Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

95 vs. 98 190E W201

Emne i 'Diverse' startet af Bindse, 17 April 2013.

  1. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hejsa
    Vil gerne høre Jeres evaluering.
    Skulle en Tur til SønderBorg fra Århus og kørte meget tidligt så der var "billig" benzin og bliv helt ivrig og valgte 98 oktan frem for 95ok som den plejer at få da prisen var god.
    Brugte næsten en tank fuld på at cruise på Øen og skulle jo hjem igen.

    Ved ikke om det bare indbildning men bilen spandt og spant og kørte helt overlækkert.
    Kan man mærke den højere oktan eller hvad?

    Har også en teori om at der var mere roligt i bilen, ingen unger -helt alene, og har lige skiftet mine hardyskiver og synes bilen trækker blødt og herligt. Vejret var eminent i søndags og soltaget var åbent for første gang i lang tid...

    høre gerne Jeres ideer
    med venlig hilsen

    _BO_
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nej din bils tændings skal være variabel OG automatisk justerende før det vil gøre en forskel.

    Fejlagtigt tror mange det er benzinen der giver det bedre træk eller mere effekt.
    Men det er motorens evne til at stille tændingen selv til den højere oktan der giver effekten.

    I pricippet kunne du stille en bils tændingen til eks. 95 oktan og køre på 92 oktan uden at miste effekt, hvis ikke det var fordi det gav tændingsbanken.
    Omvendt vinder man heller ikke nogen effekt ved at køre på 98 oktan.

    Jeg er ret sikker på din bil er stillet til at køre på 95 oktan som minimum og det vil således ikke give dig nogen effekt at køre på 98 oktan.

    Men du har mulighvis sådan en omskiftet i motorrummet hvor der står 1-2-3-4-5-6 på hvor 1 er den normale indstilling til 95 oktan. og så er 2 = 92 oktan osv.
    Her er det vigtigt du stiller omskifteren til den benzin du køre på.

    Du må eks. ikke fylde 92 oktan på hvis den står på 1 da det vil give tændings banken og stresse motoren og øge varme og arbejdstemperatur med risiko for at knalde stempelringe eller smadre motoren helt.

    men står den på eks. 2 for 92 oktan må du stadig gerne hælde 98 oktan på, men det giver dig bare ingen effekt.

    På nyere biler kan det give noget hvis tændingen er fuld automatisk.

    eks. en 300E-24 har banke sensorer, men er ikke beregnet på selv at regulere oktan tallet.
    Så her har man samme anordning men i stedet for en omskifter bruger man små stik og skifter ud på tændings modullet til den benzin man vil køre på og den er forprogrameret til at udnøtte 95 oktan som sit minimums arbejds område, dvs. den kan ikke udnøtte at man smider 98 oktan på den.

    Man kan dog omprogramere modulet til 98 oktan, men så betyder det samtidig man skal køre uden katalysator regulering, det vil give ca. 12 Hk. ekstra. plus den effekt man får ved ikek at køre med katalysator.
    Men denne funktion har din motor variant ikke.

    Så spar du blot din penge og vælg 95 oktan.
    Men det er mennekseligt når man forgabt i biler at ligge en masse tro i div. ting så der kommer en plasibo effekt ud af det. "man føler det gør en forskel" selvom det ikke gør.

    Ligesom når folk montere et åbentfilter så motoren brøler, denne hørbare forøgelse i motorlyden, får hjernen til at tro at motoren og bilen ny har fået flere kræfter.

    Selv folk på gaden er ikke i tvivl, her kommer en som køre mindst 3 gange for hurtigt.

    En test viser at hvis du tager en stor lydløs bil og køre igennem en lille by hvor man må køre 50 Km/t men køre den igennem med 80 Km/t.
    Så vil ingen vende hoveder efter bilen og tænke den køre for stærkt.

    Gør man samme eksperiment med en lille bil der har lidt mere motorlyd og så bare køre 70 Km/t.
    Så vil folk kikke meget mere efter denne og tro den køre meget mere for stærkt.

    Så de sygologiske effekter er altid meget størrer som regel end virkeligheden :D
     
  3. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hey Brabus
    Takker for indlæg.
    Kan helt sikkert sagtens følge din tese om plaseboeffekt.
    Det jo kun godt så betyder det at bilen kører helt perfekt for tiden.

    Bilen har ingen oktan vælger, den med plumbering på.

    Også altid rart at komme ud på de rigtig lange ture.

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    MEN.

    Nu du har justerbart tændingsfordeler hus... som M102 motoren har.
    Så kan du selv justere tændingen ind til 98 eller 99 oktan vil jeg mene 8)
     
  5. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Jeg vil gerne understrege at alle de fleste ældre Mercedes motorer godt kan lide at køre lange ture, i hvertfald m103,
    også selvom den har perfekt gnist på tændrør inden afgang, jeg har engang kørt 1500 km uden en længere pause end 10 minutter.
    der var så meget forskel at jeg kunne mærke det dagen efter..
    min teori er at den effektive forbrændingen øges, når motoren har kørt tilstrækkeligt langt i højere belastning, om det er skidt i dyser eller invendigt i motor der bliver renset ud, ved jeg ikke men der er forskel...

