Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

asd lampe

Emne i 'El-system' startet af ck, 14 November 2006.

  1. ck

    ck New Member

    Joined:
    1 November 2006
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    hej jeg vil høre om der er nogen der har erfaring ihvad man kan gøre for at få asd-en til at virke igen,jeg har prøvet at skifte relæ men det virkede ikke
     
  2. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej CK.

    Svært at svare på ud fra dine sparsomme oplysninger. Hvordan har du konstateret det ikke virker :?: Lyser ASD lampen :?: Hvis den lyser kan du udlæse fejl koder som fortæller hvad der er galt. Hvis ASD lampen ikke lyser, så er det om at tjekke pumpe + oliestand.
     
  3. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    ASD

    Hej ck

    Hvad sker der med ASD lampen lyser den eller ?
    Hvis den lyser, så sidder der et stik i motorrumet ved batteriet ( det kan have 8 eller 16 ben)
    På min w124 fra ´93 er der et med 16 ben og jeg skulle så kortslutte ben 1 og 5 i 20 sekunder med tændning på for at nulstille ASD-en.
    Hvis man kortslutter i 1 sekund skulle ASD lampen blinke et antal gange hvor nu fejlen ligger, men det kan jeg vende tilbage med har ikke lige kode listen.
     
  4. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Her er den :D

    Fejlkode / Mulig årsag
    1: No fault in system
    2: ASD control module (N30/2)
    3: Stop Lamp Switch (S9/1)
    4: Left Front Axial Vehicle speed sensor (L6/1)
    5: Right Front Axial Vehicle speed sensor (L6/2)
    6: Rear Axial speed sensor (L6)
    7: No speed signal from Any sensor (L6,L6/1,L6/2), missing ground
    8: ASD valve(Y38) or Stop Lamp Switch (S9/1)
     
  5. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Det var så lige den liste jeg ikke kunne finde :D :D 8) tak
     
  6. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Frank.

    Det var så lidt, Du skylder en kop kaffe lørdag. :D :D :D :D
     
  7. peter

    peter New Member

    Joined:
    24 Oktober 2006
    Indlæg:
    48
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej. Jeg har et mindre problem med min 260E, Købte bilen for ca 2 måneder siden.Den har en lille mis lyd i automat gearkassen.Det er nogle gange ved igangsætning et af de første skift i gear, at det forekommer at der kommer en mærkelig lyd.Kan bedst samligne det med den lyd der kommer fra bremseklodser på en cykel,når klodser næsten lige glider lidt på fælgen.Manden jeg købte bilen af siger at han fik det tjekket hos Mercedes for ca 2 år siden, men de fandt ingen fejl.Det betyder ikke noget for kørslen, men det er lidt iriterende, da der jo må være en lille fejl.Håber i kan hjælpe :D :D
     
  8. ck

    ck New Member

    Joined:
    1 November 2006
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Mange til Henrik & Frank det vil jeg prøve på torsdag når jeg skal op og skrue...vender tilbage....
    M.V.H ck
     
  9. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    ASD

    Hej CK.

    Lyser din ASD lampe ???? Vil også gerne vide om det er mercedes som foreslog at du skiftede relæet som det første forsøg for at finde fejlen ????? Jeg købte selv nyt relæ for 4 år siden, fordi Mercedes fortalte mig at det ikke kunne slettes hvis først der var fejlmelding på relæet. De koder Frank og jeg gav dig er nogen jeg efterfølgende fandt på nogle MB. forummer rundt omkring i udlandet. Hvis det samme er tilfældet for dig, så har Mercedes fundet en smart salgs fidus af deres relæer. Så vidt jeg husker kostede det da omkring 2500,- spin :shock:

    Bare en (grim) tanke. :(
     
  10. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Også lige til Peter. (selvom vi nok burde være i en ny ''tråd'' som ikke hed ASD :D )

    Jeg kan nok ikke løse dit problem, men jeg kan fortælle min historie om samme problem da jeg købte min egen 124 i 2000.

    Først vil jeg lige sige at din beskrivelse af lyden er rigtig god. Har selv siddet her og tænkt på hvordan jeg skulle få ned på skrift hvad den sagde. Sagde den dak dak dak eller sagde den klak klak klak :wink: Den med bremsen på cykelhjulet der lige hopper lidt før den stopper / DET ER LIGE DEN LYD.

    Nå, men her kommer historien altså.

