Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Aircon/klimaanlæg der ikke rigtigt virker 230 TE 1988

Emne i 'Aircondition / Klimaanlæg' startet af icepirat, 2 Juni 2013.

  1. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej til alle jer kloge mennesker her i Mercedes forum,

    Jeg har haft fornøjelsen af jeres viden flere gange og nu har jeg brug for lidt assistance igen - 2 spørgsmål:

    Spørgsmål 1:
    Jeg købte min MB 230 TE 1988 med 303.000 km på bagen for ca. 1½ år siden, på det tidspunkt var der vrøvle med blæseren der kun gav en lille smule luft, dog nok til at jeg i vinterperioden lige kunne holde ruderne dugfri på de værste dage, efter jeg fik skiftet blæser kontakten i efteråret så skete der noget og jeg fik masser af luft.

    Desværre er der nu igen problemer, jeg har fuldt knald på blæseren i højeste trin men syntes at hastigheden i trin 3 lader noget tilbage at ønske.
    Jeg har så et par gange her på det sidste oplevet at blæseren pludselig øger omdrejninger når den står på trin 3, hvilket siger mig at blæseren ikke kører optimalt.

    Jeg kan høre at blæsere i perioder "piber" og jeg formoder at blæseren måske kunne trænge til en udskiftning, eller måske "bare nogle nye kul :?:

    Så mit spørgsmål er nu, skal jeg satse på en ny/brugt blæser fra Gørløse eller skal jeg kaste mig ud i det og selv forsøge at renovere den :!: :?:

    PS. Er det besværligt, der var en der fortalte at blæseren skulle ud inde fra kabinen :cry: Håber ikke det er rigtigt.

    Spørgsmål 2:

    Da jeg købte bilen var det vinter (januar) og derfor var der ikke meget behov for Aircon/klimaanlæg :) nu har jeg så oplevet de foreløbige få varme sommerdage vi har haft at det ville være skønt om skidtet virkede, jeg fornemmer imidlertid at der kommer noget kølig luft ud af ventilerne men ikke hvad jeg ville forvente, det hjælper med fuld blæser men det er lidt støjende.

    Da jeg af gode grunde ikke ved hvad den tidligere ejer har foretaget sig i forbindelse med eftersyn og i særdeleshed omkring Aircon anlægget så er mit spørgsmål:

    Kunne man forestille sig at f.eks. tørfilteret skal skiftes (eller hvad man nu gør med det) og eller at systemet skal efterfyldes eller en kombination af begge.
    Jeg har ladet mig fortælle at anlægget er eftermonteret men uden jeg skal kloge mig på det virker det ret usandsynligt - men hvad ved jeg.

    Kan problemet skyldes andre årsager, her tænker jeg på den blæser der angiveligt skulle sidde oppe under instrumentbordet og den føler der sidder oppe ved lofts lyset.

    Håber der er en, gerne flere der gider besvare mine spørgsmål.

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  2. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Øv med defekt klima....

    Har selv gang i mit eget og der er mange muligheder.'
    Først og fremmest skal du få lokaliseret din kompressor ude i motorrummet og se om den" kobler ind"
    Der sidder en elektromagnetisk kobling foran på den, og den skal gerne dreje med rundt når du beder om alt det kulde du kan.
    Dvs se om den drejer med ----ikke drejer med -----når du beder om henholdsvis varme (altså ikke brug for køling) og køling.
    Du skal huske at dine knapper ikke må stå på "EC" som står for economi dvs. spar benzin og kør uden aircon.
    Hvis din kobling på kompressor ikke køre med under nogen forhold er der stor sandsynlighed for at den har tabt trykket.
    Og så starter festen. :cry:
    Her forudsætter jeg at din kompressor virker, men det kan du prøve ,ved at finde "min.- tryk pressostaten" og tage ledningerne af og sætte dem sammen.
    Denne pressosatat sørger for at anlægget ikke køre hvis der ikke er tryk på ( DET ØDELÆGGER KOMPRESSOREN) men en kortslutning imens du iagttager kompressorens magnetkobling er ok for test !.
    HVis kompressoren køre er denne ok ( men ikke dermed sagt tæt! )

    Min tryk pressostaten sidder nede i hjørnet bag venstre forlygte og har to spadesko siddende lodret op ved filteret som er en beholder på ca 60 gange 100mm med rør og slanger

