Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Defekt tændspole?

Emne i 'El-system' startet af Sportline, 26 April 2013.

  1. Sportline

    Sportline New Member

    Joined:
    2 Juni 2009
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320T
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Corvette
    Bil nr. 2 Årgang:
    1959
    Hej

    Hvordan kan man nemmest tjekke om der skulle være en tændspole der skulle være defekt?
    Går meget ujævnt i tomgang og har svært ved at tage gas og er meget svær at starte når den er varm.
    Har 3 stk. hvoraf den ene blev skiftet for et par år siden samtidigt med motorledningsnettet.Samme symptomer dengang.
    E320, M104.992
    Har kun hobby værktøj :lol:
     
  2. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    det er meget enkelt,
    du skal bruge 1 stk extra tændrør, de tændhætter som køre fra den spole du mener er defekt afmontere du 1 efter 1, og sætter et tændrør i så skal der komme fine gnister, ellers er der noget galt...

    det tændrør der sidder under spolen, er lidt mere omstændigt måske kan du løfte spolen lidt op og se om der er korrekt nok gnist
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Gnisten skal være gul og ikke blå 8)
     
  4. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej, er det bare mig eller har MB et tomgangs problem,
    (inkl mig selv) syntes der er rigtig mange der spørg
    om det problem, også hvis man går tilbage til gl.
    inlæg.
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    De fleste motore med mekanisk indsprøjtning har ikke en 100% jævn tomgang som dem med elektronisk indsprøjtning.
     
  6. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Man skal huske at det er ret gamle biler efterhånden!!!!

    Men reparerer man de utætheder der er og køber lidt nye stumper, så kan de faktisk blive næsten lige så gode som nye, perfekt tomgang, 0 olieforbrug og ikke mindst meget støjsvage...
     
  7. Sportline

    Sportline New Member

    Joined:
    2 Juni 2009
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320T
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Corvette
    Bil nr. 2 Årgang:
    1959
    Hej igen
    Tak for svarene men fik umiddelbart ikke brug for svarene i første omgang :?:
    Først prøvede jeg at afmontere 1 tændrørs hætte ad gangen for at høre om den ujævne tomgang ændrede sig og det gjorde den, så der var ingen cylinder som ikke var aktiv. Så afmonterede jeg batteri og alle stik fra computer og stik på motor og fandt ingen synlige fejl?
    Har tidligere fået skiftet motorledningsnet, luftmassemåler,ovp relæ,tændspole 1stk.
    Får så samlet det hele igen og nu kører bilen som en drøm.
    Kan det være irede stikben eller noget i den retning, jeg syntes ikke at der var noget at se?Skulle man afmontere stikkene igen og spraye noget kontaktrens på eller skal man lade dem forblive tørre?
    Eller kan der være en periodisk fejl på en tændspole?
     
  8. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej der kan man se hvor svært det er,en siger man kan/skal
    ikke forvente en 100% tomgang, en anden siger man godt
    kan for en perfekt tomgang hmmm :|
    Hvis man skal være bag klog skulle du nok ha` startet
    bilen, efter være stik/ting/ledning du havde fat i. 8)
     
  9. Sportline

    Sportline New Member

    Joined:
    2 Juni 2009
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320T
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Corvette
    Bil nr. 2 Årgang:
    1959
    Hej
    Jamen så er den gal igen, har kørt 1 døgn uden problemer og så vil den dårlig nok starte.
    Jeg kunne lige bakke ud af garagen og så gjorde jeg det mens den gik dårligt så afmonterede jeg den ene tændrørshætte som jeg har haft en mistanke til og tomgangen ændrede sig ikke så min umiddelbare konklussion er at jeg har en dårlig tændspole med periodisk fejl.
    Er der andre der har stødt på denne fejl???
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Du skal regne med den konstruktion hvor en tændspole sider lige oven på motoren, der udsættes den for ekstreme temperatur udsving. disse er i den grad med til at nedbryde spolen hurtigt og periodiske fejl forsaget af temperatur udsvingene da materialet ændre sig i takt er en meget udbredt fejlkilde.

    I min verden den mest sindsyge konstruktion at lave og jeg ved at mange bil mærker eks. renault migræne døjer i den grad med defekte tændspoler som også er monteret oven på motoren.

    Så ja køb du roligt ny tændspole 8)
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg synes med min erfaring deres udsagn begge giver fint mening.

    Hvorfor?,,

    Jo fordi Mercedes har faktisk selv udmeldt at eks. M103 motoren af natur har en lidt mere urolig tomgang specielt med Katalysator regulering end motorene uden KAT.

