Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Biodiesel Fra hedensted sælges i udlandet !!!??

Emne i 'Ordet er frit' startet af Bjarne, 4 April 2008.

  1. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
  2. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hej Bjarne og alle andre.

    Det er jeg rimelig sikker på de var klar over da de byggede anlægget
    siden 2002 har Emmelev sendt alt deres til Tyskland og sverige.
    i snit 16 træk om dagen 6 dage om ugen altså 16x28000 liter
    :wink: :roll: :roll:
    Der er meget man ikke forstår her i lille danmark.
    Søg evt på biodiesel på tv 2 fyn så finder i rigtig mange indlæg fra emmelev.
     
  3. sf.salsa

    sf.salsa New Member

    Joined:
    6 Oktober 2007
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sinding ved Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Ja - det så jeg godt - og det er jo meget sigende for forskellen på, hvad man politisk siger i medierne, og hvad man så rent faktisk gør - det ER utroligt - men det handler jo om stemmer og magt, og så helliger målet jo midlet for mange ;-)
    Men synes da det er fremragende, at vi HAR teknologien og ekspertisen til at gøre tingene rigtigt - desværre så kun til glæde for dem syd for grænsen grundet manglende ansvarlighed hos regeringen...
    VH
    Søren
     
  4. MICH

    MICH Member

    Joined:
    30 November 2006
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D STC.
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Har netop investeret i diesel W124'er nr. 2. Dette har jeg gjort af tre årsager:

    1. Jeg elsker MB diesel....det er noget helt specielt !
    2. Jeg er af den overbevisning, at denne type køretøjer i nær fremtid kan konverteres til yderst miljøvenlige biler.
    3. Sikkerhed, primært med henblik på mine børn og min kone.

    Men det er en svær MB-diesel tid vi lever i, som skyldes flere forskellige forhold. Ord som klima og miljø har nærmest fået en hellig klang i det danske land, hvilket bla. har fået en yderst opportunistisk person i regeringen til at ride med på denne bølge. Resultat: pærer og bananer bliver efter forgodtbefindende blandet sammen, og vi står tilbage med et superparadoks....efterhånden af dimensioner. Man sondrer ikke synderligt mellem f.eks. Co2-udledning og partikel-udledning, hvilket er to vidt forskellige ting etc. Det kommer lidt an på hvad der er oppe i tiden. En kæmpegletcher der river sig løs, tja, så går snakken på Co2, og har de vejrtrækningslidelser i København, så går snakken lidt på partikler....

    Faktum:
    1. Co2 er ikke farligt for mennesker, men kan medvirke til global opvarmning (men det kan solpletter vist nok også :roll: )
    2. Co2-udledning kan mindskes markant ved brug 2. genrationsbrændstoffer eller ved brug af katalysator eller ved at mindske den samlede transport.
    3. En MB 124 kan uden problemer konverteres til 2. generationsbrændstof eller få eftermonteret en diesel-katalysator!
    4. I Tyskland er det meget normalt at benytte biobrændstof, modsat Danmark.
    5. Skal du have Co2-udledningen ned for benzinbiler, så skal der noget ethanol til....der så tærer en motor af ældre årgang op (slanger m.v.).
    6. Partikel-udledningen (der er selvfølgelig flere forskellige partikeltyper at tage hensyn til) mindskes markant ved brug af katalysator eller ved anvendelse af 2. generationsbrændstof...Der tales om forbedringer af luftkvaliteten på helt op til 50% (ikke videnskabligt bevist endnu)..
    7. Man kan forbedre luftkvaliteten i storbyer markant, blot ved, at store køretøjer får ført udstødningen "op" i luften ligesom på f.eks. mange amerikanske lastbiler...så simpelt er det.
    8. "Eftermarkedet" har vist nok udviklet et diesel-oxicatfilter, der er en kombination af katalysator + partikelfilter (bla. bosal.com), der kan eftermonteres alm. biler, såsom w124.

    Nåh, men ovenstående er da fint nok, men undertegnede må jo have glemt et eller andet, eller have store huller i sin viden - for der bliver jo ingenting gjort fra regeringens side. Ingen tiltag!

