Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

advarsels lys for sprunget pære og xenon

Emne i 'El-system' startet af Emil, 5 September 2007.

  1. Emil

    Emil New Member

    Joined:
    16 Juni 2007
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hejsa og tak for sidst, hyggeligt træf

    Nå men jeg har et lille problem med systemet der tjekker om alle pære virker.
    Jeg har monteret xenon lys på min 124´er men nu lyser jo selvfølgelig advarsel lampen i instrument brættet, nogen måde at komme ud over det?

    bruger slet ikke de originale stik.. kun til styring at op og ned blænding...

    Hilsen Emil
     
  2. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Emil.

    Jeg tror godt du kan glemme at få det til at virke, når du laver så drastisk om på systemet som du har gjort.
    Systemet er så følsomt, at hvis du kommer til at sætte 5Wats pærere i baglygterne i stedet for 10 wat som det skal være, så lyser pære fejls lampen. Der er nok kun at tage pæren ud i lampen så du ikke skal sidde og se på at den lyser hele tiden.
     
  3. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Princippet i lygtetjek systemet er, at måle at strømforbruget for de ekneklte pærer i højre og venstre side er nøjagtigt det samme, derfor vil det gå galt at have 5w i den ene baglygte og 10W i den anden, hvis begge er ens er der ikke noget problem.
    Det jeg tror er dit problem er, at din styring til op/ned blænding trækker på den ene side og at du derfor har fejl på lampen.
    For at løse det bliver du nok nødt til at gå helt uden om tjek-modulet med forlyset, så bilen "tror" du kører med P-lys hele tiden... Det kræver nok et par timer med diagrammet, men burde være muligt...
     
  4. Emil

    Emil New Member

    Joined:
    16 Juni 2007
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej igen.

    Har prøvet at trække ledninger direkte fra sikrings boks inden tjek modulet, viser stadig fejl...
    Så den brokker sig altså stadig selvom forbruget er nul på begge stik, så den samenligner ikke bare, kræver det rigtige forbrug også åbentbart.
    Kom bare til at tænke på om man kunne få nogle snyde modstande som man jo kan til diode bliklys for at de ikke blinker hurtigt. Hmm bliver vist en svær nød at knække.
     
  5. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Emil / Larzen.

    Det med at systemet sammenligner den ene side med den anden er ikke rigtigt.

    For at være helt sikker på det her, har jeg lige prøvet at skifte begge baglygter ud til 5 wats pære på min egen, der kommer lys i pære fejls lampen med det samme, når jeg tænder lyset.

    Jeg plejer altid at skifte pærene på min bil parvis, og det var sådan jeg engang opdagede at 5 wats pærene ikke duer. Tankstationen havde ikke andet, så jeg var nødt til at sætte dem i, indtil jeg kunne få 10 watterne et andet sted.

    Hvis det med at sammenligne den ene side med den anden skulle være rigtigt, hvordan finder systemet så ud af når tåge baglygten er gået.??? Den sidder jo kun i den ene side. :D Og jo, den virker på tåge baglygten, har selv lige haft fejl på den.

    Det ville jo også være lidt uheldigt hvis begge baglygte pærene sprang samtidig, så kunne man jo køre i al evighed uden at fejl lampen ville tænde.

    Her er lige et link eller to til tidligere tråde om dette emne:

    http://bgjohansen.eu/w124/forum/viewtopic.php?t=67

    http://bgjohansen.eu/w124/forum/viewtopic.php?t=351
     
  6. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hmm... Ved slet ikke om du kan bruge dette til noget, Men hvis man har monteret et originalt træktøj, lyser den ikke i pærefejl når man sætter påhæng på !
    Det gør den med uoriginalt ledningsnet.

    Der sider et relæ på det originale ledningsnet, som må gå uden om pærefejls funktionen på en eller anden måde. Kan denne løsning mon overføres ?
     
  7. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Der er sq noget der forvirrer mig lidt i det her system.

    På den gamle 250'er jeg havde, kørte jeg på et tidspunkt med ''piratpære'' i forlygterne.

    Almindelige forlygte pærere er vist nok 60/55 wat. Pirat pærene er er vist nok noget med 80/100 wat.
    Min :roll: hukommelse :roll: siger mig at det ikke gav fejl på lampe kontrollen. Ret mig hvis det er forkert.

