Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

brum-potte til W124

Emne i 'Tuning, ombytning af motor og specialmodeller' startet af AMB, 15 Juli 2012.

  1. AMB

    AMB Member

    Joined:
    10 April 2011
    Indlæg:
    357
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    7400 Herning
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E-24V 3.4 AMG
    Km:
    213000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E500
    Bil nr. 2 Km:
    293221
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Hej alle,
    Jeg søger en anden bagpotte til min AMG'er med noget lyd i, altså lidt en brian udst.
    jeg har to sportskatalysatore på fra AMG på, men bagpotten er udsiftet på et tidspunkt desværre :|

    Nogen der kender nogle udbydere eller steder jeg kan købe en bagpotte der passer på!
    AMG, BRABUS, Eismann eller lign.
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Re: Sv: brum-potte til W124

    Prøv at søge på supersound
    ...............................fedt, jeg kan ikke finde noget om dem, de er nok lukket :cry:


    //KONGEBILER.
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    ESD eller Eissenmann.. Det er self heller ikke de billigeste bagpotter. Men for sa... hvor lyder det godt 8)
     
  4. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Helt rigtigt rules Endnu bedre uden "madkassen" midt i udstødningssystemet :evil:
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg ved at selv med min Brabus udstødning og de 2 metal katalysatore fra Carlsson, så er der ikke meget lyd ud af udstødningen og kun hvis man står og lytter bagved bilen, så der er intet brian over lyden i hvertfald.

    Normalt monterede AMG og Brabus også en mindre mellem potte da den dæmper rigtig meget af den knalde lyd der er i udstødningen.
    Så for at få noget ordentlig lyd, skal du enten skippe mellem potten og så have en sports potte bagpå, eller også købe en lille mellem potte blot for syns skyld.

    Problemmet i den opreration er bare at mellem potten sørger for at de 2 rør går hen og blvier til 1 stort.
    Så skal du helt skippe mellem potten, så du altså lave et rør der går fra 2 rør og bliver til 1 og samtidig slår 2 sving, det er ikke den nemmeste udstødnings opgave, men det er da muligt hvis man kender nogen som kan lave det eller man selv besider egentskaberne.

    Men det er den bedste "brian" løsning på vores de 6 benede uden det blvier for meget og uden det bliver for lidt.
    Min egen har den org. mellempotte på da forrige ejer syntes brabus mellem potten gav for meget lyd i forhold til han var fin forretnings mand der brugte den ud til kunderne.
    Jeg har så selv lige udskiftede denne da den gamle var færdig og død.
    Men jeg er så træt af at der ingen lyd er selv med 2 metal katalysatore og en brabus mellem potte at jeg tror jeg får lavet det omtalte rør helt uden mellem potte, da man i dag også laver meget mere lyd i nye biler med AMG motor og V8ere end man gjorde i 80erne og 90erne hvor eks. en W126 500 SEC V8er INGEN ting måtte sige da det var prestigen i det.
    I dag er kunderne meget anderledes og V8 modellerne og specielt AMG modellerne helst skal brøle og vræle.

    Så derfor vil jeg prøve omtalte model på min for at se hvad resultat det giver og jeg giver da gerne nogle knapper for at få lavet det omtalte rør der går fra 2 til 1 stort, men jeg kender ikke rigtig en smed til opgaven endnu og jeg vil godt have lavet det i rustfrit, så den del i hvertfald holder godt.
    Men jeg mener den skal gå fra 2 stk 1½" rør og så over i et 3" rør eller 76mm som brabus kalder det.

    Men har din ikke den lille AMG mellem potte på eller har du også den originale mellem potte :?:
     
  6. AMB

    AMB Member

    Joined:
    10 April 2011
    Indlæg:
    357
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    7400 Herning
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E-24V 3.4 AMG
    Km:
    213000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E500
    Bil nr. 2 Km:
    293221
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    nogen der ved hvor man kan købe enten ESD eller Eissenmann bagpotterne henne?

