Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Dårligt skift fra 2. til 3. gear.

Emne i 'Automatgear' startet af Fager, 30 April 2013.

  1. Tommy190E

    Tommy190E New Member

    Joined:
    1 Juni 2011
    Indlæg:
    162
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Lolland, 54.781435,11.531053
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D automatic
    Km:
    660000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg fik samme pris på renovering af kassen iøvrigt...

    Anirak, hvor sidder den modulator og hvordan stiller man på den, for det vil jeg gerne prøve. Min tager nemlig ikke altid lige mange omdrejninger ved skiftet mellem 2 og 3. Og til tider er det der også mellem 3 og 4.

    Da jeg købte bilen var forbindelses stangen imellem speederkabel og gearkassen knækket, så har skiftet den også. Ville gerne kunne prøve en finjustering, for at se om det afhjælper problemerne..
     
  2. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Den sidder på venstre side af gearkassen, foran skiftearmen, lidt oppe hvor det ikke er så nemt at komme til, men det kan lade sig gøre, med en lang spidstang.

    Den er gemt under en gummiprop, lirk den af og , og der sidder et lille T formet metal der ligger i to hakker, BEMÆRK PLASERING, VIGTIGT.

    Træk T et MEGET lidt ud, og drej max en halv omgang med uret, og tryk t et ind igen , sæt gummiproppen på igen, og kør en prøvetur.
    MVH. bluestar
     
  3. Marsk

    Marsk Member

    Joined:
    31 Marts 2009
    Indlæg:
    127
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    w124 220E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Ford Mondeo V6
    Bil nr. 2 Km:
    330000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Efter at have læst om jeres sumptomer, melder jeg også ind med min relativt nye originale gearkasse (4 gears), som har kørt ca 160.000 km. :cool:.
    Jeg oplever, at når den er kold, så skal motoren op på 3000 rpm. før den skifter (relativt hårdt) til 3 gear.
    Når den er varm, skiftes der normalt. Det vil sige skift fra 1500 rpm og op, alt efter kørestil.

    En ting undrer mig (1) . Hvis jeg slukker motoren og gearkassen er varm, så skal jeg stadig op på 3000 rpm. første gang, der skal skiftes (relativ hårdt) til 3 gear. Herefter er det ok. Det vil sige skift fra 1500 rpm og op, alt efter kørestil

    En ting undrer mig (2). Hvis gearvælger sættes i "3" istedet for "D", så skiftes der normalt, både varmt og koldt.

    Olie og filter er skiftet og den bruger ikke olie (heller ikke motoren, men det er en anden sag :) )
     
  4. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Jeg ved det ikke.. Men start med at oprette nyt forum emne rules :gr8:
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Helt normalt.
    Læs mere om det her, info taget fra M104/M119 motor, men jeg vil tro det er det samme du oplever:
    :arrow: http://bayhas.com/mercedes/r129/contents/trans722_3_5raistrans.htm
     
  6. Marsk

    Marsk Member

    Joined:
    31 Marts 2009
    Indlæg:
    127
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    w124 220E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Ford Mondeo V6
    Bil nr. 2 Km:
    330000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg burde være i andet forum og lukker den her.

    @Brabus, det er et rigtigt godt bud. Den magnetventil sidder sikkert også på en 111 motor. Hvis den er "Normally Closed" ved drifttemp, så kunne det være besnærende, at afbryde spændingen som forsøg, hvis man kan. Så skulle denne styring opføre sig ens under alle temperaturforhold.
    Vender tilbage på den, når jeg kommer på lift næste gang.
     
  7. Marsk

    Marsk Member

    Joined:
    31 Marts 2009
    Indlæg:
    127
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    w124 220E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Ford Mondeo V6
    Bil nr. 2 Km:
    330000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Vækker lige en ældre tråd. Det er jo ikke altid at man rider samme dag...........
    @Brabus. Det ser rigtigt ud. Ved du så om der findes tilsvarende ventil på en 111'er som min. Hvis jeg læser beskrivelsen, som holdes der spænding til ventilen, mens motoren er kold, hvor efter spændingen brydes. Kunne man tænke sig, at man kan fjerne forbindelsen til ventilen permanent, hvis det kun er sat i verden for noget økopjat pladder. Hvis der altså er en ventil :cool:
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det kan du godt, det er lidt med forskel hvordan det er lavet, men jo det er en helt normal magnet ventil som får et elektrisk signal. jeg må tilstå jeg ikke har studeret det nok til at vide om det er en afbrydelse eller en slutning der sker af ventilen :|
     

Del denne side