    Ikke nok med det så kræver disse anlæg som Bilglad beskriver et 100% tæt system og mange af disse biler har en alder hvor vi må forvente at gummibælgen under indsprøjtningen samt luftslangerne til tomgangs styringen har sådan en hårdhed at de ikke længere slutter tæt og der, derfor kan trænge falsk luft ind i systemet i mere eller mindre grad som giver ujævn tomgang.
    disse dele kan så udskiftes samt dyse oringe og pakninger og en re justering af KE anlægets mixture "benzin/luft" forhold.
    Så kan man få sammen med lidt tændings dele en så jævn motorgang at man ikke kan høre forskel på dem og så de nye med elektronisk tænding.

    Men ja der er MEGET stor forskel på de gamle krigere derude med KE anlæg alt efter hvilken stand de er i 8)
     
  12. Sportline

    Sportline New Member

    Joined:
    2 Juni 2009
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320T
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Corvette
    Bil nr. 2 Årgang:
    1959
    Hej Brabus
    Jamen jeg vil så nok købe 2 stk. for så er alle næsten lige nye og derved så håbe det bare kører igen.
    Jeg vender tilbage med en forhåbentlig god afslutning :cool:
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Tror jeg vil gøre stor forskel, der er jo ingen garantier, men lednings nettets dårlige tendenser går desvære igen til tændspolerne også og det er en af de steder man også ser dette (se billedet herunder) 8)
     

    Attached Files:

  14. Sportline

    Sportline New Member

    Joined:
    2 Juni 2009
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320T
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Corvette
    Bil nr. 2 Årgang:
    1959
    Hej
    Så fik jeg indkøbt 2 stk. tændspoler og bilen kørte /spandt som en mis ....de første 10 km :eek:
    Jeg skulle hente konen på hendes arbejdsplads(en dyreklinik) og spurgte da jeg kom frem om det var muligt at låne boltpistolen så jeg kunne skyde den i køleren :twisted:
    Nå men fik bilen hjem på 4 cylindere og begyndte at lirke i ledningsnettet mens den gik i tomgang og fandt så et sted hvor tomgangen ændrede sig når jeg lirkede med skruetrækkeren :shock:
    Jeg fandt en dårlig lodning i stikket til tændspolen(fødestrøm) på cylinder 6 som også styrer cylinder 1.
    Der sidder 2 ledninger, 1 rød i centrum og en sort ude i kanten, og det var den sorte som lavede al balladen.
    Den er nu loddet og bilen kører som den skal :D
    Ledningsnettet er kun 3 år gammelt!!!!
    Mit største ønske har været i lang tid en W123 som man kan skrue på men er lige pludseligt blevet så glad for min W124'er igen.
    Så jeg håber ikke at jeg skal fortsætte denne tråd igen................... 3 mnd fejlfinding(kan godt forstå at det koster at køre på værksted somme tider)

    Hvis der er nogen derude som har brug for tændspoler eller OVP relæ til fejlfinding så bare skriv. :)
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Som jeg vedhæftede billede af ;)
    Så ja hvis DET kun er 3 år gammelt, så tror jeg ganske enkelt ikke på at det har været skiftet :whistle:
    Så hurtigt skal/kan et NYT som IKKE har samme problemer som det gamle, trods alt ikke forgå :?
     
  16. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Re: Sv: Defekt tændspole?

    Det nye ledn. Net skulle helst ikke smuldre......

    //KONGEBILER.
     
  17. Sportline

    Sportline New Member

    Joined:
    2 Juni 2009
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320T
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Corvette
    Bil nr. 2 Årgang:
    1959
    Hej
    Jamen så skete det igen, bilen vil ikke starte og jeg har derfor sendt "problembarnet" videre til JTC i Greve :?:
    Fortsættelse følger.
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Super, han skal nok få bugt med problemet er jeg sikker på 8)
     
  19. Sportline

    Sportline New Member

    Joined:
    2 Juni 2009
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320T
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Corvette
    Bil nr. 2 Årgang:
    1959
    Hej igen
    Så fortsætter problemet.
    Var inde hos JTC og Jacob's tester fandt en fejl på luftmassemåler og den blev så skiftet(blev skiftet for 4 mnd. siden med en uoriginal) og fejlen forsvandt på testeren men bilen har stadig de samme problemer med at starte når den er varm??
    Vi blev enige om at problemet så kan ligge i motorstyringen og jeg sendte motorstyringen til Tyskland for rep. men fik den nedslående besked forleden dag at styringen ikke fejler noget.
    Kan man mon regne med den besked eller skal man tage tyren ved hornene og købe en anden styring :(
    Evt. kommentarer??

    Ps. Brabus jeg har sendt en PB til dig.
     
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Tak for snakken 8)

    Lad os se om mit forslag giver pote så du ved om det er motorstyringen din der laver balade 8)
    Kan være kongebiler får samme bøvl som dig med din styring jo ;)
     

Del denne side