    Det undre mig bare at de få wat's forskel på baglygterne giver fejl, når så mange wat's forskel ikke giver fejl på forlygterne.
    Systemet kan selvfølgelig være bygget til at tolerere større forskel på forlygterne end på baglygterne.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    hej henrik du har ret i at lampen ikke lyser med 80/100Watjeg har prøvet det men ledningsnettet bliver volsomt varmt...Peter
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Fejl systemet reagere nok kun på underforbrug og ikke et overforbrug.
    Herved vil der jo så heller ikke være fejl når en trailer eller campingvogn sættes til.
    Da forbruget bare stiger men ikke falder.
     
  10. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jo...Det er der netop. Medmindre man monterer det originale ledningsnet til trækket.

    Pærefejlslampen må derfor reagere ved både for højt, og for lavt forbrug.
     
  11. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Brabus.

    Jeg ved med 100% sikkerhed at systemet også reagere på overforbrug på baglygterne.
    Den gamle 250'er jeg havde, var monteret med hængertræk og ''strømtyve'' på baglygte ledningerne. Rigtig Georg Gearløs montering. :roll: Fejllampen lyste ALTID når der var noget på krogen. :evil:

    Så det som Guldsmeden skriver, er helt korrekt. :wink:
     
  12. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    På de gamle sorte baglygter jeg kørte med for nyligt havde jeg lavet ekstra baglys i tågelampen. strømmen var taget fra den oprindelige baglyspære. der var 2 10W pærer i dem. Kontrollampen lyste KUN hvis en af pærerne sprang, uanset om det var den oprindelige eller den ekstra.
    Pt. kører jeg med forlygter hvor der er monteret ekstra positionslys i tågelygten med en 5w pære i. også her tænder lampen hvis én af pærerne springer, uanset hvilken.
    Jeg har også kørt med 80/100 piratpærer uden fejlmelding.
    Det såkaldte originale træk/stik tager ikke strøm til baglyset fra bagenden, men der er ført ledninger frem til sikringsboxen, og får strøm direkte fra sikringen.
    Jeg skal IKKE være stædig og sige den ikke reagerer på både underforbrug og skævforbrug - jeg har kun eksperimenteret med overforbrug.
     
  13. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Larzen.

    Det lyder sq lidt mystisk det der med 4x10 wat i baglygterne, uden at det giver fejl. :?: :?:
    Hvis du klikker på det øverste link jeg har sat ind højere oppe, vil du kunne læse at Uffe har / havde lavet det samme på sine baglygter.
    Her lyste pære fejl lampen, den ville ikke acceptere de 4x10 watt.
    Det er faktisk fuldkommen det samme der sker når man monterer anhængerstikket på baglygterne, så reagerer lampen også med det samme på dette overforbrug.
    Det har der været en del skriveri omkring før.

    Jeg har en teori om at man kan sætte 4 stk 5 wats pære i baglygterne, uden at pærefejlslampen begynder at lyse.
    Fysisk er det ikke til at se forskel på en 5 og 10 wats pære, udformningen af dem er 100% ens. Det er kun det lille 5 eller 10 tal der er trykt på pæren der fortæller at der er forskel.

    Bilen er født med et totalforbrug på baglys som er 20 wat på 2 pærere
    Bruger man 4 stk. 5 wat, så er totalforbruget stadig kun 20 wat.

    Det er godt nok en teori, men jeg tror faktisk den holder i virkeligheden. :wink:

    Jeg må sq se at få afprøvet om det er rigtigt, Uffe er aldrig vendt tilbage med med om det hjalp på hans. :evil:
     
  14. Emil

    Emil New Member

    Joined:
    16 Juni 2007
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Det er vist ikke lige sådan til at lave om på lyset på sådan en mercer hehe, jeg er ikke den eneste der kæmper lidt kan jeg se.

    Har efter meget søgning på nettet fundet af at man kan få modstande til netop det formål at "snyde" modulet for pære tjek, er så bare ikke sikker på at de virker på det system jeg har da den kun bruger det ene h4 stik??

    En xenonpærer bruger vist 35w mens h4 bruger 55/60 vist nok og modstandene jeg har set er nogle på 20w, passer jo så med de 35w...... problemmet er jo så bare at min kun bruger et af h4 stikkene og kun til styring af langt og kort lys...... :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

    Nå må se om ikke man kan få nogle på 55w også trække strøm til xenonen inden modulet..... puha godt jeg ikke viste det har inden jeg gik igang
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg kan da bifalde med at i mit BRABUS front skørt jo er monteret ekstra 2 fjern lygter (2X60W) som kun virker sammen med de 2 andre normale fjern lygter.

