Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Dårlig brændstof økonomi

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Niels B, 13 Januar 2008.

  1. Niels B

    Niels B New Member

    Joined:
    31 December 2007
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    2300 S
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej
    Har for nylig været i tyskland og hente min 1988 230 TE Aut, der har kørt 126.000.
    Den har overholdt alle service indtil 90.000 km, og er derefter været på værksted når det har vist sig nødvendigt. Vognen er i god stand, indvendig superflot, undervogn og motorrum også flot.
    Den kører som en drøm, men er meget tørstig.
    Jeg har holdt øje med det fra starten, og den ligger konstant på mellem 6 og 7 km/l. Uanset om det er motorvej, by, eller blandet kørsel.
    Der er skiftet olie, oliefilter og luftfilter og tændrør. På tirsdag skiftes gearkasse olie og brændstof filter, så den alt i alt har været igennem stor service.
    Mekanikeren regner dog ikke med at det vil forbedre økonomien væsentligt.

    Synes bare det er meget lidt, når jeg har læst andre indlæg her i forummet.
    Er der nogen der har forslag/ide'er til hvad der kan kigges på?
     
  2. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Den har jo ikke rullet mere end 6000 km årligt, det har jo sikkert betydet en masse koldstarter og derved en masse sod ! Så mon ikke det retter sig nu når den bliver brugt ?
    Jeg fik bedstemors gl Renault 5 da hun gik bort, den kunne ikke rende mere end 100 og kørte 10 på literen, efter 1/2 år kunne den køre 160 og 16 på literen :wink:
     
  3. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Hvis motorjusteringen og alt ellers er i oden burde den kunne køre mere.
    Det er dog, som Klaus siger, ikke unormalt, at det kniber gevaldigt med økonomien i en ældre bil der kun har kørt få km.

    Mit råd er også, at du accepter et lidt højere forbrug og så kører den "friskt" i en periode. Undgå at køre økonomisk og lad den strække benene så godt som muligt på motorvejen, så tror jeg det forbedrer sig efter nogen tid.

    Det med topfarten og sløvheden kender jeg - det er ikke unormalt at starte en sådan bil sydpå og så opleve hvordan den bliver bedre og bedre som km'erne går med god fart på Autobahn...
     
  4. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Niels B

    Jeg kan jo kun tilslutte mig Larzen & Klaus's mening om dette,- som du jo nok har set flere steder, så kører jeg meget småturskørsel, - og jeg har ligeledes oplevet at når jeg f.eks. får smidt min boxtrailer på krogen og læsset noget vægt i den,- føles bilen noget sløv i betrækket den første ½-hele time,- men så begynder der at komme liv i maskinen, når den bliver godt gennemvarm og får lov til at arbejde for føden.

    For mange år siden var jeg ude for at skulle køre en Ford Scorpio til en messe i tyskland i forbindelse med noget udstilling. På turen derned var den ikke til at drive op på mere en 180 km/t men på vejen hjem havde den lært at gå over 200km/t.
    Forøvrigt så er en scorpio en være møgbør at køre i !

    Så jeg tror at en god frisk ferietur på autobahn, uden hensyn til brændstoføkonomi, sikkert kan friske den op :)
     
  5. Niels B

    Niels B New Member

    Joined:
    31 December 2007
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    2300 S
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej alle

    Det tyder på vi må tage nogle flere ture op og besøge "svigermekanikken" :shock: .
    Det giver god mening at den skal blæses lidt igennem.
    Synes egendtlig ikke den indbyder til at køre stærkt. Den "vugger" for meget når man kører 150km/t.
     
  6. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Niels,

    vognen lyder til at være velserviceret og det er jo rigtig fint. Men min teori går på, at der må være en form for modstand i vognen et eller andet sted. Og min første tanke er dækkene. Det underbygges også af, at du i seneste indlæg skriver at vognen vugger ved 150 km/t..... :shock: Det må den ikke. Skynd dig ind på en tank og få pumpet hjulene op. Uden at kende din vogn 100 % med hensyn til dæktryk, så vil jeg anbefale et tryk på minimum 2,2 bar og gerne 2,4 bar. Hellere et for højt dæktryk end et lavt. Søg evt. på ordet "dæktryk" i dette forum. Det er diskuteret livligt før. Dernæst kunne en bremsekalibre hænge en anelse, hvilket også påvirker vognens fremdrift.

    At vognen vugger kan også skyldes slid i hjulophæng, støddæmper, fjedrer. Men prøv lige dækkene først.

    Dernæst hælder jeg også til det Bjarne, Larzen og Claus er inde på. Få kørt nogle gode lange ture i vognen, den vil elske dig for det og sikkert også kvitterer med en bedre benzin økonomi.
     
