Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Blæsermodstand skiftet, virkede en uge og så stoppet igen

Emne i 'Alm. Varme/ventilation i kabine' startet af icepirat, 27 Januar 2014.

  1. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Som nævnt skiftede jeg blæser modstanden for en uges tid siden efter jeg fik fat i et nyt stik, blæseren kørte derefter fin indtil i går, nu kan den køre på trin 4 og delvist på trin 3.

    Når jeg skriver delvist skyldes det at hastigheden, både på trin 3 og 4 syntes at være lavere en "normalt".

    I dag skulle jeg så ud og handle og tændte for trin 4, det kører fint men pludseligt stoppede blæseren med at køre, da jeg kom tilbage til bilen efter at have handlet virkede blæseren igen men trin 3 stopper pludseligt for derefter at køre igen.

    Som nævnt kører blæseren på trin 4 selvom jeg syntes den har kørt hurtigere tidligere.

    Hvad styrer blæseren, altså udover modstanden.

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  2. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Re: Blæsermodstand skiftet, virkede en uge og så stoppet ige

    Jeg tror at du skal kigge på din blæsermotor. Kører den "stramt" så trækker den for meget strøm og kan derved brænde din blæsermodstand af, især på de lave trin.

    Nu har jeg aldrig skilt en Mercedes blæsermodstaf ad, men på de fleste biler er problemet ret tydeligt, oftest i form af brændte baner på printet, eller lodninger der ikke har forbindelse...

    Brian
     
  3. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Re: Blæsermodstand skiftet, virkede en uge og så stoppet ige

    Hej Kjeld,

    Jeg har tidligere gået fri af blæser problemer på alle mine biler, eller det eneste problem der har været kunne afhjælpes ved at skifte selve blæseren hvilket er ret enkelt…

    Jeg ved ikke om det kan afhjælpe fejlen på min seneste ny erhvervelse, her virker blæseren kun på 1-2 dvs. den køre på alle trin men der kommer bare ikke mere fart på!

    Tænkte at du af alle måske havde en løsning på det eftersom du har haft on/off blæser problemer i ret lang tid efterhånden..
     
  4. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Re: Blæsermodstand skiftet, virkede en uge og så stoppet ige

    Hej Brian,
    Jeg er, desværre, enig i at problemet kunne ligge i blæsermotoren og at denne trækker for meget strøm.
    For ikke så længe siden besluttede jeg så at kigge nærmere på blæseren, af med viskerarrangement osv. blot for at konstatere at der ikke var adgang til blæseren fra motorrummet :cry: :twisted:
    Årsagen er, såvidt jeg har fået oplyst er at klimaanlægget er efter monteret hvilket betyder at man skal ind fra kabinen for at komme til blæseren...snøft.
    Montering af blæser modstand er ikke så slemt bortset fra at den er fastspændt oppe under instrumentbrættet hvilket gør at man skal have "knæ og knokkelled" i armene :)
    Jeg ved ikke hvor besværligt det er at afmontere blæseren inde fra kabinen men håber på at nogen her i forum kan bidrage med en løsning.

    PS. Jeg undrer mig over at blæseren ikke kører med fuldt knald når nu den jo får strøm direkte, altså uden om modstanden.

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  5. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Re: Blæsermodstand skiftet, virkede en uge og så stoppet ige

    Hej Bilglad,
    Længe siden vi har været i kontakt :)
    Min blæser kører fint på trin 4 omend jeg syntes at den burde køre hurtigere, hvilket den også gjorde lige da jeg havde monteret den for en uges siden.
    Mit gæt på dit problem er nok det samme som en anden påpeger som svar på mit indlæg.
    Jeg er endnu ikke kommet løsningen nærmere men vil kigge lidt på modstanden engang til, og denne gang vil jeg lade den ligge løst i motorrummet da den er rimeligt besværligt at komme til.
    Med hensyn til mine on/off problemer så har der kun været tale om en "smeltet" sikringsholder og skift af blæserkontakt, men du har ret, det har efterhånden været en "newer ending story"

    PS. Det undrer mig at din blæser kun kører på trin 1-2, den burde kunne køre på trin 4 da den her får strøm direkte og altså ikke gennem modstanden.

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  6. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Re: Blæsermodstand skiftet, virkede en uge og så stoppet ige

    Den køre skam også på trin 3 og 4, den får bare ikke ekstra fart på som den normalt burde
     
  7. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Re: Blæsermodstand skiftet, virkede en uge og så stoppet ige

    Det er jo sagens kerne, når nu den får strøm, hvorfor kører den så ikke hurtigere end den gør - det spørgsmål ville jeg gerne have besvaret.
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Re: Blæsermodstand skiftet, virkede en uge og så stoppet ige

    Svaret er givet her inde :-D

    Din blæser motor trækker for stor en strøm og dermed bliver største delen af effekten afsat i blæsermodstanden som i væste tilfælde, ville den brænde af.

    Ny blæsermotor, da den meget muligt er træt i lejerne og går stramt = trækker for meget strøm = køre langsommere
     

Del denne side