    Det typiske sted for utætheder er din Condenser som sidder foran den rigtige køler.
    Den er meget udsat og bliver nemt tæret .
    Dernæst er der jo selvfølgelig alle dine slanger-rør-og forbindelser filtre mv. som alle kan have utætheder.
    Det er svært at se med det blotte øje medmindre der har været sporvæske på anlægget og du har et sæt briller og lampe til fejlsøgning.
    Ovenstående forudsætter at det er et originalt anlæg du har på bilen.....hvis det er eftermonteret og dermed ikke originalt ved jeg ikke hvor de forskellige dele er placeret og jeg har også hørt det kan være svært at få reservedele til de eftermonterede anlæg.
    Og sidst men ikke mindst....DET ER HERREDYRT at reparerer på uanset hvem der har monteret det.!
    En kølemiddel opfyldning med sporvæske kan godt løbe op i små 1000kr og det mister du jo hver gang den har tabt trykket pga. af en måske sivende utæthed som også koster at udbedre.
    Og så er der jo lige det der med R12 kølemiddel som er ulovligt og ikke kan genfyldes med R134a uden det koster en konvertering.
    Men måske du har fundet en seddel påklistret i motorrummet som angiver at det er R134a.....så er du da lidt længere.
    Fra 1992 og frem ca. er den sandsynligvis fabriksmonteret med et R134a anlæg.

    Og jo....det kan faktisk meget nemt være tilfældet at anlægget er eftermonteret....det gjorde man meget engang.

    Det med din blæser er sikkert tørre lejer....meget set og ikke ualmindeligt.
    Det kan godt lade sig gøre med lidt fingersnilde selv at smøre blæserens lejer.......men vi ved jo ikke rigtigt endnu om du har et originalt eller eftermonteret klima så ind til videre vil jeg undlade at kommentere på det med blæseren.

    God fornøjelse med fejlsøgningen.
     
    • Like Like x 1
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    For det første har han ikke en EC knap da det først kom med 90'erne modellerne.
    Så han har et iskrystal som skal være trykket ind da det heller ikke er touch knapper men alm. Tryk knapper der soder på en 80'erne model 8)

    Dernæst, så kan du som regel se om det er org. Hvis du tjekker dit diagnose stik oppe ved batteriet.
    Hvis du har en ledningen og fatning i ben nummer 7 så er det originalt og så kan du faktisk blot udlæse fejlkoder på det.

    Hvis dit trin 3 sommetider holder på med at virke så den faktisk blot køre på trin 2, så mener jeg det er blæser modstanden der er defekt. Den sider ude oppe over bremse forstærkeren.
    Den er ikke så dyr og kan nogenlunde nemt skiftes som en start.
    Din blæser kan ikke have indflydelse på om dit trin 3 virker osv. Det er udelukkende styringen og dermed den variable spænding den får tilført der er problemet og det kan så skyldes din blæser modstand eller reguleringens panelet.

    Men ja aircondition er dyrt at fejlfinde på, så man gør klogt i at tjekke så meget op på de forskellige dele som muligt inden man køre den til opfyldning osv.
     
  4. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Kender ikke aircon på de "gamle" modeller godt nok så der var jeg for hurtig! 8)
    Det vil sige at iskrystallet skal være trykket ind for at kompressor køre med ?
    Mere så jeg også er med fremover.... :oops:
    Og ja...selvfølgelig kan man se om det er fabriksmonteret ved diagnosestikket men måske det var endnu nemmere at udlæse SA coderne på bilen ud fra stelnr......
    Blot synes jeg at der er lidt bøvl med at få de rigtige koder hvis man slår op på EPC.... min egen er i så fald ikke udstyret med klimaautomatik iflg. EPC og det synes jeg er lidt "Spooky" fordi det er SÅ specielt at det umuligt kan være eftermonteret.....

    Det med blæsermotoren var kun fordi jeg bemærkede at "icepirat" sagde den hylede sommetider og også ændrede hastighed af sig selv....men klart det kan jo også være en elfejl selv om den næppe hyler....

    Æheeeøhee min er en 91 og det er trykknapper....men bemærk "Klimaautomatik"..... :?:
     
  5. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Stor tak til hiburebe og Brabus for berigende svar.

    hiburebe
    Ja, defekt klimaanlæg lige nu er ikke sagen

    Jeg har tjekket kompressoren og den kører når jeg trykker knappen med ”iskrystallet” ind.

    Jeg har ikke en knap med ”EC”, kun iskrystal, recirkulation og en dug knap, jeg kører normalt kun i economi (knappen der sidder ved siden af gearvælgeren) men jeg har måske misforstået noget.

