Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Automatgearkasse

Emne i 'Automatgear' startet af Frank, 12 Oktober 2006.

  1. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Jeg har lidt problemer med min aut.gearkasse, den sidder på en E300 D turbo fra ´93.
    Når jeg kører almindeligt skifter den meget hårdt og kontant, det har jeg levet med i lang tid, nu er den så begyndt på, når jeg sætter den i bakgaer er den lang tid om at finde det, som om der ikke er noget tyk på og hvis jeg trykker på speederen tager den fat også hopper den tilbage.

    Har på fornemmelse at det er dyrt :( , er der nogen der har et forslag :p ?
     
  2. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    automatgear

    Hej Frank


    Det lyder da ubehageligt, men grundregel nr. 1 med aut. gearkasser er:

    Er oliestanden korrekt?
    Er der skiftet olie og filter på gearkassen i nyere tid, dvs. inden for de sidste 30.000 km?
    Er kablet der bestemmer gearskiftet justeret korrekt?

    Normalt siges det, at der må gå ca. 2 sek. når man flytter gearvælgeren til "R", inde den begynder at køre, er det længere tid om det, er der nok et eller andet der er slidt. Men hvis der mangler olie, er det svært for den at lave tryk i systemet. Der kan også være noget med noget vacuum styring som jeg dog ikke ved noget om.
     
  3. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej Bjarne

    Ja jeg har tjekket olien :shock: , og jeg skiftede olie og filter for ca 35000 km siden da jeg købte bilen, den lugter heller ikke og ser fin ud.
    Du skriver om kablet der justere skiftet er justeret korrekt... kan du ikke fortælle noget mere om det, så jeg kan undersøge det, hvis det er noget man selv kan gøre :p .
     
  4. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hejsa


    Jeg er ved at prøve at få en MB Mekaniker med ind over.......

    Det med justering af kabel kommer jeg til..... skal lige ha forfattet en god beskrivelse.... :wink:
     
  5. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Hej
    Prøv Sahl Auto (www.sahl-auto.dk) De kunne hjælpe mig da min 124er ikke kunne bakke, den gled.. Rep pris ca 4000 alt inc .. Fik dog en renoveret, monteret af en privat i stedet for til 4500 :wink:
    Snak med Palle han skulle være en heks med mercedes gear ..

    Hilsen Klaus
     
  6. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Prøv Sahl Auto (www.sahl-auto.dk)

    Hej Klaus

    Det var et ellers meget godt forslag, der bare et problem :( , for jeg bor i Kastrup på Amager, så der lidt langt til Jylland.

    Jeg vil dog ringe til Palle og hører ham om han har en diagnose på mit problem :p .
     
  7. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Ja der er jo lidt af en tur, men det kan jo være det er turen værd, da timelønnen tit er billigere i jylland end på sjælland(mindes da min mor måtte slippe 1500 for at få skiftet en tågelygte pære i en mazda i tåstrup), men det kan du jo også høre Palle efter ...

    Hilsen Klaus
     
  8. morten

    morten New Member

    Joined:
    19 Oktober 2006
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Vakuum har MEGET at sige!

    Hej!

    Jeg har selv haft en del problemer med "Hårde" gearskift! Og har derfor forsket en del i 124'erens vakuum system..... det er vakuum der styrer hvor blødt/langsomt bilen skal skifte gear i forhold til hvor langt du trykker speederen ned.... d.v.s. at jo mere du trykker på pedalen jo mindre vakuum får gearkassen og jo hurtigere/hårdere blivder selve skiftet (altså ikke jo højere omdr. :? )
    Det første jeg ville gøre er at tjekke om vakuum systemet er tæt.... vakuum pumpen sidder aller forrest på motoren midt på og der går en gummi-slange op som du kan tage af og prøve at suge i. hvis du kan suge luft igennem den så er dit vakuum system utæt..... og så starter detektiv arbejdet!!! Hvis den er tæt så sæt den på igen og frakobl den anden ende, sæt motoren i tomgang og mærk med en finger om vakuumpumpen rent faktisk laver vakuum. HVIS den gør det så vil jeg anbefale dig at skifte din "Vacuum Control Valve" (Ved ikke lige hvad den hedder på dansk) den sidder på siden af brændstofpumpen og det er den der styrer gearkassen. Det var den ventil der var i stykker på min MB T124.