    Så her forleden i tv-avisen, at nye euro5-norm lastbiler var farligere end gamle diesellugtende lastbiler pga. at udledningen af partikler nu var ultrafine og letoptagelige for os dødelige.

    Så det kunne rent faktisk være enddog meget interessant at lave et før/efter forsøg på en ældre MB 124'er. Hvor man gik videnskabligt til værks, og målte evt. før og efter udledning i forbindelse med en konvertering til raps, katalysator etc. En ældre Mercer har jo en anden slaglængde, kompression etc. ift. en nyere dieselbil, så jeg er sikker på, at der kunne komme noget interessant ud af sådan et forsøg...

    Mvh. MICH.
     
  5. sf.salsa

    sf.salsa New Member

    Joined:
    6 Oktober 2007
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sinding ved Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Mich.
    Interessant - er helt på linie med dig - var også overrasket, da jeg læste om den undersøgelse med nye/ældre lastbiler - færre men mindre og langt farligere partikler!
    Igen - det kræver politisk mod, og så længe regeringen er "i lommen" på erhvervslivet, og generelt går mod mere og mere privatisering osv. - så er der lange udsigter - det bliver (som sædvanligt?) ved floskler og valgflæsk ;-)
    Spændende var det, hvis man nu fritog bio-brændsel (eksemplevis koldpresset rapsolie) for afgift - så kunne man hjælpe u-landene med at producere, og så kunne det blive bæredygtigt, fordi en afgiftsfritagelse gjorde prisen tilpas høj til at det kunne betale sig at dyrke!
    Så mister regeringen selvfølgelig afgiften, men den sparer man jo i CO2 kvoter.... :)

    VH
    søren
     
  6. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    I har ganske ret.... Desværre !

    Men den der tror at vi på nogen måde, nogensinde slipper billigere med indkøb af biler og brændstof, er håbløs naiv...

    Der er så mange penge i spil her, at staten ikke har råd til at lade os slippe for slige afgifter...

    En skam at de folkevalgte ikke kan regne, eller regne den ud, for når man gør op hvad det koster når en stakkels "Ford Ka billist" bliver knust mod en 124er i trafikken, ja så er regnestykket ligetil....

    Det er da sjovt, at vi i Danmark er de eneste i europa, hele verden der skal brandbeskattes både på indkøb af Bilen, forsikringer, brændstof og så lige den grønne ejerafgift.... set i lyset af, at vi alle skal indrette os efter resten af det Europæiske fællesskab... med tilskud til oliven avlere, ect...

    Så hermed en opfordring til alle om at finde " billigere alternativer".....

    CABRIO
     
  7. MICH

    MICH Member

    Joined:
    30 November 2006
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D STC.
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jamen, billigere alternativer....så ved jeg da følgende:

    1. Du kan selv importere rapsolien fra Tyskland til ca. 6 kr./liter. Herved undgår du den danske afgift....Dansk produceret raps koster vel ca. 5,2 kr./liter+25% moms (1,3 kr.) + 2,5 kr. i mineralafgift = i alt 9 kr.liter...Besparelse 3 kr./liter, og det er ganske lovligt.

    2. Jeg skriver måske nok til Connie på et tidspunkt vedr. grønne afgifter, regnestykker og konverterede biler, og så må vi se....

    Men, men...Danmark er som udgangspunkt et afgiftsland - så den bliver nok svær, selv med argumenterne på plads. Bare man ikke bliver "afgiftsforfulgt" for at have andre ideér og meninger...

    Mvh. Mich..
     
  8. sejleren

    sejleren New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Lige et spørgsmål til jer....!!!

    Hvordan er de´t med rapsolie til opvarminig..?? Der er vist ikke afgift på, eller husker jeg fuldstændig galt..?? Og hvis der ikke er, kan vi så ikke køre på det.?

    Hvor meget rapsolie kan man egentlig blande i alm. diesel, uden at skulle konvetere moteren..?
     
  9. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Der er skrevet en længere forklaring på raps olie og blandings forhold, opvarmning ovs, her i forummet.


