Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

BRABUS-tun sælges! Nedsat pris!

Emne i 'Tuning, ombytning af motor og specialmodeller' startet af Djarnis82, 17 Februar 2014.

Batteribyen.dk
  1. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    BRABUS-tun til M102-motoren (bl.a. 190 E (4 cyl.) og nogle W124)
    Pris: kr. 10000

    BRABUS-kittet er ALDRIG BRUGT(!) og består af:
    Speciel krumtap i stål (90,0 mm)
    4 smedede stempler (95,5 mm) med stempelringe
    4 lejer med låseringe

    Lidt tekniske data:
    Slagvolumen: 2604 ccm

    Kompression: 10,2

    Boring/slaglængde: 95,5 mm/90,0 mm
    Effekt: 190 hk (ved 5800 pr. min)
    Moment: 242 Nm (ved 4500 pr. min)

    0-100 km/h: 7,8 s
 (190 E)
    Topfart: 228 km/h
 (190 E)

    Købt af en mand i Tyskland, der har arbejdet hos BRABUS. På sit modersmål hedder tunet ”BRABUS 2.6, 4-Zyl. Leistungsversion auf Basis MERCEDES-BENZ 190 E”.
    I stil med BRABUS 190 E 3.6, blev dette kit lavet til W201 med 4 cylindre. Se den franske reklame på flg. link.

    http://www.youtube.com/watch?v=zCiqwoAfuUc

    Manden, jeg købte tunet af, har desuden haft stemplerne forbi stempelguruen Helmut Wahl i Stuttgart (Google ham), for yderligere optimering. Dvs. der er lavet specielle smørekanaler, fladeoptimering og meget andet, der bl.a. forbedrer smøring og nedsætter olieforbrug! Hr. Wahl ved, hvad han laver!
    Tre af stemplerne er indgraverede "KS", dvs. de er fra Kolbenschmidt – BRABUS’ foretrukne stempelleverandør i 80erne. Det fjerde stempel er uden "KS". Men alle fire stempler er smedede og har samme dimensioner! Alle fire stempler er ligeledes indgraverede "Wahl", dvs. alle er godkendt af manden!

    Oprindeligt var dette et kit, der blev installeret af BRABUS. Her blev topstykket også flow-optimeret og tilført en skarpere BRABUS-knastaksel, men denne er ikke lykkedes for mig, at opstøve. Her skal det bemærkes, at de anførte tekniske data, naturligvis er med et bearbejdet topstykke og skarp knast (men dette er jo intet problem for den entusiastiske).

    Med i prisen får man fire plejlstænger, hvis man mangler disse. De er standard M102, og skal have skiftet sølelejer - de har nogle hårfine ridser, der ikke må ignoreres.

    Dette BRABUS-kit har jeg tidligere sat til salg på nettet, for kr. 30.000 (stumperne er dette værd), men jeg fortrød, da jeg vidste, at jeg aldrig ville få fingrene i sådanne lækkerier igen. Så slå til nu - inden jeg fortryder igen!
    Skriv og byd.
    Mvh. Dennis
     

    Attached Files:

    • br1.jpg
      br1.jpg
      File size:
      115.9 KB
      Visninger:
      2,631
    • br2.jpg
      br2.jpg
      File size:
      158.2 KB
      Visninger:
      2,619
    • br3.jpg
      br3.jpg
      File size:
      89.9 KB
      Visninger:
      2,655
    • br4.jpg
      br4.jpg
      File size:
      145.1 KB
      Visninger:
      2,628
    • br5.jpg
      br5.jpg
      File size:
      117.3 KB
      Visninger:
      2,606
    • br9.jpg
      br9.jpg
      File size:
      82.2 KB
      Visninger:
      2,648
  2. zky

    zky Member

    Joined:
    25 Januar 2011
    Indlæg:
    192
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124290
    Km:
    304
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    W201029 + W201034
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Re: BRABUS-tun sælges!

    Er krumtappen med det brede eller smalle midterleje?
     
  3. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Re: BRABUS-tun sælges!

