Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

ABS problem

Emne i 'El-system' startet af elpres, 22 August 2011.

  1. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej alle. Mit problem er at min 250D når jeg er ved at stoppe helt op, nogle gange aktivere ABS´en, ud over det så lyste lampen pludselig idag da jeg kørte ca 100 kmt/t, og slukkede så igen da jeg havde stoppet motoren og startet den igen.
    Jeg kan se i andre tråde at jeg skal tjekke om ABS kransen og føleren er beskidte. Men kan i ikke lige beskrive præcis hvad det er jeg skal gøre? Jeg kan se 2 ledninger ned til hver kaliber, men hvad er hvad og hvad skal jeg rense?
     
  2. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg har samme problem men jeg ved dog hvad årsage er
    da vi var iøstrig sidste år røg forhjulslejet men jeg blev nød til og køre 50 km med et hjul der var ved at falde af, og derved blev kransen beskadiget,så da jeg nu her satte en ny føler i ( det er jo det første der ryger ved dårligt leje) havde den samme sygdom som du beskriver, og det vil så sige at i dit tilfælde er det jo så måske gætværk hvilken krans der ikke er god hehe god jagt
     
  3. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Du skal skille dit nav ad og rense din abs ring/krans,den er nok temmelig rusten.
     
  4. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    tak for svarene.

    jeg har netop renset begge kranse, samt sensorene. Sensorene var fyldt med skidt og møg, men kransene var ikke så slemme, bortset lige fra et par centimeter på den ene krans der var helt fyldt med møg. Jeg rensede det hele og satte det sammen igen, og kørte en tur. ABS lampen er fint slukket men det lykkedes mig at få ABS til at slå til (ganske lidt) i et skarpt sving hvor jeg ved lav fart bremsede bilen helt ned.
    Kan man teste om sensorene er ok, der må være en noget modstand i dem man kan måle?? er der nogen der ved det?

    hvad med kransen? hvor ren skal den være, er det fint nok at skrabe rust og skidt af? eller skal den være skinnende?
     
  5. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    du kan bruge et osiloscop til og måle på følerne og så dreje hjulet rundt, så skal du kunne se tænderne give udslag
    ja snavs i bunden kan gøre det men det er vel rust og rust der er årsagen til at tænderne er mindre end fra ny
    der må ikke være nogen tænder der mangler
     
  6. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    jeg ved godt hvad et oscilloskop er, men jeg har ikke et. Jeg har kun et multimeter. Men så vidt jeg ved så er oscilloskopet bare en visualisering af den spænding der måtte være, så jeg forestiller mig at jeg kan måle om de virker på en anden måde. Måske gør jeg for meget ud af det. Da jeg kørte på arbejde idag, virkede ABS som den skulle, selvom jeg prøvede at "provokerede" den ved at køre langsomt og bremse. Jeg vil lige se tiden an, måske har jeg allerede afhjulpet problemet da jeg rensede det hele.
    Tak for input.
     
  7. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    min far sagde at det også godt kunne være de relæer der styre ABS´en. Han sagde jeg skulle skrue toppen af den ABS box der sidder i motor rummet og så rense de 2 relæer der sidder der. Det vil jeg prøve.
     
  8. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    en lille update på mit abs problem, jeg hev abs stikkene af i motorrummet og målte modstanden i sensorene, de var begge på omkring 1000 ohm, så afmonterede jeg den sensor der sidder på bagtøjet, den så fin og ren ud og modstanden var ligeledes på ca 1000 ohm herefter hev jeg dæk og caliber af og afmonterede navene, rensede dem på en stålbørste og malede dem så, og kørte en prøve tur, og nu lyser min abs lampe ikke mere. :)
    Så jeg må konkludere at den smule rust der var på navene, må ha været årsagen til problemet.
     
  9. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    kørte en lang tur fra roskilde til dragør og tilbage igen, uden at ABS lampen lyste, men så idag på en lille 5 km tur lyste den pludselig. øv.
    Tandkransene på navene er rensede og malet og alle tænder er intakte og fine firkantede, modstand i alle ABS sensorer er omkring de 1000 ohm og de er rene og fine, og jeg har prøvet at bytte de 2 relæer som sidder oven på ABS styreboksen ud med et sæt jeg ved virker (fra min fars mercer)
    hvad er der snart tilbage?
    styreboksen, hvordan fungere den egentligt? hvad er der inde i den og hvad kan gå i stykker?
     
  10. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    hvad er ohm intervallet på den bageste abs sensor når den er ok?
    jeg har en på 720, men de 2 forreste sensorer var lidt over 1000.
     
  11. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Jeg har nøjagtigt samme problem, har lige renset og kørte der efter i et par uger hvor det gik fint, dog kunne jeg ofte mærke et lille spark fra abs når jeg trillede de første på meter, men nu er fejlen også vendt tilbage hos mig, jeg kørte forleden en lang tur op i sverige, og det fik ABS til at gå ud af funktion,

    I mit tilfælde kan jeg mærke hvilket hjul der driller, har man en indkørsel med sten eller grus er det også en oplagt mulighed for at se hvilket forhjul den er gal med..
     
