Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Blandet el, på den nyindkøbte dame...

Emne i 'El-system' startet af Thaarup, 20 November 2007.

  1. Thaarup

    Thaarup New Member

    Joined:
    31 August 2007
    Indlæg:
    80
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 300D
    Km:
    385000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ja så har damen stået på matriklen i en uges tid - og sikke en drøm. Men der er nogle små ting som skal laves, og da jeg endnu ikke har modtaget min værkstedshåndbog kan jeg se om andre medlemmer kan hjælpe:

    1. Omdregnings måler og eco. meter kører slet ikke
    2. Kabine lyset foran tænder ikke når fordøren åbnes, det kan godt tænde når man bruger knappen ved lampen.
    3. diverse små pære i instrument bordet skal skiftes, men det har jeg fundet i anden tråd.
    4. El antennen kører ikke særlig godt, men tror jeg kan fixe den, ved blot at skilde den ad, rense og smørre lidt.
    5. Radioen skal skiftes i morgen, sider der ISO stik i en W124 fra 88, eller skal det muffes sammen?
    6. Hvad pære går der i forlygterne?
    7. Det er noget luft sæde i bilens førresæde, men det fungerer ikke særlig godt. Der sidder en rulle knap og en omskifter med bogstaverne a-f...

    Bilen står orginal fra 88, men med ombytnings motor.
     
  2. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    ALDRIG muffe sammen. Det er en forbrydelse uden lige. :x
    En 124'er er udstyret med "blaupunkt stik" (ved ikke om de hedder ISO) :oops: Men man kan få adaptore til alle radioer.
    Derved klikkes blot den type stik på, man har brug for. :wink:
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej og endnu en gang tillykke.

    Jeg skal se hvad jeg har af hurtige bud :)

    1.omdrejningstælleren har et stik bag på som kan være faldet af
    eco. meter kan være død, det er det i nogle har jeg set.
    Men højst sandsyneligt blot blændet af eller vacum slangen er faldet ud bagpå.
    2. Det er helt sikkert bare din dør kontakt, den er lige til at tage ud hvis du klemmer den sammen i klipsene. måske bare en ledning der her er faldet af rustet over!
    3.ok. husk at det bedste er at bruge speciel værktøjet til at hive instrumenetet ud med så du ikke ridser noget.
    4. El antennen kan du købe "pisken" / "teleskopet" alene da det tit bare er iret fast. den skrues let af ved foden af antennen. husk at smøre den godt :)
    5.Der sidder ikke iso stik i en w124er org. der sidder altid et elelr andet som passer til de tyske bechker mener jeg, så det er ikke bare lige.
    Du kan dog købe iso stik løst i T-Hansen eks. og montere, de er billige med gode.
    6. Du skal bruge H4 til forlygternes nær og fjernlys
    Der bruges H3 pære til tåge lygterne, brug altid nogle Philips da jeg har set de er bedst i test og udkast af lyset og holder længere.
    7.Dem er jeg ikke så bekendt med, andet end her fra siden, jeg har dog læst at der sidder en seperat pumpe til dette system og den sidder vist i kabinen under et af sæderne bagi, ej at forvæksle med centrallås pumpen der sidder under højre bagsæde.

    Der er intet som en fejlfri bil uden små mangler og hænge partier.
    Men pas nu på, ting har det med at gå i stykker når man laver noget.
    Jeg har alt for tit oplevet at man laver lige en liste og så skrue skrue skrue og så er man bare glad, og vupti så kommer der bare nogle andre ting hehe :) men sådan kan det jo gå.
     
  4. Thaarup

    Thaarup New Member

    Joined:
    31 August 2007
    Indlæg:
    80
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 300D
    Km:
    385000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Når jeg skriver muffe så vil det foregå med lodekolbe og krympeflex - så det er lavet rigtigt....
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja Thaarup, som en rigtig eletronik mand ville lave det. (mig selv inkl.)
    Og ikke alt det hobby klamperi med hobby værktøjet og de dårlige muffer fra den billige jem og fix der klemmes sammen med den flade tang der hehe...