    Jeg havde haft bilen en uges tid da jeg hørte lyden første gang, den kom ved skift fra 2. til 3. gear. Problemet var at når jeg hørte lyden kunne jeg ikke få den til at komme igen.
    Jeg finder hen af vejen ud af, at lyden kun kommer en gang om dagen efter koldstart, når motoren lige har fået den temperatur hvor den godt må få lidt at leve af. Da jeg fandt ud af det kunne jeg få lyden frem hver dag, men kun en gang. Her efter henvender jeg mig til forhandleren jeg har købt vognen af og forklare ham om problemet. Vi bliver enige om at han skal have vognen op en af de efterfølgende dage, så den kan stå natten over og blive kold så lyden kan komme igen. Bilen bliver afleveret, og jeg indfinder mig næste morgen så vi kan høre ''lyden'' sammen. Den kommer lige så fint, men han syntes ikke rigtig han kan høre den :? . Han tilbyder at vi skifter olie og filter på gearkassen for at se om det hjælper. Jeg kører her efter hjem med vognen, spændt på at høre om lyden er forsvundet næste morgen. Det er den ikke, den kommer lige så fint en gang og så ikke mere den dag. Jeg går her efter og grupler lidt over hvad jeg nu skal gøre, efter som forhandleren ikke rigtig kunne høre lyden. Det er lidt svært at få udbedret en lyd han ikke kan høre. SÅ fik jeg ideen. Ned i børnenes paradis Fætter BR, og købe en sing a song båndoptager med mikrofon. Hjem og sætte mikrofonen fast under bilen, ledningen ind under døren og båndoptageren i bilen. Så fik jeg den dejligste ( læs grimmeste) lyd på bånd. :D Lyden var så tydelig på båndet, at forhandleren nu måtte give mig ret i der var noget galt, og vi aftalte jeg skulle til Mercedes med den på hans regning. De havde den først en dag for selv at høre lyden, og de kunne godt høre den, men de vidste ikke hvad det var. Slidtage kunne det ikke være, bilen havde kun kørt 45000 km. De kontaktede en eller anden specialist et eller andet sted i MB koncernen og aftaler at han kommer en dag i næste uge og hører lyden. Konklutionen på det bliver, at det er en vacum dåse på gearkassen som ''snakker'' når den er kold, og det ingen betydning har.
    Her efter får jeg yderligere et års udvidet garanti på gearkassen, hvis der skulle ske noget.

    Så kunne man godt tro at det sluttede her, meeeen nej.

    Et par måneder senere holder jeg for rødt lys, da jeg starter kommer der den mest lede klak klak klak ude fra motorrummet. Den varer kun ca. 5 sekunder, og så er alt som det plejer at være. Da jeg kommer hjem går jeg lidt på opdagelse i motorrummet og finder ud af at kileremmen har delt sig i 2 dele. Den ene halvdel sidder som den skal og kører på alle hjulene, men den anden halvdel har kilet sig fast på kølervinge akslen mellem propellen og motorblokken. Det tog flere timer at få det viklet ud igen. Jeg sætter en ny rem på og det var så det. Nu kommer det sjove :) MIN GEARKASSE LYD ER HELT VÆK. Lige meget hvad jeg gør kan jeg ikke få lyden frem igen :?: Her efter går der 3 års tid hvor ''lyden'' ikke er der på noget tidspunkt, men så pludselig er den der igen. Efter en måneds tid hvor jeg kan få lyden til at komme som før, skifter jeg remmen, og så er lyden pist væk igen :?: :?: :?: Jeg kørte flere kilometer om året de første 3 år jeg havde bilen, end jeg gør nu. Tidsmæssigt er det nu lyden burde komme igen, men kilometer mæssigt mangler jeg et års tid endnu, så jeg venter spændt på om lyden kommer igen.

    Lyde på biler kan være noget mystiskt :roll: noget
     
  11. peter

    peter New Member

    Joined:
    24 Oktober 2006
    Indlæg:
    48
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Tak Henrik, God ide med et våben fra fætter br :lol: .Jeg må nok også bare leve med det, sælger sagde også at han havde fået det tjekket hos Mercedes, og han var meget rar og fair, så det tror jeg på. Tror faktisk hellere ikke mit kommer før efter et stykke tid, måske de 2 biler er i familie. :D
     
  12. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Fedest.

    Er der nogle som har samme koder bare for ASR systemet?
    Og fremgangs måde?
     
  14. tbrix

    tbrix New Member

    Joined:
    21 Januar 2008
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Charlottenlund
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej w124 comrades.

    Jeg har noget knas med asd systemet. Da jeg parkerede i går -> bakker ind -> bremser-> gear i D -> slipper forsigtigt bremsen = bilen giver et lille hop frem og går i stå. Herefter lyser asd lampen. Jeg har gjort som anvist i denne tråd (tak for det) og får en fejlkode 8. Dvs "ASD valve(Y38) or Stop Lamp Switch (S9/1)" . Jeg er 115% "ikke-mekaniker", men jeg vil gerne lære noget og på længere sigt kunne klare det meste selv. Så mit spørgsmål er: hvad gør jeg herfra? Jeg gætter selv på at det er Stop lampe knappen den er gal med - udfra oplevelsen med bremsen - men hvad er det, hvad skal jeg have fat i af reservedel og er det noget jeg kan gøre selv? ( og hvad henviser koderne til - S9/1, Y38 )

    Tak for et godt forum.

    /T
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej tbrix

    jeg har brugt meget tid på dette diagnose system og har nu endeligt fået bygget mig en diagnose tester som virker 115%

    De 2 koder henviser til den ventil som bliver aktiveret når ASD systemet skal træde i funktion.
    Dette synes jeg ikke hænger sammen med at du er i gang med at parkere, da jeg mener at hjulspin høre til accelerationerJeg tror derimod mere som du selv er inde på at det er din stop lampe kontakt.
    Denne kontakt finder du nede oppe over bremse pedalen.
    Du skal have det nederste plastik dækken af for at se den.

