1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Den store tuningsguide

Emne i 'Tuning, ombytning af motor og specialmodeller' startet af Bjarne, 6 Juni 2010.

  1. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,983
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Høng
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300E-24 Sportline
    Km:
    336000
    Årgang:
    1991
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,580
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    fed artikkel Bjarne, godt set
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Super artikkel. En lidt mere folke let læslig udgave har vi manglede.

    Der er en ting, som jeg ville ændre lidt på. Det med kompressor montering, kan man godt manipulere med.

    Jeg kan huske da jeg havde min s500 kompressor.
    Den gad jeg ikke at gå hele mølen igennem for at dokumentere, så jeg tog bare remmen af til syn og sagde at den kun røg på når jeg kørte på bane med den.
    Den hoppede de på!!

    Men det kan være jeg har været heldig.

    Den jeg har nu er godkendt med det efter reglerne og det var der ikke de storre problemer med.

    Mercedes har altid haft en del tunings firmaer bag sig, så muligheden for at der er lavet en trykladet version der er godkendt før er jo ret stor.
    Så der er ikke de store kvaler med det, men ville så også tilføje, at det hjælper en hel del at snakke med de rigtige mennesker.

    Jeg tror at hvis jeg kom direkte fra gaden og begyndte at tune biler, så ville det nok ikke være lige så nemt at få dem igennem systemet.

    Kort sagt, de er begyndte at blive hårde til syn og især efter den sidste rundte stik prøver der var:-(

    Surt for os der gerne ville give vores biler lidt steroider
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,372
    Likes Received:
    27
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +28 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja den artikkel er skide god og rigtig rigtig gammel :lol:

    De må have skrevet af efter mig :mrgreen:

    viewtopic.php?f=35&t=2204

    Og jeg skrev selvfølgelig af efter V-MAX hjememside som er der den oprindelige artikkel stammer fra cute

    Men det er kun positivt at se noget om at tuning got kan lade sig gøre i medierne, og ikke mindst en vejledning så folk ikke tror det kun er ulovligheder når de ser ud Supra med 600 Hk eller Jacobs Mercedes overhæle denne 600 HK Supra :lol:

    Jeg håber snart vi ser lidt tunings katalog fra JTC :mrgreen: der må snart laves nogle Kit, så vi ligesom i gamle dage når vi sad og så på Knallert tunings kit til Puchen, Yamahen, Suzukien, Kreidleren og Hondaen fra Protuna eller Moto-line og Scandinavian knallert tuning, kan side og drøme og vælge forskællige kit´s til vores kære W124ere :lol:
    Det er trods alt nemmere end selv at tage plumpen :lol:
     
  5. janpetersen

    janpetersen New Member

    Joined:
    22 Juli 2015
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Aarhus N
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E-24 Sportline
    Km:
    350000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Jaguar mk 2 + E Type
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1967
    Hej Bjarne
    Jeg er ivrig læser af jeres interessante spørgsmål og svar, og har her selv et spørgsmål.
    Jeg har en 300 e Sportline årgang 1990, som fra frabrikken har 220 hk. Hvordan kan jeg give bilen mere power (dog max op til de 20 % som jeg forstår er lovligt)?
    Vh, janpetersen
     
  6. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,515
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hej Jan
    En 300E har "kun" 188 HK (med mindre at det er en 300-24 )
     
  7. janpetersen

    janpetersen New Member

    Joined:
    22 Juli 2015
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Aarhus N
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E-24 Sportline
    Km:
    350000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Jaguar mk 2 + E Type
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1967
    Her Nick

    Tak for din tilbagemelding.
    Det er en 300-24.
    Så er du bekendt med nogle tiltag til at give bilen lidt ekstra energi ?

    Vh. janpetersen
     
  8. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    716
    Likes Received:
    56
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +57 / 0
    Min bil::
    190E 2.3 aut. R.I.P.
    Km:
    250
    Årgang:
    1989
    Hvis du skifter olie, oliefilter, luftfilter, benzinfilter, tændrør, kabler, fordeler, dyser og renser indsprøjtningssystemet, samt tuner blandingen ind, så har du allerede vundet 10-15 af de oprindelige hk tilbage. Det er klart de billigste hestekræfter, du kan købe dig til.
    Ellers skal du ud i nye knaster, men det koster bundtræk. Eller en anden udstødning, men det er en begrænset gevinst ift. original. Så er der ændring af kompression/slaglængde/boring, men det kræver valuta og knowhow. Sidst, og mest kosteffektivt, er der trykladning, men der løber du ind i andre problemer. Det kommer meget an på din indstilling. Summen af alle de mange små detaljer gør naturligvis en mærkbar forskel, men pris pr. hk er høj!
     
  9. Eddie

    Eddie Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    535
    Likes Received:
    20
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    400.000
    Jeg tror faktisk at Topgear testede dette på et tidspunkt. Deres vogn som havde gået nogle hundrede tusind, havde mistet ca. 15-20 hk (omkring 5-10%), men blot ved at skifte olie, tændrør, tændrørskabler og luftfilter, kom den inden for 1-2 hk af originalspecs igen.
     
  10. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    716
    Likes Received:
    56
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +57 / 0
    Min bil::
    190E 2.3 aut. R.I.P.
    Km:
    250
    Årgang:
    1989
    Nice, det er også min erfaring, dog uden rulledata. Man skal blot genskabe et flot sprøjtemønster med sund gnist, ramme støkiometrien, samt sænke restriktionerne på luft og mekanik, så er man allerede meget bedre kørende. Nye dæk oveni, så har man næsten en ny bil;)
     

Del denne side