Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Brummeri ved tomgang

Emne i 'Dieselmotorer' startet af neuhof, 28 Juli 2008.

  1. neuhof

    neuhof New Member

    Joined:
    9 Marts 2008
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    jylland nord
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    "T" E250TD
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    200 TD
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Min ellers velfungerende 200 D har fået en sær vedvarende uvane - denne blev jeg først opmærksom på ved start/sluk, hvor det føltes som motoren huggede og ligesom "faldt" ned på plads, (hmmm.. håber I fatter hvad jeg mener) Dernæst er der opstået en vedvarende brummen ved tomgang, der mangler hverken olie eller vand.
    Det er ingen "forhøjet temperatur" eller røgudvikling, men det er som om den er blevet lidt "sen i det" når motoren slukkes, så snupper den lige et par extra omgange når man har drejet nøglen. En sammenhæng?
    Mvh
    Bjørn.
     
  2. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej

    Er det noget der er opstået, i forbindelse med skift af låsecylinder? - jeg tænker på om du evt. har gjort noget ved den vacuum slange der sidder på tændingslåsen,- som netop har forbindels med "stop - knappen" på pumpen,- jeg tænkte at der måske var en utæthed i vacuum forbindelsen til stopfunktionen således at den måske tøver lidt med at stoppe.

    Du kan evt. teste om den stopper anderledes hvis du bruger nødstop armen på pumpen,- aktiveres med en skruetrækker el. lign ned mellem et par af grenene i indsugningsmanifolden.
     
  3. neuhof

    neuhof New Member

    Joined:
    9 Marts 2008
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    jylland nord
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    "T" E250TD
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    200 TD
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Der var ingen forskel ved brug af nødstopfunktionen. Har ikke været nede og pille i den del af tændingslåsen, kun skiftet selve låsecylinderen - den tændingslås hvor jeg nævnte plast-stikket i bunden sidder i donorbilen :lol:
    Kan det være et motorophæng der er defekt? En der gerne ville sælge mig en ny motor, mente helt klart det var en stempelring der var knækket!
    En defekt/slidt dyse?
    Mvh
    Bjørn
     
  4. neuhof

    neuhof New Member

    Joined:
    9 Marts 2008
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    jylland nord
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    "T" E250TD
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    200 TD
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Hold da op - jeg er jo blevet 2. års lærling, det må fejres!! :lol:
     
  5. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Med en kold Tuborg ;skål

    Et motorophæng lyder sandsynligt,- uden jeg dog ved det,-
    En knækket stempelring,- ;viking arrh den køber jeg ikke,-
     
  6. Quark

    Quark New Member

    Joined:
    13 December 2007
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Terslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    487
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    230TE
    Bil nr. 2 Km:
    270
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej neuhof
    Jeg har det samme problem med min 300D. Min brummen er opstået gradvist, og er der kun ved start/stop og i tomgang.
    Jeg tror også på et defekt motorophæng, og har fundet et par gamle ophæng frem. Håber at få dem skiftet i løbet af ugen.
    Jeg skriver igen når de er skiftet.
    Hilsen Quark
     
  7. Quark

    Quark New Member

    Joined:
    13 December 2007
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Terslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    487
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    230TE
    Bil nr. 2 Km:
    270
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Det var venstre motorophæng der var revnet.
    Et andet blev monteret og bilen kører som en drøm. Prøv at kigge efter på undersiden af ophænget. Gummiet var opløst af olie og derfor sunket sammen.
    Hilsen Quark
     
  8. neuhof

    neuhof New Member

    Joined:
    9 Marts 2008
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    jylland nord
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    "T" E250TD
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    200 TD
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Super - tak for tipset - sjovt nok er det også det venstre ophæng jeg har under mistanke. Så jeg løfter lige motoren ud og tjekker/skifter ophænget:) Eller kan man komme afsted med det nedefra hvis man "klodser" motoren op på donkraften`? God week-end herfra.
    Bjørn
     
  9. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ja. det kan du sagtens. :)
     
  10. neuhof

    neuhof New Member

    Joined:
    9 Marts 2008
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    jylland nord
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    "T" E250TD
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    200 TD
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Venstre ophæng sidder under pumpen, og det er diesel herfra der tar' livet af det gummi ophænghet er lavet af - så ifølge lokal "mercedes-guru" starter man med at få skiftet div utætte rør, O-ringe og skiver i pumpe/dyser, så dernæst et nyt ophæng - altsammen noget der kunne gøres for den usle sum af 2500 - 3000 kr. Det var meget vigtigt at man fik et helt nyt motorophæng sat i, idet der sad en støddæmper inde i ophænget, og fik man fat i et brugt ophæng ville denne støddæmper være slidt. Hmmmm.....
    Jeg er nu startet med at montere et brugt ophæng, og heldigvis lader det ikke til at støddæmperen heri er ret slidt, det virker heldigvis helt efter hensigten!
    Mvh
    Bjørn
     
  11. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Støddæmper er nu nok så meget sagt, men ophænget er faktisk oliefyldt.
    Har man pengene, vil jeg nu også anbefale et nyt.
     
  12. neuhof

    neuhof New Member

    Joined:
    9 Marts 2008
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    jylland nord
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    "T" E250TD
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    200 TD
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Ok, troede egentlig det bare var en klump gummi med et beslag i hver ende. Umiddelbart forekom hans tilbud mig lidt pebret, men hvis jeg selv skiftede ophænget ville det trække 1000 kr. fra - og da jeg havde et på lager og det ikke er nogen stor historie, så...
    Så kunne man jo overveje at lade ham tætne dieselpumpen, den har jeg ikke rigtig lyst til at gå ombord i :?
    Mvh
    Bjørn
     
  13. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jeg har skiftet mine 2 gange - det er meget let. En lift er en fordel men med 2 donkrafte er det en mulighed.

    Start med at afmontere den øverste bolt - løft bil så du kan komme ind under den "PAS PÅ DEN IKKE FALDER NED" og løft derefter motor så der lige er lidt luft mellem ophæng og overste beslag
    Kravl ned under bilen - fjern den nederste bolt og tag ophænget ud.
    Montering i omvendt rækkefølge...

    Begge gange var det fordi det begyndte at "knurre" i tomgang - begge gange viste det sig, at der lå noget løst inde i ophænget så de raslede når man rystede dem.
     
  14. neuhof

    neuhof New Member

    Joined:
    9 Marts 2008
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    jylland nord
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    "T" E250TD
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    200 TD
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Skiftede ophænget igår, og åh hvor var det da rart at få sin "gamle" bil tilbage igen :D
    Er på kig efter en kyndig "diesel-pumpe-tætner" - men de hænger ikke just på træerne :roll: men jeg har lige et par muligheder endnu at trække på.
    Efter nu at have været nede under den og kigge den grundigt efter, har jeg i øvrigt taget den fører beslutning, at min 124 skal sættes i total fejlfri stand, ingen raslen, dryppen, rustpletter eller instrumenter der ikke virker - intet (ahr.. næsten intet :oops: ) er så så fedt som en 100% velfungerende 124 :D
    Mvh
    Bjørn
     
  15. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg er sikker på at der ligger en gør-det-selv vejledning et sted her - Prøv evt. at søge på emnet. (Emnet har vist tidl. været oppe at vende)

    Operationen er ikke så svær, men det kræver en specialtop,.
    Den kan evt. købes hos gørløse.
     

Del denne side