Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

ABS endnu engang

Emne i 'Bremser' startet af icepirat, 17 Juni 2013.

  1. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    I forbindelse med et tjek af bremser klodser, skiver m.v. besluttede jeg mig også at kigge lidt nærmere på tandkransen til ABS'en.

    Det var ikke det store problem eller arbejde at få navet af, det viste sig at tandkransen var noget sat til, ikke af rust men nærmere støv.

    En omgang med en stålbørste og tandkransen så nærmest ny og intakt ud.

    Jeg var lidt spændt på hvordan bremsen ville reagere, til min store glæde har jeg nu en bremse der ikke siger lyde ved langsom nedbremsning, dog kan der fremkomme lidt lyd men intet imod tidligere.

    Nu er mit spørgsmål, ikke mindst fordi jeg forventes indkaldt til syn i løbet af efteråret, om jeg skal tage skridtet fuldt ud og skifte ABS følerne :?: .

    Når jeg spørger er det fordi jeg for lang tid siden målte modstanden i følerne, den ene viste ca. 1Kohm og den anden 1,7Kohm - er denne difference ok eller er den for stor :?:

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  2. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Tja ABS, skal jo virke, til syn, og er uheldet ude vil du helt sikkert være taknemmelig for den tog noget af farten :)

    Jeg har i ret lang tid søgt gode råd vedr ABS på W124. og først for nyligt kom der et gennembrud, det lykkedes mig at komme helt af med rumlen inkl. at ABS ikke lyser, det er jo noget man virkelig kan blive sindsyg af når abs hele tiden aktiveres ved lave hastigheder og ved stop.. og når den omtalte lyd brrrr rumler i hele kabinen

    min tjek liste ser sådan ud...

    1. rens abs følere mildt med fx nylon børste, de er følsomme over for statik elektricitet så værd ikke for hård mod dem.
    2. der sidder en enkelt abs føler i bagtøjet, den er også kan sagtens udløse abs så fornemmes så var det forhjul abs der var noget galt med, denne renses på samme måde i øvrigt...
    3. tjek at bremse skivers tykkelse er i orden gælder for + bag, og bremseklodser er i orden, der må ikke være et tykt lag rust på kanterne, dette kan provokere ABS systemet
    4. tjek glidebøsninger i calipre, nemt og billigt at skifte
    5. har du aldrig skiftet bremsevæske, så få det gjort, jvf. mercedes skal det skiftes min. hvert 2 år.
    6. grundig rens af ABS krans
    7. vask det hele med vand, det fjerne det værste støv som hober sig op

    -jeg håber at alle andre med ABS problemer kommer dem til livs, ellers er i velkommen til at kontakte mig for et godt råd
     
  3. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej bilglad,

    Mange tak for en super gennemgang af fejlmuligheder.
    vedr. 1. Følerhoveder er rene.
    Vedr. 2. ABS på bagtøjet er vel ikke normalt så udsat men selvfølgelig kan den også gå i udu. Jeg har taget det med i mulighederne.
    Vedr. 3. I forbindelse med mit tjek noterede jeg at der er kant på skiverne foran, jeg havde forventet at jeg skulle skifte både klodser og måske skiver så efter dit indlæg tror jeg at jeg vil gøre det.
    Vedr. 4. Glidebøsninger kunne måske, når nu jeg alligevel vil skifte skiver og klodser kigges lidt nærmere efter, men jeg vil umiddelbart mene de er i orden.
    Vedr. 5. Jeg har ikke skiftet bremsevæske mens jeg har haft bilen (1½ år) og ved af gode grunde heller ikke om den tidligere ejer har.
    Vedr. 6. Tandkransen er nu ren som en barnenumse.
    Vedr. 7. Rensning med vand?

    Jeg takker endnu engang for de gode råd.

    PS. Kan de anbefales at købe originale skiver og klodser hos Mercedes eller er det ok at købe hos Gørløse :?: :?:

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  4. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    der sidder en form for o-ring pakning på abs følerne disse skal self være helt rene og i god stand ellers skal man skifte dem...
    2. føler i bagtøj, ud med den og rens, den er sikkert møg beskidt.. den kan godt sidde lidt hårdt fast, men brug en skruetrække til at vippe den, så kommer den stille og roligt ud...

    skiver og klodser må godt være u.org, kørte bilen ræs eller taxa, var det billigere køre med org. dele. da de holder meget 4 gange længere, men når man ikke køre så meget så kan man sagtens benytte den billige løsning..
     
  5. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    11
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Har for to år siden sat Gørløse de billige på, dengang var der en der var skæv :-( Men der kom bare 4 nye uden at blinke med et øje, alt kan jo have en fejl 8) I sidste uge fik den to nye bagpå, de var sgu for rustne og dårlige, igen et par Gørløse, og de bremser fint nok til mig.
    Tidligere har jeg prøvet Biltema skiver på min forrige 124er, de bremser osse glimrende....
    Det er ikke noget der dur til racing, men med almindelig sund fornuft kører det ganske fornuftigt....
    Mht. ABS.... Jeg har aldrig nogensinde haft bøvl med mit, en sjælden gang imellem lyser lampen efter start, men det er bare nøglen tilbage og starte igen :D og det virker 100% (har prøvet på is) Men nu er bilen jo så osse kun 23 år gammel, så jeg forventer da ingen bøvl med sådan noget... :lol:
     

Del denne side