Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Afmontering og skift af midterleje???

Emne i 'Diverse Drivline' startet af pojan, 22 Januar 2011.

  1. pojan

    pojan Member

    Joined:
    4 December 2010
    Indlæg:
    217
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 E250TD
    Km:
    627000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    w124 200D man gear.
    Bil nr. 2 Km:
    183000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1985
    Hej.
    Hvordan afmonterer man midterlejet?
    Trækker man bare akslerne fra hinanden og trækker lejet af, eller sidder der nogle låsering, unbracoskruer eller lign? :shock:

    Mvh Poul
     
  2. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Jeg var lidt i tvivl om jeg skulle svare på dette indlæg, da jeg ikke kan fatte mig i korthed (familiesvaghed).
    Så vidt jeg husker sidder der en låsering ved lejet, ellers er der ikke nogen finurligheder ved operationen.
    Det første er adsk. af udstødn. ved samlingen, så kan forrøret bukkes ned takket være flexrør ved manifold, og så væk med aluvarmeskjoldet.
    Da jeg skiftede i sommers, blev den adskildt ved bageste hardiskive, og den der kardanholderbøjle blev skåret over med en vinkelsliber, det er det nemmeste, og bagefter samles den igen, enten ved svejsning, eller ved at bore et hul i hver halvdel, og derefter samle den med et stykke meget kraftigt ståltråd.
    Når kardangen er løs bagude og midterlejet er løsnet, kan den trækkes ud af gearkasseflangen og så står du med det hele i hænderne, så op på bordet med den.
    Så kan du næsten selv se hvad der skal ske, af med det gamle gummiophæng (let), hvis kuglelejet er kaput, er det nemmeste at skære det i stykker med vinkelsliberen, den brugte du jo lige før, men vær lidt forsigtig der er jo en låsering, så pil den af først.
    Så gøres det hele rent og samles i modsat rækkefølge, husk at det hele skal "bankes" helt på plads med forsigtighed. Husk at mærke op hvilken vej gummilejet vender.

    Go fornøjelse.
     

Del denne side