  12. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    tak for jeres kommentarer,
    Jeg har nu haft den på et værksted, og han sagde at den bageste sensor rent ohm mæssigt var i den lave ende (721), så at det nok var den. Jeg kiggede ham mekanikeren over skulderen og lærte mange nyttige ting, bla, var jeg ikke klar over at der var en kontrolboks der bag batteriet som man kan måle alt muligt på. Jeg kørte så derfra og stødte så på en hugger der havde en gammel w124 stående, der spildte jeg så noget tid (og nogle penge) på at hive en sensor ud af bagtøjet , den gav nemlig også kun en lav modstand. Til gængæld fik jeg en ABS kontrol boks, nogle relæer, og de 2 front ABS sensorer samt nogle andre småting med i prisen, så det var ikke helt spildt tid.
    Min far ringede så til mig igår og sagde at han nok kunne skaffe en ny sensor for ca kr 1100, så det gør jeg nok.
    jeg er træt af den lysende ABS lampe nu, jeg vil meget hellere rode med min AC som heller ikke virker.
     
  13. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hejsa,

    Jeg har haft samme problem i vinters med en ABS der lyste og holdt op. JTC gav mig svaret, der i mit tilfælde funkede. Jeg har ikke læst hele tråden, så måske du har fået forslaget - så beklager jeg.

    JTC gættede på at havde skiftet mit OVP relæ og at jeg havde købt uoriginalt. Han gættede sgu rigtigt. Jeg havde skiftet på mistanke og havde stadig ikke fået det gamle smidt ud. Efter at jeg har genmonteret det gamle, så er mine ABS problemer pist forsvundet. Der var i mit tilfælde også begyndt at tilstøde andre underlige el relaterede fejl, så jeg tænkte selv i de baner. Tomgangen var begyndt at gå helt grassat (dvs. den gik helt ned til lige at slæbe sig rundt).

    Som sagt problemet forsvandte straks jeg monterede det gamle OVP relæ. Som du kan læse i forum så er OVP relæet roden til alt ondt når vi snakker el på en 124'er.

    Håber du får det løst.
    /Martin

    PS. Jeg læste lige de sidste par svar lidt bedre. Jeg kan kun sige at hvis dit OVP (overspændingsrelæ) enten er uorg eller af den gamle type, så skift. Du kan jo starte med at låne et fra din fars Mercer og så se om det bliver bedre. Din beskrivelse af problemet ligner det jeg oplevde på en prik. Hvis jeg slukkede motoren og startede igen, så var "fejlen" som regel forsvundet.
     
  14. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg har læst en del om OVP relæet, og har allerede prøvet dit forslag (med at snuppe min fars OVP relæ), uden der dog kom nogen ændringer ud af det. Tomgangen er også fin og jeg har aldrig haft start problemer, og sådan som jeg har forstået det, så er det bl.a. en af symptomerne på et sygt OVP relæ.
    Jeg fandt lige den her artikel som beskriver hvordan man kan teste sit OVP relæ http://www.peachparts.com/shopforum/tech-help/177089-testing-ovp.html så det har jeg tænkt mig at gøre når jeg har en lille smule fritid på et tidspunkt.

    Endvidere har jeg nu opdaget, fordi jeg har haft den bageste ABS sensor ude, at bagtøjet nu taber olie fra det hul hvor sensoren går ind. Det er helt sikkert den der lille skide O-ring, rundt om sensoren, der er synderen. Så nu skal jeg lige have den tætnet først inden jeg roder videre med min ABS ting.

    Lige et spørgsmål som jeg har tænkt over, når først ABS lampen lyser, kan den så slukke igen UDEN at man slukker motoren og starter igen, jeg har brug for at vide det til en test jeg har tænkt mig at lave.
     
  15. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
  17. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
  18. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
  19. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    har lige købt et ny OVP relæ fra mercedes i herlev. Men min ABS lampe lyser stadig efter ca 2 min kørsel.
    Begynder at være lidt træt af det.
    De 2 forreste ABS sensorer gir over 1000 ohms modstand den bageste 720, navene er renset og malet og mangler ingen tænder.
    hvad kan det dog være, der gør at den lyser?
     
  20. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    jeg har omsider fået løst mit ABS problem, har nu kørt en uge uden noget orange ABS lys under kørslen... skønt.
    Jeg var jo på værksted for lang tid siden og han kom frem til at det nok var den bageste sensor, så jeg bestilte sådan en hos mercedes og den ville jeg have et par dage efter, sagde de.. Jeg hørte dog ikke fra dem og da jeg ringede sagde de at den skulle bestilles i tyskland, jeg har endnu ikke hørt noget fra dem og der er nu gået 1 måned.
    Jeg rodede dog lidt videre med problemet, og besluttede at skifte de forreste sensorer en ad gangen, bare i tilfældet af at det hjalp, skiftede først den venstre.. ingen forskel, skiftede så den højre og så forsvandt problemet. :)
    Tak for alle input, råd og links.
     

Del denne side