prøv at tjekke din sikringsboks på undersiden.
    Måske den har været VARM. :(
     
  3. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Mange tak Guldsmed farvel
    Sikringsholder ER undersøgt på underside og det er heller ikke det. :cry:

    Til gengæld har jeg en x-tra dåse sidende på støddæmpertårnet med 2 sikringer og "kun" 2 ledninger til??
    Nogen mener at det er til sædevarme......nu er det bare det at jeg ikke har sædevarme. ( så havde der i det mindste været noget der varmede :lol:
    Til gengæld står der indvendigt på bagsiden af det store låg:" Mit klimaautomatik sicherung assenhalb."
    Så jeg gætter på at den er til det :| OG der er krudt på.....!
    Jeg har godt nok også originalt træktøj på, og det står der også noget om at det er Aussenhalb men da der kun er 2 ledninger til den xtra holder kan det jo kun være een ting den styre.
    Gud hvor ville et diagram være til STOR hjælp
     
  4. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
  5. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Hej Jeppesen :)

    Ja det tror jeg du har ret i med hensyn til ekstraudstyr osv.
    Den automatik de henviser til på Benzworld er jo godt nok af ældre dato end min, men det ændre jo ikke på at du sagtens kunne have ret i det med dårlige lodninger. Jeg havde dog forinden dit indlæg taget den ud, og skilt den ad for at inspicere. Den er væsentligt større og mere kompliceret i print udlæget, men intet af det ser ud til at fejle noget med hensyn til dårlige lodninger mv.
    Jeg er bare lidt ærgerlig over at jeg ikke kan finde ud af og pille printet helt ud. Det virker som om knapperne er klipset på efter montering og at de sider fast med et eller andet der vil knække hvis man hiver til. :-((
    Jeg har bare umådelig meget lyst til at se oversiden af printet også ,nu jeg har det ude. :cry:

    Til gengæld har jeg efter timers surfen fundet et meget godt diagram på det jeg tror I herinde kalder russersiden eller hur? :?:
    Det er Diakom auto...er det den i kalder det?
    Nå- men i morgen når jeg får en ledig stund skal der gang i multimeteret, og så håber jeg at jeg kan komme lidt videre. :mrgreen:
     
  6. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Hej allesammen...
    Jeg har nu målt og regeret i dag så jeg er helt rundtosset. :-((
    Det lader til at der er forsyning på alt det der skal være iflg det diagram jeg har fundet. Blot er jeg temmelig meget i tvivl om det passer 100% da det ikke viser at der 3 ledninger på min kabineblæser...men det er der.
    Desuden har jeg forsøgt at finde det solidstate- eller hvad det nu er- relæ som styre min blæser. Jeg kan simpelthen ikke finde det :cry:

    Nogen foreslag...hvor hulen har de gemt det?

    Desuden er jeg stadig ude efter det rigtige diagram ...nogen der kan hjælpe?

    Og sidst men ikke mindst...er der en typisk fejl når overhalingsblinket ikke virker. ?
    Lysrelæ , kontakt eller andet?
    Jeg glæder mig til nogle input....! :)
     
  7. Lassefar

    Lassefar Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Hiburebe - fandt du et diagram? - Jeg har selv et anlæg som dit - tror jeg - med problemer med cirkulationspumpe og blæser.... Cirkulationspumpen kærer ikke og blæseren kører hele tiden - med lidt forskellig hastighed.
    Mvh. Lasse
     
  8. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    tjek om det store multistik sidder fast på bagsiden af klimakonsollen.
    Min sad løst i stikket. (ringbelysningen til drejeknapperne havde sit eget liv) :?
    efter at have trykket det løse stik fast. alt ok :D
     
  9. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Ja og nej! :-D
    Jeg fik løst mit problem!
    Men fandt ikke noget diagram over selve styringen.
    Det var i princippet også ligegyldigt, for at fejlfinde på den er vist ikke bare lige :shock: Byt til nyt hvis den er defekt! :cry:
    Jeg afmonterede den ,skilte den ad, og gennemloddede alt på pirntet men uden den blev bedre af det.
    Det er lavet sådan at blæserhastigheden justere automatisk efter kabine temp.
    Det der laver den variable- trinløse hastighed til blæseren er det "Solidstate" relæ som er indbyget i selve blæserkassen!
    Og det er jo selvfølgelig så klimaautomatikken der styre relæet.
    Jeg "besluttede" efter at have fejlsøgt længe at det måtte skiftes.
    Kold kæft noget L... at få det ud men det lykkedes!
    OG DET HELE VIRKEDE BAGEFTER! :gr8:
    Det sidder i blæserkassen lige under møllehjulene, og det gør det selvfælgelig, for at det skal blive afkølet af selve blæseren når den køre. "Solid-state" bliver varmt. !
    Det (relæet), er i øvrigt svært at finde da "vi" jo har den lidt sjældne model, så der køre ikke så mange.
    Tror i øvrigt det samme bruges i W126 ogW140.

