Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Bum sagde det på bundkaret

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Funk*, 18 Oktober 2010.

  1. Funk*

    Funk* New Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bramming
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1990
    ;aargh svensken er ikke behagelige til at lave overgangene mellem vej og P-plads.

    Resultat: Et flækket bundkar

    Løsning: Jeg har et bundkar liggende, men der er fandenfisme langt at skubbe fra sverige til vestjylland. Er der noget man kan gøre som en nødtørftig rep. eller skal man have fat i det sure æble og købe en del som man i forvejen har liggende?
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det her har du ikke fra mig:) men alt olien af og affedt bundkaret fuldstændigt. giv det noget flydende pakning ved revnen og dæk det hele til med gaffatape. Så burde du kunne klare den tur.
     
  3. Funk*

    Funk* New Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bramming
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1990
    Hehe.. takker, jeg har været inde og købe noget loctite metallim, så får den lidt af det og så ser vi, det kan klare olie og temp på 150.
    l
    Hey! Det ender jo med at jeg ikke behøver skifte bundkaret :lol: ...spøg til side, vi kydser fingre for at den holder hele vejen hjem, eller bare til DK, så kan falck tage den resten af turen;)
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det var aldrig sket med min skam sænket brabus, det ved Jacob alt om :lol:
    Det er godt nok ærgeligt og fuck en gang arbejde der er i at få nyt bundkar på :shock: afmontere motor og løfte den op og halvt ud af hullet osv. :p
    Jeg køre rundt med en armeret jernbundplade fra Carlsson som aggere panser for sådanne tilfælde der :)

    Men hvis ikke revnen den er så stor og du med sikkerhed ved at din oliestands måler virker (husk virker først over 60 Grader) så ville jeg nok også løbe an på at smøre den ind i noget metal lim (uden der kom noget ind i bund karet) og så holde godt øje med olie stands måleren.

    Endnu et fif.
    Olie stands måleren har en forsinkelse indbygget, sådan at den ikke tænder når du drejer skarpt til venstre.
    Jeg mener faktisk den er på hele 60 sek. uafbrudt kontakt før end at den lyser.
    Derfor skal olien både være 60 grader varm OG ikke løbe for hurtigt ud af bundkaret hvis det bliver utæt, hvis du skal gøre dig håb om at lampen er din rednings mand ;)

    Så sørg i det mindste for at holde i tomgang til den er gennenvarm, så du kan se om den bliver utæt inden olie stands føleren træder i kraft. :gr8:
     
  5. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Sådan en taxibundplade har der også sidet på de 124 dieselhakkere jeg har haft. :)
     
  6. Funk*

    Funk* New Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bramming
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1990
    Åh!! du mener ikke jeg skal til at ha motoren halvvejs ud for at skifte bundkaret? Så tror jeg da også jeg skal ha fundet et stykke plade fra en gammel centurion el. lingende inden den skal på igen. :D
     
  7. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Der er også en anden mulighed, nu har jeg også en Fiat Punto der som bekendt "ruster" bundkarret.
    Det har ellers aldrig været et problem på Fiat før itiden, der var aldrig noget rustent underneden foran, pga. oliespild, men så opfandt de s.. pakninger.
    Nå spøg til side, da mit bundkar blev utæt, tappede jeg olien af, rensede det grundigt, sleb det med vinkelsliberen, og lagde 2 lag glasfiber på, arb. tid ca. 1 time, pris ca. 25 kr.
    Pris for et nyt bundkar 5-600,- og her efter 1 år er der ingen antydning af utætheder, man kan se de tidligere småhuller gennem fiberen, og der er ikke "noget på vej ud".
    Prøv det, det er nemt og billigt.
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Du skal havde løsnet motoren fra ophængende og fjerne viskosen. Så løfte motorn helt op og så kan du lirke bundkaret af.
    Problemet er tværvangen der sider i vejen og oliepumpen, så derfor :)
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Den her er faktisk (efter min bedste overbevisning) fra Carlsson, jeg har jo alle mine kviteringer fra 1 ejer af bilen.
    Både på brabus ombygningen og Carlsson optimeringen af undervognen.

    Ud over fjedre og støddæmper sænkningssæt, så har man for at beskytte den meget dyre motor, tilvalgt amerings bund plade fra carlsson for at beskytte motoren, nu da den er lidt speciel sammenhængende med en sænkning den fik.

    Jeg har aldrig set sådan en "panser plade" før på en W124er, men det er da muligt at Taxaerne også køre rundt nogen lignende, men så er de nok af andet fabrikat vil jeg tro :)

    Men jeg er super glad for den, eftersom bundkaret jo ikke er lavet af jern, men at pårøst aluminium hvor der ikke skal meget til for at få lavet et hul elelr en rævne.
    jeg har da en enkelt gang stødt på en skide vejbum, den type der ligger ned og kan rejses op for at spærre vejen, men problemmet er blot at når de ligger ned, så ligger bomen med selve hejse mekanikken oven på vejen, og selve hejse mekanikken stikker sådan lidt vel rigeligt 15cm. op fra jorden.
    Så den kan nogle gange lige sige "skrab" :lol: når jeg snitter den.
    Den er monteret ude på mit arbejde, pisse træls har jeg sagt til dem, men ja jeg må jo hen over den hver arbejdsdag :angry:
    Jeg har dog lært hvor jeg skal placere mig for at den ikke rammer bunden af bilen. 8)

    Men ja på de 6 cyl. der går bundkaret jo hen over forbroen og nærmest ned foran den, efter følgende. og olie pumpen stikker så ned i fordybningen. derfor kan man ikke bare afmontere den da hele fordybningen ikke kan komme forbi forbroen. og nej man kan heller ikke tage den den anden vej ud fordi så snart fordybningen "hvor olie pumpen jo stikekr ned i" kommer væk fra oliepumpen, så støder den på inder siden af fordybningen :angry:
    Og Mercedes forskriver da også at motoren skal løftes op for at skifte bundkaret 8)
    Pisse træls, men sådan er det altså lavet :|
     
  10. Funk*

    Funk* New Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bramming
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1990
    indtil videre holder det fine lim fra loctite super godt, da det var hærdet var det lige så hårdt som resten af aluen.

    Nej, det skal nok ikke blive siddende der, men indtil næste olieskift bliver det der hvor det er (jeg måtte jo skifte da jeg skulle lappe) :)
     

Del denne side