Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

bagvogn for blød

Emne i 'Fjedre, Støddæmper, sænkning' startet af Mirakelsmeden, 9 Januar 2013.

  1. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej alle, jeg har en sedan fra 1990, som står ret pænt til hverdag, 8) men når bilen er pakket til ferie, og campingvognen er koblet på så hænger hun sgu med røven, og cven står på snuden. :eek:


    Den er som alle 124er sænket lidt, aner ikke hvor meget, har ca 5 cm luft ved skærmkant både for og bag. :cool:

    Skulle der være nogen derkan give et bud på hvilke fjedre jeg bør vælge, for at den får en bedre bæreevne, uden den kommer til at ligne en gammel mustang fra striben. :oops:

    På forhånd tak.
     
  2. Borring

    Borring Member

    Joined:
    1 Oktober 2011
    Indlæg:
    348
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    BMW 135i
    Km:
    100000
    Årgang:
    2014
    Bil nr. 2:
    Peugeot 106 Rallye
    Kan næsten regne ud at den ikke er med niveauregulering.........
    Tror du ikke blot dine fjedre er blevet trætte eller er uorginale?
    Standard fra Mercedes bør være ok, ellers dem til sportsline 8)
     
  3. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Den ser eller ikke sænket ud på billedet, og 5 cm lyder helt normalt.. I mine øre og øjne i hvert fald.. :nakkal:

    Dine dæmpere er sikkert klar til en udskiftning, det ville ikke undre mig :coolguy:
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Som jeg plejer at sige til de lave biler. Enten er de sænket eller også er de sunket.

    Fjederne bliver trætte med tiden og bæreevnen dårlig.

    Så et par nye på og bilen burde være good to go..
     
  5. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    EN BLØD BAGENDE ER JO ELLERS DEJLIGT IK ?
    :whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle:


    Vil lige komme med mit B 7 her.....

    Har selv kørt MEGET med CV efter en 124.....og det blev aldrig et Dream scenarie med de problemer du henviser til.

    Jeg har en temmelig næsetung CV ( trykker over 100 kg på kuglen )
    Bilerne var en 230E og en 300E Sedan.
    Uden niveau reg.
    Den jeg har nu og som jeg IKKE trækker CV med er med Niveau :cry: som ikke virker,- men havde jeg haft den da jeg brugte W124éren som trækdyr var det helt klart blevet lavet.

    Jeg prøvede ALT for at få den til at bære bedre men uden det helt store held men dog MEGET bedre en udgangspunktet.
    Jeg har ikke så meget imod at den sætter sig når man spænder cven på bare det stadig ser "fornuftigt" ud og at den BLIVER i den højde og ikke sejler. rules

    Den bedste opsætning viste sig at være et par stive sportsfjedre, de højeste klodser, og så selvfølgelig friske dæmpere.
    Jeg ofrede også ret hurtigt en gang komplet stræberarms udskiftning på bagvognen...det giver også noget at den ikke er blød i bøsningerne.
    Og så selvfølgelig bærearms bøsninger.
    De stive fjedre satte sig mindst og den manglende frihøjde blev kompenseret med de højeste gummiklodser.

    Det dårligste var det bilen var født med (ej sportline) så brug IKKE penge på at indkøbe original standard undervogn , det har jeg prøvet og det vil være spild af penge.

    Hvilke fjedre det var,- vil du sikkert spørge om,- og det kan jeg simpelthen ikke huske, men det var ikke noget fancy dyrt....blot sænkningsfjedre af unavngivet fabrikat. Det kan jeg huske.

    Det er ved at være nogle år siden, for til sidst tog jeg konsekvensen af at W124 IKKE måtte trække min CV med hensyn til bredden og investerede i en 4Wd istedet.
    Og den jeg har nu til at trække med......som Ole Henriksen siger:
    :heart: :heart: " I LOVE IT " :heart: :heart:

    Vi var kun 2 mennesker når vi tog afsted, så bagsædet blev ikke brugt til andet end lidt håndbagage, men bagagerummet indeholdt reservehjul til CVén og så div Campingudstyr (minus telt og stænger) som der ikke vægtmæssigt var plads til i CV´en.

