1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Defekt låsecylinder bagagerum

Emne i 'Karosseri' startet af Thomasu, 12 Maj 2019.

  1. Thomasu

    Thomasu Member

    Joined:
    14 Januar 2014
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    162000
    Årgang:
    1988
    Nu har jeg smurt, pustet, lirket, slået og bandet.
    Hordan kommer jeg videre?
    Jeg ville åbne bagagerummet med nøgle og kæmpede lidt med det. Pludselig drejede nøgle til låseposition, vandret og der blev den. Jeg kan ikke drje låsen tilbage til lodret position. Vacuum virker, men bagagerummet er låst.
    Nu er det som om nøglen bare går ind i cylinderen, men nærmest uden modstand. Det ser også ud til at den lille fjeder belastede plade som beskytter for skidt, som man skubber ind med nøglen, er helt væk?
    Kan man gøre noget uden at skulle smadre lygter og hattehylder?
    Kan man bore den ud og hvor skal man så bore?
    Er meget frustreret, kan ikke få barnevogn ind eller befordre familien pt. Øv!
    Håber nogen har er fif.
     

    Attached Files:

  2. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    825
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Da du nok skal have en ny lås alligevel, ville jeg prøve med en stor kerv skruetrækker og en rørtang da den manglende sperreplade nok sidder i klemme, ville ikke ødelægge nøglen.
     
  3. Thomasu

    Thomasu Member

    Joined:
    14 Januar 2014
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    162000
    Årgang:
    1988
    Nu pillede jeg den yderste plade ud af låsen, som indeholder spærrepladen med en lille fjeder på bagsiden. Så spærrepladen sidder ikke i klemme i låsen, set er sikkert. Det må nok ende med rørtang og skruetrækker.
    Hvor får man fat i et nyt sæt låse cylindere hele vejen rundt, min cylinder i føresiden kan heller ikke åbnes.
     
  4. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,550
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    har med stor succes købt hos MB hvor man for "ALLE" låse enheder for ca 2500 kr (du får "ny" nøgle låse kode) men ved ikke om de kan levere mere:aww: elles må du købe brugt ??
    Chr
     
  5. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    564
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +33 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    400.000
    Du kan også købe tilfældige låseenheder, og selv "kode" cylindrene til den gamle nøgle. Det gjorde vi tit på Mercedes, da de her biler stadigvæk var nye. Låseenhederne kan skilles ad, og selve cylinderen kan pilles ud. Hvis man så sætter den gamle nøgle i den nye brugte cylinder, så skal den del af messingpladerne som stikker ud over rundingen på selve låsecylinderen, simpelthen bare slibes væk, så at selve cylinderen kan dreje uden besvær i låseenheden. Voila... så passer den gamle nøgle stadigvæk.

    Godt nok er der så to sæt nøgler som passer til bilen, men altså... hvor stor er chancen for at en person med den oprindelige nøgle prøver i bilen. Så vidt jeg husker, sidder selve cylinderen bare monteret med en art låsering/snapring som skal pilles af, og så kan cylinderen trækkes ud. Men det kan du se på den gamle, som du piller af bilen.
     
    Last edited: 14 Maj 2019
  6. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    564
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +33 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    400.000
    Godt nok billeder fra en W210, men samme type fremgangsmåde...

    Bemærk at nøglen SKAL SIDDE I CYLINDEREN, før man sliber den overskydende del af pladen. Samtidig skal det checkes at selve pladen ikke bliver for tynd i toppen ved slibningen, for ellers bukker den bare sammen inde i cylinderen. Og ja... jeg mener at kunne huske at disse plader faktisk kunne købes løse engang.
     

    Attached Files:

    Last edited: 14 Maj 2019
  7. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    564
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +33 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    400.000
  8. Thomasu

    Thomasu Member

    Joined:
    14 Januar 2014
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    162000
    Årgang:
    1988
    Tak for jeres svar og gode råd.
    Jeg har undersøgt om man kan få et komplet låse sæt, det kan man til ca. 3600 + moms, men de høre så til modellen senere, med metal lister på håndtaget og det passer ikke til min, hvis man går lidt op i det æstetiske.
    Det er fint med råd til hvordan man kan kode låsecylinderen om, men jeg kæmper fortsat med overhovedet at få bagagerummet op og den cylinder der sidder i føresiden, som heller ikke virker, kan ikke komme ud med mindre den kan drejes.
    Var også hos Gørløse, men de havde heller ikke noget til min model (1988).
    Så næste skridt er at få åbne låget- er der nogen dygtige indbrudstyve som kan komme med råd, så er jeg meget lydhør- lige med hensyn til den her sag:)
     
  9. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    564
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +33 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    400.000
    Problemet her, er jo sådan set at bagagerummet er aflåst i vandret stilling (dobbelt låsestilling). Hvis du havde oplåst bilen med centrallåsen uden at låse bagagerummet manuelt (dvs. med låsen i vertikal stilling) og bagerummet ikke ville åbne, kunne du have skåret igennem den højre baglygte, og stukket en arm ind, afmonteret dækslet over centrallåsen, og hevet i armen... så havde bagagerummet været åbent som normalt! (Lyder nemt, men man skal vide hvor tingene befinder sig, da man ikke rigtigt kan kigge ind, så altså ikke så nemt endda).

    Nu hvor låsen har sat sig fast i dobbelt låsestilling (der hvor centrallåsen heller ikke kan åbne bagagerummet), ser jeg kun muligheden for at forsøge at bore cylinderen ud og forsøge at fiske resterne som spærrer låsen ud med en lille spidstang. Og det aner jeg ikke om det vil virke eller ej (for hvis låsecylinderen bores ud, skal man stadig kunne dreje den, så at knappen låses fast til mekanismen som åbner klappen) - men måske andre har bedre erfaringer med det?
     
    Last edited: 18 Maj 2019

Del denne side