    Men jeg tror umiddelbart ikke det er der, du har et problem!
    Har du prøvet at måle på din vandpumpe?
    Og køre den også ?( man kan godt høre den svagt hvis du har bedt om fuld varme og kun har tænding på -standset motor)
    De pumper har det jo med at være def.
    Og så er der singleventilen som sidder oppe ved batteriet...Lukker den op? ( mærk på slange når den er startet!)
    Prøv og hiv stikket af.(det sklulle gerne gøre at det bliver meget varmt.
    Det der gør at jeg tro det,- er at du siger blæseren køre op og ned....så fejler dit solid state ikke noget og så må det være automatikken der kalder på varme + det modsatte.
    Jeg tror dit problem er mere simpelt, med mindre du har været inde og rode og som "Supercharger" siger!
    Check stikkene på styringen. (det panel med knappern på!) , bortset fra at jeg undre mig over det kan gå løst. Mine sad SINDSYGT fast. :eek:

    Jeg kan så sige at der sidder et hav af alle mulige spjæld her og der, som selvfølgelig kan hænge, men det gjorde de ikke i mit tilfælde.
    De virkede ok (selvom jeg tror det var længe siden det hele havde fungeret og bilen havde stået stille LÆNGE.)
    Det var lidt hints til at komme videre.
    farvel
     
  10. Lassefar

    Lassefar Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    TAK!! - det er lige den opmuntring og de tips jeg har brug for.
    Jeg synes det er møg-svært med det her el og automatik, men man gennemskuer lige så stille mere og mere når man arbejder med det og får råd her på forum.
    Det er rigtigt at blæseren kører op og ned, men man kan godt påvirke den ved at trykke lidt rundt på knapperne. Jeg må ud at se på det igen.
    Begge de 124 vi har, har heldigvis det her anlæg, og den ene virker, så jeg kan fejlsøge ved at bytte rundt på delene.
    Bedste søndagshilsner - Lasse
     
  11. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Forøvrigt lyver jeg -for jeg fandt faktisk diagrammet.
    Hvis du skal bruge det ligger det på russersiden.
    Og her ville jeg gerne have lagt et Link...men russerne er åbenbart ikke vågne (virker ikke :roll: )
    Nå men husk når du skal lede efter det hedder det "Tempmatic." Øheeee og det er jo forøvrigt ikke kun på russersiden men i almindelighed :|

    Desuden er det jo rigtigt at din blæser skal ændre hastighed afhængig af hvordan knapperne står....men igen det afhænger jo af alle de andre parameter som styringen arbejder efter. Og hvis der ikke kommer noget varmt vand /kulde når den gerne vil have det så kan den jo ikke justere.
    Husk den "halve knap" giver jo halv blæser hastighed og "Def" skulle gerne give fuld hastighed. "EC" slår aircon. compressor fra, ...-men det ved du jo nok fra den anden som i har der virker. :oops:
    Der er du jo heldig....jeg skulle først finde ud af hvordan det hele virker. :idea:
    Spørg bare hvis der er mere jeg kan hjælpe med.
     
  12. skovvej10

    skovvej10 New Member

    Joined:
    1 Oktober 2012
    Indlæg:
    16
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 e 24 v sportslin
    Km:
    0
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    280 ce
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1978
    hej kan læse du har haft bøvl med dit klima anlæg
    har reddet en model magen til din og fået den synet
    men bøvler med klimaanlæget,bilen stod ved en ophugger
    og blæseren til kabinen var fjernet ,efter flere forsøg fandt
    jeg den blæser der passed fik det hele monteret og skulle bare
    montere ledningen,ups blæseren havde to ledninger og et stik med
    to hunner.modparten bag sikringsboksen har 3 hanner der stikker op
    ,skal der sidde en adapter i mellen ? hvad gør der i din bil
    , hilsen erik
     
  13. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Hej Skovvej10

    Du mangler efter al sandsynlighed også selve regulatoren.
    Den sidder nede i blæserhuset under / imellem blæservingerne lidt "dybt" .
    Det ligner en Fakirmåtte og er helvedes svær og få ud + den skal være nogenlunde tæt imod huset da den adskiller de 2 kanaler....
    Min blæsermotor havde def kul og jeg måtte skifte begge dele da jeg tror det var motorens skyld regulatoren var brændt af.
    Den er sjælden og også lidt dyr af samme årsag.
    Jeg skriver om den længere oppe (mener den også passer fra en W140 bla.)
    Selve den løse blæsermotor skal elektrisk have sin strøm INDE i huset da de 3 ledninger der går ud af huset er hovedforsyning til regulator og blæser. Der sidder 2 løse spadesko under klembøjlen som holde motor fast ...de forsyner blæseren men de kommer som en seriforbindelse fra regulatorn...hvis du forstår!
     

    Attached Files:

  14. skovvej10

    skovvej10 New Member

    Joined:
    1 Oktober 2012
    Indlæg:
    16
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 e 24 v sportslin
    Km:
    0
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    280 ce
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1978
    Hej og tak for hjælpen
    Det var lige det jeg søgte
    Så må jeg se og få fundet sådan en
    Ps du har vel ikke lige nr på den
    Hilsen erik
     
  15. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Nej ikke umiddelbart.
    Den jeg har taget billede af dur ikke så den vil jeg ikke tilbyde dig.
    Jeg var heldig at Gørløse lige havde fået een bil ind hvor den sad i.
    Mener jeg gav 600,- for den og så vidt jeg husker var det ok i forhold til en ny.
    Men de vidste med det samme hvad det var jeg skulle bruge så prøv dem....
     
  16. skovvej10

    skovvej10 New Member

    Joined:
    1 Oktober 2012
    Indlæg:
    16
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 e 24 v sportslin
    Km:
    0
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    280 ce
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1978
    Hej har fundet sådan en på ebay
    men med en bræked tappe
    vil du sælge den defekte du har
    så kan jeg stykke en sammen der dur
    hilsen erik tlf 30245626
     

Del denne side