Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

batteri dødt eller ej?..

Emne i 'El-system' startet af Stofberg, 27 Juli 2013.

  1. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Elsker Gamle Kent! genialt menneske

    Men altså Brabus!!
    "Battery Options for Older Mercedes Diesels" - nu håber jeg du blot mente det generelt og ikke troede jeg kørte langsom diesel for jeg er stadig glad for min M103 :lol: - men han nævner også at levetiden er bedst i de dyrer pga de bedre kan håndtere afladninger - og med det så vil jeg jo også når der kommer flere gryn i posen købe et
    "Sznajder Silver S 59501" da de absolut er titaner i deres klasse / pris kender et par der bruger dem til nogle seriøse sammenkoblinger og typisk når deres startbatteri dør i kulden tænder man blot for anlægget og skyder igang med Ampf power :lol: - men tror jeg må starte roligt ud! :) dog giver det jo godt stof til eftertanke!
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hehe, ja ved godt han snakker om diesel start batteri, men jeg mener det gælder for både benz og diesel biler 8)

    Jeg har nu haft Bosch 100Ah og 2 Varta 100Ah og de bliver flittigt sat til opladning under vinter perioden og en gang om måneden blot for at holde dem friske og i top.
    Men Ak. 2 år blev det til på begge Vartaer :p mit Bosch var bilen leveret med da jeg købte den, men det var stort set halvfærdigt efter 1 år, men jeg ved så ikke hvor gammelt det var.

    Men efter jeg har fået det nye Exide i, så har jeg aldrig oplevet det er gået dødt, trods jeg har holdt i 8 timer og spillede musik med mit relativt ok anlæg med 1 stk. 4 kanals forstærker plus en 1 kanals sub forstærker.
    og stadig så starter den bare som var det helt oploadet. :shock:
    Men efterfølgende så får den lige natten over med Ctek laderen 8)
    Men ja 2 Jern er mange penge og man må vel købe som der er råd til ;)
     
  3. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0

    Hej Brabus, måske du bare skulle lade de batterier værer og ikke gå og lade på dem
    hele tiden, så ville de måske holde længer tid :| har du tænkt på det ;)
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er svært når man køre regelmessigt i bilen, har du tænkt på det, det har generatoren nemlig :lol:

    Men næ med en Ctek lader, så overlader du ingen steder og den kan som stå og lade på batteriet mens bilen er i vinterhi da den er smart og kan pulse lade og sådan noget vildt teknisk vidunderligt noget :D

    Men da jeg bruger min bil arbejds messigt og i den forbindelse bruger rest varme funktionen og anlæget ofte hvor batteriets kapacitet ofte bliver drænet mere end ved alm. kørsel, så er det kun godt at få batteriet op på fuld kapacitet igen.

    Det andet er nemlig lige precis det som dræber batterier, at køre på sokkeholderne.

    Og de billige batterier kan som regel ikke tåle de bliver afladt mere end et par gange, så er de simpelthen bare svære at lade op og få til at holde på strømmen. 8)

    Så ladning skal der til, men klart det skal ikke være overladning med en dum lader som bare smider 14,8 volt på svinet i en tidsbestemt periode uden at tage højde for hvad batteriet selv fortæller om hvor godt det har det 8)

    Så derfor CTEK lader, så kan det ikke gå galt ;)
     
  5. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Præcis afladning har Varta også problemer med, det har været omtalt i flere tests, at deres batterier taber kapacitet ved fuld afladning - derfor kører jeg også med Exide batteri, de har nemig 'vundet' flere tests.


