Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

500E med kompressor

Emne i 'Tuning, ombytning af motor og specialmodeller' startet af henrik68, 28 Februar 2010.

  1. henrik68

    henrik68 Member

    Joined:
    27 Februar 2010
    Indlæg:
    179
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 500E 6,0 Wäth
    Km:
    30000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    SL500
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Hej med jer..

    Jeg er ny bruger herinde, og håber på at jeg kan få et par gode råd..

    Jeg har en 500E som jeg er ved at få monteret kompressor på, der er ikke meget plads, men tror vi har løst det, men det største problem er med intercooleren, vil jo helst have en så stor intercooler som muligt, men pladsen mangler :-?
    er der nogen der ved noget om det, og nogen gode råd og tips generelt..

    Mvh.
    Henrik.
     
  2. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej Henrik og velkommen til.

    Jeg har ikke nogen gode råd om dit problem, men jeg kunne godt tænke mig at se nogle billeder af din fine bil og hvad størrelse skohorn du bruger. :p
     
  3. henrik68

    henrik68 Member

    Joined:
    27 Februar 2010
    Indlæg:
    179
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 500E 6,0 Wäth
    Km:
    30000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    SL500
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Tak for det..

    Lige pt. har jeg kun billede af motorrummet, sad hele aftenen igår og kikke memorycard efter for at finde billeder, men desværre tror jeg at jeg har fået dem slettet :cry: og lige nu er den helt splittet ad..

    Sender lige et par billeder med, det var desværre hvad jeg har kunne finde..
     

    Attached Files:

  4. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg har tidligere læst at man udemærket kan montere en intercooler i bagspoileren feks så dvs iethvert sted hvor der er luft er det muligt
     
  5. henrik68

    henrik68 Member

    Joined:
    27 Februar 2010
    Indlæg:
    179
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 500E 6,0 Wäth
    Km:
    30000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    SL500
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Mener du ikke frontspoileren, den skal jo sidde rimelig tæt på indsugningen.. Har selv tænkt på 2 små, en i hver side af forkofangeren..
     
  6. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    min kammerat fik lavet speciel lavet en intercooler til sin 124 300 TurboDiesel i England, den var lige så stor som køleren på bilen, så monterede han en køler der lige var en smule mindre end den org, og kunne så få rørene igennem ved siden af køleren.
     
  7. henrik68

    henrik68 Member

    Joined:
    27 Februar 2010
    Indlæg:
    179
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 500E 6,0 Wäth
    Km:
    30000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    SL500
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Ok, Det kunne måske godt blive en løsning, havde ikke lige tænk på at lave den orginale køler mindre :-D

    Har fundet nogle billeder på nettet af kompressor monteringen, men ikke hvordan intercooleren sidder, og der er godt nok ikke meget plads, køler aircon og oliekøler..
     
  8. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    På min 300 Turbodiesel sidder der ude foran venstre forhjul oppe under forskærmen bagved et plastic skjold en olie køler til motorolien, det gør der sikkert osse på din, så jeg tænkte om der måske var plads til en intercooler under den højre forskærm.

    P.S. jeg havde nu håbet på du havde billeder af den i motorrummet, hvor den var skildt ad og hvor man kunne se kompressoren. :p Jeg sidder og kigger på en 124er inden i med selv sammen radio hver dag :-D
     
  9. henrik68

    henrik68 Member

    Joined:
    27 Februar 2010
    Indlæg:
    179
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 500E 6,0 Wäth
    Km:
    30000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    SL500
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Ja billedet med radioen viser jo ikke så meget om bilen :-D , men som sagt var det de eneste billeder jeg havde, har på en eller anden måde fået slettet billederne, men har lige talt med min mor, hun har heldigvis nogle liggende, så imorgen smider jeg nogle flere på..
    Kompressoren er ikke monteret endnu, men er indkøbt, men kan godt tage nogle billeder af hvordan det ser ud nu, det hele er splittet ad, topstykker osv.
    Men vil ligge billeder på efterhånden som det skrider fremad, ved ikke om det når at blive i år, det er min mekaniker som laver den, han har ret travlt, og så koster det jo også lidt :?
    Der er ikke plads til ret meget ude i skærmene, men så vi jo flytte lidt om på tingene :)
     
  10. Danilo

    Danilo New Member

    Joined:
    16 Oktober 2009
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E-24
    Km:
    240000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Synes min 220 hestes motor er voldsom - Jeg tør næsten ikke tænke på, hvor brutal en 500E med trykladning vil være :eek:
     
  11. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Har selv lavet et par stykker af m119 motoren med kompressor og lattergas.

    De første billede er fra min w140 S500 med kompressor, der kan ses at jeg bruger vand til luft intercooler.
    En almindelig luft til luft intercooler er der ikke plads til og sætte den klods foran køleren ville kun være en ulempe i det at den ville overføre varmen til intercooleren.
    Vand til luft intercoolere er det eneste jeg bruger når jeg tuner biler, fordi man kan placere køleren lige hvor det passer eller dele den op i 2 små kølere som jeg gjorde på min s500

    Det sidste billede er fra min sommerbil, en SL60 AMG med kompressor, der har jeg så valgt at droppe intercooleren, der er så lidt man henter på det med kompressoren.

