Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Bensintilførsel

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af jens, 24 Oktober 2006.

  1. jens

    jens New Member

    Joined:
    4 September 2006
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østerbro
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 TE
    Km:
    276
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Kære W124

    Jeg har købt en W 124 230 TE fra 1992. Den kører udmærket, men der er nu lidt problemer, når den kører de første kilometer i bytrafikken og skal stoppe op mange gange inden motoren er varm. Der er ikke startproblemer, men den bliver ustabil i omdrejningerne fx. 700-900 RPM og kan godt hoste og er nogle gange gået i stå. Herefter kan den starte igen, men det bliver først godt når motoren er varm. Er det bensinpumpen eller hvad?

    VH
    Jens
     
  2. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej jens

    der er da sikke et jurstering problem

    men min søster hade også sådan et problem med sin w201 190 2,0E
    og det hjælp med karboratorvæske,

    men om det er den rigtig løsning er det ikke, men det var da vær at prøve ind til der er en som kan det med benzinmotore,
    for det er jo ikke til at leve med den gå i stå nå den er kold,

    venlige hilsen
     
  3. Michael

    Michael New Member

    Joined:
    22 Oktober 2006
    Indlæg:
    63
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Jens

    På min 300E fra '91 havde jeg tidligere problemer med, at bilen kunne finde på at stå ustabilt i tomgang og simpelhen gå i stå ved tomgang eller efter nedbremsninger fra høj hastighed (f.eks. ved frakørsel på motorveje). Den kunne sagtens startes uden problemer. Årsagen var ifølge værkstedet en slidt føler (ved ikke præcist hvad den tekniske betegnelse er) ved indsprøjtningen, der registrerer trykket på speederen. Det var simpelthen en kobberbane, der var slidt hul på.

    - Michael
     
  4. jens

    jens New Member

    Joined:
    4 September 2006
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østerbro
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 TE
    Km:
    276
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det lyder meget som den sidste beskrivelse bortset fra at det indtil videre kun er et problem når motoren ikke er varm så det sker ikke efter længere tid fx efter højere hastigheder. Der var en som sagde der var en elektronisk regulering af tomgang som måske var i stykker?

    VH
    Jens
     
  5. nenlen

    nenlen New Member

    Joined:
    29 Oktober 2006
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nykøbing Sj.
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Jens!

    Velkommen i klubben for denne spændendende fejl.
    Michael har ret i, at der er, ikke en kobberbane, men en kulbane på et potentiometer i din luftmængedeføler ved benzinindsprøjtningen, der er slidt. Jeg vil gætte på at du kører med en KE-Jetroninc luftmængde føler.
    I den sidder et potentiometer lavet af Bosch. Det udgik af produktionen i år 2000 og findes ikke mere. Det kostede i sin tid ca. Kr. 400,00.
    Man kan endnu købe en ny føler for ca. kr. 5000,00. Alternativt en brugt - men hvor slidt er den? Levetiden for potentiometeret er ca. 150.000 km.
    Du kan se billeder at denne føler på www.sternzeit-107.de og søge efter luftmengenmesser.
    Fornuværende har jeg masser af problemer med denne føler.
    mvh
    Niels
     
  6. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Alle.

    Faldt lige over den her på den Norske MB side

    http://www.sg-motorsports.com/AFS%20Pot%20write-up.htm

    Så er det bare om man har mod til at handle på nettet. :?:

    Fyren i Norge bestilte den ikke, der var en anden på forummet der havde en han kunne få. :) Så om det er noget seriøst vides ikke.
     
  7. nenlen

    nenlen New Member

    Joined:
    29 Oktober 2006
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nykøbing Sj.
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Henrik L.!

    Jeg har kontaktet firmaet og potentiometrene til Jetronic styreenheden er på lager. Salgsprisen er 60 dollar og forsendelsen udgør ca. 12 dollar.
    Kursen er ca. Kr. 5,87.
    Jeg føler at andre måske burde købe medens tid er.
    Jeg afventer med at bestille så en evt. samlet ordre kunne sendes.

    mvh.
    Niels
     
  8. JBN

    JBN New Member

    Joined:
    30 September 2006
    Indlæg:
    18
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej nenlen.
    Du skriver en pris af 60$, det kunne så tyde på at det er fra guds eget land.
    Hvis tolderne napper den, så husk at der kommer der told og moms oven i, det er godt nok kun knap en hund, men alligevel.
    Mvh JBN
     
  9. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    JBN skrev: Hvis tolderne napper den, så husk at der kommer told og moms oven i, kun en tyver,men alligevel.

    Så billigt slipper man ikke. her er et eksempel fra skat's hjemmeside.



    Eksempel på beregning af told og moms
    A bestiller et par cowboybukser via internettet hos et firma i USA. Bukserne sendes til A og bliver fortoldet i maj måned 2005, hvor omregningskursen (Toldkursen) for dollars (USD) er 571,06.

    Pris ifølge faktura 45 USD 256,97 kr.
    + fragtomkostninger 160,00 kr.
    = toldværdi: (256,97 kr. + 160,00 kr.) 416,97 kr.

    Told: 12 pct. af 416,97 kr. 50,03 kr.
    + moms: 25 pct. af (416,97 kr. + 50,03 kr.) 116,75 kr.

    A skal i alt betale told og moms 166,78 kr.