    Hilsen CABRIO
     
  10. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Rapaolie og biodiesel skal man ikke betale afgift udover momsen hvis det
    er til opvarmning. :roll:
    Vedr. partikler det er videnskabelig bevist at blander man 2% i diesel
    bliver partiklerne så store at menneske kroppen ikke optager dem.
    Svenskerne gik udenom love og regler ved og kalde det et additiv tilsætnings hvorefter de blandede 8 % i.
    Olie giganterne i dk styrer de politiker. bare min menning. :wink:
     
  11. sf.salsa

    sf.salsa New Member

    Joined:
    6 Oktober 2007
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sinding ved Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Smut25 - det var interessant info med de 2 % - er det noget du kan videregive i mere konkret form - altså har du eksempelvis et link til dokumentationen eller noget? - jeg vil mægtigt gerne have fat i sådan noget, da jeg lidt "prædiker" rapstilsætning for flere gode venner ;-)

    MVH
    søren
     
  12. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hej Søren nej jeg ikke noget link men vil gerne forspørge
    jeg fik det bare afvide på en tur hjem fra tyskland i en alm samtale med
    direktøren hvor vi sad og snakkede om hvorfor det ikk bruges hjemmme
    og da sagde han det.
    der står mange ting i de 2 andre tråde på rapsolie og biodiesel
     
  13. sf.salsa

    sf.salsa New Member

    Joined:
    6 Oktober 2007
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sinding ved Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej igen - ja, jeg har også støvsuget denne side for info - og det er meget og godt - men sådan noget konkret dokumentation er jo altid fremragende :)

    MVH

    søren
     
  14. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det er meget temparatur-afhængigt, men ca. 1/3 pt. er vist ikke helt galt. :wink:
     
  15. sf.salsa

    sf.salsa New Member

    Joined:
    6 Oktober 2007
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sinding ved Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg har kørt med 1/3 hele vinteren, faktisk, der har jo ikke været specielt koldt - ingen problemer konstateret overhovedet - bortset fra duften, altså, og så at den er noget hårdere at pumpe over fra tønden i koldt vejr, når man har håndpumpe :)
     
  16. sejleren

    sejleren New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Er der nogen der ved hvor man kan købe det henne på fyn..? Er der kun emmelev på nordfyn, eller er der andre og billigere..?
     
  17. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg vil umiddelbart mene at 1/2 også vil kunne fungere ganske glimrende.

    /Martin
     
  18. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Aaarh.... Giv det lige 14 dg. - Her har vi haft lidt frost i nat. :(

    Jeg har sakset et indlæg af "Kba" om emnet fra www.rapsbil.dk
    Håber at det er ok ?


    Som alternativ til at opvarme rapsolien kunne den fortyndes med diesel, for at opnå samme viskositet på 15 cSt.
    Dermed må det formodes at pumpe og dyser kan fungere på samme vis, som hvis det havde været rapsolie ved 70 gr. C.

    Ved at bruge referencerne i denne tråd angående viskositet af raps/dieselblandinger har jeg regnet lidt på det.
    Herunder vist andelen af rapsolie der kan tilsættes ved forskellige temperaturer, hvis blandingens viskositet skal være 15 cSt.

    Temp / Rapsandel i %
    -20 / 30
    -15 / 33
    -10 / 36
    -5 / 39
    0 / 42
    5 / 46
    10 / 50
    15 / 54
    20 / 59
    25 / 63
    30 / 68
    35 / 72
     
  19. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Der er jo det der gods... slot... eller noget... :oops:
    Erhemm... :oops: Hvad er det nu lige det hedder...
    Det der med labyrintherne.... (pinligt)
    Nå, men de presser også i stor stil.
    Ellers kig på www.dba.dk der er tit nogle der annoncerer.
     
  20. TØT722

    TØT722 New Member

    Joined:
    9 Januar 2007
    Indlæg:
    146
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tølløse
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E250TD
    Km:
    764000
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    YAMAHA FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Er det Egholm du mener :)
     

Del denne side