    PS.
    Jeg blev også nød til at ofre Xtra køling på Autogearet da det ellers gav mig problemer med for varm motor sydpå.
    Mine var jo godt nok benziner men tror ikke det er anderledes med diesel.....slet ikke da jeg flere gange er blevet "overfaldet" af andre W124 ejere sydpå der ikke kunne forstå at deres biler kogte for et godt ord og det var diesel.
    Så viste jeg dem bare hvad jeg havde lavet og der blev straks taget billeder og sagt at det skulle de også have lavet når de kom hjem...." for nu var de træt af at køre med fuld varme på over Kassel om sommeren"

    God fornøjelse med projektet...det KAN godt lade sig gøre at få det bedre end det du beskriver.
     
  6. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Tak for indput så langt, jeg må tilstå at jeg er grov ved min affjedring, :oops: som jeg er meget usikker på er sænket, formodentlig ikke, som der også anføres,
    Når bilen er pakket , indeholder bagsædet, fortælt, stænger, gulvtæppe, og fodtøj, vel omkring 100kg og begagerum omkring det samme, pluds 90-100 kgpå krogen, så der er en grund til at den er tung, men det ville være rart at fo strammet bagenden lidt op.

    Alle bøsninger er gennemgået/skiftet inden for de sidste 4-5 år , den er stabil, og ændre sig ikke , men den er sat. :? så meget at polisen har set skævt til mig.

    Kører med højeste klodsser fra Gørløse, men bliver standartfjedre så ikke lidt for høje? :?:
    MVH.
     
  7. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Hvis du har 100kg på bagsædet og ingen passagere er det jo ikke noget "problem" da det jo er mindre end 2 voksne personer.
    De 100 kg i bagagerummet er vel også okay...fyldt tank og så videre, men de 100kg på krogen giver problemer forstår jeg.
    Og det er jo også der den er mest følsom ( Kraft gange Arm) for vægten.

    Tror stadig det er et spørgsmål om at dine fjedre ikke er "friske" og sansynligvis originale.
    Det er vel det der afføder dit spørgsmål omkring ,at du har de højeste klodser i og måske standard fjedre som du så mener giver en "for høj" vogn ?

    Og du så mener at det må være sænknigsfjedre fordi den netop ikke står højt ?
    Er det rigtigt forstået ?


    Jeg tænker stadig, at du har nogle trætte fjedre som er sunket og de magter slet ikke belastningen!
    Hvis du har kørt med CV jævnligt, og har haft bilen i 5 år måske med ca 100-125000km i dit favør, så kan du nok roligt regne med at stræberarmssættet bagpå er træt igen.
    De holder nemlig meget kortere tid end folk tror, specielt hvis de er af middelmådig og ikke originalkvalitet og du samtidig bruger bagvognen til CV.
    (taler af erfaring her)
    Njaheeeeeee nu skal jeg vidst ikke "kloge for meget".....syntes jeg kan huske noget med at du selv er / har været i "stjernebranchen" til hverdag.?

    Ved ikke lige om jeg kan finde et billede af mit gamle træk, men skal prøve og finde det så kan du se hvordan min stod i bedste opsætning!
    Og det er bilen vi taler om!!!!!!!!!!!!!!!!!
     
  8. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Tak for alle guldkornene, jeg suger til mig, for nej jeg har aldrig været i autobrancen, men er hjemmemekaniker, og tidligere exportchauffør.Så jeg kan skrue på den gamle tøs.

    Ikke alle bærearme er fire- fem år gamle flere er skiftet igen et par stykker så sent som sidste år, for det er en ting de der bøsninger,der har min bevågenhed, forde jeg kører en del med cv, så i har nok ramt i plet, med at nye snoninger er et forsøg værd, da dem jeg kører med var nogle brugte der lå på lager da den ene pludselig knækkede.
    På forhånd tak, må lige søge lidt priser,

    MVH.
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg kan bidrage med at min mor og far havde hver især en W124er begge har jeg selv prøvet at køre med camping vogn.

