Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Blæser kører perfekt men der kommer ikke luft ?

Emne i 'Alm. Varme/ventilation i kabine' startet af monzta, 15 Januar 2012.

  1. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Brian.

    Også supergode info fra dig, mange tak 8)

    Vedrørende spjæld så ja jeg kan godt styre den smule luft der kommer ud via spjæld, så de virker umiddelbart som de skal. Ligesom jeg også kan se at spjældende bliver roteret i kombination hvis jeg tager handskerummet ud og drejer på kontrolknappen til spjæld. På siden af spjældhuset ved handskerummet sidder nemlig den pind der aktiverer spjældende og den gør som den skal. Der er heller ikke slør i den eller lign.

    Jeg vil ud nu og prøve at tage blæsemotoren ud og se om jeg kan få øje på nogle fejl med den. Jeg er mere og mere overbevist om at det er den der skaber sig.

    Ulempen for mig er at jeg ikke ved hvordan blæseren kører når den virker, da problemet var med bilen da jeg købte den. Men som i skriver kan tidligere ejer jo have pillet ved den og monteret noget forkert.?

    Jeg vender lige tilbage når jeg har været ude og rode lidt mere med det :)
     
  2. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Okay.

    Så fik jeg afmonteret vinduesvisker og blæseskjold, og sidst men ikke mindst blæsermotoren. Da jeg fik blæsemotoren ud af bilen opdagede jeg til min overraskelse at "hullet" ind i bilen var lukket af et blikspjæld. Jeg var inde i bilen og justere på spjældene via kontrollen på instrumentbordet, men der var ikke noget der fik det spjæld til at åbne sig. Så jeg valgte at bruge lidt god gammeldags vold, og åbnede det manuelt ude fra. Det sad i øvrigt rigtig godt fast skulle jeg hilse og sige.

    Jeg monterede blæseren igen og testede om det gjorde nogen forskel, og må konstatere at jeg nu har blæs i kabinen af hård kuling til stormstyrke (+ jeg skal have bilen støvsuget IGEN da der stod en sky ind i bilen med støv)..

    Så umiddelbart er problemet løst.

    Mit spørgsmål er nu selvfølgelig hvad der er gået galt siden det spjæld er konsekvent lukket og umiddelbart ikke kan åbnes inde fra bilen ?

    Og et andet spørgsmål er også om det har nogen effekt at jeg har åbnet det (og det ikke kan lukke af sig selv igen)???

    Nu vil jeg gå ud og samle bilen igen (sikke en masse der skulle af for at kommer ned til blæseren)

    Jeg vil gerne sige rigtig mange tak for jeres gode idéer og forslag til hvad jeg kunne gøre :gr8:
     
  3. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Der må vi have en anden end mig på banen, for jeg kan ikke lige lure hvad det spjæld skulle have af funktion. Der er ikke recirculation, for der skal blæsermotoren jo kunne cirkulere kabineluften, hvilket den jo ikke kan, når det er lukket...

    Jeg kan ikke umiddelbart finde den klap du har åbnet i EPC'en, men den kan jo være en del af en større del og derfor ikke vist...

    Et gæt kunne være at dens funktion er at lukke af ind til kabinen når bilen holder stille, men det er et vildt skud i tågen...

    Kom frisk BRABUS, du har været så stille i denne tråd :!: Har vi virkelig ramt noget du ikke har haft adskildt på din egen bil :?: :eek: :lol:

    Brian
     
  4. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Efter en god køretur på 60 km har jeg konstateret at alt virker præcist som det skal i alle positioner og kombinationer.

    Dvs, jeg kan justere op og ned for blæset samt slukke helt for det, justere frit hvor der skal luft ind, og temperatur kan også justeres endda uafhængigt i begge sider som man skal kunne (2 zone).

    Jeg må derfor konstatere at den klap ingen funktion har i forhold til funktionalitet af blæseren... Mystisk.

    Men som du skriver kan det være en klap der skal lukke af når bilen er slukket, og bør åbne når der tændes for bilen så man ikke risikerer at støv og andet løber ind i bilen. Men jeg vil så sige at det er MEGA overkill i og med vejen derned er så snørklet som den er... Men er det overkill ville det jo et eller andet sted jo også passe fint til resten af bilen :)

    Men som sagt 1000 tak for hjælpen med gode forslag, jeg har nu en bil der kan skabe en mindre orkan indvendigt så det er bare super. Så jeg må videre til næste lille "projekt" på bilen som bliver bagrudevarme osv.

