Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Bagbremse - renovering af caliber

Emne i 'Bremser' startet af superclaus232, 28 April 2014.

  1. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Min kære MB skal snart synes (eller skrottes) - og da det er 4 år jeg siden har rodet med bremserne syntes jeg det var smart at gå den igennem inden syn.

    4 år er åbenbart ingen tid for et sæt forbremser, de kørte bare som de skal. Bagbremserne skulle nok være renset og smurt lidt før. Specielt højre side var rustet godt fast.

    Anyway - nu er bremserne renset, smurt og gjort gangbart efter alle kunstens regler + lidt ekstra smørrelse. Desværre hænger højre bagbremse en lille smule, så kaliberen er skade. Jeg har bestilt et renoveringskit til bagkaliberen, bestående af 2 nye stempler, 2*2 nye pakninger + lidt o-ringe og ny udluftsdyse.

    Bagkaliberen er jo sammensat af 2 dele med et stempel i hver. Mit spørgsmål er om det er smart/nødvendigt at adskille kaliberen i de 2 dele, eller om jeg kan nøjes med at tage stemplerne ud og fixe det uden at adskille kaliberen. Jeg er mest bekymret for at boltene der holder de 2 kaliberdele sammen er rustet godt og grundigt fast og at jeg derfor ødelægger mere end jeg gavner ved at forsøge at adskille dem. Omvendt er jeg sikker på at det er lettere at rense kaliberen og montere de nye stempler hvis kaliberen er adskilt.

    Erfaringen og gode råd modtages meget gerne.

    Mvh.
    Claus
     
  2. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Jeg tror ikke det giver nogen mening at forsøge at adskille selve kaliber huset, det er jo dybest set bare et kammer med væske men skal naturligvis være rent omkring stempler og specielt o-ringe.

    Men, ville det ikke være lettere at købe renoverede kalibrere?

    Bar et lille indspark herfra.

    PS. Pas på når du løsner udluftningsskruen, de har det med at sidde meget fast.

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  3. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Nogle gange skal kaliberen bare renses og så skal der nyt monterings sæt i, stænger og klips har det med at sætte sig skævt, og så kan kloden ikke køre!

    Husk at rense snavs og rusten af, smør med kobberfedt, så klodsen kan glide frit

    Prøv om du kan motionere den igang, ellers har jeg 2 stk sprit nye kaliber liggende hvis du ender der, men der findes gode chancer for at vække kaliberen til live igen!
     
  4. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej igen - og tak for svar.

    Jo, det ville være lettere at købe nye kalibre, men de koster ca. 500kr/stk. + returfragt for den gamle kaliber, så et renoveringskit til 149kr incl. fragt var at foretrække i første omgang.

    - og tro mig, særligt det ene stempel sidder meget fast i højre kaliber. Har "motioneret" stemplet over 10 gange og det har også hjulpet, bare ikke godt nok. Klodser og glidepinde og fjederstykke er renset og smurt - de kører udemærket.


    Jeg forsøger at renovere kalibren i aften uden at adskille den. Hvis det mislykkedes er jeg meget interesseret i at købe dem du har liggende "Bilglad".


    Mvh.
    Claus
     
  5. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Så har jeg været igang med at renovere kaliber.

    Både bremseslange og udluftningsskrue var rustet godt fast så det har fået godt med rustløsner siden i går.

    Bremseslangen fik jeg løsnet uden de helt store problemer, men udluftningsskruen knækkede ved den mindste berøring med en topnøgle og forsøg på at få den banket løs og skruet ud er ikke lykkedes - så nu ender jeg med at købe nye kalibre i stedet.

    Pyt - bare det kommer til at virke i sidste ende.....


    Mvh.
    Claus
     
  6. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Så længe bilen ikke bliver skrottet. Alle de mini biler er jo ved at tage over! :D
     
  7. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Tror og håber på at den går igennem syn, men jeg har ikke helt styr på undervognen og lige nu har jeg endda dårligt styr på bremserne - så jeg ved ikke noget med sikkerhed før stemplet med godkendt er sat på papiret.

    Anyway - jeg er faktisk ret meget i tvivl om hvad min næste bil bliver - dog har jeg ikke kig på en Aygo eller lign. Vil helst ha' en 6 cylinderet benzindyr der ikke går under 10 km/l og ikke koster over 5500kr/år i afgift. Har været ude og prøve et par BMW'er (ved godt at det er et fy-ord herinde), men de kørte og lyder ret godt. Problemet med MB benziner er at finde en der går over 10 km/l syntes jeg. Oprindeligt ville jeg bare skifte til en nyere udgave af min E300 - nemlig en W211 E320, men mit kørselsbehov er kun ca. 6000km/år og så er pris + vægtafgift lige i overkanten for en offentligt ansat som mig.....
     
  8. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Kan se du er fra Odense, hvis og når den skal køres til syn, så prøv syns hallen nede ved havnen. Er du heldig er det ham syns manden der selv har en mercedes. Han er ret glad for mercedes biler med række 6+ størrelsen. ;)

    Ved ikke om du har adgang til lift osv, men ellers er der også et rigtigt godt gør-det-selv værksted med god hjælp. Skal selv der ud om ikk så længe og skifte en del ting.

    Men BMW er også en fin dyt, er ikke selv stor fan af dem, på nær E30 og de store luksus bmw'eren i ca vores årgang (+ - et par år) - Men vil sq hellere have min dyre(Vægtafgift + benz) familie container - Køre dog heller ikke særligt meget om året - Desværre :D

    Men det er jo altid et kompromis at vælge bil. Selvom der er en del ting der skal laves på min bil, mest fordi jeg ikke vil skrotten selvom det var meningen det bare skulle være en 2års bil.. Er sgu blevet for glad for den. :D
     
  9. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Tak for tippet - så kan man også køre MB'en direkte i havnen hvis den ikke klarer sig igennem syn :unlove:

    Ja - man bliver hurtigt glad for sin stjernebil. Jeg vil godt garantere at jeg kommer til at savne den når den skal sendes til de evige skrotmarker.
    Den dag kørselsbehovet kommer over 10kkm/år bliver det 100% sikkert en MB W211 eller nyere og jeg vil heller ikke helt afvise at det bliver det alligevel.

    Har prøvet både BMW, Audi og VW. Syntes Audi og særligt VW er noget plastic-agtig i indretningen og motorene yder mere på papiret end virkeligheden. BMW mangler måske lidt sjæl, men en E46 ligger nu meeeget godt i svinget selv med pæn hastighed og man kan tydligt se at det er tysk ingeniørkunst. Når man så går op i en 323i-328i, så er der også et pænt bundtræk.

    Har også kigget på en Honda CR-V og en MB Vito, men så får jeg kun 4 ben at gå på mod 6......
     
  10. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    E46 skal vist kigges lidt godt igennem. Nu kan jeg ikke huske præcis hvad det var en af mine venner som er BMW "mand" nævnte, men der er noget som skal omsvejses og en oftest-set fejl på disse. Det var et eller andet ude foran. Mere kan jeg ikke huske(Men kan da undersøges) :D Men ellers flot bil :)

    Hondaen kan jeg ikke sige noget om, men vito'en har jeg hørt at kunne døje med problemer med toppakningen. Men om de stadig gør det, eller hvilke årgange der helt præcist havde det problem. Det kan jeg ikke huske. Men 4 ben vejer mindre end 6 ben ;) Og kræver som regl mindre mad :p
     

Del denne side