Mercedes Træf NordFyn 5.-6. September 2025   Information -

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

300E 24-v, M104 lækker vand.

Emne i 'Motorkøling' startet af bmz, 11 Maj 2014.

  1. bmz

    bmz New Member

    Joined:
    11 August 2010
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211, E280 3.0
    Km:
    170.000
    Årgang:
    2006
    Bil nr. 2:
    SL 500
    Bil nr. 2 Km:
    105000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Kære forummedlemmer,

    Et "lille problem" er opstået for mig hvortil Jeres råd/input søges.

    I ca. 2 mdr. har jeg efterfyldt med lidt vand; men nu løber der en lille stråle (mere end dryp) fra et sted måske omme bag fra vandpumpen, selv med slukket motor når jeg fylder efterfylder.

    Jeg har afmonteret motorbundplade og luftfilterkassen for bedre at kunne lokalisere; men det er svært.

    Vandpumpen virker tilsyneladende, støjer ikke; har læst mig frem til et lille stykke slange, som kan blive utæt.
    Kan der være andre steder, det kan lække fra, idet jeg nødig vil skille mere ad end godt, gode forslag imødeses.

    Mvh.
    Bengt
     
  2. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej en go lygte og et tand læge spejl så bør du kunne se hvor det kommer fra, nok lille hul i vand pumpen der indikerer at den er utæt ved leje pakdåse. !
    Chr

    Sendt fra min GT-N7105 med Tapatalk
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det plejer at være vandpumpen eller toppakningen:-/
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Tjek det lille stykke slange mellem topstykket og vandpumpen.
    Det lille stykke slange har 2 forskellige hul diametre i enderne, så køb det org. Hos Mercedes så det passer spot on.
    Lige foran motoren går der også et lille rør fra vandpumpen og over til cirkulations pumpen på højre forvangen.
    Dette rør sider spændt inde i vandpumpen med en 10 mm. Bolt og tætner med en o ring. Den kan være revnet eller lign.
    Ellers er der et lille hul ved lejet i pumpen så når pakdåsen går, så pipler vandet ud af dette = ny vand pumpe.
     
  5. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Ny vandpumpe så er den ged barberet det er ikke unormalt at pumpen ryger på m104 og m103 motoren..

    Gørløse og FTZ sælger dem til rimelig penge
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Din sidste kommentar er lige nøjagtig grunden til det ikke er unormalt de ryger ;)
    Vandpumpe fra Mercdes med det stærkere leje, holder 300/400 tusinde km. Jeg har aldrig skiftet min i de snart 10 år jeg har haft den 8) De billige kopier holder 100/200 :|
    Og den er noget lort at skifte :lol:
     
  7. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Pumperne dør pga. forkert vedligeholdelse, kølervæske skal skiftes og skal være blandet korrekt, godkendt af MB sammen med demineraliseret vand, og kølervæsken skal skiftes hver 2 år de fleste gamle MB har ikke fået skiftet noget i meget lang tid og systemet er fyldt med rust, kalk og kølertætner osv...

    desuden skal remmen ikke voldspændes! mange voldspænder remmen for at kompensere for defekt remstrammer!

    Dette er også den hurtige vej til vandpumpe døden, da lejet blive belastet alt for meget!

    Så er tingene i orden kan du sagtens købe en budget pumpe, men den er bare ikke lige så stærk som den fra MB men det synes jeg mere er en generel ting kvaliteten af reservedele er bare højere når det er originalt!
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Man kan ikke voldspænde remmen, der er et mærke hvortil remstrammeren skal spændes, men ellers så har du så ganske ret :yes: jeg har haft en anden gylden regel der siger aldrig spænde mere end til den er lige lidt strammere end den begynder at fedte i remmen :mrgreen: så holder lejerne længere på generator, vandpumpe, aircondition kompressor, luftpumpe, servo pumpe osv osv. 8)
     
  9. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998

    Jeg har efterhånden set rigtigt mange w124 på operations bordet, og jeg må erkende at 9 ud af 10 har 1 eller flere defekter på remmen, slidte remhjul, slidt/defekt remstrammer bolt, defekt remstrammer, defekt rem osv. osv. dette har også stor betydning da det ikke er muligt at justere remmen korrekt ind!

    det er et sted de fleste vælger at spare, men konsekvensen er at man ikke kan justere remmen korrekt ind uden at den fedter eller bliver super hård eller larmer unødigt meget
     
  10. bmz

    bmz New Member

    Joined:
    11 August 2010
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211, E280 3.0
    Km:
    170.000
    Årgang:
    2006
    Bil nr. 2:
    SL 500
    Bil nr. 2 Km:
    105000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Tak for input og kommentarer,..... der er nok noget om snakken vedr. udskiftning af kølervæske!!

    Er der en snil måde at udskifte pumpen på, eller er det bare at afmontere fra en ende af???

    ...hvis jeg nu skulle få den vanvittige tanke at skille mig af med stjernen, er der så interesse for sådan en W124 ??
    der er stadig nogen gode stumper.