    Det der som jeg tror der sker er at din bremse lys kontakt måske er ved at være slidt.
    så vil systemet ikke kunne forstå at bilen bremser samtidig med at bremselys kontakten ikek aktiveres pga. slid eller en løs forbindelse.
    Og når dette sker nok gange vil det resultere i at fejlen udløser en fejl i diagnose systemet med ASD lampen tændt til følge.

    Prøv engang at bakke op til en væg i mørke eller få en til at stå og kikke på dine baglygter, mens du træder bremse pedalen ned.
    Hvis dit bremselys flimre eller svigter nogle gange så har du fundet fejlen.

    Men det kan være noget drilsk noget da en midlertidig fejl/løs forbindelse jo er svær at finde.
    Du kan håbe på fejlen er permanent så du ikke er i tvivl, ved at dit bremselys slet ikke tænder.

    Det skal siges at det seævfølgelig lige så godt kan være ledningen fra bremse lys kontakten og ud til din styre boks som er dårlig.
    Men det tvivler jeg nu på.

    Hvis det skulle være din ASD ventil den er gal med, mener jeg den sidder på bagtøjet (er ikke sikker)
    Men denne kan du så prøve at lokalisere og måle på stikket der går ud til bagtøjet.
    Her skal du så kunne måle en spænding når systemet bliver aktiveret, dette vil du dog nok neppe da systemet jeg er koblet fra så længe der er en fejl.

    Det finder du faktisk nemmest under dit venstre bagsæde.
    her er sådan en plastik fætter med nogle stik i, som sidder tæt op af midterkonsolen til bagsædet. (ikke at forvæksle med den store skum klods som er centrallåsen/luftpumpen til centrallåsen.

    Har du prøvet at slette fejlen og se om den kommer igen med det samme?
    Men hvis ikke en ny bremselys kontakt er så dyr, ville jeg prøve at skifte denne først.

    Mvh.
    BRABUS
     
  16. tbrix

    tbrix New Member

    Joined:
    21 Januar 2008
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Charlottenlund
    Ratings:
    +0 / 0
    Ja efter at jeg havde fået fejlkoden, kortsluttede jeg kontakt 1 og 5 i 12-14 sekunder. Herefter slukkede lampen og den er ikke kommet igen. Ikke endnu i hvert fald...

    Men jeg bestiller en ny stop lampe kontakt og prøver at skifte i weekenden.

    Tak for tiden du har brugt på det detaljerede svar Brabus. Jeg updater tråden når jeg har skiftet den eller jeg har giver op :)
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ok.

    Men virker dit ASD system så nu eller hvad, siden du siger lampen er slukket igen.
    Fordi så tyder noget nemlig på at din fejl ikke er konstant jo, men netop en dårlig forbindelse.

    Jeg har fkatisk gjort det samme med mit ASR system, men her slukker lampen ikke i instrument panelet og ASR virker stadig ikke.
    Så min fejl er lidt underlig i og med at jeg har nulstillet alle koder men stadig har lampen tændt i instrument panelet.
    Og der er ikek efterfølgende kommet nogen koder.

    Men det skal lige siges jeg ikke har kørt meget efter fejl udlæsningen og slet ningen af disse.
    Så med tiden kommer fejl koderne jo igen.

    Mvh.
    BRABUS
     
  18. tbrix

    tbrix New Member

    Joined:
    21 Januar 2008
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Charlottenlund
    Ratings:
    +0 / 0
    ja systemet virker nu, testede her til morgen. Og det kan vel godt betyde at det er en slidt/ustabil stop lampe kontakt. Kontakten koster kun 110 kr, så jeg har hentet en ny.
     
  19. tbrix

    tbrix New Member

    Joined:
    21 Januar 2008
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Charlottenlund
    Ratings:
    +0 / 0
    Kontakten er skiftet og systemet virker stadig :). - tak for kommentarer.
    /T
     
  20. Hr. Falkenberg

    Hr. Falkenberg New Member

    Joined:
    15 Januar 2008
    Indlæg:
    64
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Århus C
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    320CE
    Km:
    250000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    300E
    Bil nr. 2 Km:
    350000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Hej alle..

    Jeg må nok ha' lov at sige det er et solidt forun, det her :eek:)

    Har selv lidt problemer med at ASD lampen lyser konstant og har erfaret, nu det har været glat, at trekant-lampen i speedometeret ikke lyser når den trækker hjulspind, plus at der er periodiske indfald på tempomaten (den virker oftere ikke, end den virker)

    Har efter en hel eftermiddags/aftens gennemlæsnig af diverse tråde, kommet frem til at begge problemer, måske kunne tænkes at sanles i én lillebitte kontakt der sidder lige over bremsen.. !?

    Well det må morgendagens "stå med røven i vejret" vise om det er tilfældet og hvis det er, er jeg en lykkelig mand!! :eek:)

    Vender tilbage med en rapport når jeg har kikket på sagerne i morgen..

    Venlig hilsen peter
     

Del denne side