Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Aircon. Tænd/sluk periodisk. Hvordan opfører jeres sig?

Emne i 'El-system' startet af Himself_80, 21 Juni 2007.

  1. Himself_80

    Himself_80 Member

    Joined:
    10 Januar 2007
    Indlæg:
    47
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Nykøbing Falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    320000
    Årgang:
    1990
    Hej,

    Jeg syntes efterhånden mit klimaanlæg (aircon), den med 3 knapper i midten af de to hjul, på en 10/1991 300D, virkede lidt trægt. Så sidste uge kørte jeg til Ejnar Hessel i Holstebro, som skiftede kondensator (køleren), tætnede en slange og fyldte nyt erstatning på for den hedengangne R12. En operation til 10.400 kr. Fuldstændigt vildt og tosset :shock:

    Nu kan det køle igen, så jeg nærmest får forfrysninger, men om det kører rigtigt er jeg i tvivl om? Derfor søger jeg erfaringer fra andre medlemmer med aircon/klima. - HELP PLEASE! :lol:

    Det jeg oplever er, at bilen periodisk tænder/slukker aircon med få minutters mellemrum, og det mærkes i bilen som et lille ryk. Den køler hele tiden fint, og det er ikke køle evnen der tænder/slukker, men det er nok noget med at den tænder/slukker for at bevare køle evnen.

    Forskelligt af tidspunkt på dagen er det også. Kører jeg om morgenen eller aftenen så kører det fint, og jeg kan regulere varme/kulde udemærket med hjulene i kabinen. Fuldstændigt som var det slukket. Jeg kan heller ikke mærke på bilen af det er igang, og alt er bare perfekt.

    Men når det er varmt, så kommer periodiske problemer. Periodisk oplever jeg, at det nærmest er meget vanskeligt at regulere varme/kulde, uden hele tiden at skrue i det. Altså det køler helt vildt, og det er lidt som om at temperatur hjulene ikke rigtig reagerer medmindre den skrues næsten om på fuld varme. (Jeg mener at have fundet ud af det er når det er varmt, +20 grader, på udetemperaturmåleren i bilen.)

    Samtidig med dette, så sker følgende :
    --> siger bilen lige et lille "klik"
    --> 5 sekunder efter så kan jeg fra midterkonsollen høre hvislen (zzzhhhh).
    --> samtidigt giver det et lille ryk i bilen, som om at motoren belastes yderligere, og af og til kan jeg høre/se at blæseren går igang.
    --> 20 sekunder efter giver det et lille "klik"
    --> hvislelyden holder op
    --> samtidig giver det et lille ryk i bilen, som om at motoren "af"-belastes igen.
    --> 3-5 min efter gentager det hele sig.

    Jeg syntes, at dette er noget mærkeligt. Har i prøvet lignende?

    Det jeg ikke forstår er, hvorfor det hele tiden står og nærmest tænder og slukker når det er varmt. Igår og her til morgen var der ingen ting, men senere idag kommer det igen. Jeg skal på Mercedes idag og snakke med dem, men det ville være rart at kunne sige til dem "det har jeg hørt kan være".

    Sådan en type fejl som denne hader jeg at forklare til mekanikeren/værkføren for det er jo ikke noget man bare lige kan genskabe hele tiden.[hr]
     
  2. sejleren

    sejleren New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Hejsa...

    Hvad det er ved jeg ikke, men jeg havde det selv engang i en chevrolet astro van som jeg havde og det på NØJAGTIG sammen måde. Jeg fik forklaret at det var helt normalt, med den gamle type aircon og tog det egentlig som sande ord. Jeg har nu også aircon i mercedsen og den gør det ikke, og kan slet ikke mærke forskel på om den køre eller ej, men det er også eftermonteret i 2002.

    Der er med garanti nogen der ved bedre end mig, og glæder mig til at læse svaret.
     
  3. peberholmen

    peberholmen New Member

    Joined:
    17 April 2007
    Indlæg:
    40
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Uha nu er klokken mange, men jeg kan ikke lade være med at skrive lidt fordi du beskriver alting meget fint, så man snildt kan følge med i hvad dit anlæg gør. Dog tør jeg ikke byde på en fuldstændig diagnose, men her kan andre sikkert hjælpe.