    Problemet er jo at den køre med 10:1 i kompression, så for at kommer over de 0,4 bar, så skal der vand insprøjtning på!
    Det havde jeg på s500eren og det fjernede alt tændings banken, den kørte med 0,8 bar uden problemmer
     

    Attached Files:

  12. henrik68

    henrik68 Member

    Joined:
    27 Februar 2010
    Indlæg:
    179
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 500E 6,0 Wäth
    Km:
    30000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    SL500
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Havde også tænkt mig at bruge vand til luft, men der er jo godt fyldt op i sådan et 124 motorrum, så løsninge bliver nok 2 små, 1 i hver side..
    topstykkerne er blevet portet ved ind og ud, og ved ventilerne, det samme med indsugningsmanifold, udstødningsmanifolderne bliver udskiftet med rustfri stålrør, kompressionen bliver sænket til 9-1, og trykket 0,5 bar, så jeg håber på omkring 650-700 hk, hvad er din vurdering ?
    Har du ikke udskiftet udstødningsmanifolderne ?

    Mvh.
    Henrik.
     
  13. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    På billed 19 (det øverste billede)

    Knap nr 2 fra højre af de øverste. Hvad er den til?
     
  14. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Du skal nok regne med en 450-500 hk med 0,5 bar. Hvordan sænker du kompressionen?
    Du skal ikke smide en højere toppakning i, det ødelægger timingen og tager mere effekt end det gavner.

    En portning giver ikke noget på m119 motoren, den er optimal som den er.. har prøvet. Jeg mener at jeg hentede omkring 4 hk med portningen og forkorter ventil styrendes levetid med 50%, så det kan ikke anbefales.

    Skal du sænke kompressionen er det med et sæt nye propper.. den eneste rigige måde at gøre det på.

    Har snakket med nogen om at ændre insugnings manifolden og om der kunne hentes noget på det, det kan der desværres ikke. Den er også optimal som den er

    Det eneste der kan hentes noget på er udstødnings manifolden, der er en 15-20 hk at hente på en rustrfri banan manifold med afstemt afgangsrør.
    Det er også mit næste project... en anden udstødnings manifold og en 5 trins gearkasse fra en model 97

    På min s500 havde jeg som sagt også vand til luft intercooler og så en lille køler i hver side af front skørtet.
    Det var det eneste der var plads til.

    Overvejer også at lave en 2 meter radiator rip der kunne ligge under bilen for at udnytte køle effekten med det flow der ligger under bilen.

    Men det er næste project... det er skrugen uden ende:)
     
  15. henrik68

    henrik68 Member

    Joined:
    27 Februar 2010
    Indlæg:
    179
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 500E 6,0 Wäth
    Km:
    30000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    SL500
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Til blacksugar
    Det er en snekæde funksion, bruger den aldrig..
     
  16. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Til Blacksugar.

    Den knap er impedans ændring af masse måleren, ellers går der kage i motor styringen hvis man ikke infiltrere signalet fra masse måleren
     
  17. henrik68

    henrik68 Member

    Joined:
    27 Februar 2010
    Indlæg:
    179
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 500E 6,0 Wäth
    Km:
    30000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    SL500
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Planen var en højere pakning :-? men måske det ikke er løsningen, hvis man skal have andre stempler kan man jo lige så godt bore blokken op samtidigt..
    Min mekaniker siger omkring 650-700 hk, men vi må se..
    Ang. det med portningen har han snakket med nogen i Tyskland som har tunet mercedes til ræs..
     
  18. henrik68

    henrik68 Member

    Joined:
    27 Februar 2010
    Indlæg:
    179
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 500E 6,0 Wäth
    Km:
    30000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    SL500
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Er den knap ikke en snekæde funksion :?
     
  19. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Når jeg troede der blev ment de knapper jeg havde i motor rummet:)

    For hvert 0,1 bar får man ca 10% effekt forøgelse og du ville smide 0,5 bar på

    Så havner du på 480Hk og det er hvis motoren er fininstillet til mindste detalje, ellers er det nok nærmere 450Hk

    Så kan jeg ikke se hvor de sidste 200-250Hk skal komme fra?

    Mercedes sauber C11 smed 700hk på en 5 liters dobelt turbo ladet m119 motor, med ca 1 bar i lade tryk

    Min egen 6 liters AMG motor med kompressor blev målt til ca 720Hk med 0,8 bars ladetryk
    Men det er også en motor der smider 410Hk uden tryk. Det er også blevet målt:)
     
  20. henrik68

    henrik68 Member

    Joined:
    27 Februar 2010
    Indlæg:
    179
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 500E 6,0 Wäth
    Km:
    30000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    SL500
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Ok, så må trykket lidt op :) , var det 0,8 den kunne holde til uden problemer..
    Der kommer special udstødning og katalysator på også..
    Du snakker om en 5 trins gearkasse, det ville jeg også rigtig gerne ha, men har læst at det skulle være meget kompliceret pga. elektronik, men hvis du hører om noget, er jeg meget interesseret.
    Og tak for de gode svar, tror måske jeg får brug for lidt expert viden hen ad vejen, så håber jeg må ulejlige dig lidt :)
     

Del denne side