    De 2 biler var henholdsvis 260E alm. Standart (ny frisk undervogn)
    Den anden en 300E med sportline undervogn (hårdere undervogn)

    Begge biler importeret fra Tyskland i 1990'erne med under 100.000 på klokken.
    Og under 10 år gamle på daværende tidspunkt.

    Der var ingen tvivl overhoved.

    260eren var en dejlig blød behagelig undervogn til daglig kørsel.
    Men med campingvogn uanset vægt fordeling, så kunne man ikke bevæge sig over 90 km/t. Uden der gik slinger i den.
    Dette var med en ældre fendt diamant med tvilling hjul.

    Scenariet ændrede sig radikalt når 300Eeren kom på.
    Den var meget mindre slinger følsom og man kunne som sagtens lave en overhaling hvor den kom op på ca. 120 km/t. Uden slinger i valsen.
    Dette var på ingen måde muligt med 260eren den begyndte på slinger allerede ved ca. 90 km/t.
    Undervogn blev tjekket og alle arme udskiftet bag, men intet hjalp, heller ikke nye dæmpere.

    Så der er ingen tvivl om at en hårdere undervogn bare holder et bedre jerngreb i en campingvogn.
    Men 100kg. Tryk på krogen er også alt for meget i mine øjne.
    Trykket skal helst være ca. 5 kg.
    Men også dette blev der eksperimenteret i med vores 260er uden held.
    Så det blev bare en vil der ik skulle køre over 90 :?

    300eren var en hel del bedre, tro den var let sænket (sportline) så kørte den altså bare på alt på krogen.
    Også selvom der var for stort kugle tryk.

    Så få nogle hårdere fjedre på den og evt. Støddæmpere, det nok det bedste du kan gøre.
     
  10. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Du har ret i alt det andet....men lige der med hensyn til kugletryk må jeg altså lige "korrekse" dig og sige at det er absolut forkert!

    Et kugletryk på 5 kg er ALT for lidt.! ! ! rules rules rules

    Husk på at kugletrykket bliver påvirket negativt jo stærkere du køre pgra. vindmodstanden på fronten af CVén som får vognen til at "VÆLTE" bagover.
    Hvis man kun har et kugletryk på 5 kg vil kugletrykket være negativt ved blot...ja måske 20-40km/t og det er absolut forbundet med LIVSFARE at køre med negativt kugletryk.

    Lige med hensyn CVér er der så mange andre ting der spiller ind hvad stabilitet angår....indretning af vognene. hvor er de fastmonterede tunge ting i vognen,- køleskab-vandtank-batteri-toilet måske med vandtank-varmekilde- og så det udvendige som kan være aircondition-fastmonterede ting som parabol-markise-solceller,- osv.
    Og så selvfølgelig om de er enkelt eller dobbeltakslede.
    Der findes masser af eksempler på at dobbeltakslede CV af i dag ikke er et absolut must for en god stabilitet idet ovennævnte egenskaber med hensyn til indretning især spiller ind .
    Altså igen: hvor er de tunge ting i forhold til længdeaksen på vognen ( Kraft gange arm )

    Men i det tilfælde du nævner som jeg forstår det ,med den samme CV ,beviser jo tydligt at den bedste opsætning er en stram undervogn der kan bære et stort kugletryk.

    Håndreglen for kugletryk hedder ca. 5% af totalvægten hvilket passer fint hvis man som i mit tilfælde trækker 1600Kg at der så ligger ca. 80 kg på krogen.

    Jeg trykker så ca 105-110 kg da min vogn høre til den næsetunge type og så vidt jeg husker er det også max trykket på en w124 med originaltræk.
    Iøvrigt fandt jeg ud af at den kørte absolut bedst med et endnu højere kugletryk specielt hvis jeg udnyttede min tempo 100 godkendelse og kom "10 over"...så kørte den bare som på skinner stadig.

    Et kuriosum hertil var at min W124 -230 havde eftermonteret træk uden de originale stræberarme i bagagerummet og den begyndte og "knirke" fra bagdørene når jeg kørte stærkt.
    Dette har selvfølgelig ikke kun noget med kugletrykket at gøre men mere de vandrette krafter ved den højere hastighed og vindmodstanden.
    Det beviser bare at det ikke er nogle uvæsentlige krafter man "leger" med!
    Jeg havde den heller ikke ret længe,- for trække min CV ordentlig kunne den sgu ikke,- og og den brugte stort set det samme benzin som min "nye" 300 med samme CV.

