Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Advarselslampe - bremser?

Emne i 'El-system' startet af Pelle, 12 Oktober 2011.

  1. Pelle

    Pelle New Member

    Joined:
    24 August 2011
    Indlæg:
    42
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124, 230E
    Km:
    474000
    Årgang:
    1987
    Hej alle,

    af og til er der en advarselslampe i instrumentbrættet på min 124'er der lyser op. Jeg tror det er en lamp for bremserne. Den lyser op når jeg, f.eks hen mod en stillestående kø, bremser ned til stilstand. Den holder op med at lyse lige så snart jeg slipper bremsen.
    Er det en lampe for bremsesystemet, og hvad betyder den?
    Jeg har vedlagt et billede af pågældende lampe:

    [​IMG]
     
  2. MFO

    MFO Member

    Joined:
    30 Juli 2009
    Indlæg:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Vodskov
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 280Cdi
    Km:
    461000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2:
    Suzuki Grand Vitara
    Bil nr. 2 Km:
    75000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2004
    Hej
    Bremsebelægningerne på forhjulene er slidt ned!

    mvh
    Michael
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det kan også på biler med ASR være bagpå 8)
    Men det har din ikke når det er en 230er 8)
     
  4. Pelle

    Pelle New Member

    Joined:
    24 August 2011
    Indlæg:
    42
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124, 230E
    Km:
    474000
    Årgang:
    1987
    Okay, tak for svarene :)

    Jeg har også lagt mærke til at bremserne hyler lidt, men KUN når jeg bremser efter at have bakket/imens bilen triller baglæns. Den siger ikke en lyd når jeg bremser almindeligt. For nok 1000 km siden pev de lidt ved alm "forlæns"-bremsning, men nu er det som sagt kun når den triller baglæns.

    Kan det have noget med slidte bremsebelægninger at gøre, eller er det et nyt mysterie? :b
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    En god tommelfinger regel siger at hver anden gang man skifter klodser fortil, så skifter man også bagtil.
    Det plejer at være sådan på de fleste biler og hvis de hyler lidt kan de jo uheldighvis godt være du er inde ved metallet :-| men din håndbremse som består af bremse bakker inde i bremse skiven skal også skiftes, men de bruges jo kun som parkerings bremse, så de kan leve meget længe, specielt hvis folk har automatgear og lidt fejlagtigt aldrig bruger parkerings bremsen, den dør hvis ikke den bruges, den har godt af at blive motioneret. :)

    man skal også være opmærksom på at for lange hjul bolte kan støde mod bremse bakkerne og skade disse, nogle er kun lige akurart for lange og skraber derfor på disse og kan lave en hyle lyd.

    Jeg vil ikke anbefale at skrue alle hjulboltene lidt ud og se om der stadig er en pipelyd :lol:
     
  6. Pelle

    Pelle New Member

    Joined:
    24 August 2011
    Indlæg:
    42
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124, 230E
    Km:
    474000
    Årgang:
    1987
    Okay, men hvad kan forklæaringen være på at de kun hyler når man bakker?
     
  7. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Man "bakker" ikke. man laver en håndbremse vending :lol: :lol:
     
  8. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Mht.. Kontrollampen så er det de forreste bremsklodser der er slidte, og derfor er der slidt hul på indikatoren. Klodsen har stadig nogle milimeter tilbage inden den tager jernet....
    Men pive lyden i håndbremsen :twisted: Åhhh hvor jeg døjede med det på min gamle 300Der, jeg havde smækket nogle bastard fælge på vognen, som gjorde at det var bøvlet at finde den rigtige længde på bolten.. Håndbremsekablet bliver osse længere med tiden, og hvis boltene stikker igennem flangen kan det komme siden hen. Det kræver tålmodighed, op på en donkraft og dreje med hjulet, en bolt ud og drej igen, indtil man finder den/de bolte der er for lange.. Så kapper man lidt af den/dem der er for lange.. Øv for et møg arbejde, så kun Mercedesfælge på for efter tiden, livet er for kort til at save i gevind, det var noget vi gjorde på "Fileskolen" inden læretiden :lol:
     
  9. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Det kan også skyldes bakkerne i håndbremsen, nu skriver du selv at det er når du bakker.. Hvis dine bakker ligger helt an til tromlen inde i skiven.. Så kan den godt pive når du bakker..
    Forklaring: Der er en primær og en sekundær bremsebakke, dvs når hjulet kører frem af vil den ene bakke være den primære, og være den der holder mere end den anden, der slides en kant for oven på bakken (ofte filer man lige en kant, i en alm tromlebremse, så hyler de ikke, og hugger ikke til syn) Når du så BAKKER bliver det faktisk den sekundære som bliver den primære :-? Og så er det ikke givet kanten er slidt ret godt, så kan det give lidt støj.. Så af med lortet og gør dem lidt rene, evt skift dem med nogle nye, og husk lige at file/pudse kanten hvis den er meget skarp..
    P.S er udlært i gamle tromlebremser, ofte hvor hver enkelt bakke skulle justeres for sig... Altid den sekundære først og den primære til sidst...og gud hvor har man filet mange kanter inden syn... Lidt er der da hunget ved selv 25 år efter :D
    Og det samme gør sig lidt gældene ved bremseklodser, er klodsen nu lidt "flosset" i kanten, det bliver den måske ved kørsel fremad, så vil du få det "flosset" skidt imellem klodsen og skiven når du bakker, og det giver støj..
     
  10. Pelle

    Pelle New Member

    Joined:
    24 August 2011
    Indlæg:
    42
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124, 230E
    Km:
    474000
    Årgang:
    1987
    Ok, så jeg skal have skiftet bremser for + bag?

    Idag lagde jeg lige mærke til der periodisk var en pive/hvinelyd mens jeg kørte, og tog til ved øget hastighed, så det lød som noget i hjulet. Har det noget med alt det ovennævnte at gøre, eller er det noget andet (lejer f.eks)?
     
  11. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Den hvine lyd kunne være en hjulbolt der er for lang, eller der er meget rust/slagger på skiverne i kanten....
     

Del denne side