    Stelnr. for check af options: WDB124 031 1B 109605

    mvh.
    Bengt
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det var mere tænkt som et statement på hvis alt er som det bør være, så er systemet ret idiot sikret 8)
    Men korrekt, mange har i den grad vold bollet deres remstrammer bolt gevin, fordi de ikke ved eller sætter sig ind i systemet hvor der er en bolt, der skal løsnes først, da man ellers bare kværner remstrammeren over gevin.

    Jeg synes snarere man ser for løse remme grundet defekt rem strammer end man ser det omvendte, pga. Man smadre remstrammeren gevinst så det ikke længere er muligt at stramme remmen korrekt op.

    Men det er helt åndssvage lavet man skal ned et ret ufremkommeligt sted for at løsne fastspændings bolten til remstrammeren, og den nye M104 motor er endnu dårligere lavet hvor alt skal skilles ad hvis dæmper funktionen går der på denne er bygget sammen med strammern.
     
  12. bmz

    bmz New Member

    Joined:
    11 August 2010
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211, E280 3.0
    Km:
    170.000
    Årgang:
    2006
    Bil nr. 2:
    SL 500
    Bil nr. 2 Km:
    105000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Re: 300E 24-v, M104 lækker vand/udsk. vandpumpe

    Hej igen alle sammen!

    Som opfølgning på min tidligere forespørgsel vender jeg tilbage efter endt sommertravlhed og fastkørt i projektet.

    Jeg er nået frem til at vandpumpen skal udskiftes, jeg prøver derfor at spørge om der er nogen herinde som kan "guide" mig lidt.

    Jeg har fundet noget på nettet: (20-2100 Removing and Installing coolant pump) jeg behøver lidt mere forklaring idet mit tekniske engelske ikke tilstrækkeligt.

    mvh.
    Bengt
     
  13. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Det er egentlig ikke en umulig opgave, men det er bare at starte fra en ende af mange ting skal flyttes, og du skal have nogle forlængere med bøjninger til topnøglen, husk at det godt kan betale sig at købe en ny vandpumpe i god kvalitet.. den lever længere
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: 300E 24-v, M104 lækker vand/udsk. vandpumpe

    Det er den bedste dokumentation du har fundet og den er på eng.
    Alt er jo vist med tegninger og numre osv. Så man behøver vel ikke den store engelske kundskab :|
    Hvad og hvor er det du er i tvivl :?:
    :arrow: http://w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/w124CD1/Program/Engine/104/20-2100.pdf
     
  15. chrnielsen

    chrnielsen Member

    Joined:
    20 Marts 2011
    Indlæg:
    114
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Glostrup
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    R129 SL320
    Km:
    253
    Årgang:
    2000
    Halløj,

    Jeg fik skiftet en død vandpumpe til en uoriginal - den holdt ikke to måneder. Fik skiftet min viscosekobling med en uoriginal - den støjede så den fine bil lød som en traktor. Begge dele blev skiftet til originale dele, som bare kører og stort set lydløst. Kvalitet og priser hænger ind i mellem sammen :cool:

    Hilsen
     
  16. bmz

    bmz New Member

    Joined:
    11 August 2010
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211, E280 3.0
    Km:
    170.000
    Årgang:
    2006
    Bil nr. 2:
    SL 500
    Bil nr. 2 Km:
    105000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hej,
    Tak for input.

    Nu mangler jeg blot den sidste.......... øverste/bagerste bolt.

    Ka' det virk'li' passe at man bliver nødt til at afmontere indsugnigsmanifold??????????????????

    Nu forstår jeg bedre hvorfor man skal erstatte med en org. vandpumpe, som forhåbentlig holder længere!!!!!!!!!!!

    mvh.
    Bengt
     
  17. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    med de rette forlængere, led og toppe i 1/4 tomme.. Så kan det godt lade sig gøre uden at skulle havde manifolden af
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nemlig.

    Hvis manualen ikke foreskriver indsugnings manifolden skal af (og det gør den ikke) så skal det kunne lade sig gøre med alm. Værktøj 8) med mindre der er angivet special værktøj i manualen. ;)
     
  19. bmz

    bmz New Member

    Joined:
    11 August 2010
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211, E280 3.0
    Km:
    170.000
    Årgang:
    2006
    Bil nr. 2:
    SL 500
    Bil nr. 2 Km:
    105000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hvor svært ka' det være;.... det er ligesom at finde "5 fejl", når man først har fundet dem er de tydelige !

    13m/m top på først og så finde en sprække hvor 1/4"-forlænger kan komme igennem, løsne og vupti, så er vandpumpen af.

    Så er det "bare" at montere i omvendt rækkefølge !!

    Tak for alle Jeres indspark, når fortvivlelsen var størst.

    Mvh.
    Bengt

    ps. det ser ud som at det er den "flade O-ring" som ikke har pakket tæt; pumpen ser ud til at være blevet skifte på et tidspunkt ; idet der står hhv. 4-92 og 6-92 i pumpehus.
     

Del denne side