    Jeg håber ikke at du er blevet mere forvirret! :)

    M.v.h.
    Morten Maltesen
     
  9. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    vacuum

    Hej Morten

    Tak for et kanon svar.

    Og nej, jeg er ikke forvirret, jeg tror godt jeg forstår hvad du skriver,(har kigget i motorrummet før):p
     
  10. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    ville da godt gøre opmærksom på at vis vakuum systemet er utæt kan man ikke stoppe motor da pumpen er styre af vakuum og dermed ikke kan lukke for brændstofen, så det med utæthede finde man let ud af på en dieselmercedes
     
  11. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Vacuum

    Hej Uffe

    Du har ret, der er ikke nogen utæthed og vaccumpumpen fungerer fint, men derfor kunnne der jo godt være en defekt på min Vacuum Control Valve, som jeg så ikke har fået tjekket/skiftet :oops: endnu
     
  12. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    ja det er rigtig frank

    nu er du jo blive 2. års Stjernelærling så må du jo snart kunne det :D

    og du har ny frisk olie på din gearkasse husk der skal skifte 6 liter på den
     
  13. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Re: Vakuum har MEGET at sige!

    Det er nu ikke helt sikkert at den ligefrem er defekt.
    En justering kan ofte gøre underværker, og er tit påkrævet efterhånden som gearkassen bliver slidt (til) :wink:
    Du løsner blot dåsen, og drejer den lidt. Bliver gearskiftet værre, skal den bare drejes den anden vej. Virkningen udebliver ikke, hvis dåsen dur.
     
  14. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Re: Vakuum har MEGET at sige!


    Hej med jer


    Er der ikke en der kan tage et billede af den famøse ventil på en 300D? - jeg kunne nemlig godt tænke mig at justere lidt på den på min bil........
    - men jeg er skutte sikker hvad det er for en helt præcis!!!!
     
  15. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Vacuum Control Valve

    Hej Bjarne

    Her er den så i den røde cirkel(hvis den kan ses)
     

    Attached Files:

    • Valve.JPG
      Valve.JPG
      File size:
      46 KB
      Visninger:
      1,699
  16. peter

    peter New Member

    Joined:
    24 Oktober 2006
    Indlæg:
    48
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej. Har nu haft min 260e i lidt mere end 2 måneder og er meget glad for den. Den er med automat gear.Hvor vælger i at have jeres knap henne(E=økonomi/S standard. Grunden til jeg spørger er at det er jo noget letter at overhæle og få røven med sig ved et kryds, når den står i S.Men har valgt for det meste at lade den være på E, da det jo er mere økonomisk, eller hvad, hvis man styre sig lidt med højre foden er det måske ok at lade den stå på S permanent?? :D Håber i kan hjælpe.
     
  17. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Eog S

    Hej Peter

    Prøv at lig mærke til, når du kører normalt, hvad omdrejninger/km/t den skifter ved når den står i E, og gør det så også når den står i S, der skulle gerne være en forskel. 8)
    Hvis ikke så lav den samme test med speederen trykket i bund (udføres i Tyskland :shock: ) for at se om der er forskel der. :p :p

    Mund ikke S står for sport :D
     
  18. peter

    peter New Member

    Joined:
    24 Oktober 2006
    Indlæg:
    48
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Det står for standard tror jeg nok. Er helt med på at der er forskel hvis man trykker til den(Kickdown). Men hvis man styre sit handicap og holder lidt igen betød det måske ikke det store.Blot nysgerig da det er ret at have overskudet i vise situationer. SKal jo ikke kigge på omdrejning, men på vejen :D .
     
  19. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej peter

    E og S stillinge er som frank skrive

    E = økomi
    S= sport

    i S stillingen skifter den ved højer mdr., ind nomal, men du kan jo selv afprøve dette ,

    jeg ville da anbefalde dig at køre i E til hverdag og spare lidt på brændstofen der, for højer mdr. er = jo støre forbrug
     
  20. Kim

    Kim New Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Rønde
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Frank

    Fik du nogensinde rodet med den Vacum control valve eller
    på anden måde afhjulpet dit problem med hårde gear skift ?

    Har nemlig nogenlunde samme problem på min 300D.

    Den skifter alt for hårdt ved langsom kørsel , men helt fint
    når man accelererer jævnt hurtigt.

    mvh Kim
     

Del denne side