    Det er nok det du har mærket
     
  6. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg kobler mig på din teori Bilglad, for ved lange ture får motoren mulighed for og brænde sod og andet skidt ordentligt af, og blæst udstødningen ren :wink: Og alt bliver kørt ordentilgt varm, som motor, gear og bagtøj, så glider det hele lidt nemmere :) som vi plejer og sige det man smører godt køre godt :mrgreen:
     
  7. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Rart at høre Jeres ideer og tror I har ret. Bilen er en bybil og får i perioder lidt mange korte ture men vi køre også tit i sommerhus og får brændt bilen igennem. I sommerhus får vi (både konen og mig) følelsen af at bilen bare spinner og køre som smurt og det kan sagtens være som følge af turen derop på en lille time hvor den så bliver brændt godt igennem og får smidt nogle af affaldsstofferne :) Benytter også tit tiden i sommerhus med at pleje og servicere bilen...Sidst fik den ny olie og hold nu op man kunne høre forskellen da der var en svag tikken fra løfterne som er helt væk igen.
    Men lidt TLC og lange ture så spiller det hele max....

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Faktisk så skriver Mercedes i nogle af deres instruktions bøger at man en gang imellem skal lade motoren trække helt ud for at den ikke kokser til og for at holde den i topform 8)
    Læste det i en instruktionsbog til en W116 8)

    Jeg har ikke set om der står noget lignende i W124er bogen.

    Men ja der er ingen tvivl om at en motor har godt af at arbejde i en længere periode ad gangen.
    Jeg kan også mærke det på min M104 at efter en tur på mere end 100 Km. så går den bedre generelt :)
    Specielt udstødningen kan man høre det på når den så holder i tomgang og er blevet helt gennemvarm :D
     
  9. Aron

    Aron Member

    Joined:
    29 August 2012
    Indlæg:
    116
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201-2.5-16v
    Km:
    198
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Brabus

    Du siger man kan omprogrammere sin bil til at kører uden kat...? jeg ved min 190E er født uden kat. den kommer fra tyskland og har eftermonteret kat.
    hvordan omprogrammere jeg den til at kører uden kat? jeg har fjenet lamda og katten.

    Mvh Aron


     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det kan du gøre ved at montere en anden benzin type regulator.
    Du kan tjekke din type ved at læse hvad der står på den.
    Tjek selv i dette dokument som beskriver om denne omskifter regulator i motorrummet.
    Der skulle gerne stå EZL KAT på din og du skal så købe en omskifter hvor der står EZL ECE

    :arrow: http://www.w124performance.com/service/w124CD1/Program/Engine/103/15-0520.pdf
     
  11. Aron

    Aron Member

    Joined:
    29 August 2012
    Indlæg:
    116
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201-2.5-16v
    Km:
    198
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Brabus.
    jeg har ringet til mercedes angående det stik hvor der står EZL ECE. de siger at de er udgået :(




    quote="BRABUS"]
    Det kan du gøre ved at montere en anden benzin type regulator.
    Du kan tjekke din type ved at læse hvad der står på den.
    Tjek selv i dette dokument som beskriver om denne omskifter regulator i motorrummet.
    Der skulle gerne stå EZL KAT på din og du skal så købe en omskifter hvor der står EZL ECE

    :arrow: http://www.w124performance.com/service/w124CD1/Program/Engine/103/15-0520.pdf[/quote]
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Du skal selv finde reservedels nummeret og give til dem, så kan de finde det til dig.
    Ellers er det ikke værter end at du bare loder en modstand på som passer, andele er det ikke. 8)
    Der findes en oversigt over de modstande som giver tændings modulet besked på hvilken tænding den skal køre med.
    Kan dog ikke finde den lige nu da jeg er på farten/mobilen
     
  13. Aron

    Aron Member

    Joined:
    29 August 2012
    Indlæg:
    116
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201-2.5-16v
    Km:
    198
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg har varenummerne men de fås ikke længe. Siger mercedes
    Jeg har fået fat i den der skal sidde til højre ved inderdkærmen
    Men der sidder en mere ved siden af batteriet. Den kan jeg ikke skaffe
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hvis du kan skaffe modstands værdien (se herunder), så er det ikke det store problem, fordi så køber du blot den modstand i en elektronik biks og sætter på i stedet 8)

    Men herunder har du alle informationer omkring R16 stikket på innerskærmen og R17 stikket ved batteriet rules
    inkl. deres vare numre.
    Info er taget fra M103 motor KE systemet men jeg er så godt som 99% sikker på det er samme værdier de køre med over hele linien da flere andre modeller er nævnt i dokumenterne heromkring 8)
     

    Attached Files:

  15. Aron

    Aron Member

    Joined:
    29 August 2012
    Indlæg:
    116
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201-2.5-16v
    Km:
    198
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Uha det er ikke lig min stærke side det der.
    Jeg skal have lokket dig til ar kogge forbi mit værksted.
    Det ene modstand har jeg fået fat i. Nu mangler jeg kun den ved batteri kassen.
    Hvor kan man købe de der modstand men lodder på?
    Mvh Aron
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja ok, det er ikke alle der er elektronik mænd jo :D

    Men de kan købes hos RS radio parts evt. Eller farranel osv.
    De koster ingen penge.
    Men kablet klipper man så over og lodder modstanden på i stedet for stikket. 8)
     
  17. Aron

    Aron Member

    Joined:
    29 August 2012
    Indlæg:
    116
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201-2.5-16v
    Km:
    198
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nej det er jo lige det.. :D

    Kan jeg lokke dig til at kigge ud til mig en dag...?
    så kunne eventuelt lave en lille træf hos mig :D
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det kan vi nok finde ud af.
    Jeg har bare det der med tiden :lol:
    hvilke dage passer dig bedst? skriv evt. i PB
     

Del denne side