    Og her kan man jo så glæde sig over at man ikke køre i en bil med "FIRE HULLER" da mange af dem ikke må belastes med mere end 75 kg på kuglen :lol: :lol:
     
  11. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Lige til det med at finde de rigtige fjedre.
    Jeg havde en knækket forfjeder og ville gerne have at den stod på samme sænkede måde igen, efter fjederskift.

    Dette talte jeg med Gørløse om, og fik et par fjedre med hjem.
    Da jeg havde fået dem på og sat skåle med 1 prik i, stod den som en offroader.

    Tog ganske vist vores vejbump hvor jeg bor rigtig godt, næsten uden at man mærkede dem. Men tilbage hos Gørløse med fjedrene, var der overhovedet ingen problemer med at få dem byttet til nogen endnu lavere, og nu står vognen som jeg gerne vil have det.

    Så: Gørløse er til at snakke med :-D

    (leverede dem selvfølgelig tilbage i uskadt stand, pænt tørret af og i pæne hele æsker)

    Og jeg vil også tro at løsningen med nye sportsfjedre (de laveste du kan få) kombineret med de højeste gummiskåle må være den optimale løsning.

    Jeg valgte stationcar med niveauregulering for at undgå alle de problemer, og det er bare super når vi kører på ferie 5 mennesker, tagboks, fyldt bagagerum og trailer med alt muligt lort, + cykler foran på traileren.

    Bilen står fuldstændig som den plejer, og kører perfekt. Politiet kan ikke se hvor meget det vejer og bliver hellere ikke mistænksomme, da det ser fint ud.

    Jeg forsøger at ramme ca. 50-60 kg kugletryk.
    På en lille plade i mit bagagerum står der: Zul. Stuzlast 50-75 kg.

    Og mon ikke der er samme grænser eller lavere for en sedan? Det står sikkert i en manual.
    Og så skal man vel ikke forvente at den kan stå pænt med 100 kg på krogen og en masse anden last - eller er jeg helt galt på den?
     
  12. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Nej du er ikke helt galt på den, max kugletryk er 75 kg , så vidt jeg husker, så der lastes til ca 80-90 kg næsten alt er læsset i bilen pga manglende lastevne, ved kørsel bliver kugletrykket reduseret lidt, så mon ikke det havner omkring det lovlige.

    Jeg takker for alle råd, og vil sætte noget i værk når influensaen engang vil lade mig slippe.
    MVH.
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Både og, ja jeg tænkte ud fra logik, så når du siger det ændre sig med fratvinger så klart, så skal det være med lidt tryk på og derfor mere i stil stand det klart 8)
    Min logik siger mig blot, jo mere vægt du har i bevægelse ude i enderne, jo mere slinger får man og holde styr på da der er mere vægt i bevægelse, så ultimativt skal al vægt koncentreres omkring axlen.

    Det vel næsten den vigtigste faktor at den vægt der kommer i slinger ikke bliver til flere kg. Fordi de ligger ude i de ender som kommer i bevægelse og dermed bliver meget svære at holde i ro. 8)
    Derfor tænkte jeg også lidt i retning af, hvis du har 105 kg tryk ude på krogen har du pakket for meget ude i foreste del og har dermed mere vægt i bevægelse.
    Men klart kugle trykket skal heller ikke blive negativt ved høj fart pga. Vind trykket der tvinger vognen bagover.
     
  14. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Det er vist også almindeligt kendt blandt campingfolket, at man lægger de tungeste ting midt i vognen lige over akslen. Netop for at undgå slinger.
     
  15. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Korekt i mit tilfælde det tungeste foran , eller på bagsæde, vi er kun to,
    MVH.
     
  16. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Det var nu campingvognens last jeg tænkte på. Og dens aksel.
     
  17. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Der sov jeg vist i timen, men over campingvognens aksel har jeg ingen lastevne tilbage, alt må over i bilen.
    MVH.
     

Del denne side