Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Billig biltuning kan udløse stor regning

Emne i 'Tuning, ombytning af motor og specialmodeller' startet af KFJ1972, 24 Februar 2010.

  1. KFJ1972

    KFJ1972 New Member

    Joined:
    9 Februar 2009
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Amager
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hejsa,

    Sad lige og læste følgende artikel:
    http://fpn.dk/motor/bil/article1990266.ece

    Nu har jeg ikke så meget forstand på sådan noget, så tænkte jeg lige ville smide en bold i luften til en debat om emnet.

    1. Kan vores 124'er overhovedet tunes.
    2. Kan vores 124'er tunes så enkelt som beskrevet i artiklen.
    3. Er det godt eller skidt at få sin bil tunet ? (tænker her bla. på økonomi og slitage af bilen)

    Håber at blive lidt klogere.
    På forhånd mange tak.
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Kort svaret, så har det ikke betydning for vores 124ere, da de er før de regler blev vedtaget og derfor ikke er under den ed + at en 124er heller ikke kan chip tunes. Den skal tunes mekanisk.

    Laver jævnligt tuning på 250D og 300D motore, det er brændstof mængde og timing ved fuld last der ændres ved og bilen skal overholde co2 reglerne ved tomgang.

    Det samme gælder når det er kompressor tuning af benzin biler, de kommer jo hurtigt over de 20% effekt forøgelse. Med en godkendelse fra mercedes og en tur i synshalen, så er der ikke nogle problemer i det.

    Men self alt med måde. Tuner man er E300 op til 700Hk, så skal man ikke forvente at få grønt lys fra mercedes da det er langt over end hvad bilen er bygget til.
     
  3. KFJ1972

    KFJ1972 New Member

    Joined:
    9 Februar 2009
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Amager
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    For at tage min egen bil som eksempel, en 300E. Nu er det ikke så meget flere HK jeg tænker på selvom det selvfølgelig hellere ikke er at foragte. Jeg tænker mere på om man kan få den til at køre længere literen og evt. hvor meget. Og selvfølgelig om at sådan en tuning betyder at motoren står af tidligere eller om der på anden måde kommer flere udgifter pga. f.eks. slitage. Det vil jo ikke være dårligt hvis man kan få sin bil til at køre 20-50% længere literen (bare nogle tal jeg slyngede ud, aner ikke hvor meget vi snakker om i virkeligheden, endnu).
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Kan sige med det samme at du får ikke din egen bil til at køre længere på litteren med en tuning.

    Slid på motor og gearkasse kommer self an på hvor hårdt det hele er pumpet, Med en 40% effekt forøgelse har jeg ikke stødt på nogle problemer.

    Min egen sl smider over 600hk på original dele, jeg har oplevet at diffen havde løsnet sig.. og det er det nærmeste jeg er kommet på problemer med det.

    Så er der turbo diesel tuning, hvilket har betydning for toppakningen. Mercedes turbo diesel er kendt for at smide toppakningen og det gør det ikke bedre at der kommer mere tryk på. Så normalt når jeg tuner turbo diesel motoren som har rundet de 250.000km så anbefaler jeg at få skiftet toppakningen i samme forløb for en sikkerheds skyld
     
  5. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    En økonomi tuning er vel heller ikke af vejen, (MGP-tuning) mile's per gallon, en gevaldig motor-rens, dysse rens, og hvad der ellers måtte kunne renses i den gamle dame, og ikke mindst det lille formidable KN-filter, som´faktisk kan trylle en del med ens benzin/diesel forbrug, specielt hvis man køre mange kilometer, om året,som eksembelvis min svigerfar's 250D fra 91, som Djaabo jo har skiftet motor på, og for at det ikke skal være løgn, nu osse gearkasse, :lol: ,
    den løber nu 848km på 59 liter diesel, og så er der resevedunken tilbage, så for små penge, kan man faktisk spare mange penge, filteret ligger på ca 700.-, produkterne til motorens, kan man læse om på Lindemanns hjemmside.

    Når man køre som sviger, ca. 60000km om året så kan det mærkes, på økonomien, :-D
     
  6. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    KN filtret: Her snakker vi om ??? Luftfilter ?? eller hvad, for det vil jeg da gerne prøve, for der sker sg. ikke meget i min når man lægge vægten på højre fod.
     
  7. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0

    ja luftfilteret...
     
  8. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Så kunne du jo lige læse denne artikel med detsamme, som jo omhandler en udførlig beskrivelse hvordan motorens skal bruges og hvordan det virker, fra firmaet Lindemann.

    viewtopic.php?f=27&t=2442
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja der er lidt økonomi at hente på k&n filtret hvilket også er en del af min diesel tuning.

    Der er den fordel at motoren køre bedre og mere økonomisk med k&N filteret eller green filteret + at det skal aldrig uskiftes da man derimod bare vasker det.

    Hvis det har interesse for nogle så sælger jeg disse filtre
     
  10. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0

    Hvad mener du med at lægge vægten på højre fod????????omformuleret betyder det vel at du brager diesel af, i lange baner , du træder den vel ikke i bund, hver gang, du jokker på pedalen???
     
  11. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Nå ja, tjo, altså,... Der sker jo ikke så meget som jeg var vant til i min Focus 2.0 benzin.

    Mellemaccelerationer er nærmest ikke eksisterende. 70 Hk rækker jo ikke langt til 15-1600 kg.

