Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Bytte en 300D motor ud med en 350 Turbodisel

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Bjarne, 3 Januar 2008.

  1. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej

    Nu der snakkes om w140 350 Turbodiesel i en anden tråd, sidder jeg og tænker på om det er muligt med rimelighed,- at lægge en 350 Turbodiesel i en 124'r som erstatning for en 300D el. 300 turbodiesel ?

    350 turbodiesel motoren har jo et lækkert drejningsmoment på 310 NM, som klart vil gøre 124'ren sjovere. :twisted:
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Nu kender jeg ikke til 300 og 350 diesel-motorernes grundopbygning.
    Hvis de ydre dimensioner, ophæng og gearkassens tilpasning er de samme, så må det vel kunne lade sig gøre :wink:
     
  3. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det kan jeg ikke se, ikke skulle kunne lade sig gøre !
    Som jeg husker den, er den fuldstændig magen til, at se.

    Der kan dog godt være lidt tilpasning af forrør, luftfilter osv.
     
  4. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Alt det med tilpasning af udstødning mv. burde relativt "nemt" kunne lade sig gøre.
    Det kunne da være et spændende projekt!

    Er der ikke snart nogen der trænger til at skifte sin 300D-maskine ud? 8) :lol:
     
  5. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Tjoo.... Med sine 708.000 km er min vel så småt ved at være i faregruppen :(
     
  6. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Men jeg må jo nok bedrøve jer med, at foreløbig spinder den som en nybarberet mis. :wink:
     
  7. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Måske man skulle tænke på, hvorfor S350 turbodiesel efter nogle få år med nedbrud på motorerne efter et par hundrede tusinde km blev til en S300 turbodiesel - vistnok i 1996 :shock: :shock: :shock:

    På jysk hedder det "Skidtet dur ikke" :(
     
  8. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej

    når nu 350 turbodiesel ikke duer,- og man så ser på en w124 300 turbodiesel sammenlignet med en w140 300 turbodiesel så ser man at 140'ren fås som 24 ventilet med 330 NM ved 1600-3600 omdr. mens 124'ren kun fås som 12 ventilet med 273 NM ved 2400 omdr. :shock: det er sq da ikke rimeligt! - kunne være lækkert med 330 NM....


    Selv om det kunne være sjovt at smide sådan en maskine i,- så er faktum jo at en 300D ikke er til at slide op,- så det kan ikke blive undskyldning for at skifte. - min er ved at runde 700.000 km ,- uden det mindste tegn på træthed :p
     
  9. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Er det mon så den samme maskine som i 210 300DT ?

    Hvis det er, så passer den jo også lige ned i 124'eren :wink:
     
  10. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej guldsmed

    Ja,- sjovt nok er w210 300DT præcis samme data som w140 300DT :x
     
  11. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Så er det jo bare at vente på, at finde en 210'er der er helt rustet væk, så har vi jo maskinen :D :D :D
     
  12. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Larzen

    Hvis nu du skiller en flok w210'r ad så kan du have en stribe 300DT motorer med hjem fra dem
    :D
     
  13. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Nej så vil jeg da have hele bilen med hjem - har altid ønsket mig glassoltag som i 210'eren - og det ruster vel ikke :D

    Jeg syns v i har et par tråde der render sammen :roll:
     
  14. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Du skal ikke vente længe og så skal der ikke engang skrues førend den skal monteres :lol:

    Jeg har set en Kaufberatung på W140. Den siger at man skal holde sig fra S350 Turbo Diesel og istedet satse på S300 Turbo Diesel. Mon ikke det er samme maskine i både W140 og W210'eren.
    Hvis man kan stole på Wikipedia så er det ihvertfald (det er en OM606):
    http://da.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM_606

    /Martin
     
  15. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Larzen

    Ja,- sorry , jeg først placeret svaret i det andet indlæg,- hvorefter jeg slettede det og lagde herover :oops:

    PS: men w210 er lidt dyre at hive hjem kun for motor og soltag's skyld
     
  16. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Men hov stop, nu fik jeg jo lige læst det hele¨i wikipedia. Er det i virkeligheden "bare" den samme motor som den der 136 hyppers udgave de lagde i E300D'eren ???? Hvis den bare har fået proppet en turbolader og en intercooler på så kan det vel godt forklare de 41 ekstra hestekræfter ?

    Er der nogen der er stiv i motorer?

    /Martin
     
  17. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    TD er heller ikke lige den der er flest af dernede...
     
  18. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Martin

    Det er 24 ventiler der er forskellen

    På w124 300DT er det 12 ventiler og på w140/w210 300DT er 24 ventiler.
     
  19. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Men 136 HK'eren har den ikke 24 ventiler?
    /Martin
     
  20. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Martin

    Jo,- men den fås kun i suge version
     

Del denne side