Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Brug af rustomdanner og udbedring af rustskader

Emne i 'Karosseri' startet af TC260, 23 Juni 2010.

  1. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Har lige brug for lidt hjælp.

    Har fundet et par enkelte gennemtæringer ved den ene baglygte, som jeg er ved at reparere (...æv...).

    Har slebet metallet, men en del af rusten har ikke kunnet fjernes helt, og jeg har derfor smurt noget Turtle Wax rustomdanner på. Det er noget mælkeagtigt noget, som bliver mørklilla ved påføring og som skal sidde i 24 timer inden overmaling.

    Nu er spørgsmålet hvad jeg så gør - det fremgår ikke præcist af flasken. Skal man male grundmaling direkte på det blå stads, skal man slibe det blå stads inden grundmaling eller hvad skal man gøre?

    Ved reparation af rusthuller bruger jeg normalt denne fremgangsmåde:
    1. Slibe ned til det bare metal.
    2. Et lag grundmaling.
    3. Et lag lak.
    4. Glasfiberspartel - i det antal lag det er nødvendigt.
    5. Grundmaling.
    6. 2 lag lak
    7. Klarlak

    Er dette den rigtige rækkefølge eller skal jeg gøre det anderledes?

    Håber at I kan hjælpe.

    Mvh.

    Thomas
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Efter brug af rust omdanner, så skal der slippe og affedtes.
    Ellers ligger der rustomdanner under malingen og det opløser den.

    Rækkefølge skal se således ud.

    Slibning.
    Spartel.
    Slibning.
    Hvis nødvendigt, så gentag overstående.
    Grunder.
    Finslibning.
    Maling.
    Maling.
    Lak.
    Grov polering.
    Fin Polering.
    Lak forsegler.
     
  3. fisker

    fisker New Member

    Joined:
    4 September 2008
    Indlæg:
    496
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bagsværd
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE 12 vent.
    Km:
    272
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    BMW R100RS (MC)
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1979
    Hej TC260,

    Jeg har selv lidt hist og hér, og kunne godt tænke mig at stikke hovedet forbi og kigge, hvis du ikke har noget imod det ?

    Jeg bor ikke så langt fra dig, så et pip på 28897604 vil være velkomment.

    bluestar hilsen
    Fisker
     
  4. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Tak for svaret.

    Jeg har i mellemtiden talt med Turtle Wax importøren. De siger at man godt kan male direkte ovenpå det smurte område, og at malingen ikke bruger nedbrudt. Det varierer formodentlig mellem de forskellige producenters produkter - nogle kan man og andre kan man ikke.

    Fint med en procedure for hvordan man behandler rustskader - den vil jeg følge fremover.

    Fisker, du skal være velkommen til at kigge forbi - jeg kan lide lade høre fra mig.

    Mvh.

    Thomas
     
  5. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    jeg vil foreslå at benytte tinspartel istedet for glasfiberspartel. :)
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ingen tvivl om at tin er den rigtige måde at gøre det på.. Men det er snart noget der høre fortiden til, det spartel man kan få nu omdage er af god kvalitet.
     
  7. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Kommer det ikke an på grunderen?
    Den grunder, jeg plejer at bruge, er en såkaldt Etch Primer som binder direkte til metallet og giver en rimeligt solid overflade.
    Jeg har gode erfaringer med at grunde med den først og så spartle bagefter.
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det kommer an på hvor slem overfladen er og hvor perfektionistisk man er:)
     
  9. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Jamen helt enig!
    Dybest set handler det jo om hvad der giver den stærkeste og mest vandtætte hæftning mod metallet: grunder eller spartelmasse... Hvis det er en god grunder mod blankt metal ville jeg være tilbøjelig til at holde på grunderen.
    Hvis det er spraydåsegrunder, så er det nok spartelmassen der vinder....
    Hvis underlaget ikke er blankt metal men rustomdanner, så ved jeg ikke hvad der holder bedst.
    Men jeg bøjer mig altid for erfaring, og du har nok mere af den end jeg! :)
    Mener du virkelig at man får det bedste resultat med spartelmasse direkte på metallet under alle forhold?
     
  10. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej

    Jeg har rigtig god erfaring med POR15. Der hvor jeg har brugt det er rusten ikke kommet igen selv efter flere år

    http://www.por15.dk


    Hilsen Søren
     
  11. fisker

    fisker New Member

    Joined:
    4 September 2008
    Indlæg:
    496
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bagsværd
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE 12 vent.
    Km:
    272
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    BMW R100RS (MC)
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1979
    Jamen Søren dog, det er jo ikke så mystisk, Carbon ruster jo ikke ........ :lol: :nakkal:

    Riiiigtig go' lørdag aften.

    bluestar hilsen
    Fisker
     
  12. alp

    alp New Member

    Joined:
    27 Marts 2007
    Indlæg:
    377
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    600
    Årgang:
    1965
    Bil nr. 2 Årgang:
    0

    Vi sælger spartelmasse i firmaet, til proffesionelle. Og jeg kan bakke Jacob helt op..som udgangspunkt skal spartelmassen direkte på metallet, og derefter grundes. Denne fremgangsmåde giver den langt bedste vedhæftning 8)
     
  13. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Jeg bøjer mig for fagkunsakaben og ændrer fremgangsmåde i fremtiden! :)
     
  14. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Kan man med lidt snilde og øvelse bruge spraydåser i orginalfarve til noget?
    Kan det lade sig gøre at opnå acceptabelt resultat og kan man polere en overgang væk så man ikke behøver at male et helt panel/skærm?
    Påtænker noget rustreperation engang i fremtiden men "orker" ikke autolaker i første omgang.

    Når man ser wheelerDealer så går det jo som en Leg når han jonglere med en helt almindelig dåsemaling...

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  15. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Rigtig gammldaws tin, sparker røv på alt hvad i kan finde på at foreslå. ;)
    Men pga. tidsfaktoren, er det desvære et døende håndværk.

    Men hvis du lige læser mit indlæg igen Djabo - så er det jo netop tinspartel jeg taler om.
    - den næstbedste løsning der findes.

    Jeg ville ikke vælge alm. spartel.
     
  16. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Det kan du godt hvis du har fået fat i en farve der passer.
    Problemet med spraydåser er egentlig ikke det resultat, du kan opnå, men mere holdbarheden.
    Det er ikke specielt fremragende maling! Men som en midlertidig løsning og til et ikke alt for stort område kan du godt få et rimeligt resultat ud af det.
    NB! Lad malingen tørre nogle dag før du giver dig til at polere; så har du større chance for ikke bare at polere den nye lak af igen! ;-)
    Og pas på med at trykke for hårdt: Spraydåselak er nemt at "brænde" af med en polereklud, især hvis du bruger poleremaskine.
     
  17. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Kunne du sige lidt mere om tinspartel? Hvad er det og hvor køber man det?
    Det lyder interessant!
     
  18. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    takker for svar....
     
  19. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det er en spartelmasse der er tilsat tinstøv, for at opnå nogle af de samme egenskaber som rigtig tin.
    Vil umidelbart tro at det kan købes i alle bil tilbehørsforretninger.
    Jeg plejer at købe det hos Würth.
     
  20. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Takker!
     

Del denne side