    Kan jeg, når nu kompressoren kører udlede at systemet er tæt :?:

    Spørgsmålet er, har jeg en sådan pressostat :!:

    Codenser, jeg forstår at det er ”køler” nr. 2, er det korrekt :?:

    Utætheder…jeg troede at når nu kompressoren kan køre at det indikerede at systemet er tæt, eller er det en helt anden historie?

    Som nævnt så har jeg fået at vide at det er et eftermonteret anlæg og en renovering vil ikke være aktuel, ikke mindst prisen alene afskrækker.

    Jeg vil imidlertid godt ofre de 1.000 kr. for at få kølemiddel på men jeg tror at en konvertering til R134 vil blive MEGET dyrt.. mon ikke man stadig kan finde en der kan fylde R12 på :?: nogen forslag :idea:

    Jeg må kigge lidt nærmere på blæser, modstand og evt. kontakten til blæser styring selvom de 2 sidstnævnte blev skiftet for ca. et halvt år siden.


    BRABUS


    Det er korrekt at der ikke er en EC knap, kun ”iskrystal” knap.

    Jeg har et diagnosestik men uden tilslutninger hvilket jeg opdagede efter at have købte en ”Brabus tester”.

    Jeg er enig i at det ”kunne” være modstanden der er defekt, denne blev imidlertid skiftet for et ½ års tid siden, derimod kunne jeg mistænke kontakten til blæseren for at være defekt igen idet den også blev skiftet samtidig, efter dette skift virkede blæseren.

    Du kan have ret i at den ikke er dyr men den er ret besværlig (imho) at skifte idet man skal have fat i 4 møtrikker inde under instrumentpanelet og helst have ”knæ og knokkelled på armene” for at komme til.

    Du har ret i at selve blæseren ikke har indflydelse på om de forskellige trin virker.

    Fejlfinding, gad vide om Jakob gider se på sådan en gammel sag, som nævnt ovenfor er jeg villig til at ofre en tusse for at få anlægget afprøvet og efterfyldt men Jakob gør sig nok ikke i ulovligheder. :twisted:

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  6. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Det skulle da være underligt hvis mr. Jakob ikke gider se på den.. ;) - Og muligheden for at den allerede ER konverteret til R134 er jo også til stede.

    Men Brabus snakkede i en tidl tråd jeg lave om min gamle 202'er, om at der sidder en temp. føler til både ECU og aircon - og hvis de ikke fik de samme værdier ind, så lukkede elektronikken ned for aircon for at beskytte motoren mod overophedning.. De skulle kunne tjekkes med et voltmeter.. Men hvordan og hvorledes ved jeg ikke, og ved heller ikke om det først kom til i 90'er modellerne.. :whistle:

    Det må han vel selv kunne svare på.. rules
     
  7. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej til Superman,

    Uden at gøre mig til "Kloge Åge" så er jeg næsten sikker på at det ikke er konverteret til R134 (desværre).

    Den temperaturføler du nævner er det den der "vistnok" sidder oppe ved kabinelyset :?:

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  8. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Nej, det er jo til temperaturstyringen i kabinen - den har ikke noget med dit AC anlæg at gøre..

    Tror den sidder ved venstre side af motoren, ved siden af ventildækslet og ind mod torpedopladen.. Sådan mener jeg det er på min M103.. Men som sagt, så skal jeg ikke kloge mig på det.. :whistle:

    Held og lykke med jagten.. Jeg skal også have ordnet mit.. :gr8:
     
  9. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Det med din "EC" knap ved gearvælgeren har intet med dit aircon og gøre.....kun noget med skiftemåden på din gearkasse.
    Brabus korreksede mig og fortalte at du har et "Iskrystal" knap der skal være trykket ind for at din aircon-kompressor køre hvilket du selv har konstateret den gør.
    "iskrystal" eller "ec" knap har noget med alderen på anlægget/bilen at gøre og betyder intet for køleevnen som sådan.... kun hvordan man betjener anlægget.
    Ja...kondenseren er den lidt tyndere køler der sidder foran den "rigtige" køler. Den har ca samme ydermål som "vandkøleren.

    Det undre mig en del at din kompressor køre ( eller gør den? ) jeg mener kan du fornemme at motoren bliver belastet når den kobler ind?
    Du har set på magnetkoblingen....men .....ja guderne skal vide hvordan....men der er jo den mulighed at kompressor alligevel er def. og ikke bygger tryk op.
    Hvis der er en eller anden der har hældt R 134a på uden og skifte olie så kan kompressor godt give op idet olien ikke kommer med rundt med R134a.
    Har du set efter en Label der angiver hvilket kølemiddel der på?
    Hvis du har Koblinger( ligesom luftkobliger snapkobling mv.) der hvor man hælder væske på er det ret sandsynligt det er R134a, men hvis det er skrugevind ligesom på en luftventil på dit hjul er det sikkert R12.