  7. Niels B

    Niels B New Member

    Joined:
    31 December 2007
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    2300 S
    Ratings:
    +0 / 0
    Dæktryk blev tjekket sidst den var på værksted. Ved bare ikke hvad trykket var.
    Det vil jeg lige kigge efter.
    Den har jo den lækre limousine måde at køre på, men alt over 120, der får den sit eget liv.
    Vugger, sejler, det er svært at forklare. Men en lidt ukontrolleret fornemmelse.
     
  8. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Niels B

    Det der med at den vugger/sejler det skal den efter min bedste mening ikke gøre.

    Tror det kan være støddæmperne der er færdig,- :?: :!: hvad er levetiden for støddæmpere :?: 60-100000 km :!: :?:

    Hvis det er tilfældet, så få sat nogle gode gasstøddæmpere på.
     
  9. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Er der det store udvalg i dæmpere? jeg går ud fra, at den er med niveauregulering? jeg aner det ikke og spørger bare :roll:
     
  10. Niels B

    Niels B New Member

    Joined:
    31 December 2007
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    2300 S
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg skulle til at spørge om det samme.
    Har ikke en s**d forstand på biler. Den er med niveauregulering.

    Men med hensyn til dæmpere ville jeg lade det være op til min lokale mekaniker.
    Den skal på værksted i morgen, så jeg vil høre hvad han mener om sagen, og hvad det evt vil koste.
     
  11. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej

    Jeg tænkte ik lige på at det var nivauregulering,- men kan måske tænkes at der mangler olie på systemet?
     
  12. Niels B

    Niels B New Member

    Joined:
    31 December 2007
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    2300 S
    Ratings:
    +0 / 0
    Nu spørger jeg rigtig dumt...
    Mangler olie hvor?

    Jeg går ud fra du ikke mener motor og gearkasse
     
  13. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej

    Der er ok :D


    jeg mener niveaureguleringen! - det er jo hydraulisk.
    der sidder vist en oliebeholder i motorrummet,- kender det ikke, men det har været oppe og vende her et sted.
     
  14. Niels B

    Niels B New Member

    Joined:
    31 December 2007
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    2300 S
    Ratings:
    +0 / 0
    Takker

    Må høre hvad de siger på værkstedet i morgen.

    Finder lige den tråd med niveaureguleringen osse.
     
  15. Franco76

    Franco76 New Member

    Joined:
    30 Oktober 2007
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Niels

    Der sidder en beholder i motorrumet lige bag ved køleren i passagersiden. Denne har en målepind (Min og Max) kontrollér standen.

    Fra beholderen går der en slange op til en pumpe, som sidder foran på topstykket.
    Derfra går slangen videre til en ventil på bagbroen (som måler hvormeget læs der er på) derfra render der olie ud i støddæmperne, som bliver pumpet op indtil bilen står i vandret position.
    Du kan sagtens sætte andre (billigere) dæmpere på, men så mister du reguleringen.

    Mvh
    Franco
     
  16. Niels B

    Niels B New Member

    Joined:
    31 December 2007
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    2300 S
    Ratings:
    +0 / 0
    Så har damen været på værksted.
    Ang. vuggeriet, kunne de ikke finde noget. De sagde alt så godt ud. Dæmpere, bærekugler (hedder det det?) Niveauregulering Hydraulikolie osv. Det eneste de umiddelbart kunne se trængte til at skiftes var 2 bøsninger i bagtøjet. De mente bare ikke det var grunden til vuggeriet.
    De skulle mere kunne mærkes som "stød".

    Ang. brændstoføkonomien, så lavede de noget CO2 test, og har stillet på noget så den forbrænder bedre. Synes osse den er blevet lidt livligere.

    Hehe, ja, jeg er sgu ikke mekaniker :D

    Vi fandt så ud af at der er sommerdæk foran, og vinterdæk bagpå ???
    Det havde jeg sgu ikke kigget efter.
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg har læst andet steds her på forumet følgende:

    Alle T modeller (stationcar) bliver leveret og er født med nivaue regulering.
    Derfor kan man IKKE montere alm. støddæmpere da bilen ikke kan synes og godkendes med dette da bilen aldrig er godkendt med andet end de org. hydraulik dæmpere.
    Sedan modellen forholder sig andeledes da denne model både blev leveret med og uden og er dermed godkendt med alm. dæmpere.

    Bare lige til orientering så man undersøger den sag nærmere hvis der skulle være noget om snakken. 8)
     
  18. Niels B

    Niels B New Member

    Joined:
    31 December 2007
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    2300 S
    Ratings:
    +0 / 0
    Det ser ud til at økonomien er blevet en anelse bedre efter den har været til service.
    Var ude og trille 150km blandet kørsel og den kører nu 9km/l.
    Bliver spændende hvad det biliver til over noget tid.
     
  19. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej
    meget mere end 9km/liter får man ikke på en 230te med 136hk autogear og mer end 1400kg 8)
    Chr
     
  20. wayfarer

    wayfarer New Member

    Joined:
    6 Januar 2008
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Gråsten
    Ratings:
    +0 / 0
    hej
    hvad kører en 220te fra 1995 automat på literen?
     

Del denne side