    Min har efter katalysatorene et standart udstødningsystem med en kæmpe mellempotte og en bagpotte.
    Kender en dygtig smed som kan lave en hel del i rustfri så det er ingen problem :)

    -ville helst ha en AMG bagpotte på, men dem kan man ikke få mere :-((
     
  7. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Vores standard 300 e der har de fjernet mellempotten også en original bagpote og den snerrer gevaldigt når man
    Rammer 2500 omdr. Men Brian lyd fra t Hassan nej tak..... Men jeg ville få kringlet nogen i rustfri stål også
    Nogen rustfrivpotter på så skal du nok få noget god lyd...
     
  8. Borring

    Borring Member

    Joined:
    1 Oktober 2011
    Indlæg:
    348
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    BMW 135i
    Km:
    100000
    Årgang:
    2014
    Bil nr. 2:
    Peugeot 106 Rallye
    Min næste udstødning bliver en rustfri Magnaflow.
    En x-pipe, ingen mellempotte, 2x 100 cells cat og en bagpotte eller to, det er vigtigt for 500 at have modstand i udstødningen da den ellers vil tabe effekt, men dette setup skille give omkring 10 heste.

    Og dertil kommer selvfølgelig lyden:
    http://www.youtube.com/watch?v=KiKIAoKm1h4
    http://www.youtube.com/watch?v=3dWOBYbEGq0

    Fordelen ved Magnaflow er at en potte ikke koster 10k "Eismann" men under en 1/4 del.

    300E med Magnaflow
    http://www.youtube.com/watch?v=NK50twWV_4M
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    En lille rettelse.. Mange tror at der skal være den rette modstand i en udstødning :-?

    Det passer ikke helt. Derimod skal der være så lidt modstand som muligt og det får man ved en afstemt udstødning, altså et godt sug i udstødningen..

    Der er eksempelvis forskellige udgaver af en manifold.. Den klassiske 4-1 på en 4 benet motor, har den største effekt på det midterste omdrejnings område og en 4-2-1 har den største effekt i toppen.

    Men den mest optimale udstødning der slet ikke tager nogen effekt, er ingen udstødning overhovet.. Det larmer bare lidt for meget :eek: så teknikken er at afstemme et dæmper system derved hjælp at trykbølgerne, skaber et sug efter sig og dermed ikke giver særlig meget modstand.

    Når man ser på dragster biler eller lign, så er der altid fri udblæsning = ingen modstand :p

    Kan sige så meget at det system der er lavet på min SL60 eller det der er lavet på Mortens E50, er der skam regnet en hel del på!! Det gælder ikke bare om at sætte de største rør på og fine kvalitetsdele :D

    Men tilbage til emnet :arrow:

    Eissenman kan b.l.a. købes på ebay.... Men det er den dyreste bagpotte man kan få til en w124... ca 10.000,- :eek:

    Så er der ESD.. Den kan fåes til ca 3.500,-

    Self er Eissenman toppen af krænsekagen, men det koster jo også der efter :cry:
     
  10. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Personligt synes jeg ikke at de larmer uden potter.. jeg har rent rør fra manifold til min DTM bagpotte som faktisk os er til at se igennem d: dog skal de siges min kun er en 4benet med junior propper (2.0)
     
  11. Borring

    Borring Member

    Joined:
    1 Oktober 2011
    Indlæg:
    348
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    BMW 135i
    Km:
    100000
    Årgang:
    2014
    Bil nr. 2:
    Peugeot 106 Rallye
    De forsøg jeg har læst om på M119, beskriver alle dårlige resultater med både den originale udstødning og med udstødningssystemer uden korrekt backpressure.

    500E bottlenecks på den originale udstødning (back pressure og turbulens):

    1) To af cylinderne har længere vej end de andre to på manifolden til udstødningsrøret.
    2) Udstødningsdiameteren bliver mindre ved Y-pipen.
    3) Den keramiske katalysator
    4) Afgangsrøret er 2-vejs men bliver 1-vejs i mellempotten
    5) Lydpottens design som er lavet med henblik på lyddæmpning og ikke flow.
     
  12. AMB

    AMB Member

    Joined:
    10 April 2011
    Indlæg:
    357
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    7400 Herning
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E-24V 3.4 AMG
    Km:
    213000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E500
    Bil nr. 2 Km:
    293221
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    puha... jeg håbede jo egentlig at man kunne få et komplet udstødningssystem til en 6 benet, færdiglavet vel og mærke men ser ud som jeg skal til at ha lavet noget hos en smed ;)

    -hva med manifolden, er der nogensinde lavet en banan manifold til en M104 ? :|
     
  13. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Udstødningen på en E500 er nu ok.

