Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

bøsninger på bagtøjet

Emne i 'Bagtøj' startet af bjarne124, 26 Juni 2010.

  1. bjarne124

    bjarne124 Member

    Joined:
    1 April 2009
    Indlæg:
    134
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 E250
    Km:
    251
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Opel Astra 1.6 Aut.
    Bil nr. 2 Km:
    134000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    hej folkens, :) så fik jeg skiftet trækaksel på stjernevognen 8) , så nu kører den igen. Men da jeg var ved at løsne bolterne på akslen, så jeg at bagtøjet bevægede sig op og ned :shock: lige som jeg lå kræfter i til.I den ene bøsning er gummiet helt væk foroven, og den anden er meget revnet, så dem tror jeg at jeg vil skifte :wink: . men er det en stor operation eller hvad? har i prøvet at skiftet disse 2 bøsninger? mvh Bjarne
     
  2. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Der er fire store bæsninger og du skal skifte dem alle fire når du er i gang.
    Operationen er ret simpel, men når du kommer til det punkt hvor du skal have de nye bøsninger i, så får du brug for specialværktøj til at presse dem i med.
    Du kan muligvis improvisere en dims af en lang bolt, nogle store (STORE!) toppe og lidt fladstål.
    Alternativt kan du muligvis låne noget hos din lokale mekaniker eller her på forumet, og endelig mener jeg at Gørløse har et sæt der ikke koster en krig (ring evt. til dem hvis du ikke finder det på deres web site; det er ikke alt der er på!).

    Bortset fra det, så er det sådan set simpelt nok; du skal have bilen op på bukke bagtil og du skal bruge en donkraft og helst en hjælper til at få bagtøjet ned og senere op igen.
    Du skal være meget forsigtig når du sætter de ny bolte i; du kan forholdsvis nemt beskadige gevindet oppe i karossen, og det tror jeg ikke er sjovt...

    Jeg har selv lige skiftet de fire bøsninger og selv om det givetvis KAN lade sig gøre at hamre dem i med en moderat stor hammer, så ville jeg ikke gå i gang med reaparatiopnen igen uden at have skaffet specialværktøjet først!
     
  3. bjarne124

    bjarne124 Member

    Joined:
    1 April 2009
    Indlæg:
    134
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 E250
    Km:
    251
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Opel Astra 1.6 Aut.
    Bil nr. 2 Km:
    134000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    tak for det gode svar 8) . ja jeg skal da vist lige ha fat i gørløse :-? , så jeg kan få det special værktøj og nye bøsninger. Men jeg troede kun at der var 3 bøsninger ved bagtøjet :-? , de 2 bag og en stor foran på bagtøjet? Det er bare fedt :love: at man sådan kan få en masse gode råd ,fra folk der har erfaring omkring disse ting :) mvh. bjarne
     
  4. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Her er et billede
     

    Attached Files:

  5. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Det nemmeste i den operation, er at få de nye i,- man skal bare smøre lidt dækfedt - eller (silikonefedt tror jeg det hedder) ,- så kan man næsten smutte dem i med hænderne og så lige et dask med hammeren. :)
    Personligt synes jeg det mest bøvlede i den operation er at få de gamle pillet ud.
     
  6. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Enten er du en bedre mand end jeg, eller også er det her en af de ting der somme tider er nemme og somme tider umulige! :)
    Jeg brugte halvanden time på IKKE at få dem i (med fedt og med opvaskemiddel og stor hammer og det hele!)...
    Så var det jeg stak halen mellem benene og cyklede ned til den lokale mercedesmekaniker som var venlig nok til at låne mig et sæt værktøj. Uden at grine! :)
    Til gengæld havde jeg så ikke de store problemer med at få de gamle af; det var sådan set bare rå vold og en passende top... ;-)
     
  7. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det er ikke bagbroen han vil skifte bøsninger i ...
    Det er de tre der holder bagtøjsklumpen.

    Vær obs på at få vendt de to bagerste rigtigt.
    Der er forskel på op og ned.
    Kig på de gamle, hvordan de vender.
     
  8. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Idiot... Ikke dig, altså, det er mig der er en idiot! :)
    Jeg trækker alt i mig: De bøsninger kræver næppe noget specialværktøj!
    Somme tider er det en fordel at kunne læse indenad! :lol:
     
  9. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    ja der er forskel på bagbrosbøsninger og bagtøjsbøsninger

    sad lide her og var ved at falde ned at sofan af grin over den forklarning , der mangel sådan set bare de skulle i fryser :lol:
     
  10. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Ja, det er så den tak man får: Latterliggørelse og forfølgelse!
    Bare fordi man er gammel, overvægtig og senil så skal alle de unge fløse STRAKS være på nakken af en! :)
     
  11. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Mobning styrker sammenholdet..........blandt dem der mobber :nakkal:
     
  12. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    [quote="Lasse68
    Mobning styrker sammenholdet..........blandt dem der mobber :nakkal:[/quote]

    Sandt nok.... Og rå vold har aldrig skadet endre end dem det går ud over!!! :)
    Det er en af charmerne ved det her forum at man stoler nok på hinanden til at kunne have et vist frisprog som det hed i gamle dage! ;-)
     

Del denne side