Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Aircon og fyr

Emne i 'Klima, aircondition og køl/varme' startet af NielsEM, 18 Juli 2011.

  1. NielsEM

    NielsEM New Member

    Joined:
    5 April 2010
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    310000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Triumph Spifire MKIV
    Bil nr. 2 Km:
    88000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    Sidste sommer fik jeg aircon'en til at virke (så den også kølede) hos Nissens i Farum, og oliefyret virkede det meste af vinteren - men ak, en dag virkede ingen af dem - og det gør de så stadig ikke.

    Er der nogen sammenhæng mellem de to ting? Nogen bud på en kur?

    Mvh
    NielsEM
     
  2. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Sammenhæng mellem de 2 er der næppe!!
    Nu er virker ikke et stort begreb..
    Er oliefyret originalt med ur siddende over din gearstang/vælger?Fyret har sin egen sikringsholder bagerst i din relækasse,den som er efter sikringerne,er der tal i lcd displayet for fyret??
    Ang din aircon som heller ikke dur,må du begrunde det lidt nærmere,køler det ikke?,kører kabineblæseren ikke?,det eneste fyret gør er via et relæ at starte din blæser,når kølevandet har en hvis temperatur og åbne dine duoventiler
     
  3. NielsEM

    NielsEM New Member

    Joined:
    5 April 2010
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    310000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Triumph Spifire MKIV
    Bil nr. 2 Km:
    88000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    Tak for svar!

    Der er ikke tal i lcd-displayet, så jeg tjekker lige mht til relækassen.

    Det der er galt med airconen er at den ikke køler.
     
  4. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Så er det din sikring,der er en holder med 2 sikringer til fyret en rød og en hvid..Husk den kan sidde andre steder ien stc iøvrigt..Det kan selvfølgelig også være dit ur som er dødt
    Ang din aircon så forsvinder kølemidlet stille og roligt(skal genfyldes)det forsvinder hurtigere hvis man sjældent bruger det..
     
  5. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Sikringer fyr
     

    Attached Files:

  6. NielsEM

    NielsEM New Member

    Joined:
    5 April 2010
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    310000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Triumph Spifire MKIV
    Bil nr. 2 Km:
    88000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    Alle tiders...

    8 amp sikringen var drattet ud af klemmen, og nu virker uret :)

    Jeg prøvede at starte fyret, men det lykkedes ikke. Kan det være fordi det ikke kan/skal starte, når temperaturerne er sommerlige, eller kan der være andre årsager, skal jeg fx. stille på varmekontrollerne på instrumentpanelet inden oliefyret slår til (er prøvet,havde nu ikke nogen effekt)? Eller er der flere sikringer/relæer, der skal tjekkes?

    Beklager de mange spørgsmål - jeg har virkelig ikke meget forstand på den slags (men har alligevel anskaffet to gamle biler... :oops: )
     
  7. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Der sidder 2 sikringer husk det!!De kan være svære at se om de er defekte.
    Dit fyr starter ikke?Starter sugeren i fyret,den burde du kunne høre ellers må du have plastichuset af toppen som gemmer ledninger og se om der er ir..
    Mange spm er jo = FORUM 8)
     
  8. NielsEM

    NielsEM New Member

    Joined:
    5 April 2010
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    310000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Triumph Spifire MKIV
    Bil nr. 2 Km:
    88000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    Der er pænt stille i motorrummet når jeg trykker på oliefyrsstarterknappen... Hvor sidder den der suger?

    Vedr. aircon: Er med på det med kølemidlet, så jeg smutter forbi en, der kan tanke det op igen.
     
  9. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Når man aktivere knappen på uret plejer der efter nogle sekunder hvor fyret forvarmer at komme et klik,så starter indsugningsmotoren som sidder oven på fyret med at tilføre luft hvorefter forbrændingen starter .
    Under din måtte i pas siden der hvor man sættet fødder sidder der en stor sort plast kasse den huser fyrets relæer og andet ,prøv at afmontere den,der sidder tre relæer til fyret,jeg menr din styreboks sidder under bagsædet der står webasto på den,du kan starter med at pille alle stik fra hinanden om moionere dem lidt,det er nok der dit problem er..
     

Del denne side