    Når man ser på alternativerne: 1= Bilen kan ikke køre. :evil: 2= Køb komplet del i Danmark til 5000,-. :evil: :evil: 3= Køb brugt del man ikke ved hvor længe holder. :evil: :evil: Så syntes jeg ikke ca. 200,-kr. i told og moms er særligt skræmmende.

    Og så lige til Niels.

    Godt at se de havde den på lager, så er det bare at få den hjem og monteret, så Konen kan blive transporteret igen, og Du forhåbentlig får glæden ved at eje et STJERNEFARTØJ igen. :D
     
  10. jens

    jens New Member

    Joined:
    4 September 2006
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østerbro
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 TE
    Km:
    276
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Kære alle

    Det hjalp med nyt strømfordelerdæksel (der var fugt) og 4 nye tændrørsledninger. Nu er den stabil i omdrejningerne. Potentiometret blev målt spændingsmæssigt i forhold til manuel bevægelse. Det var i orden. Tændspole leverede den rette strøm (modstand). Printkort i styrefunktion, så ud til at være i orden. Så det var fint.

    Nu kæmper jeg med manglende lys i instrumentpanel, som skulle være en hvid 8 AMP sikring ifølge diagram. Den tager også lys i ventilationsanlæg og alarm for tændt lys. Det hjalp ikke så meget i først omgang at skifte den, så...

    Vh
    Jens
     
  11. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Instrument lys

    Hej Jens.

    Jeg tror du skal undersøge knappen som du skruer op og ned for lysstyrken i instrumentbordet med. Har læst eller andet sted at der er et eller andet der brænder over i den. Kan desværre ikke huske hvor jeg har læst det, men jeg prøver at finde det en af dagene.
     
  12. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    UUUUUUUUUUUUUUps

    Så ikke lige at du også manglede lyssummeren. Den kører nok ikke ind over lysdæmperen. :oops: :oops: :oops: :oops: Men prøv alligevel at undersøge lysdæmper knappen, det kan jo være at den manglende lysalarm skyldes noget andet :?:
     
  13. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Jens.

    Jeg fandt det. :D :D Knappen hedder ''riostaten'' her er et link til den.
    http://www.autoimport.dk/reservedele/so ... 005423825+

    På det forum hvor jeg fandt det havde det løst problemet for en, og ikke for en anden. Ham det ikke løste problemet for, skriver at han målte sin igennem, og der var imellem 1 og 16 ohm modstand når han skruede op og ned for den, så den virkede. Han skriver så tilbage senere og siger han har løst problemet, der var et multi relæ der var gået. :?: :?:
    Hvad det er for et relæ ved jeg ikke, men der sidder nogle relæer bagerst i sikringsboksen, det er sikkert et af dem. Såvidt jeg husker skal du skrue hele toppen af sikringsboksen for at komme til dem. :roll:
     
  14. jens

    jens New Member

    Joined:
    4 September 2006
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østerbro
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 TE
    Km:
    276
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Kære Henrik

    Jeg har skiftet sikring 3 (hvid) og drejet på pontentiometret til triptæleren, men det ændrer ikke noget. I Gørløse Auto mente de at alle pærer i instrumentbrættet kunne være gået, men din tanke om potentiometer lyder mere nærliggende.

    VH
    Jens
     
  15. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Jens.

    Du skriver at du mangler lys i instrumenthus og varmeregulering. HVIS der er noget galt med riostaten skal du mangle lys i alt. Starter fra en ende af: lys i lyskontakten, lys i luft dysser, lys i ALLE knapper i midterkonsollen, hvis du har aut. gear, så også lys i gearvælger. Alt dette lys kører ind over riostaten. Kiggede lige i min egen og talte ca. 20 pærer som dæmper over riostaten. Sansynligheden for at de alle springer på en gang :shock: tror jeg er noget nær 0%. Du er velkommen til at sende din mailadresse til mig som privat besked her på siden, så kan jeg maile eldiagrammet til dig. Jeg vil ikke sætte det ind her,det er copyright beskyttet. Der kan blive en masse ballade ud af det. På eldiagrammet kan du se de lednings farver og relæer du skal måle på. :D
     
  16. jens

    jens New Member

    Joined:
    4 September 2006
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østerbro
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 TE
    Km:
    276
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Kære Henrik L

    Det må være riostaten.

    Vh
    Jens
     
  17. jens

    jens New Member

    Joined:
    4 September 2006
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østerbro
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 TE
    Km:
    276
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Kære Henrik

    Du havde ret i din antagelse :idea:
    Der var gået en lodning i riostaten, som min dygtige mekaniker udbedrede på kort tid. Der var derefter lys i alle lamper. :wink:

    Mvh
    Jens
     
  18. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Jens.

    Fedt at høre. Så kan du se hvor stærkt du kører igen :oops:
     
  19. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    ja det må være dejligt men han komme nok ikke op og køre så stærkt så den ryster ved de 320 + km/t :cry:
     
  20. erecords

    erecords New Member

    Joined:
    12 Februar 2007
    Indlæg:
    33
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østerbro
    Ratings:
    +0 / 0
    riostat

    Hej Jens, jeg kan ikke helt tyde om denne "riostat" er lysreguleringsdrejeknappen eller hvordan?

    Jeg har selv samme problem med lyset i knapperne og kan ikke se nogen defekte sikringer eller nogen pærer der er gået.

    Jeg bor også på østerbro og du kan måske anbefale en mekaniker?

    Mvh. Troels Dalgård
     

Del denne side