    Fisk, der må jeg være dig svar skyldig. Vidste ikke, at der var forskel på krumptaplejerne i M102. Kan du præcisere dit spørgsmål? Hvilken bil taler du om?
     
  4. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Re: BRABUS-tun sælges!

    Skriv hvilken M102.XXX, du spørger om, så kan jeg svare dig.
     
  5. zky

    zky Member

    Joined:
    25 Januar 2011
    Indlæg:
    192
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124290
    Km:
    304
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    W201029 + W201034
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Re: BRABUS-tun sælges!

    Jeg har lidt forskellige 2,0 8v - 2,3 8v og 2,3 16v og det ser ud som om at de tidlige motore har et bredere midter leje end de senere - altså at det er årgangen der gør foreskellen
     
  6. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Re: BRABUS-tun sælges!

    Lyder mærkeligt. Har jeg aldrig hørt eller set før. Jeg kan dog med det samme fortælle, at det ikke matcher din 16V, med mindre du udfræser stempeltoppen, så der er plads til de fire ventiler. Jeg kan dog garantere, at det passer i din 2.3. Din 2.0 skal jo udbores til stemplerne, men så har du også en helt ny blok med hele pisset. Men hvis der skulle være difference mellem årgange, er det ikke tilfældet med din 2.3. Den kom først senere, og BRABUS-kittet er plug'n'play efter en honing på denne. Med mindre dine cylindre er fucked naturligvis. Er du interesseret?
     
  7. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,516
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Re: BRABUS-tun sælges!

    Hvis man ser i EPC, så findes der også forskellige lejer alt efter årgang - men mon ikke en kreativ sjæl får det til at virke lige meget hvad 8) 8) 8) 8)
     
  8. zky

    zky Member

    Joined:
    25 Januar 2011
    Indlæg:
    192
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124290
    Km:
    304
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    W201029 + W201034
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Re: BRABUS-tun sælges!

    Jeg har blandt andet en 85 2,3 16v motor med en revet krumtap, i følge EPC passer krumtappen fra en 91 2,0 8v så sådan en hev jeg skildt ad, men krumtappen kan ikke komme ned i 16v blokken da det midterste leje er bredere i 16v blokken, og der er samme størrelse som en gammel 2,3 8v jeg tidligere har skilt af(kender ikke årg. På den, men før 88 )
     
  9. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Re: BRABUS-tun sælges!

    Altså du siger, at lejet er bredere i en '85 16V end i både en '91 8V (2.0) og 'XX 8V (2.3)? Først ville jeg jo nok mene, at en krumptap fra en 2.3-16 er væsentlig forskellig fra en 8V, da 16V jo både er mere omdrejningsvillig, og har højere kompression (ved godt det også grundet det flade stempelhovede). Er godt klar over, at 2.3-16 og 2.3-8 har samme boring og slaglængde (95,5/80,25), men kunne forestille mig at 16V har bredere leje, for at gøre den mere stabil ("ikke-fleksende"), når den tager de hjernedøde omdrejninger, som den er skabt og anerkendt for! For det andet, så kunne jeg forestille mig, at du måske/muligvis har en tidligere end '85 16V? De er nemlig præget af mange små forskelligheder. Bl.a. blev hele motorer samlet hos Cosworth - i stedet for bare, at sende topstykket til Stuttgart (jep -den er god nok!).
    Det ville hjælpe mig lidt, hvis du skrev, hvilken motortype, du er interesseret i, at tune?

    Mvh. Dennis
     
  10. zky

    zky Member

    Joined:
    25 Januar 2011
    Indlæg:
    192
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124290
    Km:
    304
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    W201029 + W201034
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Re: BRABUS-tun sælges!

    16V krumtappen hedder oprendligt 102 030 0201 og bliver erstatet af 102 030 2101
    8V krumtappen hedder oprendeligt 102 030 1201 og bliver erstatet af 102 030 2101
    Det er samme krumtap på 2,3 8V og 16V - det er kun 2,5 der har en anden krumtap!