    Når nu det bliver varmt udenfor vil der også gradvist blive varmere inde i bilen, og på et tidspunkt finder termostaten (som har forbindelse til temperaturindstillingshjulene) ud af at der er for varmt i bilen og "beslutter " sig for at gøre noget ved det. Det der så sker, når du hører det lille klik er, at en ventil åbner og leder kølemiddel ind i fordamperen, hvorved den hvislende lyd fremkommer. På et eller andet tidspunkt vil der være så meget kølemiddel i den nu temmelig kolde fordamper, at der næsten ikke er plads til mere og trykket inde i fordamperen vil være steget en hel del. Dette registreres af en pressostat, der (vistnok elektrisk via en ledning) aktiverer en kobling ved kompressorens remhjul, således at stemplerne i kompressoren nu drives rundt af bilens motor v.h.a. den store sorte gummirem der også trækker vandpumpen og forskelligt andet isenkram. Når kompressoren kobles til får motoren lige pludselig noget mere at bestille, fordi den stal trække en halvstor klump jern med stempler + kølemiddel der skal "suges" ud af fordamperen (lavtrykssiden) og presses videre over i kondensatoren (højtrykssiden) hvor kølemidlet atter fortættes til væske når det afkøles. Når det varme kølemiddel fra kompressoren (stadig på dampform) "rammer" kondensatoren (som sidder helt foran i bilen lige bag ved kølegitteret) starter den elektriske blæser, hvilket tydeligt kan ses og høres, hvis man står ved siden af bilen med åben motorhjælm og AC igang.
    Uden at have den mindste praktiske erfaring med auto AC, vil jeg umiddelbart tro, at du eventuelt kan have et problem med tempereturføleren som sammen med din indstilling på hjulet styrer hvornår der gives signal til fordamperen om at lede kølemiddel ind i fordamperen. Men hvis du på den anden side har givet over 10.000 kr. til en ekspert for at servicere anlægget, mon så ikke han har checket at det hele virker som det skal? Det virker umiddelbart somom at du mere har en slags on/off regulering af temperaturen mere end en mere kontinuerlig regulering af kølemiddelfordampningen, men jeg ved faktisk ikke om der er tale om en simpen on/off regulering som i et køleskab.
    Man kunne måske også forestille sig at kondensatoren (som nærmest ligner en køler) er beskidt udenpå, således at det varme kølemiddel fra kompressoren ikke afkøles hurtigt nok. Derved vil der allerede efter et par minutters drift ikke være tilstrækkeligt kølemiddel på væskeform oppe ved fordamperen, og så vil anlægget af sig selv slå fra, indtil der atter er væskeformigt kølemiddel i kondensatoren. - Ja mulighederne er mange! Håber at ovenstående har givet dig inspiration til selv at forske lidt i sagerne ;-)
     
  4. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej :D

    Jeg har også været ude for den zzzhhhh :( lyd, jeg tog til MB i Herlev, hvor deres AC mekker kunne fortælle der manglede væske på :roll: .....der var ellers lige fyldt på....men det kunne godt passe, for efter et par dag virkede klimaet ikke mere pga. det var løbet tørt, så skiftede jeg fordamperen + nyt R 134, men den sagde stadig zzzzhhhhh :( , men var blevet tæt.
    Efter et stykke tid satte kompressoren sig fast, så der skulle ny på, :( efter der kom ny kompressor på har jeg ikke haft de zzzhhhh lyde. 8)

    Så måske kan det være for lidt R 134 eller defekt kompressor. :wink:
     
  5. ThomasFod

    ThomasFod Member

    Joined:
    18 August 2007
    Indlæg:
    59
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Københavnsområdet, mob. 2616 2756
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E350
    Km:
    190000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2:
    280S
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    EFtermontering af aircon

    Hej,

    Sejleren - du siger at du fik eftermonteret aircon i 2002. Hvad kostede det? - og virker det fint?
     
  6. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Aircon kan eftermonteres i Hamborg for ca 1500€. Har fået lavet en del af dem og det virker bare perfekt. De monterer de originale knapper, og kun en ekspert kan se at det ikke er originalt.
     

Del denne side