    Bendix
     
  6. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Apropo opladning / afladning.. kan man bruge den lille Ctek oplader til et batteri på 88ah? der står jo trodsalt den er til 1,2 - 32AH og kan vedligeholde op til 100AH.. ved jo godt den ikke er ideel men kan den stadig have værdig på et stort batteri? står og kan få en for at fjerne den næsten så hvis den kunne trække et større batteri end dens data ville det jo være kanon.. :) -

    Skal siges jeg søger en lader der skal kunne fastmonteres til bilen permanent og blidt med hun stik til 220V fx har ikke lige set om man kan det med en "CTEK XS 0,8 12V"

    desværre kunne Mester ikke ligefrem forklarer mig om man kunne bruge det rent praktisk med garanti.. :D
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Køb den der hedder 3.0 eller endnu bedre og mere rigtigt 7.0

    Den anden vil tage evigheder for at lade dit batteri op, overvej lige det når den kun lader med 0,8 A
    Så vil 100Ah tage 100/0,8 timer at lade op fra helt tomt. :roll:
    Det er ikek realistisk i praksis, selv den på 3.0 er relativt meget lille og vil tage lang tid.

    Jeg har selv den som hedder 7.0 og den kan gøre det på en overnatning ;)

    Der følger stik med så du ikke behøver at have den direkte monteret i bilen og er fri for de besværlige batteri klemmer.
     
  8. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    det var lige det regnestykke jeg manglede :D takker! 8)
     
  9. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Jeg har en Ctek 3600, den er rigtig fin til vedligeholdsladninger henover året, specielt om vinteren, når oliefyret dræner batteriet. Den har også fint ladet et fladt Varta 100ah batteri op.


    Bendix
     
  10. Marsk

    Marsk Member

    Joined:
    31 Marts 2009
    Indlæg:
    127
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    w124 220E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Ford Mondeo V6
    Bil nr. 2 Km:
    330000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg havde lige et problem med Forden, hvor køleskabet havde drænet batteriet under ferien. Heldigvis holdt jeg, så jeg kunne trille i gang. Nå, det er heller ikke nyt mere og har været for nedafgående i år, så det skal skiftes.
    I denne sammenhæng har jeg lige købt en Ctek mxs 5.0 test and charge ( så skulle det hele være med ), så man kan vedligeholde lidt.
    Når jeg læser manualen, kan jeg ikke blive klog på, om man SKAL tilvælge "Cold" eller "Recond". Det er forhåbeligt som enkelt, at man bare sætte det på, som en "normal" lader og vælger bil med "mode-knappen". Så burde den være klar næste morgen, eller...

    Hvad siger I med erfaring ?
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja du skal vælge med "mode" knappen hvilken ladnings art du ønsker.
    DU skal så vælge mellem mellem følgende:

    "motor cykel"
    " bil"
    "Frostvejrs ladning"
    "gendannelses funktionen"

    Du skal under normale omstændighedder så bare vælge "bil" ;)
    Hvis det har været helt nede så den ikke har kunne starte, så vælg recondition
    Og hvis den lader den op i frost grader, så vælger du selvf. iskrystallet 8)
     

    Attached Files:

  12. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg var lige forbi den elskede Biltema idag som havde en lader der mindede meget om Ctek's med flere stadier og lign hvilket jeg har monteret i bilen :p, så længe den er tilsluttet lyser den dog grønt som tegn på korrekt tilslutning og klar til 220V ( den er monteret fast på batteri) og tvivler stærkt på en bitte diode kan dræne batteriet så det er jeg nu godt tilfreds med især nu prisen var 250,- på tilbud :lol:
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Super.

    Du skal dog huske på at en ctek lader kan langtidslade uden at overlade batteriet, når du eks. Har den siddende på i mere end 1 dag osv.
    Det er ikke sikkert den du har købt kan dette, men hvis ikke dunkel bruge den som vinter opbevarings konstant lader, så det jo også lige meget 8)
    Og nej din lader stjæler ingen nævneværdig strøm 8)
     
  14. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
  15. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Den har en mode der "vedligeholdelses lader" eller det hedder den da ihvertfald så stoler på den virker max ^^

    http://www.biltema.dk/BiltemaDocuments/Manuals/37-744_man.pdf
     

Del denne side