    Hvis nogen kommer på hvad den klap har af funktion må i meget gerne skrive (man er vel lidt nysgerrig) :D
     
  5. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Har du ikke lidt foto af klappen, der var gået ned? :D


    Bendix
     
  6. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Altså nu fristes jeg til at spørge om det ikke netop er Recirkulations- klappen?
    Eller hva? jeg mener den på min går helt op og lukker for indsuget ud til det fri ...altså går forbi blæseren og helt op til vandret.
    Det kunne jo godt være den vi taler om eller hur?
     
  7. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Øhem det sgu godt være jeg husker forkert at det ikke er vandret....måske snare på skrå op ad mod forruden.
    Men nu ved jeg jo selvfølgelig ikke om det den klap vi taler om og min er jo som sagt også med klimaautomatik, så det er jo ikke sikkert den detalje er den samme.
    Bare en tanke.
     
  8. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hiburebe:

    Jo det ligner meget recirkulationsklappen da den er foret med gummi i kanterne og lukker 100% tæt. Jeg har rodet med biler som hobby i 14 år og har set den slags før bla.a på de Opel´er jeg har haft igennem årene.

    Det "underlige" er bare at jeg ikke har nogen funktion i instrumentbordet der lader mig kontrollere den klap. Altså der er ikke nogen knap eller fætterjawert jeg kan trykke eller skrue på på instrumentbordet der lukker for friskluft og recirkulerer luften i kabinen. Skal lige siges at jeg ikke har klima i min Mercer..

    Jeg tænker lidt at den måske er der fordi alle varmeanlæg i w124 måske er ens. Dvs de funktioner man ikke tilbyder i visse udstyrsvarianter, faktisk er installeret med "hardwaren" i forvejen da det sparer penge på produktion.

    Det bedste eksempel jeg har på dette er nok Opel Astra F hvor alle modellerne uanset motorstørrelse er udstyret med det samme ledningsnet. Dvs alle Astra F har på forhånd kabler i døre for elrudehejs, eljusterbare sidespejle, stik til omdrejningstæller m.m. ganske enkelt fordi det var dyrere at producere bilen hvis man skulle lave 3 eller 4 forskellige typer ledningsnet, end bare at smide "det store" i alle bilerne.

    Det kan måske være det vi er ude i her også. I så fald må jeg konkludere at den klap per defination i min udstyrsvariant bør være åben konstant, og det så er gået i stykker på et tidspunkt så klappen ganske enkelt er gået ned ? :)

    Jeg nåede ikke at tage billeder af den desværre og jeg kan heller ikke finde et billede på nettet. Men den sidder meget tydeligt lige under blæsemotoren. Min model blæsermotor er denne variant med 1 hjul:

    [​IMG]

    Selve klappen er lavet af blik og har en sort gummikant. Den er på størrelse med en normal rudekuvert.
     
  9. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hmmm.... Jeg vil nu stadig påstå at det ikke kan have noget med recirkulation at gøre, da klappen netop forhindre at luften bliver recirkuleret.

    Ved en recirkulation skal blæseren jo stadig kunne blæse luften rundt i kabinen, men når klappen er lukket, så beskriver du jo at blæseren ikke kan "flytte" luften i kabinen... Klappen sidder atlså på den forkerte side af blæsermotoren for at der kan være tale om recirkulation. Ergo må der være tale om en "nul cirkulation" funktion!?! :D

    Brian
     
  10. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    ;bang det havde jeg sgu da slet ikke tænkt på det har du jo ret i.... ha ha ha dooh...

    Jamen så må det være den der lukker for blæset inde i kabinen når man klikker om på "0" på blæseren, men det kan jeg bare ikke forstå for hvis jeg gør det kommer der intet luft ind i bilen .... :?
     
  11. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Jamen det tror jeg godt jeg kan svare på.

    Det var den tidligere ejers svigermor, som han var nødt til at køre til og fra plejehjemmet 3 gange om ugen. Hun var lidt kuldeskær, og beklagede sig evigt og altid.
    Da han havde fået nok monterede han det der dæksel, så det ikke trak på hende mere.
    :lol: :lol: :lol:
     
  12. Quark

    Quark New Member

    Joined:
    13 December 2007
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Terslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    487
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    230TE
    Bil nr. 2 Km:
    270
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej Montza
    Når du skriver bilen ikke er leveret med aircond, gætter jeg på at bilen har fået skiftet varmeapparatet.
    -Og dermed er med recirc spjæld som ikke kan bruges.
    Hilsen quark
     

Del denne side