    Grunden til jeg "dvæler" lidt ved det er at hvis kompressoren køre burde der være væske på anlæget = det er tæt= det også burde køle!
    Hvis det er et eftermonteret anlæg hvilket dine manglende ledninger i diagnosestikket godt kunne indikere så er jeg "helt på bar bund" idet jeg ikke ved hvordan dit anlæg ser ud.
    Og med det mener jeg at det faktum at din kompressor køre HVIS DET ER ORIGINALT normalt er betinget af en pressostat der siger at der er tryk nok på til kompressor må køre.
    MÅ køre er fordi den olie der også er på kompressoren ikke bliver transporteret rundt hvis ikke der er tryk på, og det vil ret hurtigt betyde at kompressoren "dør".

    Engang for 15 år siden da jeg havde min første w124 var den også uden aircon.
    Jeg fik tilbudt en eftermontereing hos en Bosch forhandler i Hamburg til 10000,- men benyttede mig aldrig af det.
    Og det var jo så et "eftermonteret" anlæg som IKKE var magen til det originale kun knapper i kabinen og panel var det samme.
    Alle komponeneter så lidt anderledes ud og dvs. alle mine ideer til fejlfinding på dit anlæg her på nettet kan være svær idet placering af komponenter mv ikke nødvendigvis er den samme som det jeg forventer på et originalt anlæg.

    Men stadig...din kompressor køre....prøv og mærke på de slanger/rør der går ind i bilen...er der ikke nogen af dem der bliver kolde?
    Hvis der er kan det jo være en eller anden klap inde i varmeapp. som ikke lukker i / op.....ja budene er mange specielt når man ikke ved om det er eftermonteret.
    Kan du ikke tage et par nærbilleder af motorrummet omkring venster side og op imod kabinen så vi kan se dine komponeneter lidt nærmere?

    Sidst men ikke mindst....start bil....bed om maks køling og blæs....efter ganske få minutter i tomgang skulle de elektriske blæsere foran på køler gerne starte op idet du jo ikke køre og der ikke er fartvind tilat køle "kondenseren"
    Prøv også dette.
    Og ja det er dyrt og reppe på....og nej jeg tror ikke du finder en der vil fylde R12 på da det er hamrende ulovligt at bruge og have. ( selvom de vidst nok bruger det i stor stil uden for EU stadig.
    Men kik nu lige på de koblinger først så du ved om det er R12 eller R134a.!

    Eller brug 5 min hos en aut. kølemand med en mulig trykprøvning af anlæget.
    Han ved også meget mere om det og kan gøre dig klogere.....

    Og sidst men ikke mindst...et uoriginalt anlæg burde også have en pressostat der sørger for at anlæg ikke køre uden tryk....men en eller anden kan jo have kortsluttet den eller den er kortsluttet og det er derfor kompressor køre (uden tryk på ...måske)
     
  10. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej der fineds R24 som kan bruges på r12 anlæg (men det koster en kr gram) Der skal ca 800gram på en 124 med orginal anlæg.(lidt mindre da tryk er lidt højre med r24)
    sender lige en pm ! skal ind mod byen nu!
    chr
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Øh, så har du et eftermonteret eller ikke korrekt årgangs org. monteret anlæg ihvertfald.
    Der findes ikke en variant hvor du har EC knappen sammen med tryk knapper.
    Den variant med is-krystallet der sider recirkulationen også som en separat knap oppe sammen med havari blinks knappen.
     
  12. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,252
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: Sv: Aircon/klimaanlæg der ikke rigtigt virker 230 TE 198

    Lad os lige gøre det lidt nemt for os selv her :)


    Ser det nogenlunde sådan her ud?



    Eller har du de andre ikoner?
    Eller er det modellen med en masse knapper og kun et enkelt "drejehjul" (ja det hedder sikkert noget andet)
    Sendt fra min ST27i med Tapatalk2
     

    Attached Files:

  13. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Så har jeg fået konstateret at mit anlæg er eftermonteret og jeg takker derfor alle der har bidraget med svar og gode råd.
    Mine overvejelser er nu om jeg skal ofre lidt penge for at få tjekket om det er tæt og om jeg kan få det efterfyldt hvis det er tilfældet.

    Er der nogen der ved hvem og hvor man kan få påfyldt R24.

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     

Del denne side