    Jeg laver også altid mine forbindelser med muffer og lader så lidt ekstra ledning gå igennem så man til sidst med lodekolben kan lode den helt fast. og til sidst krympe flex så det ikke ligger og kortslutter :)
    Så har man en bullet proff forbindelse

    Det bedste ville jeg dog også sige var at finde en adapter så man bi beholder lednings nettet i bilen så org. og urørt som muligt :)

    men det jeg ikek kan tåle at se er når folk bruger kron muffer eller samle muffer (dem hvor skruetrækker skruer en pinol skrue ned for at klemme på ledningen)
    Det er klamperen nr1.
    nr2 må være de der strømtyve der altid efter tid ikke klemmer helt eller skære ledningen over og i øvrigt har en uhyr dårlig kontaktflade/forbindelse.
    nr3 er den med at nuller ledningerne sammen og så isolere det med eletrikker bånd der bliver fedtet og falder af med tiden :)

    Shit man har set meget gøjl igennem tiderne, når man skulle lave bil radio for andre hehe :D
     
  6. Thaarup

    Thaarup New Member

    Joined:
    31 August 2007
    Indlæg:
    80
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 300D
    Km:
    385000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Lige præsic - det er sindsygt. Den bedste er så næsten når folk siger: Jamen sådan gør jeg da også der hjemme... Hmm og din el tavle er så også ved at minde om et brændskab, men ellers er det sikkert fint nok. Største problem PT er hvordan man får den gamle blaupunkt ud, men mon ikke noget 2mm ståltråd kan gøre underværker...
     
  7. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hvis man ikke lige har blaupunkt bøjlerne ved hånden, virker 4 kraftige popnitter ligeså fint.
    Så mon ikke også kraftig ståltråd kan klare opgaven.
     
  8. Thaarup

    Thaarup New Member

    Joined:
    31 August 2007
    Indlæg:
    80
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 300D
    Km:
    385000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    lidt opdatering i sagen:
    1. Sider der en vakum slange bag på instrument panelet???? eller hvor skal fejlfindingen begynde?
    2. hvordan kommer man ind i denne lampe????
    3. www.w124.dk + lidt værktøj har løst denne opgave til ug - hvor er det lækkert.
    4. Det bliver ikke endnu. Det sider fint oppe som den er nu.
    5. Radio projektet er trukket lidt ud. Selvfølgelig havde tidligere ejer valgt at skære alt over og muffe det hele sammen. Så nu skal jeg have hentet et ISO stik hos hr. hansen og så igang med lodekolbe og varmeblæser...
    6. er skiftet til Osram +20 pære der giver et fantastisk lys. Skiftede også baglygte pærer hvilket var en god ide. Det giver meget mere lys nu.
    7. Jeg kan ikke finde ud af at vippe bagsædet. hvis nogen kan forklare noget ville det være skønt.

    8. jeg vil gerne have monteret en opladelig led lommelygte i hanskerummet. men hvor må jeg tage strøm til sådan en??? Det absolut nemmeste sted vil være fra lampen i hanske rummet, og da den kun trækker strøm når rummet er åbent, vil det i mit hovede ikke være et stort problem, da led lygten vil lade hele tiden, og derfor ikke trække strøm når den er ladet op, og man åbner hanske rummet.
     
  9. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    1. Ja det gør der. Slangen er sikkert faldet af i forbindelse med at man har haft combiinstrumentet ude.

    2. Lampen vippes ud i venstre side. Du kan lige akkurat skimte de to metalbøjler der skal udløses.

    7. Bagsædet kan desværre ikke vippes.
    Sædehynden afmonteres ved at trykke ind på de to orange stålbøjler, som ses ved sædehyndens underste forkant.
    Når sædehynden er væk kan ryglænet afmonteres ved at skrue 3 skruer (8 mm top) ud. En i hver side og en midtpå.
    Herefter løftes ryglænet blot opad. (nakkestøtterne skal først lægges ned)
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    (Guldsmeden siger)
    7. Bagsædet kan desværre ikke vippes.
    Sædehynden afmonteres ved at trykke ind på de to orange stålbøjler, som ses ved sædehyndens underste forkant.
    Når sædehynden er væk kan ryglænet afmonteres ved at skrue 3 skruer (8 mm top) ud. En i hver side og en midtpå.
    Herefter løftes ryglænet blot opad. (nakkestøtterne skal først lægges ned)

    Guldsmed, jeg tror han mener ryklænet på sit forsæde :)
    Da det er det ortopæiske haløj som han snakker om, det er aldrig set på bagsædet mener jeg :D
    Det er ihvertfald det som han skriver om i punkt 7 i starten af sit indlæg.