    Og herved tændes min fejllampe altså ikke, dermed ville jeg konkludere at der ikke altid kan vuderes i alle tilfælde at et overforbrug vil udløse fejllampens funktion.

    Ellers ved jeg ikke hvordan man har monteret de ekstra lygter, så de virker sammen med fejl lampen, hvilket de gør!, uden at få den til at lyse ellers.

    Jeg har ladet mig fortælle at man kan bruga parkerings lys kontakt funktionen til at gå udenom dette system, men så får man heller ikke fejl på de ekstra lamper som er monteret.
     
  16. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Emil.

    Hvis du kan få fat på de der snyde modstande, så er det bare at sætte en i hver af fatningerne. Her efter trækker du strøm til de nye lygter direkte fra batteriet. (HUSK SIKRINGER HELT OPPE VED BATTERIET)
    Strømmen til de nye lygter skal køre gennem et simpelt arbejds relæ som skal styres af den strøm der er i de originale ledninger til forlygterne.
    Så kører dine forlygter helt uden om fejl lampen. Relæét bruger så lidt strøm, at det ikke burde få lampen til at lyse.
     
  17. Jørgen

    Jørgen New Member

    Joined:
    5 September 2006
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ølstykke
    Ratings:
    +0 / 0
    Nå men, så for bare lige at gøre forvirringen total. Jeg har købt dytten med anhængertræk, monteret med strømtyve lige før stikket på baglygterne. Har ingen problemer med lampen lyser, og alt virker som det skal.
     
  18. Emil

    Emil New Member

    Joined:
    16 Juni 2007
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg må prøve de modstande en af dagene, kunne være fint at slippe for advarsel hvergang jeg tænder lyset.
    Så vidt jeg lige kan hører må der være 2 måske flere forskellige versioner af advarsels systemer..... måske de første af dem er mindre pivet end de lidt nyere???
     
  19. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Jørgen.

    Det behøver ikke gøre det mere mystisk at det virke med strømtyve samlinger i bagagerummet.
    Der skal hentes strøm både i højre og venstre baglygte, hvis det er lavet rigtigt, + oppe i sikrings boksen. Der skal (vist nok) også skiftes relæ til det her lys system, mener at kunne huske fra en tidligere tråd her inde, at der var en der nævnte noget om at der var symbol af en camping vogn på relæet. Der ud over, ser det ud til at der også skal hentes strøm ovre ved batteriet, + lidt forskelligt.
    For dem der tvivler, klik på linket her under, der fremgår det ret tydeligt at det ikke er ''bare lige'' at montere det rigtigt på en 124'er. :p :p

    http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 540&SGN=02
     
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    de 2 w124er mine forældre havde fra henholdshvis 87 og 88 troede at når der var trailer på at der var en fejl.
    Men om det er pga af om det var eftermonteret hvilket jeg ikke kan huske ved jeg ikke :)

    Men det kan komme til at virke, det er helt sikkert noget jeg kan sige dig med garanti, spørgsmålet er kun hvordan.
    Og her vil jeg sige, at hvis du sætter 2 modstande ind paralelt at det vil løse dit problem.

    Det du skal finde ud af er hvor store de skal være.

    På følgende måde.

    mål dit forbrug til xenon systemet som det første ved at sætte et amperemeter i serie med ledningen, som her er ledningerne til dit lange lys der styre signalet til relæet.

    hvis vi antager det er 500mA så er dit forbrug 0.5AX12V=6 Watt.
    Du skal så finde en modstand der "fylder resten af effekten op til de 65Watt eller hvor meget langt lyss nu plejer at have.
    hvis vi siger det er 65 Watt så skal du bruge en rest effekt på ca. 60 Watt
    60W/12V=5A
    12V/5A=2.4R altså en modstand på 2.4 Ohm men da du afsætter hele 5A i modstanden og dermed de 60Watt så skal du have en effekt modstand helst der kan klare 100Watt og er på 2.4 Ohm og det bliver noget af en stor Modstand.

    Men her har du altså fremgans måden.

    held og lykke og skriv endelig hvis du har spørgsmål.
     

Del denne side