    MEN de skiller alle sammen det sideleje der sidder på den miderste lejesøle, ved et motornummer ( som er forskelligt afhængit af motortypen)

    Jeg kunne godt tænke mig sådan en krumtap til en 2,3 16V motor - jeg har 3 af dem
     
  11. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Re: BRABUS-tun sælges!

    Hmmm... Nu spørger jeg sikkert dumt, men jeg er heller ikke inde i EPC (ved ikke, hvad det er - sikkert et Mercedes opslag fra en eller anden hjemmeside), kan du ikk' bare opskrive dimensionerne på de forskellige søler?
    Jeg ved, at BRABUS tunedede 2.3-16 med krumptap og stempler, så den blev til en 2.6-16! Derved pumpede de den op på 225 hk med topfarten 245 km/h! Men om de brugte den samme BRABUS-krumptap, ved jeg ikke. På krumptappen er indgraveret "BRABUS MERCEDES 4 Cyl. 90mm DK 761/4". That's it. Papirene med tekniske data (1. billede), fra "Auto Motor und Sport", er dateret 1985.
     
  12. zky

    zky Member

    Joined:
    25 Januar 2011
    Indlæg:
    192
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124290
    Km:
    304
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    W201029 + W201034
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Re: BRABUS-tun sælges!

    Op til et-eller-andet motornummer er "sidelejerne" 2,xxmm og efter er de 4,xxmm - MEN den smalle "nye" type krumtap kan ikke komme ned i den "gamle" type motor blok (been there) - så det er ikke lige meget hvilke type din krumtap er

    Jeg kan ikke huske målene i hovedet - men kan en af dagene finde de 2 krumtappe og måle efter
     
  13. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Re: BRABUS-tun sælges!

    Modtaget. Jeg er heller ikke pt i nærheden af kittet, da jeg holder ferie+afspadsering.
     
  14. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Re: BRABUS-tun sælges!

    Vågnede lige med en latterlig "aha-fornemmelse"... Svaret har ligget der hele tiden. Det er desværre det smalle leje. Fandt ud af det ved, at "arbejde baglæns". På billede 1 har BRABUS testet samme kit på en 190 E 1997 ccm med 90 kW. Den har motorkode 102.961 iflg. wiki. Disse blokke kører med smalle lejer, efter hvad jeg kan google mig frem til. Men ved videre søgning, ser jeg så, at andre har forsøgt det samme med stroker-krumptapper på 2.3-16, hvor de har modificeret blokken ved lejet, så der var plads. Dette skal naturligvis gøres efter alle kunstens regler, så tolerancen mather m.v.!

    Hvis du er afskrækket, forstår jeg det godt.

    Hvis du har mod på det, ville det være fedt, hvis du gad at opdatere dette forum med billeder etc., da jeg ikke synes, at der er specielt mange projekter af sådan en art herinde!

    Mvh. og godmorgen
    Dennis
     
  15. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,516
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Re: BRABUS-tun sælges!

    EPC er Mercedes' officielle opslag ;)
     
  16. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Re: BRABUS-tun sælges!

    Modtaget - tak for info 8)
     
  17. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: BRABUS-tun sælges!

    ej hvor øv troede lige der var guf til den 6benede.. og så var det igen den 4cyl model der har alt det fede.. men fedt kit!! :)
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,413
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: BRABUS-tun sælges!

    Dem med en 230er kan jo ikke bare opgradere, du kan i det mindste bare finde en 300E motor og vupti, så har du masser af heste god efter. Meget nemmere end st skulle skifte krumtap, bore blokken op og montere nye stempler. :mrgreen:
     
  19. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: BRABUS-tun sælges!


    Dog kan dem med 2.3 motor nyde godt af mange hk iforhold til en 6benet.. altså hvis det er en 2,3-16 :cry:
     
  20. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Re: BRABUS-tun sælges!

    Bare lige for, at undgå misforståelser, så vil jeg pointere, at 230-blokken ikke skal bores - kun hones! Ved godt, at du er klar over dette BRABUS.
    Ja, 16V har heste, men dette kit giver også moment, vha. den forøget komp. og slaglængde, og det er den ægte "sjov-faktor"...
     
Batteribyen.dk

Del denne side