    Men ja han kom vist til at skrive bagsæde. :D

    Ellers god forklaring af bagsædet du kom med :)

    MVH
    BRABUS
     
  11. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Thaaarup

    Det du taler om her - Ortopædisk førersæde,- der sidder 2 luftpuder i ryglænet som du bestemmer trykket i med disse to knapper på højre side af sædet. så kan man justere lændestøtten efter behag,- rigtig rat på de gamle model sæder der som standard ikke er så fin støtte i som eks. sportsline sæderne.
    Men det kræver selvfølglig der er luft på systemet,- jeg har ikke lige taget mig af om der bare skal være tænding på, eller om motoren skal være startet før det er aktivt.

    Hvis det som Brabus siger er ryglænet på forsædet, du mener.... så er det muligvis den plastic drejeknap der sidder på nederst på højre side af ryglænet som er slidt op, dvs. de stråler i plasticen, som griber fat i "akslen" til ryglænet, er ødelagt . løsning køb et nyt drejehjul koster ca 50 kr. og sørg for at det kommer rigtigt ind på plads nå du monterer den. De er ikke superholdbare,- plastic mod jern :x
     
  12. Thaarup

    Thaarup New Member

    Joined:
    31 August 2007
    Indlæg:
    80
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 300D
    Km:
    385000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    1. special værktøj er bestilt
    2. er lige gjort. nu kan fejlfindingen begynde.
    5. Er næsten færdigt. Ipoden er monteret i hanskerummet, og radioen spiller i alle 2 højtalere. I morgen monterer jeg nogle nyindkøbte foran. Så der er 4 indtil videre.
    7. det ortopædiske forsæde er mig lidt en gåde. jeg kan forstå at vakumpumpen skal side under forsædet??? Mit bud er et tilstoppet luftfilter eller noget, for der kommer hørbart luft ud af stolen, når jeg går fra Max til min. men det er ikke noget der rigtigt kan mærkes i ryggen.
     
  13. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
  14. Thaarup

    Thaarup New Member

    Joined:
    31 August 2007
    Indlæg:
    80
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 300D
    Km:
    385000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Super fedt Bjarne, så er der noget at arbejde videre med.

    Har nu til aften kigget lidt på kabinelampen foran. Begge dør kontakter ser rigtigt fine ud, alle kabler ser ud som nye, ikke engang ir er der at se.
    Når jeg tager lampen ud kan jeg måle 12V mellem det ene ben og stel benet, jeg har prøvet at skifte pære og det er ikke det. dvs. der er strøm ved lampen, men intet lys. er det mon selve lampen der er gået i stykker?

    Som jeg har lurret det sidder der sammen med lampen en luft slange og en termostat? er det korekt? og hvad er funktionen ved denne?
     
  15. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    hej Thaarup


    Det er en temperatur sensor som er med til at styre varmen i kabinen, så du kan holde en ensartet tempertur.

    Den er forbundet med en blæser der sidder bag handskerummet.

    se tegninger.
    http://detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP=1&F ... 150&SGN=02
     
  16. Thaarup

    Thaarup New Member

    Joined:
    31 August 2007
    Indlæg:
    80
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 300D
    Km:
    385000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hmm den latterlige kabine lampe giver ingen mening. Er der nogle der har dårlige erfaringer med den?
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    dårlig kontakt så simpelt kan det siges.
    jeg har erfaret flere ikek ville tænde andet end læse lampen til side manden, men hvis man rykker lidt i knappen så kommer det andet også :D

    Og så nogle gange vil det bare ikke tænde på dørene bliver åbnet.
    Dette skyldes også enten dårlig kontakt i loftslampen eller også kontakten ved døren.

    Det er mine erfaringer.
     
  18. Thaarup

    Thaarup New Member

    Joined:
    31 August 2007
    Indlæg:
    80
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 300D
    Km:
    385000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    tråden er så godt som afsluttet.
    Der er bestilt ny lofts lampe, og omd. tælleren skal stadig undersøges. alt andet er fixet.

    Der var faldet en slange af til orto. sædet.
     
  19. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Er det ikke bare skønt når man finder fejlene og tilføjer sin dame nogle af de dejlige detaljer og lækkerier som den har :D

    jeg bliver selv glad hver gang man har lavet noget som ikke har virket i lang tid og så ser det virker igen, så er det næsten som at få nyt udstyr i bilen :D

    Tillykke med udbedringerne :)

    Mvh.
    BRABUS
     

Del denne side