    Manifolden (4-1) bliver ikke bedre end de er, da det er en V8er som ligger og arbejder i midter omdrejningsområdet og man ville ikke hente noget på en bananmanifold (4-2-1)

    Forrøret hvor den går fra 2 til 1 og senere fra 1 til 2 = x over... Det er bare et meget langt X pipe, som er afstemt til at yde på midterområdet.

    Ulempen ved forrøret er at der så ikke er balance ned til X over, d.v.s. at rørne ikke er ligelange, men problemet ved det er at der helle ikke er plads til at gøre det anderledes på en W124 med M119 motor, hvorimod at R129 undervognen er bygget til et dual system.

    Så kommer de 2 hoved syndere på M119 udstødningen. Mellempotte og kat!! De tager en del effekt fra motoren.
    Kattalysatoren er fra dengang hvor de skulle være enorme for at virke og havde dermed meget modstand + at mellempotten er dæmpet ekstremt meget og giver også en del modstand.
    Så på de 2 led kan der hentes en hel del.

    Så er der rør diameteren, originalt går systemet i 2" og slutter med en 2.75". Det er afstemt til midterområdet som resten af udstødningen er, så man henter ikke effekt ved større rør, men rykker bare området hvor de tager mindst effekt fra motoren.

    Så kernen i det hele er at, alt på et udstødnings system giver modstand, så gælder det bare om at dimosinere det til at tage så lidt hk som muligt.

    Kan sige så meget at en M119 5.0 fra 92. Har 326Hk med udstødning og ca Hk350 uden. Har skam prøvet at måle på felt:D

    Det samme gælder for de 4 og 6 benet motor. Den manifold der sider på har den mindste modstand ved midterområdet.
    Så rent effekt messigt kan det hentes på mellempotte og katalysator. Man kan enda få forrørne færdig lavet med ny type katalysator til både M103 og M104 motorene, mellepotten skal man så nok ud i noget magnaflow eller lign.
     
  14. Borring

    Borring Member

    Joined:
    1 Oktober 2011
    Indlæg:
    348
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    BMW 135i
    Km:
    100000
    Årgang:
    2014
    Bil nr. 2:
    Peugeot 106 Rallye
    Rigtigt god forklaring Jacob 8)

    Det kan nu godt lade sig gøre med det dual system på en 500E, se her:
     

    Attached Files:

  15. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det billede du har der, er desværre ikke et rigtigt dual system :-?
    Der er der bare lavet et kortere cros over, så den er bedre i de høje omdrejninger.

    Et dual system er hvor rørene i begge sider er lige lange. På billedet er afstanden fra venstre side til kat, noget kængere end højre side. Så der er stadig ubalance i systemet.

    Har et billede her fra in R129er, hvor rørne til y stykket er lige lange / i balance
     

    Attached Files:

  16. Borring

    Borring Member

    Joined:
    1 Oktober 2011
    Indlæg:
    348
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    BMW 135i
    Km:
    100000
    Årgang:
    2014
    Bil nr. 2:
    Peugeot 106 Rallye
    Aha!

    Her er et eksempel mere fra en 500E:
     

    Attached Files:

  17. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Se så begynder det at ligne noget.. Ulempen er bare at der er ikke nogen udstødnings tunnel i den side på en W124, så udstødningen kommer til at stikke langt under bilen og eventuelt skrabe på når man køre over bumb eller lign.
     
  18. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Undskyld for hi-jacking af tråden; men hvem laver/hvor findes disse forrør med ny type kat. til M104?
     
  19. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
  20. AMB

    AMB Member

    Joined:
    10 April 2011
    Indlæg:
    357
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    7400 Herning
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E-24V 3.4 AMG
    Km:
    213000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E500
    Bil nr. 2 Km:
    293221
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    hm... nu kommer der så et andet spørgsmål:

    Min AMG'er er fra 90' men må jeg fjerne mellempotten helt overhovedet? så der er rent rør fra kat til bagpotte.
    -hva ville syn sige til det?
     

Del denne side