    Så lidt mere spark kunne jeg godt bruge engang imellem.
     
  12. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0

    70hk???? er det ikke en 250 turbo diesel!!! for så har den da mere end 70hk, uden turbo har den stadigvæk mere end 70hk!!!

    KN, shop har så osse oliefiltre, med luftfilteret kommer du lidt længere på literen, og på måling ville den nok give lidt hk, men det forskelligt fra bil til bil, og vil du have flere hk, så det en decideret tuning du skal ud i eller en anden bil, og så det bay bay med økobil. men nu er mercedes generelt ikke en økobil.

    Og en decideret tuning, så det Djabbo.....
     
  13. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Næ nej, det er en DT = Diesel Touring, ikke en TD = Turbo Diesel.

    og den har kun godt 70 Hk. så noget sløv.
     
  14. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    250D=70 hk, jeg fatter ikke en meter, den 250D 1987 jeg havde stod opgivet til ca 90hk, men du har måske en 4 cyl motor, :eek: men min var en 5 cyl diesel.
     
  15. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0

    om jeg har tjekket min pm....jae men inde du køber noget, så kunne det være du skulle undersøge din bil lidt nærmere, for der er noget der ikke stemmer, mig bekendt skal du ned og have fat i en 200 TD ell. 200D for at komme under 75HK, og jeg kan ikke finde den 250DT, som du skulle have ifølge din egen profilbeskrivelse, ell. den sidste mulighed er at jeg skal have briller :lol:

    Så kig lige på din registreringsattest en extra gang, og en motorkode ville heller ikke være dårligt.

    det kunne osse være der ligger en anden motor i din bil, og er den så sløv, så kunne det godt tyde på der ligger en motor fra en 190'er w201:
    psi hk motorkode
    MERCEDES 190 (W201) D (W201) 72 53 OM 601 911 83-89
    MERCEDES 190 (W201) D (W201) 75 55 OM 601 911 89-93
    MERCEDES 190 (W201) D 2,5L (W201) 90 66 OM 602 911 85-93
    MERCEDES 190 (W201) D 2,5L (W201) 94 69 OM 602 911 89-93

    ell. en af dem her:
    MERCEDES 250 (W124) 250 D (W124) 90 66 OM 602 912 85-93
    MERCEDES 250 (W124) 250 D (W124) 94 69 OM 602 912 89-93
    MERCEDES 250 (W124) 250 GD (W124) 92 68 OM 602 939 88-92
    ell.
    MERCEDES 200 (W124) 200 D (W124) 72 53 OM 601 912 84-89
    MERCEDES 200 (W124) 200 D (W124) 75 55 OM 601 912 89-93
    MERCEDES 200 (W124) 200 TD (W124) 72 53 OM 601 912 85-91
    MERCEDES 200 (W124) 200 TD (W124) 75 55 OM 601 912 88-91
    el
    MERCEDES 250 (W124) 250 D (W124) 90 66 OM 602 912 85-93
    MERCEDES 250 (W124) 250 D (W124) 94 69 OM 602 912 89-93
    MERCEDES 250 (W124) 250 GD (W124) 92 68 OM 602 939 88-92
     
  16. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    stel nr. WDB1241851F128790 slagvol 2497 cm3 og største effekt 69 kW og det er jo lig 92,5 Hk. Deraf misforståelsen.
    Troede jeg havde set hk.

    Og den er 5 benet.

    Men jeg syntes stadig den er ret sløv, så hvis man kan gøre noget nemt ville det jo være dejligt. Og det ved jeg jo godt at man ikke kan. Så jeg må nok leve med de 90 lidt trætte gamle dieselheste.

    Jeg bliver vel også alligevel snart farfar eller morfar........ om nogen år ...

    Så tar jeg bare hat på også, så passer pengene :lol:
     
  17. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Det er faktisk lige omvendt. :p

    TD = Touring Diesel

    DT = Diesel Turbo (TDT = Touring Diesel Turbo)

    TE = Touring Einspritzung (benzin st.car)
     
  18. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej er en diesel blevet lidt sløv, er det en god ide at skifte brændstoffilter og luftfilter, det kan som regel mærkes ,med det samme.
     
  19. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0

    nooo...noooo.....ifølge Aasted's profil er hans bil en DT, og lasse siger den så er en DT= Diesel Turbo, altså må den have mere end 94hk, men jeg siger, den enten ikke har turbo, for så havdet den haft 122 ell. 126 HK, eller osse sidder der en w201 200 TD, og det er en turbo, med sølle 75HK ........??????for som Aasted beskriver sin bil, siger han den virker meget sløv, og sløvhedden som Aasted beskriver passer påen motor fra w201 modellen altså 200TD, som står for turbodiesel, så det jeg mener er at Aasted's motor, kan ikke være en w124 250 DT 89, med 94 HK, medmindre det er denne her:
    Mercedes-Benz E-klasse W124 250 TDt. car....den har nemlig 94 HK.....Så Aasted har bare glemt det første T....så der skulle nok have stået TDt, TDt står så for Turbo Diesel touring.

    Den øverste er uden turbo den nederste er med turbo:
    MERCEDES E KLASSE (W 124) 250 D (W124) 113 83 OM 605 911 93-95
    MERCEDES E KLASSE (W 124) 250 TD (W124) 126 93 OM 602 962 93-95
    den nederste er med turbo og 126 HK, altså ikke en touring diesel
     
  20. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017

Del denne side