Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Begyndende rust i døre og andre steder

Emne i 'Karosseri' startet af Mathiesen, 22 August 2011.

  1. Mathiesen

    Mathiesen New Member

    Joined:
    25 April 2010
    Indlæg:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 E320 Cabriolet
    Km:
    192000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ser ud til at min 1997 model lider af de samme skavanker som de øvrige modeller der blev produceret omkring den tid. Fik den heloplakeret for 4 år siden, men nu er der rustpletter lige ved "sideplankerne" på dørene og i bunden af dørene ved gummilisten. Der er lidt på undersiden af motorhjelmen og også bagklappen. Kanten af bagskærmene er heller ikke gåert fri. Pladen batteriet står på er slemt angrebet. Den er jævnligt blevet rustbeskyttet så jeg håber den er fin indvendig men det skal tjekkes.

    Jeg har absolut ingen erfaring i selv at lave dette og heller ikke pladsen - leder efter et seriøst værksted der bruger den tid der skal til. Den kommer i garage hver vinter. Jeg har ledt herinde men kun fundet henvisning til Køge Bugt Autolakering.
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    De områder du nævner er klasikkere på alle w124ere og ikke noget årgangs specifikt.

    Der er ingen W124ere som er blevt lavet efter samme kunst som hverken C klasser W202 eller den nye E klasse W210
    Det man kan sige der er til forskæl fra W124ere er at alle årgange fra efter 92 = 93 modellerne har fået vanbaseret maling og en mere sparsommelig sealing, men det har intet at gøre med de områder din er angrebet.

    Døren blvier angrebet fordi plastik planken ligger og gnubber op af døren, hver gang du lukker den, typisk mere på føre døren fordi denne jo altid bruges hver gang bilen køre.

    Bagklappen på en Cabriolet har en plastik indsats som desværre også hjælper til at samle fugt skidt og snavs som er en af de gode grobunde for rust.
    Fronthjælmen, begynder pga. stenslag osv. det er vist helt norm. specielt den faceliftet front som igen er malet på vandbasis ser jeg oftere rust angrebet end de gamle fronte.
    Men ok under hjælmen virker lidt mystisk måske.
    Batteri kasse bunden er også en klasikker på godt alle mercedeser og andre bilmærker, derfor bruger de fleste gummi bakker i dag til dette 8)

    Så du skal ikke være nærvøs for at du har en W124er med samme symtomer som en W210er eller W202er for den sags skyld.
    Fordi så havde du begyndene rust MIDT på døren og klapper og ikke ved samlinger og andre "naturlige" skarpe hjørner og steder. 8)

    Men det kunne tyde på at ham der lavede din bil sidst ikek har været for god til det, eller også er det grunderen der ikke har været for god måske? kan være mange ting.
    POR15 så kommer det ikke igen 8)

    Men jeg kan klart anbefale dig en gut i Snoldelev ved Navn Isam. han er meget omhyggelig med sit arbejde, uasnet om det er en farrari eller en gammel utjent Fiat 127er så lægger han sin håndværks stolthed i sit arbejde.
    Men han bor ikke så fint og trods mange er bange for "mørke" mennekser i denne branche så er han altså rigtig fin og mindst lige så medgørelig som din trofaste hund :D

    Han bor faktisk lige ved siden af JTC i Soldelev Jacob. du kan komme i kontakt med han via Jacob der også bruger ham.
    Han "kan" også male, men her er det helt og holdent samme sted som der slibes osv, så det er kun salgs lakeringer han laver da han ikke har udstyr og kabiner tnil det.
    Så der får man den vider bragt til eks. Køge Bugt Autolakering for maling, men han kan godt adskilde den for dig også og hans priser er rimelige i forhold til hans håndværk 8)
     
  3. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    når vi laver døre på en 124'er.. når de ER malede - så klistrer vi TYK dinitrol på dørerne med pensel.. sætter clips i dørerne.. og sætter plankerne på OVENI dinitrolen.. og tører det overflødige af (det der er udenfor planken)
    så varer det RIGTIG MANGE år igen før der kommer rust m.m. der igen.. DET HOLDER..
    det fortalte jeg oz "supercharger" da jeg var med på roskilde havn..

    det er nok det bedste man kan gøre.
    og det er efter samme princip når man montere chrom skærmkanter.. (hvis kunden skulle ønske det!!!)

    Mvh Michael.
     
  4. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Kromkanter: Er der nogle der har/ved hvor man kan købe de små "klemmer" man bruger til at holde dem fast med.

    Undskyld jeg stjæler din tråd. offtopic
     
  5. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    jeg tror vi har "nogle" liggende af de clips..

    men jeg kan anbefale at skrue dem fast.. med små rustfrie skruer..
    det holder generelt bedre.. og de "ligger" pænere til skærmen..
    MEN husk at klistre dine skærmkanter GODT TIL med dinitrol.. og så ligger du listen på oveni klistret..
    og det er en STOR fordel at være 2 om det..
    een med engangs gummi handsker på der holder cromkanten på plads.. og enanden der borer huller og skruer dem fast..!!
    det er noget klisterværk.. MEN DET HOLDER!!!
    ellers er chromkanten en forfærdelig rustfælde.. :eek:

    Mvh Michael.
     
  6. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Det er fordi der sidder 4 meget pæne på den jeg har købt til ophug.
    Og de er klipset fast. Men den anden måde lyder til at være langtids holdbar.
     
  7. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    heelt sikkert...

    Michael.
     
  8. Mathiesen

    Mathiesen New Member

    Joined:
    25 April 2010
    Indlæg:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 E320 Cabriolet
    Km:
    192000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak til BRABUS for svar. Mente nok min 124'er have mange år tilbage. Tager fat i JTC en gang i næste uge.
    Jeg har ingen problemer med sorte, gule eller hvide og så er det jo ikke altid at "håndværkeren" som kommer i sin Porche er den bedste :cool:
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, og den filterliste som normalt er påklistret selve planken så det ikke er hårdt plast lige op ad døren, den skal man hukse at klæbe på dørene i stedet for på planken.
    Fordi planken slider stadig på døren når filter listen sidder på planken, men når den sider på døren, så er det planken der bliver slidt istedet for og DET er sgu da smart 8)
    Det er så godt som hoved årsagen til at der dannes rust langs toppen af plankerne og grunden til at føredøren altid er hårdere ramt end de andre døre, da denne åbnes hyppigere.
    Så husk at montere filt listen på døren, så har man gjort endnu en skudsikker ting i ikek at få rusten tilbage 8)
     

Del denne side